Harmonie in chaos vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 11:40

petraaken schreef:
Holy Moly, hoe komt Terror er op om die draad vast te pakken met stroom erop? :oo
Arm veulen in haar buik. Ik hoop voor je man als het een merrie is dat ze het karakter van Joy krijgt hoor. :=

Als veulen deed ze dat al. := ze is daar een tijd mee gekapt maar blijkbaar herinnerde ze zich hoe het ons ergerde dat ze piano speelde met de stroomdraad. := De baby is iig voorbereid op stroom…. := misschien daarom dat Joy vroeg er uit gekomen is. _O- Joy was de stroom beu. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 16:14

Van welk type bitloos hoofdstel is de release het beste?
Ik vind de release van de sidepull … onbestaande. :+

Duhelo

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 16:50

Sidepull heeft net de beste release, want nergens iets dat kan stroppen oid. Maar dat telt natuurlijk enkel als je met lossere teugel rijdt en niet als je met contact wil rijden. Als je mets sterker contact rijdt heeft geen enkel bitloos hoofdstel release natuurlijk.

Ik rij zelf met de cavessal van Jossy.
Meestal op de kinringen, want paard vindt beweging rond haar ogen erg irritant.
Bij de andere meestal dubbele teugel met dan de bosal teugel plus buitenteugel in een hand en de binnenteugel in de andere.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 16:54

Voor mijn gevoel heb ik nul release… ook als ik mijn hand echt naar voren doe dus teugel los voel ik eigenlijk niet echt release in het lijf… enerzijds is hij wel veel beter in galop dus in begin te denken om de tandarts even te laten komen. Het is natuurlijk ook wel nog maar de 2e keer, ik merk ook dat ik Joy wat moet ‘helpen’ om niet constant dat contact te willen op die neus. Denk dat pup ook een beetje moet wennen. :+ maar het voelt gewoon alsof ik echt het ‘kunnen lossen’ mis. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 17:05

Kijk eens hoe die aanvoelt op een touwhalster?
Een touwhalster vind ik zelf niet fijn om te rijden, maar als je daar een betere release hebt, kan je wel kijken naar een cavessal of een kaptoom met ringen onder de kin (of ev een bosall, maar een goede bosall is duuurrrrrr) die dan stabieler ligt. (tipje, als het voor tijdelijk is en je wil geen 220 euro uitgeven, dabo's design kan de cavessals op maat maken in biothane, ik heb die laten maken voor mijn trekpaarden en ze heeft ze in het gamma genomen, stuur me gerust pb dan stuur ik de link en de settings door). Dan kom je, incl bithangers ergens rond de 80 euro uit geloof ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-25 17:39

Het volledige filmpje moet nog 37 uren uploaden volgens YouTube dus even een samenvatting :+
Ik vind hem wel beter in galop maar dat is meer gevoel. Ik moet niet meer werken om hem er in te houden. Dus tandarts gaat sowieso even moeten komen voor er weer een bit in gaat. Morgen eens bellen.

Draf ben ik nog steeds aan het sleutelen en dat is te zien. En daar mis ik dus echt dat gevoel van ‘van de hand’ komen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 07:46

Een gewone hackamore zou dat iets zijn? Geen ervaring met bitloze hoofdstellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 14:33

Ik heb altijd begrepen dat dat een vrij heftig hoofdstel is.. kweenie is nu de tweede keer dat ik eentje bitloos rijd, altijd sidepull. Ik vind het niet fijngevoelig communiceren zeg maar. En ik ben wel de laatste ruiter die constant druk wil. :=

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 16:25

nee hackamore is te heftig, dan beter kijken naar bloemring met mooie leren neusriem met bont erin.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 16:35

Hackamore of bloem zou ik net niet gaan doen met eentje die sowieso al ver achter de loodlijn kruipt.

Een hack, bloem werkt in principe zoals een stangbit, hiermee haal je de onderkant van het hoofd dichter naar het lijf. In combinatie met oprichting ideaal, maar niet als ze nog niet aan de oprichting toe zijn.

