Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 15:50

Eef_Bam schreef:
Dan is de kans vrij groot dat hij CSNB heeft. Goede nieuws is dat dat niet pijnlijk is of erger word, maar een soort nachtblindheid, zou zo'n paard dus zelf niet 24/7 buiten houden, daar moet je rekening mee houden qua stal. En dan heb je nog wel de verhoogde kans op maanblindheid in de toekomst. Gewoon laten keuren, ogen even extra navragen bij de dierenarts dat daar geen afwijkingen te zien zijn, maar zou standaard naar gekeken moeten worden.

Voor wie het interessant vind, meer over het LP gen: https://www.appaloosaproject.co/articles/free-articles/32-breeders-guide-to-the-lp-gene.html

Was ook niet meteen het plan om hem 24/7 buiten te laten staan, hij is dit ook niet (meer) gewend. Hij komt overdag op de wei en ‘s nachts op stal. Met dat het nu vroeg donker is kan ik er ook al wat meer op letten of hij daar last van zou hebben, maar de verkoper zei dat ze nog niets vreemd had gemerkt. Instructrice en vriendin die dierenzorg heeft gestudeerd hebben beide gisteren naar alles gekeken bij hem en tot nu toe geen mankement gevonden. Sowieso houden we het in het oog ;)

Kim_W

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:28

Ga je hem niet laten keuren door een dierenarts?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:37

Kim_W schreef:
Ga je hem niet laten keuren door een dierenarts?

We hebben uiteindelijk ervoor gekozen om dit risico inderdaad te nemen, althans voor aankoop toch. Hij wordt hoogstwaarschijnlijk alsnog gekeurd, maar wel als hij al van ons is. Dit is compleet onze eigen beslissing en niet op vraag van de verkoper. We vertrouwen ook erg op het oog van onze instructrice

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:53

Mag ik vragen waarom je ervoor kiest om hem eerst te kopen en daarna pas te keuren ipv andersom? Mochten er eventueel wel gebreken uit komen dan wil je dat toch liever voor de koop weten ipv erna? Of wat is je vraagstelling waarom je hem na aankoop pas keurt?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:10

Kim_W schreef:
Mag ik vragen waarom je ervoor kiest om hem eerst te kopen en daarna pas te keuren ipv andersom? Mochten er eventueel wel gebreken uit komen dan wil je dat toch liever voor de koop weten ipv erna? Of wat is je vraagstelling waarom je hem na aankoop pas keurt?

Goh, het is nu niet dat wij persoonlijk een echte reden zagen om hem te keuren. Bij iets van twijfel hadden we het onmiddelijk gedaan. Zijn gehele medische voorgeschiedenis is bekend voor ons, er hebben al meerdere mensen met goede keurende ogen naar gekeken die allemaal niks verkeerd zagen. Dus we nemen het risico gewoon. Ik weet dat absoluut niet iedereen hier mee akkoord gaat, en dat mag zeker. Dat we na aankoop eventueel nog keuren heeft meer te maken met tijd, vervoer en de dierenartskosten die een pak hoger zouden liggen als hij van BE naar NL moet komen, en we houden die kosten liever voor als hij voor iets dringend moet gaan. Hij is vandaag trouwens nog bij een dierenarts geweest om hem voor verkoop nog even gezond te verklaren, en dit is helemaal goed gelopen. Of hij daar echt gekeurd is, denk ik niet.

Het is trouwens niet dat we geld tekort komen voor een dierenarts ofzo hoor, we hebben gewoon ook al zoveel paarden gezien die afgekeurd worden en gewoon recreatief gereden worden met een goed management en paarden die wel goedgekeurd worden waar vanalles bij is misgelopen

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:14

Een keuring blijft inderdaad een momentopname, zowel klinisch al röntgen. Maar het is wel fijn om in ieder geval met een schone lei te beginnen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:16

Change3x schreef:
Een keuring blijft inderdaad een momentopname, zowel klinisch al röntgen. Maar het is wel fijn om in ieder geval met een schone lei te beginnen.

