Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
josien_m_
Berichten: 2464
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:47

Alle data delen met mensen die dat echt zomaar niet kunnen duiden, dat helpt... niet dus. Wordt er zomaar weer wat uitgeplukt en als "bewijs" voor wat men dan ook maar wil geloven gebruikt. Alle inhoud delen, dan wordt je monddood door de hoeveelheid onbegrepen data.

Happinez

Berichten: 8414
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:56

SusanH schreef:
Wat zou dat toevoegen? Het is toch alleen belangrijk te weten of het wel of geen wolf was?

Jij wil je protocol toch ook op wedstrijd ?
Of neem je genoegen met alleen je plaatsing te weten ?
Ik kan je vertellen de meeste willen dan een protocol met punten en eventuele notities


Het voegt toe dat ieder die dat kan zijn eigen analyse kan maken op de uitslagen.
en indien nodig kritische vragen kan stellen.
Ik snap niet waarom er zo anoniem gedaan moet worden over een DNA onderzoek.
Het zou naar mijn inziens gewoon opgevraagd moeten kunnen worden, dan ben je pas transparant bezig en niet met een door een medewerker ingevuld exel lijstje.

Schapenwol , ik wens jou succes met bellen want je krijgt ze toch niet.
Daar hebben al diverse mensen om gevraagd namelijk bij de instanties.

En ga jij nu vertellen dat het kabinet te vertrouwen is ? :=
Volgens mij hebben die op meer vlakken een puinzooi gemaakt, maar goed daar is geen actieve herinnering aan natuurlijk :')
Maar goed dan is misschien weer een andere discussie...

Happinez

Berichten: 8414
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:58

josien_m_ schreef:
Alle data delen met mensen die dat echt zomaar niet kunnen duiden, dat helpt... niet dus. Wordt er zomaar weer wat uitgeplukt en als "bewijs" voor wat men dan ook maar wil geloven gebruikt. Alle inhoud delen, dan wordt je monddood door de hoeveelheid onbegrepen data.

Het moet opvraagbaar zijn , wie ben jij om te oordelen dat de opvrager de inhoud niet snapt ?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34884
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:04

Happinez schreef:
josien_m_ schreef:
Alle data delen met mensen die dat echt zomaar niet kunnen duiden, dat helpt... niet dus. Wordt er zomaar weer wat uitgeplukt en als "bewijs" voor wat men dan ook maar wil geloven gebruikt. Alle inhoud delen, dan wordt je monddood door de hoeveelheid onbegrepen data.

Het moet opvraagbaar zijn , wie ben jij om te oordelen dat de opvrager de inhoud niet snapt ?


Het gros van de mensen heeft daar geen kaas van gegeten. Dus dan is die info overbodig en geeft alleen maar onduidelijkheid.

De overheid heeft al langer een probleem om goed om te gaan met wat de WOB imo echt zou moeten inhouden. Het is jammer als dat voor deze organisatie ook geldt.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 15:31

Waarom moet alles opvraagbaar zijn? Mijn DNA-analyses voor onderzoek naar dieet van kruisspinnen gaat ook echt niet met andere gedeeld worden. Waarom? Omdat daar geen enkele duiding bij zit. Hoe is het verzameld, waarom is het verzameld, met welke vraagstelling is er verzameld, waar moest er voor gecorrigeerd worden in de analyse (zowel moleculaire als statistisch). Met de data kan zo een ander beeld geschetst worden, maar compleet verkeerd, omdat de context niet klopt. En daar hebben mensen met minder kennis echt geen zicht op wat er dan wel en niet klopt. Dus de conclusie is dan het beste. In het geval van BIJ12: wel of geen wolf. In mijn geval: Deze spin heeft 4 soorten prooidieren gegeten, deze 1 en een ander 16. Ruwe data gaat dan misschien aan resp. 8, 5 en 56, maar dat is dan gecorrigeerd voor een heel breed scala aan redenen. Betekent niet dat die gegevens niet betrouwbaar zijn. Juist omdát het gecorrigeerd is is het dan betrouwbaar. Maar dat is extreem eenvoudig uit zijn context te trekken.