Voor trensbit te vervangen kan je rijden op de kaptoomogen (werkt meestal super), sidepull of ev kin of kaakgekruist.

Ikzelf rij op de kinringen, niet helemaal volgens het boekje (want eigenlijk is dat zachte bosall werking, dus eigenlijk ook beetje "stang", maar enige waar mijn dame niet delulu van wordt (want owéé, er beweegt iets rond haar hoofd :+ ).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:01

Duhelo schreef:
Hackamore of bloem zou ik net niet gaan doen met eentje die sowieso al ver achter de loodlijn kruipt.

Een hack, bloem werkt in principe zoals een stangbit, hiermee haal je de onderkant van het hoofd dichter naar het lijf. In combinatie met oprichting ideaal, maar niet als ze nog niet aan de oprichting toe zijn.

Voor trensbit te vervangen kan je rijden op de kaptoomogen (werkt meestal super), sidepull of ev kin of kaakgekruist.

Ikzelf rij op de kinringen, niet helemaal volgens het boekje (want eigenlijk is dat zachte bosall werking, dus eigenlijk ook beetje "stang", maar enige waar mijn dame niet delulu van wordt (want owéé, er beweegt iets rond haar hoofd :+ ).

bij bloem ligt de scherpte totaal aan welk vakje je teugel plaatst, en kan je prima ophouding mee maken of juist geven

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:35

Duhelo schreef:
Een touwhalster vind ik zelf niet fijn om te rijden, maar als je daar een betere release hebt, kan je wel kijken naar een cavessal of een kaptoom met ringen onder de kin (of ev een bosall, maar een goede bosall is duuurrrrrr) die dan stabieler ligt. (tipje, als het voor tijdelijk is en je wil geen 220 euro uitgeven, dabo's design kan de cavessals op maat maken in biothane, ik heb die laten maken voor mijn trekpaarden en ze heeft ze in het gamma genomen, stuur me gerust pb dan stuur ik de link en de settings door). Dan kom je, incl bithangers ergens rond de 80 euro uit geloof ik.

touwhalster is niet scherp zekers??? snij je zo neus mee in

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-25 20:59

Touwhalster ervaar ik idd ook wel als scherp. Als ik écht controle wil met Terror krijgt ze het touwhalster aan niet het hoofdstel of de ketting. := met Pretty in de tijd ook al. Weet niet of Joy ooit eentje om gehad heeft.

Touwhalster vind ik wel echt een van de meest onderschatte middelen.

Bloemetjes en hackamores ken ik zelf niet genoeg van om daarmee te gaan prullen dus het blijft sidepull vrees ik. Het is toch maar tijdelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 09:37

speurneusc schreef:
Duhelo schreef:

touwhalster is niet scherp zekers??? snij je zo neus mee in

Heb je mijn post goed gelezen? Het touwhalster is bedoeld om eens mee te proberen hoe die reageert op de teugels onder de kin. Als hij wel stuurbaar is (sommige paarden zijn dat nl niet op de teugels onder de kin. Stelling en buiging vragen is nl ook minder evident.) kan er gekeken worden naar een cavessal type.
Het was NIET mijn bedoeling om op een touwhalster constant te gaan rijden, zoals ik ook aangaf, vind ik die zelf ook niet fijn.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 10:09

Heb je mijn post goed gelezen? Het touwhalster is bedoeld om eens mee te proberen hoe die reageert op de teugels onder de kin. Als hij wel stuurbaar is (sommige paarden zijn dat nl niet op de teugels onder de kin. Stelling en buiging vragen is nl ook minder evident.) kan er gekeken worden naar een cavessal type.
Het was NIET mijn bedoeling om op een touwhalster constant te gaan rijden, zoals ik ook aangaf, vind ik die zelf ook niet fijn.[/quote]

je vind hackamore en bloem al een stang.... maar touwhalster ok..... mmmmm

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 11:02

Ah, het hangt er vanaf wat je doet met je hand. Ik denk dat Kathleen heus wel weet hoe ze met een scherpere optoming moet rijden, dus ongeacht wat ze er rond hangt, zal ze dat dier echt niet verpesten ermee.