Klopt, maar daar heb ik nu ook wel een goed gevoel bij. Mijn zadelpasser doet ook altijd even een soort klinische keuring aan het begin van een sessie

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:24

evilginger schreef:
Kim_W schreef:

Goh, het is nu niet dat wij persoonlijk een echte reden zagen om hem te keuren. Bij iets van twijfel hadden we het onmiddelijk gedaan. Zijn gehele medische voorgeschiedenis is bekend voor ons, er hebben al meerdere mensen met goede keurende ogen naar gekeken die allemaal niks verkeerd zagen. Dus we nemen het risico gewoon. Ik weet dat absoluut niet iedereen hier mee akkoord gaat, en dat mag zeker. Dat we na aankoop eventueel nog keuren heeft meer te maken met tijd, vervoer en de dierenartskosten die een pak hoger zouden liggen als hij van BE naar NL moet komen, en we houden die kosten liever voor als hij voor iets dringend moet gaan. Hij is vandaag trouwens nog bij een dierenarts geweest om hem voor verkoop nog even gezond te verklaren, en dit is helemaal goed gelopen. Of hij daar echt gekeurd is, denk ik niet.

Het is trouwens niet dat we geld tekort komen voor een dierenarts ofzo hoor, we hebben gewoon ook al zoveel paarden gezien die afgekeurd worden en gewoon recreatief gereden worden met een goed management en paarden die wel goedgekeurd worden waar vanalles bij is misgelopen

Is ook geen verwijt of iets he! Maar vroeg me meer af wat het nut is om hem na aankoop nog te keuren. Als in, wat wil je uit die keuring nog gaan halen? Als je toch het risico wil lopen, zou ik persoonlijk bij thuiskomst niet meer keuren maar dat geld apart zetten voor mocht je wel een x aanleiding hebben waardoor die medisch onderzocht moet worden.

Edit: een zadelpasser of instructeur zijn geen dierenartsen dus in die zin zegt zo'n klinische keuring van hun weinig. Het staat zegmaar niet als vervanging voor een aankoopkeuring. Maar daarentegen als je het risico niet erg vindt, is het natuurlijk wel een mooi extra gegeven dat er verschillende invalshoeken een keer naar het paard hebben gekeken.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:30

Kim_W schreef:
Is ook geen verwijt of iets he! Maar vroeg me meer af wat het nut is om hem na aankoop nog te keuren. Als in, wat wil je uit die keuring nog gaan halen? Als je toch het risico wil lopen, zou ik persoonlijk bij thuiskomst niet meer keuren maar dat geld apart zetten voor mocht je wel een x aanleiding hebben waardoor die medisch onderzocht moet worden.

Edit: een zadelpasser of instructeur zijn geen dierenartsen dus in die zin zegt zo'n klinische keuring van hun weinig. Het staat zegmaar niet als vervanging voor een aankoopkeuring. Maar daarentegen als je het risico niet erg vindt, is het natuurlijk wel een mooi extra gegeven dat er verschillende invalshoeken een keer naar het paard hebben gekeken.

Ik denk dat het nut gewoon zou zijn om voor mezelf 100% gerust te zijn, dat is alles haha.
En nee sowieso is het geen vervanging, maar hoe meer ervaren ogen, hoe beter denk ik

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:53

Maar wat heb je er dan aan om hem NA aankoop te laten keuren. Als de DA iets zou vinden kun je hem dan waarschijnlijk niet meer terugdoen ? Ik zou dan simpelweg van je nieuwe paard gaan genieten en maar zien waar het ongekeurde schip strandt!

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:13

anjali schreef:
Maar wat heb je er dan aan om hem NA aankoop te laten keuren. Als de DA iets zou vinden kun je hem dan waarschijnlijk niet meer terugdoen ? Ik zou dan simpelweg van je nieuwe paard gaan genieten en maar zien waar het ongekeurde schip strandt!