Mist

Berichten: 9497
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:18

Gaat juist om conclusie wel of geen wolf. Wageningen ( zeer pro,) de doet dna onderzoek. Maar hun analyses zijn zeer beperkt. Forgen bv kan wel het onderscheid maken wolf maar 50%hybride. Maar dat wil Glennyboy en consorten liever niet want hoe meer wolven hoe beter, verdienmodel gelijk naar de kl*te. Bovendien mogen ze dan mogelijk afgeschoten worden. Daarnaast hoop ik dat jouw spinnen onderzoek niet met belastinggeld is betaald en het belang voor vele mensen is veel kleiner. Appels en peren dus.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:51

[quote="JewEmm"]Waarom moet alles opvraagbaar zijn? Mijn DNA-analyses voor onderzoek naar dieet van kruisspinnen gaat ook echt niet met andere gedeeld worden. Waarom? Omdat daar geen enkele duiding bij zit. Hoe is het verzameld, waarom is het verzameld, met welke vraagstelling is er verzameld, waar moest er voor gecorrigeerd worden in de analyse (zowel moleculaire als statistisch). Met de data kan zo een ander beeld geschetst worden, maar compleet verkeerd, omdat de context niet klopt. En daar hebben mensen met minder kennis echt geen zicht op wat er dan wel en niet klopt. Dus de conclusie is dan het beste. In het geval van BIJ12: wel of geen wolf. In mijn geval: Deze spin heeft 4 soorten prooidieren gegeten, deze 1 en een ander 16. Ruwe data gaat dan misschien aan resp. 8, 5 en 56, maar dat is dan gecorrigeerd voor een heel breed scala aan redenen. Betekent niet dat die gegevens niet betrouwbaar zijn. Juist omdát het gecorrigeerd is is het dan betrouwbaar. Maar dat is extreem eenvoudig uit zijn context te trekken.[/quote
Dan loop je het risico dat er mensen zijn die jou onder de categorie studenten die wat uit de dikke duim zuigen laten vallen en je bent misschien heel handig voor mensen die het eens zijn met jouw onderzoek en het graag willen gebruiken voor hun onderzoek zonder kritisch te zijn over de herkomst. Maar als ik het goed begrijp ga je dan een onderzoek publiceren wat voor derden niet controleerbaar is en niet te toetsen?

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:47

Dit was wel een aardig topic om te volgen, maar ik vind er nu niks meer aan. Dat gediscuzeur over honden en Bij12 wordt vervelend. Iedereen meent gelijk te hebben en zit de ander vliegen af te vangen. Kortom kan het weer gewoon over de wolven gaan?

Happinez

Berichten: 8414
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 21:48

even de quote opnieuw zodat het wat prettiger leest.
Rizette schreef:
JewEmm schreef:
Waarom moet alles opvraagbaar zijn? Mijn DNA-analyses voor onderzoek naar dieet van kruisspinnen gaat ook echt niet met andere gedeeld worden. Waarom? Omdat daar geen enkele duiding bij zit. Hoe is het verzameld, waarom is het verzameld, met welke vraagstelling is er verzameld, waar moest er voor gecorrigeerd worden in de analyse (zowel moleculaire als statistisch). Met de data kan zo een ander beeld geschetst worden, maar compleet verkeerd, omdat de context niet klopt. En daar hebben mensen met minder kennis echt geen zicht op wat er dan wel en niet klopt. Dus de conclusie is dan het beste. In het geval van BIJ12: wel of geen wolf. In mijn geval: Deze spin heeft 4 soorten prooidieren gegeten, deze 1 en een ander 16. Ruwe data gaat dan misschien aan resp. 8, 5 en 56, maar dat is dan gecorrigeerd voor een heel breed scala aan redenen. Betekent niet dat die gegevens niet betrouwbaar zijn. Juist omdát het gecorrigeerd is is het dan betrouwbaar. Maar dat is extreem eenvoudig uit zijn context te trekken.

Dan loop je het risico dat er mensen zijn die jou onder de categorie studenten die wat uit de dikke duim zuigen laten vallen en je bent misschien heel handig voor mensen die het eens zijn met jouw onderzoek en het graag willen gebruiken voor hun onderzoek zonder kritisch te zijn over de herkomst. Maar als ik het goed begrijp ga je dan een onderzoek publiceren wat voor derden niet controleerbaar is en niet te toetsen?

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:07

Dankjewel.

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 18:18

Als ze iets publiceert dan is het altijd gereviewed..

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 18:20

pillow schreef:
Dit was wel een aardig topic om te volgen, maar ik vind er nu niks meer aan. Dat gediscuzeur over honden en Bij12 wordt vervelend. Iedereen meent gelijk te hebben en zit de ander vliegen af te vangen. Kortom kan het weer gewoon over de wolven gaan?