Ik vind echter een hack niet geschikt voor eentje die graag achter de teugel kruipt, als je met wat contact wil mee rijden. Met in gedachten houdende dat ze iets zoekt om een bepaalde periode mee te rijden.
Een touwhalster is echt wel minder scherp dan een hack, en je hebt altijd de mogelijkheid om onder die neusriem even een bontje of een stukje rubber te draaien, die ene keer 30 minuten dat er mee gereden wordt om te testen hoe die reageert op de teugels onder de kin. Ik heb echt nergens aangeraden om constant met een touwhalster te gaan rijden, wel om ALS die goed reageert, te kijken nr een cavessal met de teugels op de ringen van het kinriempje.

We moeten het hier ook niet groter maken dan het is en een paard gaat echt geen schade lijden van eens een halfuurtje rond te hobbelen met een touwhalstertje hoor. (en ook niet van die hack trouwens, maar ik gok dat deze niet zal werken gezien de voorkeurshouding van Joy en ik denk dat die met een hack met zijn neus tussen zijn knieën zal willen lopen, puur al door het gewicht van de teugels op de scharen.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-25 20:16

Joy ís absoluut geen fan van druk op zijn neus. Zoveel is duidelijk. Hij doet na wat protest wel wat ik vraag maar hij is er echt niet gelukkig mee. Ik ga dus zeker geen scherpere optomingen testen. :(:) morgen even tandjes checken en desnoods staat hij gewoon stil tot de huidige door gekomen zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-25 22:17

Dus, hoewel ik hem vandaag wel fijner kreeg communiceerde Joy in het begin even heel duidelijk. Nu eindig ik graag positief ongeacht mijn besluit dus ik heb door gereden. (Als ik voel dat positief er niet in zit stop ik natuurlijk.) maar het gedrag dat hij toonde was vrij beleefd ‘Ik ben hier echt niet blij mee.’

Joy is een ontzettend lief, werkwillig paard maar als hij zich oneerlijk behandeld voelt maakt ie korte metten met de situatie en voor mij voelde het alsof ik hier een ‘laatste kans’ kreeg. :+

Dus vandaag heeft hij wel even moeten doorlopen en deed dat ook. Kan ook de galop uploaden maar de zon verwarde de pivo. Als jullie daar interesse in hebben haal ik hem er alsnog uit. Het interessante is nl wel dat hij in galop beter is. Dus als iemand daar theorieën over heeft hoor ik ze graag. Heb vandaag bv zonder zweep gereden. Ik sta open voor elke theorie over de verbetering in galop ondanks de ergernis op de sidepull.

En hier had ik hem meer van de hand af maar je ziet dat hij alsnog wat conflict ‘op zoekt’ door op die neusriem te gaan leunen. Dan ergert de druk op de neus hem en dan moet ik hem er dus weer af rijden. :+
In galop heeft hij die neiging wel veel minder trouwens wat misschien het verschil verklaart.

(Je iets drukte/kneep enorm net onder mijn knie. Weet nog steeds niet wat maar tis wel blauw. :? Joy keek even rustig mee op het einde zag ik net. _O- )

Voor alle duidelijkheid: ik keur bitloos niet geheel af. Maar voor mij voelt het alsof Joy er door in de war raakt? Misschien als hij verder staat en hij meer op eigen benen loopt dat ik hem meer van die hand af kan rijden dat hij geen issue meer heeft er mee maar in dit stadium van zijn leerproces lijkt hij er geen baat bij te hebben. En mijn idee is dat de oorzaak ligt bij het feit dat hij niet 100% op eigen benen loopt, wat gaat ‘leunen’ en dan boos wordt op de druk op de neus. Waar hij met bit eigenlijk nooit leunt. Dan komt hij eerder te los zelfs als hij diep komt.

