Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 01:08

Aatrox schreef:
Het is vooral jammer dat we elkaar niet mogen helpen met het doorgeven van info over de paarden die op de huidige markt online staan.. Bij bijna elke adverentie staat wel in overleg.. of in het echt is het paard veel leuker of anders dan beschreven, dat is toch wel handig.

Mag wel, maar niet in dit topic, in het kopen/verkopen topic die hier boven al genoemd is mag het wel als het iets is wat men zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 01:17

Via privéberichten kun je elkaar alsnog attenderen als je een beetje weet welke bokker wat zoekt. Dat is wel heel fijn.

Ik probeer bij jullie ook een beetje te onthouden wie wat zegt. Namen kan ik goed onthouden.

Ik moet wel zeggen dat ik deze groep superfijn en respectvol vindt en dat ik hoop dat het zo blijft.

Laten we elkaar toch verder proberen te helpen. Bokt brengt mensen ook op een heel mooie manier samen.

Mijn pony is vandaag verhuist naar mijn eigen plekje. Hij zou dus alleen komen te staan. Want dat rijpaard vinden duurt een beetje lang. Kreeg ik gisteravond toevallig een berichtje van iemand die er graag bij wilde met haar shet. Die twee waren direct al helemaal dikke vriendjes met elkaar en lopen zij aan zij door het land. Helemaal leuk.

Shetlanders kunnen nogal uitbreken en vooral die van mij (die doet als een kat als het nodig is) . Die kans is nu ook een stuk kleiner. Fijn!

Dat maakt de zoektocht toch wel relaxter. :)

upendo

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 08:45

Ik denk vooral dat het erin zit dat er in dit topic meegelezen kan worden zonder ingelogd te zijn. De 'buitenwereld' kan dus de gedeelde advertenties ook zien. In een HK topic kan dat natuurlijk niet.

Ondanks dat vind ik het ook jammer dat er niks gedeeld kan worden. Je ontneemt dan naar mijn mening ook een leermogelijkheid: juist het bespreken van een advertentie, de voor- en nadelen van bijvoorbeeld bouw en gangwerk vind ik leerzaam.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:05

Iid upendo een slechte advertentie heeft de adverteerder ook wel in de gaten en iemand die zijn paard op internet zet met de slechte bedoelingen is misschien ook wel goed om input te lezen van anderen.

Nu staat er bv ook een paard op internet echt serieusheid zielig….die zou ik kopen om spuitje te geven.

En als er een leek is die niet snapt dat zijn paard verkocht wordt kan ook wel wat leren

Maar is ook niet zo dat bokt heilig graal is hoor, dat iedereen maar op bokt zit om te kijken wat anderen van hun paard vinden

Echter kunnen we ook met z’n alle naar andere topic verhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:30

tita schreef:
Iid upendo een slechte advertentie heeft de adverteerder ook wel in de gaten en iemand die zijn paard op internet zet met de slechte bedoelingen is misschien ook wel goed om input te lezen van anderen.

Nu staat er bv ook een paard op internet echt serieusheid zielig….die zou ik kopen om spuitje te geven.

En als er een leek is die niet snapt dat zijn paard verkocht wordt kan ook wel wat leren

Maar is ook niet zo dat bokt heilig graal is hoor, dat iedereen maar op bokt zit om te kijken wat anderen van hun paard vinden

Echter kunnen we ook met z’n alle naar andere topic verhuizen.

Het is ook een persoonlijk iets. Je paard op het net. En mensen doen domme dingen.

Mij zou het niets verbazen als de mensen van het paard waar ik op afgehaakt ben ook mijn minder leuke reacties hier hebben moeten lezen. Dat is niet mijn bedoeling maar wel een risico van een online forum.

Ik had een 5 jarige gezien, leuk dier maar bleek wel weer een handelstal. Daar gaat mijn voorkeur gewoon niet zo naar uit. Ben toch afgehaakt. In dat geval vond ik het paard te duur.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 09:32

upendo schreef:
Ik denk vooral dat het erin zit dat er in dit topic meegelezen kan worden zonder ingelogd te zijn. De 'buitenwereld' kan dus de gedeelde advertenties ook zien. In een HK topic kan dat natuurlijk niet.