Eens. Alleen over de wolf is bijna iedereen het hier eens en is alles al over gezegd. Dus dan wordt er doorgezaagd over randverschijnselen en complottheorieën. Maar ik ga daar ook niet meer op reageren. Het heeft toch geen zin.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:40

Mijn werk is gewoon gepubliceerd, uiteraard via peer-review. Maar dat houdt niet in dat de reviewers alle details in zien. Ook zijn het reviewers met kennis van het onderwerp en/of de methoden. Om dus compleet verkeerde duiding te voorkomen. Daarom snap ik ook volledig dat de rapporten niet gedeeld worden. Die komen in het huidige harde debat over de wolf gemakkelijk in handen van anderen die dénken er wel wat van te snappen en het vervolgens compleet verkeerd te interpreteren.

Daarnaast is met DNA-analyse bepalen of een aanval wel of niet door een wolf was, een compleet andere vraag dan wat de mate van hybridisatie is van wolven (of honden). Om die vraag goed te beantwoorden, wil je het onderzoek op een andere manier aanpakken en uitvoeren, om tot de juiste conclusie te komen.



Degenen die een andere mening hebben over hoe om te gaan met de wolf zullen hier niet zo snel schrijven. Of nuancerende opmerkingen worden genegeerd, of je wordt relatief hard weggezet met bijzondere namen.

Wat mij betreft is er meer dan genoeg ruimte voor de wolf in Nederland. Alleen zitten we nu in het front van het verspreidingsgebied. Voor heel veel soorten is aangetoond dat dieren aan het front zich net wat anders gedragen. Pas als er een soort stabiliteit komt (en dat begint met daadwerkelijke vestiging) zal alles wat meer settelen. En dat geldt ook voor onze houding naar wolven toe. Mensen hebben in het algemeen al de neiging om alles wat nieuw is argwanend op te vatten. Dat is met de wolf niet anders. En daardoor is een gevoel (bijvoorbeeld angst) anders dan dat cijfers kunnen aantonen. Hoe je er bij voelt is zeker niet iets om zomaar weg te zetten, daar moet serieus mee omgegaan worden, maar is toch vaak een interpretatie van anekdotes, en niet van cijfers over het geheel.

Een van de meest verkeerde interpretaties over de wolf is volgens mij dat hij in bossen en natuurgebieden hoort te leven. Nee. De wolf is altijd al een cultuurvolger geweest, dus met een leefgebied in het cultuurlandschap. Het laatst dat hij hier leefde speelde er ook nog eens hondsdolheid, waardoor er inderdaad aanvallen naar mensen waren. Vandaar ook sprookjes zoals roodkapje.

De wolf is niet bang voor ons, maar is ook niet afhankelijk van ons. Nagenoeg alle dieren zijn in een van die twee categoriën te plaatsen. Dat een wolf onverschillig is naar ons, is iets waar we als gemiddeld mens maar moeilijk mee om kunnen gaan, het past namelijk niet bij wat we gewend zijn.


Hmmm... Uitgebreider antwoord dan ik voorzien had. Maar misschien wel weer input voor een discussie, of in elk geval nuancering.

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 12:04

JewEmm schreef:
Mijn werk is gewoon gepubliceerd, uiteraard via peer-review. Maar dat houdt niet in dat de reviewers alle details in zien. Ook zijn het reviewers met kennis van het onderwerp en/of de methoden. Om dus compleet verkeerde duiding te voorkomen. Daarom snap ik ook volledig dat de rapporten niet gedeeld worden. Die komen in het huidige harde debat over de wolf gemakkelijk in handen van anderen die dénken er wel wat van te snappen en het vervolgens compleet verkeerd te interpreteren.

Daarnaast is met DNA-analyse bepalen of een aanval wel of niet door een wolf was, een compleet andere vraag dan wat de mate van hybridisatie is van wolven (of honden). Om die vraag goed te beantwoorden, wil je het onderzoek op een andere manier aanpakken en uitvoeren, om tot de juiste conclusie te komen.



Degenen die een andere mening hebben over hoe om te gaan met de wolf zullen hier niet zo snel schrijven. Of nuancerende opmerkingen worden genegeerd, of je wordt relatief hard weggezet met bijzondere namen.

Wat mij betreft is er meer dan genoeg ruimte voor de wolf in Nederland. Alleen zitten we nu in het front van het verspreidingsgebied. Voor heel veel soorten is aangetoond dat dieren aan het front zich net wat anders gedragen. Pas als er een soort stabiliteit komt (en dat begint met daadwerkelijke vestiging) zal alles wat meer settelen. En dat geldt ook voor onze houding naar wolven toe. Mensen hebben in het algemeen al de neiging om alles wat nieuw is argwanend op te vatten. Dat is met de wolf niet anders. En daardoor is een gevoel (bijvoorbeeld angst) anders dan dat cijfers kunnen aantonen. Hoe je er bij voelt is zeker niet iets om zomaar weg te zetten, daar moet serieus mee omgegaan worden, maar is toch vaak een interpretatie van anekdotes, en niet van cijfers over het geheel.