Nog een punt dat ik vandaag bedacht was dat hij een kneveltrens gewoon is. Hij ‘kent’ dus wel druk op de wangen maar de micklem sidepull geeft die druk heel anders als ik even logisch denk… dus misschien zoekt hij zeg maar het stuur als ie wat gaat ‘leunen’?

De galop: je ziet ook meteen waarom die er uit gehaald zijn. :+ ik zelf krijg er koppijn van als ik ze kijk :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 08:44

Wat mij sowieso al opvalt: In galop zit jij zelf veel opener en losser dan in draf. Je handen zijn in galop iets wijder, losser, gaan veel meer mee in de beweging, je ganse houding is opener (want hij heeft natuurlijk een grote galop dat je moet kunnen uitzitten, dus je moét wel open zitten om niet te gaan bouncen).

In draf zit jij veel strakker en dichter, met een strakkere hand, je handen zijn smaller, dichter bij je lijf, gaan ook minder los mee. Daarnaast hangt de martingaal er ook aan die dan ook nog wat neerwaartse druk geeft.
Een bitje gaat die op die manier minder tegen de druk in omdat het natuurlijk op gevoeligere delen in werkt (hence ook het feit dat die daar ook graag te diep kruipt.). Bij een sidepull is het minder gevoelig en is het gemakkelijker voor hem om hem eruit te trekken ipv te diep te kruipen.
In draf loopt die dus idd minder op eigen benen dan dat die eigenlijk in galop al doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 10:21

In galop zit ik er ook gewoon op basically. :D
In draf ben ik aan hem aan het werken. Daar loopt hij ook licht schoudervoor. Dat vraag ik in galop niet gezien hij in draf al pissig wordt van de sidepull dus daar zit ik idd wat te chillen. _O-en te hopen dat ie me er niet af bokt als ie zich herinnert dat dat ding nog steeds om m hangt. _O- _O-

Misschien ligt de galop verzamelen toch bij het zonder contact doen ondanks de tegengeluiden die ik daar thuis over krijg. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:46

Dan ben ik wel heel benieuwd wat hij zou doen als je in draf ook eens gewoon gaat zitten chillen.

Hoe reageert hij als je in die draf ook meer die open zit gaat aannemen, ellebogen wat naar buiten (klinkt heel stom en tegennatuurlijk he), maar eventjes iets minder eraan "werken" en iets meer gewoon open zitten, meegaan, en hem zelf zijn cadans laten vinden.

En dan zou ik niet zo zeer bv een schoudervoor gaan vragen over meerdere meters, maar eigenlijk vanvoor vrij los laten, min of meer zelfs "langere" teugel, handen open en naar voor, en nu en dan eens oppakken, schouder wat naar binnen (echt een of twee pasjes) en weer zelf recht laten komen. schouder nr buiten, recht, schouder nr binnen, recht. En de schouder echt een of 2 passen verplaatsen en dan 5-10 passen recht.

=> Zo geef je geen kans om tegen de neusdruk in te komen, door de verplaatsing komt die lichter in de schouder, en leert hij wel om te gaan met de druk, want zodra die het juist doet, gaat de druk weg. Ik vermoed dat jij ook, net zoals ik, liefst zo weinig druk in je handen hebt. En in het begin is dat extreem (je neemt een beetje druk, je krijgt de reactie, en je "gooit" zeg maar de boel weg. Dan verlies je alles en de houding weer even, maar dat is niet erg. Eenmaal je dan verder bent, wordt dat weggooien veel kleiner (en dat oppakken ook) en heb je uiteindelijk dat je teugels min of meer in een boogje hangen en enkel de teugel wat optillen zorgt dat die vooraan omhoog komt en gaat zitten zeg maar.

Maar, in mijn ervaring, in het begin nr bitloos is echt wel gewoon van, lossere teugel, oppakken, een reactie vragen en weer los, en zo gaan opbouwen. Ik zou dan ook niet zozeer bij hem té vooruit gaan rijden, omdat die dat dan wss nog niet helemaal zal kunnen houden (hence het achter de teugel duiken als die meer ruimte moet pakken).