Ondanks dat vind ik het ook jammer dat er niks gedeeld kan worden. Je ontneemt dan naar mijn mening ook een leermogelijkheid: juist het bespreken van een advertentie, de voor- en nadelen van bijvoorbeeld bouw en gangwerk vind ik leerzaam.

Ik begrijp het wel...
Dat dit deel niet kan verder ook ivm de regels. Maar nog belangrijker in het verleden werd het door de vingers gezien en werd het ene na de andere paard uit een advertentie afgebrand.

Daarbij; in het andere HK topic mag het wel, en per PB ook... dus het kan gewoon, alleen niet specifiek hier, begrijp het probleem niet zo volgens mij :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:04

Wat me ook verbaast is dat sommige advertenties blijven staan als het paard al verkocht is. De 13-jarige bonte ruin van 1m70 op marktplaats is al naar zijn nieuwe eigenaar, maar de advertentie staat er nog gewoon.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:08

c_alsemgeest schreef:
upendo schreef:

Ik begrijp het wel...
Dat dit deel niet kan verder ook ivm de regels. Maar nog belangrijker in het verleden werd het door de vingers gezien en werd het ene na de andere paard uit een advertentie afgebrand.

Daarbij; in het andere HK topic mag het wel, en per PB ook... dus het kan gewoon, alleen niet specifiek hier, begrijp het probleem niet zo volgens mij :')

Nou, ik het andere topic had ik een tijdje geleden aangekondigd dat ik mijn paard te koop ging zetten met een korte omschrijving van hem, en ook dat werd daar direct door een mod verwijderd. Schiet mij maar lek :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:10

Nee dat klopt, dat staat er ook...

Aanbieden is alleen als er ook iemand is die aangegeven heeft dat iemand dat zoekt, dus gericht aanbieden.
Voor adverteren hebben we de marktplaats.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 04-01-22 10:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:14

c_alsemgeest schreef:
Nee dat klopt, dat staat er ook...

Aanbieden is alleen als er ook iemand is die aangegeven heeft dat iemand dat zoekt, dus gericht aanbieden.
Voor adverteren hebben we de marktplaats.

Ja, maar toch raar als je alleen aangeeft dat je plannen hebt voor verkoop en dat het een zwarte is op Z2 niveau. Werd nog net niet gestenigd met daarbij een fikse verwijzing naar de Markt :list:
Juist als je elkaar wilt helpen, lijkt het me dat je moet kunnen reageren op elkaar. Zolang alles maar met respect is naar een andere en er geen namen zwart worden gemaakt van verkopers of handelstallen, zie ik het probleem niet zo.
Laatst bijgewerkt door Padoertje op 04-01-22 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:16

Nee vind het niet raar eigenlijk, staat duidelijk in de OP en hulk aan het begin.

Als niemand een z2 paard zoekt hoef je hem nog niet "aan te bieden".
Al was jouw voorbeeld misschien wel heel strikt :')
Maar klopt ongeveer wel met de regels

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:16

c_alsemgeest schreef:
Aatrox schreef:
Het is vooral jammer dat we elkaar niet mogen helpen met het doorgeven van info over de paarden die op de huidige markt online staan.. Bij bijna elke adverentie staat wel in overleg.. of in het echt is het paard veel leuker of anders dan beschreven, dat is toch wel handig.

Mag wel, maar niet in dit topic, in het kopen/verkopen topic die hier boven al genoemd is mag het wel als het iets is wat men zoekt.

Maar dat andere topic is niet leuk ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:19

Hahahaha ja... dat is wat je er zelf van maakt.
Als er veel van hier in komen wordt het misschien leuk :+

Hier mag het gewoon niet, vrij simpel. Waar het wel mag is het niet leuk... is denk ik niet echt een reden voor de mods om een regel te wijzigen :')

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:20

Nieuw topic aanmaken voor bespreken van je toekomstige paard, aanbieden van advertenties, uitwisselen van kennis :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:21

c_alsemgeest schreef:

Hier mag het gewoon niet, vrij simpel. Waar het wel mag is het niet leuk... is denk ik niet echt een reden voor de mods om een regel te wijzigen :')

Dit topic andere mogelijkheden geven is ook een optie. Vind ze hier soms wel erg pietluttig qua regels.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:27

PSvanLot schreef:
c_alsemgeest schreef:

Dit topic andere mogelijkheden geven is ook een optie. Vind ze hier soms wel erg pietluttig qua regels.