Een van de meest verkeerde interpretaties over de wolf is volgens mij dat hij in bossen en natuurgebieden hoort te leven. Nee. De wolf is altijd al een cultuurvolger geweest, dus met een leefgebied in het cultuurlandschap. Het laatst dat hij hier leefde speelde er ook nog eens hondsdolheid, waardoor er inderdaad aanvallen naar mensen waren. Vandaar ook sprookjes zoals roodkapje.

De wolf is niet bang voor ons, maar is ook niet afhankelijk van ons. Nagenoeg alle dieren zijn in een van die twee categoriën te plaatsen. Dat een wolf onverschillig is naar ons, is iets waar we als gemiddeld mens maar moeilijk mee om kunnen gaan, het past namelijk niet bij wat we gewend zijn.


Hmmm... Uitgebreider antwoord dan ik voorzien had. Maar misschien wel weer input voor een discussie, of in elk geval nuancering.

Even interesse hoe jij er in staat. Staat jouw paard al achter een wolfwerende omheining ( of jouw andere dieren)

thequeensmum
Berichten: 3609
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:06

Afbeelding

Kreeg deze foto doorgestuurd. Was genomen door kennis van een vriendin in het bos omgeving van Ermelo, gedeelte waar nog huizen staan. Zij was ervan overtuigd dat het een wolf was. Ik twijfel, maar weet niet goed waarom. Wat denken jullie?

Sanet

Berichten: 8061
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:45

Waarom twijfel je? Lijkt mij wel redelijk wolvig?

Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:56

Ik zou ook zeggen wolf.

Schapenwol
Berichten: 289
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:59

beetje smalle kop voor een wolf maar ik heb er geen verstand van. Laat het haar even naar een boswachter ofzo sturen.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:00

Rizette schreef:
Even interesse hoe jij er in staat. Staat jouw paard al achter een wolfwerende omheining ( of jouw andere dieren)

Nee, paard staat niet achter een wolfwerende omheining, en staat 24/7 buiten. Volgens mij heeft niemand bij ons in het dorp wolfwerende omheining (incl. de schapenhouders). Risico met een shire is waarschijnlijk ook kleiner dan met een kleiner paard of pony. De eerste wolf in NL is door de wei van onze buren gelopen, en vervolgens de straat door.

Ik snap je twijfel inderdaad: smal hoofd, maar kan ook net de lichtval zijn.

Mac

Berichten: 11663
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:39

De jager die een wolf doodschoot om een jachthond tegen zijn aanval te beschermen, heeft na jaren procederen vrijspraak gekregen:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2224104/j ... UYMimipvBg
Dat is zeker interessant voor de jurisprudentie.
Ook interessant detail: de wolf voerde (naast wolven-) ook husky- en labradorbloed.

Sansevieria
Berichten: 4238
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:42

Mac schreef:
De jager die een wolf doodschoot om een jachthond tegen zijn aanval te beschermen, heeft na jaren procederen vrijspraak gekregen:
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2224104/j ... UYMimipvBg
Dat is zeker interessant voor de jurisprudentie.
Ook interessant detail: de wolf voerde (naast wolven-) ook husky- en labradorbloed.

Eindelijk, je gaat toch ook niet erbij staan afwachten tot je hond opgevreten is :')

Sanet

Berichten: 8061
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:46

Wat goed dat hij doorgezet heeft.

DuoPenotti

Berichten: 30617
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:51

Gelukkig...

Maar wat doen wij? Pang roepen?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 14:59

Nikass schreef:
Ook heb ik al eens eerder op bokt vertelt over een man met twee wat onbekendere poolhonden, volgens mij een elandhond? Hij liet zijn honden om middernacht uit (los) omdat ze altijd samen op jacht gingen en hij teveel klachten kreeg van mensen bij wie de honden in de weilanden bij de paarden of schapen werden aangetroffen. De honden bleven ook altijd uren weg. Hij deed het dus vervolgens snachts om "gezeur" te ontlopen.

Oh, maar dat is best praktisch dat die eikel dat s'nachts deed; kun je tenminste ongestoord zijn honden afschieten en begraven, "zonder gezeur".

Popstra
Berichten: 13992
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:17

Husky en labrador bloed?
Interessant wel!