Klopt haha, het is ook niet 100% zeker dat we het zouden doen

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:27

Tja, zolang je niet binnen een half jaar huilt over iets dat je op een keuring had kunnen zien. Beetje hard gezegd maar wel de waarheid.

Zo veel mensen gaan de mist in zonder te keuren. Zeker bij een jong beest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:33

Neem gewoon iemand die er verstand van heeft zoals je instructeur of stalhouder mee als je het paard gaat bezichtigen. Die kunnen zien of hij goed rad is en geen ziektesymptomen heeft. Als hij niet al te duur is kun je de gok dan wel nemen. Zekerheid heb je toch nooit bij paarden, gekeurd of ongekeurd. Waar ik wel een hekel aan heb dat zijn verkopers die ervan weten dat het paard iets mankeert en dat bewust verzwijgen of zelfs met inspuitingen werken waardoor de koper expres opgelicht wordt. Zodoende heeft de paardenhandel een slechte naam! Bij een duur paard is een aankoopkeuring wel veiliger. Ik zou zelf boven de 5000 wel (klinisch) laten keuren. Maar dat moet iedereen zelf weten!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:46

Ik ben ook instructrice en wil ook best mee met een aankoop van een nieuw dier, maar never nooit dat ik daar een mening over zou hebben dat het een “ goed “ paard is.
Ook wij hebben geen röntgen ogen en ik ga daar ook geen verantwoordelijkheid voor nemen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:50

@Phonix nee zo iemand ben ik sowieso niet. Als ik een risico neem, stel ik mij er ook verantwoordelijk voor. Het is inderdaad de waarheid wat je zegt.

@anjali daarom dat ik mijn instructrice ook meeneem. Uiteraard heeft zij geen röntgenogen zoals Alja zegt, en dat weten we allemaal goed genoeg. Hij valt qua prijs in het begin van de normale prijsklasse, duurder wouden we ook niet gaan want we hebben absoluut geen sportpaard nodig

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:51

Alja schreef:
Ik ben ook instructrice en wil ook best mee met een aankoop van een nieuw dier, maar never nooit dat ik daar een mening over zou hebben dat het een “ goed “ paard is.
Ook wij hebben geen röntgen ogen en ik ga daar ook geen verantwoordelijkheid voor nemen.

Nee, maar waarschijnlijk zie jij wel of hij rad is, goed ademt, en andere opvallende zaken. Degene die er opzit ziet niet altijd onregelmatigheden.En zeker niet iemand die gaat voor zijn eerste eigen paard en te emotioneel erin staat.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:55

anjali schreef:
Alja schreef:

Nee, maar waarschijnlijk zie jij wel of hij rad is, goed ademt, en andere opvallende zaken. Degene die er opzit ziet niet altijd onregelmatigheden.En zeker niet iemand die gaat voor zijn eerste eigen paard en te emotioneel erin staat.

Exact dit. Ook al heb ik “al” 15 jaar ervaring met paarden en heb ik enorm veel geleerd van mijn verzorgpony, ik zal nooit puur op mijn eigen oordeel een paard kopen, zelfs niet na 40 jaar. Ik sta er inderdaad te emotioneel in om mogelijk zelfs een klein mankement te zien. Mijn vader is daar een stuk nuchterder in. Hij heeft minder ervaring maar zag wel bij een van onze andere mogelijkheden dat die in de stap niet helemaal zuiver liep in het begin, iets wat ik nog niet op had gelet

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:24

Eef_Bam schreef:
Ik lees vooral mee maar wil wel even wat verduidelijken. CSNB is een aandoening die voorkomt bij paarden die homozygoot LP gen hebben, meestal zijn die fewspot (maar kunnen ook effen zijn als ze geen ander PATN gen erbij hebben) .

Gewone appaloosa's met 1 LP gen hebben geen CSNB maar zijn wel extra gevoelig voor uveitis/maanblindheid.