Of je bent zelf wat pietluttig dat je het perse hier wil, terwijl het ergens anders al kan :+
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zelf ook fijner als het overal wel mag.
Maar de regels zijn vrij duidelijk:
Dat is net al uitgelegd, dat kan niet omdat dit niet in de HK staat, dan zou je moeten vragen of het naar de HK kan...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:33

Of het wel of niet mag ging mijn post overigens niet over, meer over wat het nut van dit topic dan is.
DIe ontgaat mij nu daardoor een beetje.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:36

c_alsemgeest schreef:
PSvanLot schreef:

Of je bent zelf wat pietluttig dat je het perse hier wil, terwijl het ergens anders al kan :+
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zelf ook fijner als het overal wel mag.
Maar de regels zijn vrij duidelijk:
Dat is net al uitgelegd, dat kan niet omdat dit niet in de HK staat, dan zou je moeten vragen of het naar de HK kan...

Helemaal niet, ik vind het pietluttig om mensen er een ow voor te geven etc.
Ik denk dat ze prima zichzelf druk kunnen maken om andere topics.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:37

kyrkelover schreef:
Of het wel of niet mag ging mijn post overigens niet over, meer over wat het nut van dit topic dan is.

Eigenlijk geen nut imo…

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:37

We zitten op zich al aan pagina 373, dus het lijkt me wel dat mensen dit topic nuttig vinden. :D voor mij was het vooral omdat ik een paard kopen suuuuper spannend vond, toch zeker in het begin..nee nu nog altijd _O- maar ik vind het fijn om van gedachten uit te wisselen en te horen hoe andere mensen in het koopproces staan. :j en soms ook fijn om gewoon bepaalde dingen aan te kaarten waar je zelf wat over twijfelt, zonder er het hele paard/advertentie bij te moeten betrekken zeg maar.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:43

Ik ben ook op de vingers getikt hier hoor, mijn bericht is ook verwijderd ;-)

Ik moet zeggen dat dit idd het 3e topic is wat loopt over het kopen of verkopen van paarden, over mensen die zoeken. En soms raak ik wel de weg kwijt wat en waar ik wat geplaatst heb. Het is ook wel opvallend dat een groot deel wat daar actief was dat nu hier ook weer is en niet eens zelf op zoek is.....Blijkbaar heeft dit soort topics toch een bepaalde aantrekkingskracht? Ik vind het in ieder geval wel fijn de frustraties van een zoektocht, maar zeker ook tips hier te kunnen delen. Gedeelde smart is halve smart zeg maar ;-)
Ik voel er wel wat voor dat er nog maar 1 topic loopt, waarin de zoekers hun zoekprofiel in een overzichtje kunnen zetten (en weer verwijderen als ze geslaagd zijn) en dat iemand die dat zelf heeft of weet te staan daarop kan reageren dmv een opmerking of link. En dan hoeft dat betreffende paard verder toch niet in het topic besproken te worden? Dat kan dan evt via pb. Dan kan het onderlinge gesprek hier gewoon doorgaan toch? Het wordt een saaie boel als je alleen mag zeggen: ik ben nog niet/wel geslaagd...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:08

Alvast een disclaimer; ik zeg nu vooral hoe het is, en wat de afspraak is en wat de OP zegt... niet dat ik het er mee eens ben :')

kyrkelover schreef:

Als je naar de OP kijkt is het om ervaringen te delen hoe je zoektocht is, zaken waar je tegen aan loopt. Tips voor elkaar om je zoektocht te verbeteren...
Dus delen van ervaringen, tips, steuntje in de rug.

In het andere topic dus om elkaar te helpen een paard te vinden (of te verkopen, mits mensen dat zoeken).
Dus dat is veel meer praktisch, van "ik zoek een 6 jarige die Z loopt hoge prijsklasse, wie weet er een?"