De martingaal zou ik er wel even afhalen, die geeft wss ook teveel ruis door, waardoor hij in de war raakt (en in galop heb je dat niet, omdat je daar veel losser en opener rijdt en de martingaal dus niets doet).

Bij dergelijke paarden zit je heel snel in een vicieuze cirkel. De mijne is ook zo hoor, nam ik in het begin iets teveel druk, ging ze gaan headshaken, gewicht in alle richtingen gooien, ik probeerde dan te corrigeren (gooide ze zich zo in travers, ik corrigeerde naar recht, vlogen we een seconde later in renvers, al headshakend, doordat ze headshakete zette ik me vast in handen en schouders, daarop voelde zij nog meer druk, en bam, we hadden het helemaal aan het dansen. Ik moest dan heel vaak echt gewoon even stoppen, resetten en herbeginnen :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:14

Ah ja, dat hoofdschudden wat jou hier doet, doet Maddy als ze gefrustreerd is. Het lijkt herkenbaar in elk geval.
Ik heb zelf maar 1 keer op een pony gereden op een sidepull dat ik dacht ja. Dit werkt voor haar echt top.
Meestal vond ik de paarden er toch wel zwaar op. Mel snapte er weinig van en ging ook erg hoofdschudden en niet luisteren.

Al met al niet perse favoriet voor mij

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 13:24

Sintara schreef:
Ah ja, dat hoofdschudden wat jou hier doet, doet Maddy als ze gefrustreerd is. Het lijkt herkenbaar in elk geval.
Ik heb zelf maar 1 keer op een pony gereden op een sidepull dat ik dacht ja. Dit werkt voor haar echt top.
Meestal vond ik de paarden er toch wel zwaar op. Mel snapte er weinig van en ging ook erg hoofdschudden en niet luisteren.

Al met al niet perse favoriet voor mij

Dat schudden is met Joy ook echt een waarschuwing. :j das pure frustratie. De 1e keer deed hij dat niet maar deze keer wel.

Ik krijg niet goed uitgelegd wat ik voel op bitloos. Het voelt allemaal onduidelijk en ‘groot’.
Alsof er enorme storing in de communicatie is. En ik geef niet graag grote hulpen. := ik ben graag lui. _O-

De vorige die ik bitloos reed is bitloos beleerd voor er een bit in ging maar ook die werd meteen veel rustiger in zijn hele doen met bit.

En de boogjes in de teugel is waar ik op bokt in discussies consequent op ‘gepakt’ wordt door bepaalde anderen dus mijn paarden worden zo opgeleid. :+ Sam had zelfs op wedstrijd eigenlijk niet echt contact. Dat stond ook consequent op de protocol trouwens maar dat terzijde. :+
Rêve net hetzelfde. Joy had wel contact op wedstrijd maar daar speelde hormonen mee. :+ ik ben zacht en lui niet dwaas. :=

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:40

waarom niet gewoon alleen voorwaarts neerwaarts rijden op bitloos op dit moment (komt de balans alleen maar ten goede), hij hoeft niet "opgeleid" te worden in het bitloos rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-25 14:17

speurneusc schreef:
waarom niet gewoon alleen voorwaarts neerwaarts rijden op bitloos op dit moment (komt de balans alleen maar ten goede), hij hoeft niet "opgeleid" te worden in het bitloos rijden.

Omdat het geen routinier is maar een jonge hengst en het gevoel hebben dat een ophouding kunnen geven indien nodig toch best aantrekkelijk is. :j zeker nu het lekker fris en stormachtig is buiten. Er rijdt niemand bij ons Maar hij kan me nog steeds kennis laten maken met de grond en een stuk makkelijker als ik basically zonder stuur/rem er op zit. Sterker nog: dat stuur en díe ophouding hem alleen nijdiger maken. Dus dan liever gewoon knuffelen. :D

Dus als de tanden straks nog niet goed blijken staat ie gewoon even stil.