Onze merrie heeft 1 LP gen en ook 1 copie van het CSNB. Oftewel heterozygoot voor beide.
Bij de testuitslag staat er dat ze er wel “last” van kan krijgen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 14:26

Zadelpasser kan wellicht wel zien of een paard niet goed loopt...
Maar een zadelpasser mag geen buigproef oid uitvoeren en ziet ook niet altijd de kleine tekenen die wijzen op iets waar je op gaat verderzoeken.
Dus behalve dat je rechtelijk sterker staat als je het voor de koop laat doen ivm onderzoeksplicht, zou ik het zelf ook altijd door een echte DA laten doen. Hoe veel ervaring je ook hebt zelf. Artsen kijken op een andere manier.

[Edit]
Maar dat is achteraf gepraat :P aangezien ik nu lees dat het al gebeurt was :+

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 15:09

c_alsemgeest schreef:
Zadelpasser kan wellicht wel zien of een paard niet goed loopt...
Maar een zadelpasser mag geen buigproef oid uitvoeren en ziet ook niet altijd de kleine tekenen die wijzen op iets waar je op gaat verderzoeken.
Dus behalve dat je rechtelijk sterker staat als je het voor de koop laat doen ivm onderzoeksplicht, zou ik het zelf ook altijd door een echte DA laten doen. Hoe veel ervaring je ook hebt zelf. Artsen kijken op een andere manier.

[Edit]
Maar dat is achteraf gepraat :P aangezien ik nu lees dat het al gebeurt was :+

Zadelpasser is nog niet geweest haha, hij komt sebiet pas aan. Heb hem door verschillende mensen laten bekijken met ervaring, vrijdag is hij nog gezien door een DA inderdaad ;)

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:09

-overheen gelezen, daarom edit-

Lola2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:41

Wanneer wordt aangegeven dat er bij erge stress af en toe lucht gezogen kan worden, maar dat dat niet zo is als hij gewoon in het werk staat, zou dat al zoiets zijn waarvoor je hem liever laat staan. Ik heb nog geen beeld bij welke mankementen je hem zou moeten laten staan of welke eigenlijk wel overkomelijk zijn. Cornage wordt in de advertentie vaak ook redelijk makkelijk over gedaan.

Natuurlijk laat ik een paard eerst keuren voordat ik zou kopen, maar heb toch wel benieuwd wanneer jullie ook eigenlijk niet eens zouden kijken.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:45

Lola2018 schreef:
Wanneer wordt aangegeven dat er bij erge stress af en toe lucht gezogen kan worden, maar dat dat niet zo is als hij gewoon in het werk staat, zou dat al zoiets zijn waarvoor je hem liever laat staan. Ik heb nog geen beeld bij welke mankementen je hem zou moeten laten staan of welke eigenlijk wel overkomelijk zijn. Cornage wordt in de advertentie vaak ook redelijk makkelijk over gedaan.

Natuurlijk laat ik een paard eerst keuren voordat ik zou kopen, maar heb toch wel benieuwd wanneer jullie ook eigenlijk niet eens zouden kijken.

Ik zou een luchtzuiger wel laten staan, tenzij ik hem 24/7 weidegang kan bieden (en zelfs dan vind ik het een risico)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:00

Lola2018 schreef:

Ik laat een luchtzuiger niet staan, een wever daarintegen wel ivm de mogelijke slijtage in het lijf.
De prijs moet er wel naar zijn, en als eerste eigen paard zou ik het dan weer niet doen maar als je al een en ander ervaren hebt kun je een luchtzuiger behoorlijk helpen.
Het is achterhaald dat ze er gaskoliek van krijgen (ze slikken geen lucht in), maar ze kunnen wel maagzweren hebben en/of extra gevoelig op maag/darmen zijn.
En hoe erg dit soort stalgebreken zijn, kom je pas echt te weten als het dier bij jezelf op stal staat...
Hij kan het nu weinig doen, en op een andere stal(ritme etc) zich helemaal te pletter zuigen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:37

Luchtzuigers zijn ook niet overal welkom. Bij ons kunnen ze ook niet in elke box. Iets om rekening mee te houden :)