@PSvanLot, ik heb je bericht dan inderdaad verleerd gelezen, vind een OW ook wel heftig voor zoiets :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:09

Alvast een disclaimer; ik zeg nu vooral hoe het is, en wat de afspraak is en wat de OP zegt... niet dat ik het er mee eens ben :')

kyrkelover schreef:

Als je naar de OP kijkt is het om ervaringen te delen hoe je zoektocht is, zaken waar je tegen aan loopt. Tips voor elkaar om je zoektocht te verbeteren...
Dus delen van ervaringen, tips, steuntje in de rug.

In het andere topic dus om elkaar te helpen een paard te vinden (of te verkopen, mits mensen dat zoeken).
Dus dat is veel meer praktisch, van "ik zoek een 6 jarige die Z loopt hoge prijsklasse, wie weet er een?"
Voor zulke zaken is dus alleen dat HK topic.

Voor de zoektocht en ervaringen zijn er inderdaad meer.

@PSvanLot, ik heb je bericht dan inderdaad verleerd gelezen, vind een OW ook wel heftig voor zoiets :')

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:22

Charmaine schreef:
Ik ben ook op de vingers getikt hier hoor, mijn bericht is ook verwijderd ;-)

Ik moet zeggen dat dit idd het 3e topic is wat loopt over het kopen of verkopen van paarden, over mensen die zoeken. En soms raak ik wel de weg kwijt wat en waar ik wat geplaatst heb. Het is ook wel opvallend dat een groot deel wat daar actief was dat nu hier ook weer is en niet eens zelf op zoek is.....Blijkbaar heeft dit soort topics toch een bepaalde aantrekkingskracht? Ik vind het in ieder geval wel fijn de frustraties van een zoektocht, maar zeker ook tips hier te kunnen delen. Gedeelde smart is halve smart zeg maar ;-)
Ik voel er wel wat voor dat er nog maar 1 topic loopt, waarin de zoekers hun zoekprofiel in een overzichtje kunnen zetten (en weer verwijderen als ze geslaagd zijn) en dat iemand die dat zelf heeft of weet te staan daarop kan reageren dmv een opmerking of link. En dan hoeft dat betreffende paard verder toch niet in het topic besproken te worden? Dat kan dan evt via pb. Dan kan het onderlinge gesprek hier gewoon doorgaan toch? Het wordt een saaie boel als je alleen mag zeggen: ik ben nog niet/wel geslaagd...

ik ben per ongeluk na 1 dag gepost te hebben in dit topic geslaagd in het vinden van een paard.
Mits er de 21e tijdens de keuring geen hele gekke dingen naar voren gaan komen.

Wat betreft het topic, ik vind het ook leuker als we elkaar mogen helpen, maar waarom dan inderdaad niet een nieuw topic aanmaken gezien het ook 2022 is ;) Dan in huiskamer en met de afspraak dat er een lijst bijgehouden wordt, er ook over keuren en het steuntje in de rug gepraat mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:31

Volgens mij is dit topic bedoeld om te delen hoe je zoektocht gaat. Ik ga mijn verhaal dan toch maar hier delen omdat ik daar nu mentaal wel klaar genoeg voor ben (hoop ik :o) :

Een paar weken terug ben ik bij een ponyruin geweest. Max hoogte 150. Het zou een Paint kunnen zijn. Althans daar wordt wel mee geadverteerd. Maar ik pluis alles tot in detail uit. Bij de fokker staat een andere naam bij de pony vermeld.

Eerst stond er in de advertentie: papier in aanvraag en bij aankomst werd er direct gezegd dat dit niet zo was toen ik daar naar vroeg. Direct na mijn komst is de advertentie daarop gewijzigd.

Op de dag voordat ik zou komen heb ik alles uitgevraagd. Was de pony braaf te rijden, kon hij voor gereden worden enz. enz. Overal kreeg ik een ja op. Het was de perfecte pony voor een angstige ruiter zoals mij (ik had mijn angst express aangedikt). Dus hop 2,5 uur in de auto.

