Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:evilginger schreef:Als alles goed gaat, zijn mijn vader en ik één van de komende dagen trotse eigenaars van een enorm knappe appaloosa!! Mijn lesgever was ook helemaal fan, ik kan niet wachten tot hij bij ons staat
Daar heb ik intussen wat gemengde gevoelens bij.
Check z'n ogen.....
Jet schreef:Bij heel veel Appaloosa's komt een hele gemene oogziekte voor, een speciale vorm van maanblindheid. En dat is vreselijk pijnlijk en een heel groot del wordt daar volledig blind aan. Soms zie je het al bij jonge dieren, vaak komt het pas later aan het licht. Maar buiten de kosten die dat met zich meebrengt ( eerst probeer je nog een oog te behouden door middel van allerlei druppels, speciale invasieve behandelingen, maar meestal werkt dat niet en moet het oog verwijderd worden) zit je dan eigenlijk altijd in de stress om zijn ogen. Vaak is het zo, dat als één oog aangetast is, het ander ook gaat volgen.
Jet schreef:Ik had het nog even aangevuld, juist dat stiekeme, sluipende lijkt me eng. En dat ze er geen pijn aan hebben, dan heb je niet de signalen van het ogen knijpen en tranen enzo...
Jet schreef:Ik had het nog even aangevuld, juist dat stiekeme, sluipende lijkt me eng. En dat ze er geen pijn aan hebben, dan heb je niet de signalen van het ogen knijpen en tranen enzo...
Jet schreef:het nare lijkt me dat je kennelijk al heel snel te laat bent bij Appies, juist omdat ze niet direct iets laten merken. Tesamen met het feit dat het vrijwel altijd aan beide ogen gaat voorkomen, niet tegelijk, maar toch... Ik zou denk ik liefst twee keer per dag die ogen checken en dan nog... Je weet niet of het je gaat opvallen. Jij hebt het al van dichtbij meegemaakt, dat scheelt misschien, maar ik zou denk ik "gek worden van angst" dat het zou kunnen gebeuren... Dat si dan wel weer overdreven, maar ik hoop dat je me snapt.
Heftig Ikke, daar koop je geen paard voor, om hem na zoiets en zo jong af te staan...
Zerena schreef:Is dat dan dat gen wat getest kan worden?
Wat vaak ook aan het appaloosa gen plakt.
Congenital Stationary Night Blindness (CSNB) of is dat weer wat anders?
“Excuus ik breek zomaar in”
ikke schreef:Onze andere Appie, 19 intussen, lijkt dus nergens last van te hebben.
Die heeft wel bijna altijd een vliegenkap op. Dat was het advies van de verkoper: dat zou de kans verkleinen dat het voor zou komen, was haar verteld maar of dat echt zo is, wist ze ook niet.
Paard weet niet beter, dus we laten het maar zo.
Contemplate schreef:Interessant! Ik wist inderdaad dat bij Appaloosa's een bepaalde oogafwijking vaker voorkomt, maar dat is dus het LP gen.
Ik kwam er laatst achter dat er bij het zilvergen ook een oogdefect gelinkt is, MCOA. Daarbij is het dus zo dat een paard wat heterozygoot zilver is met de afwijking, vaak een minder erge afwijking aan de ogen heeft dan een paard dat de afwijking heeft en homozytgoot is voor het zilver gen.
@evilginger: Ik hoop natuurlijk dat het voor jou allemaal uit gaat blijven! Misschien heb ik er overheen gelezen, maar welke kleur is de appie die jullie op het oog hebben?
Westerntrail schreef:Paard wat op 1 jarige leeftijd ongeluk heeft gehad met draad, maar niks aan over gehouden alleen een litteken.
Nu 5 jaar
Wat vinden jullie doen of laten staan
evilginger schreef:Contemplate schreef:Interessant! Ik wist inderdaad dat bij Appaloosa's een bepaalde oogafwijking vaker voorkomt, maar dat is dus het LP gen.
Ik kwam er laatst achter dat er bij het zilvergen ook een oogdefect gelinkt is, MCOA. Daarbij is het dus zo dat een paard wat heterozygoot zilver is met de afwijking, vaak een minder erge afwijking aan de ogen heeft dan een paard dat de afwijking heeft en homozytgoot is voor het zilver gen.
@evilginger: Ik hoop natuurlijk dat het voor jou allemaal uit gaat blijven! Misschien heb ik er overheen gelezen, maar welke kleur is de appie die jullie op het oog hebben?
Ik had inderdaad zijn kleur nog niet gezegd. Het is duidelijk een few spot, van ver zou je zelfs zeggen dat hij cremello is ipv appaloosa (hij lijkt echt crèmekleurig ipv wit). Geen idee of vader en moeder ook few spot zijn, maar voor zover de eigenaar iets kon vertellen was er niets van medische problemen vastgesteld bij de ouders