Maar in de advertentie stond toch dat de pony opnieuw opgepakt moest worden? Dit was allemaal geen probleem volgens deze mevrouw. Opzadelen en gaan. (maar zij was niet de ruiter zelf) Ze verkocht het paard voor haar familielid.

Ik kreeg een filmpje en foto's voor aankomst. Het filmpje was van een onervaren jongen op het paard, de vriend van.. Hij had zere.. Fantastisch he. Paard werd wel vastgehouden onderweg aan het touw door de eigenaar. Dit geeft niet echt een beeld maar is vast goed bedoeld.

En toen kwam ik aan:

Ik moest mijn auto aan de berm parkeren want er was geen erf en dus ook geen bak! De familie stond met het paard in de wei op mij te wachten en ik kreeg hem nog net niet in mijn handen geduwd (van kijk maar wat je ermee wil). Dus ik rustig vragen of hij voorgereden kon worden en dat kon. Het zadel werd ergens vanachter het weiland opgehaald.

Eerst wilde ik zien hoe hij aan de hand was met het geven van de hoeven. Duidelijk was dit paard het niet gewend deze vaak op te tillen. Die liet zich volledig vallen. Gelukkig was de dame sterk.

Uit het gesprek kon ik opmaken dat er al langere tijd niets met het paard gebeurd was. Hij kreeg dus eigenlijk een soort vuurdoop en was de dag daarvoor wel even weg geweest voor het eerst weer voor een ritje omdat ik kwam. Oké..

Er staat niveau M Western en andere mooie kunsten in de advertentie. Je verwacht toch dat dit getoond wordt dan. Dus het was even omschakelen voor mij. Er was namelijk alleen een landweggetje beschikbaar.

Zadel en andere spullen waren oud en droog.. Maar dame sprong er in gewone kleren en zonder cap op en bij de bocht einde van de weg waar hij wat drukker werd keerde ze al om en vroeg ze of ik erop wou. Ik bedankte daarvoor, vertelde mijn twijfels en probeerde een goed gesprek aan te knopen. Dat was een teleurstelling. Ze hadden zo goed gevoel bij mij.

Nu gingen we terug en vroeg ze echt niet of ik erop wilde. Toch maar erop gegaan, dat ze hem vast hield. Paard was overduidelijk ook wat onwennig in de situatie wat het ongemakkelijk maakte allemaal en zelf voelde ik mij er niet veilig op, op deze manier.

Het bleek een paard te zijn die om duidelijkheid vraagt en die nog veel moet leren. Een jong ding dus.

Maar je kan niet zomaar een paard als deze na zoveel maanden niks doen, uit de wei plukken, er een vreemde opzetten en ervanuit gaan dat die dan ook braaf blijft.

Voor een vraagprijs van bijna 10 k kon ik hem dus niet meenemen met wat ik gezien had. En man wat baal ik daarvan.

Ik heb dus een zeer net bedrag voorgesteld waar ik het voor wilde proberen na RK keuring op kosten van mij. (waardoor ik alsnog bijna op de vraagprijs uit zou komen..) En dan wilde ik hem in training zetten voordat ik er zelf mee zou gaan rijden. Dat zou betekenen dat de pony alsnog ruim boven de 10k zou komen en dan nog maar moet uitvinden of ik er zelf mee weg kom..

De spullen hoefde ik niet, daar bedankte ik voor. ( 400 waard aldus de verkoper)

Maar het contact liep niet. En elke keer als ons gesprek stopte werd de advertentie gewijzigd. Uiteindelijk zijn de door mij doorgegeven veulen foto's ook nog gebruikt in de advertentie.

Mijn aanbod was eigenlijk een geweldig aanbod voor de verkopende partij. Ze hadden deze pony vrij snel voor een zeer nette prijs aan mij kunnen verkopen!

Dan had hij nu bij mij in de wei gestaan met zws netjes bekapte hoeven. (want dat was ook niet op orde)

Hij staat nog steeds te koop, gezakt in prijs en inmiddels dus ook op bokt. Die pony had binnen een paar dagen weg kunnen zijn als ze dit goed hadden aangepakt. Ik heb nog tips gegeven hoe je dit beter kunt aanpakken. wie weet hebben ze er wat aan (gehad)