Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:26

Dat dus idd Rizette! Ik heb al vele jaren honden in mijn bezit die gerust vee willen doden. Eerst 2 husky's die bij vorige eigenaar flink ervaring op gedaan hadden en nu een herder. In alle jaren hier nooit 1 slachtoffer gevallen dan muizen, ratten, mollen en vogels die al niet konden vliegen. Dat was echter allemaal werk terwijl ze aangelijnd waren en liet ik toe. Ongedierte bestrijding plus dieren in nood een verkorte lijdensweg geven. Mijn herder doet dit overigens niet. Mijn husky's deden in vloek en zucht vermoorden.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 10:30

Ik snap eerlijk gezegd deze hele discussie niet. Dat de wolf een probleem is en veel vee doodt lijkt me duidelijk. Dat de hond dat heel af en toe ook doet doet daar toch niks aan af?

Het lijkt wel alsof sommigen hier er een missie van maken om de hond uit te sluiten als dader, waarom? Zodat de wolf nóg slechter op de kaart komt? De wolf staat heus al slecht op de kaart hoor.

Ik woon aan het bos en hier zijn de boswachters jaarlijk druk met borden plaatsen en artikelen in de lokale media plaatsen dat mensen gvd hun honden aan de lijn moeten houden omdat ze wekelijks dode reeën vinden door honden! Met ooggetuigen en al. Al vele jaren. En hier was en is absoluut geen wolf. Honden kunnen jagen mensen, dat is echt geen geheim of complot van BIJ12 (wat een uitvoeringsorganisatie is en geen politieke organisatie dus die hebben geen enkel belang bij vervalsen van gegevens, wat al niet kan door controles en functiescheiding).

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 10:32

Een ree of een week oud veulen zit niet zoveel verschil tussen hoor. Ja, de ree is sneller waarschijnlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 11:23

Schapenwol schreef:
Ik snap eerlijk gezegd deze hele discussie niet. Dat de wolf een probleem is en veel vee doodt lijkt me duidelijk. Dat de hond dat heel af en toe ook doet doet daar toch niks aan af?

Het lijkt wel alsof sommigen hier er een missie van maken om de hond uit te sluiten als dader, waarom? Zodat de wolf nóg slechter op de kaart komt? De wolf staat heus al slecht op de kaart hoor.

Ik woon aan het bos en hier zijn de boswachters jaarlijk druk met borden plaatsen en artikelen in de lokale media plaatsen dat mensen gvd hun honden aan de lijn moeten houden omdat ze wekelijks dode reeën vinden door honden! Met ooggetuigen en al. Al vele jaren. En hier was en is absoluut geen wolf. Honden kunnen jagen mensen, dat is echt geen geheim of complot van BIJ12 (wat een uitvoeringsorganisatie is en geen politieke organisatie dus die hebben geen enkel belang bij vervalsen van gegevens, wat al niet kan door controles en functiescheiding).

Een van mijn honden is doodgebeten door een loslopende/verwilderde hond. Getuigen en al. Dat is echter een ´normaal´ incident. Zou het door een wolf geweest zijn is het nationaal nieuws en erg.
Mag je ´uiteraard´ 8)7 geen Roodkapje syndroom noemen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 11:57

En als er T-rex-en rond gelopen hadden, dan hadden die vast ook paard gegeten. Kunnen we het nu weer over wolven hebben?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:07

Huertecilla schreef:
Schapenwol schreef:

Hier zijn geen verwilderde honden. Worden gesignaleerd en opgehaald door de dierenambulance. Heel Nederland wordt elke dag doorkruist door mensen vaak door heel veel mensen. Daar verwilderd geen hond.
Een van mijn honden is doodgebeten door een loslopende/verwilderde hond. Getuigen en al. Dat is echter een ´normaal´ incident. Zou het door een wolf geweest zijn is het nationaal nieuws en erg.
Mag je ´uiteraard´ 8)7 geen Roodkapje syndroom noemen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:29

dierenfan schreef:
Wij hebben jarenlang barf gevoerd aan grote roedel honden. 7 herders, 2 maltezers, 1 boxer en 1 labrador x rottweiler. We hadden hele prooidieren, lamskoppen, kip karkassen, ribben, hele pens enz. Heb nooit meer dan 2 a 3 kg in 1x in een hond zien verdwijnen en wij hadden er een paar 40 a 50 kilo qua eigen gewicht. Als ze zoveel aten deden ze uren niets en dag er na aten ze niet. Daarom lieten wij dit zelden toe maar soms mochten ze onbeperkt eten.

Ik lees hier in dit topic de meest vreemde verhalen over honden en vee en moordpartijen enz. Tuurlijk gebeuren die helaas!!! Echter soms vraag ik me werkelijk af wat waarheid is en wat (deels) verzonnen is. In 10 jaar dierenambulance (deels platteland) geen enkele keer mee gemaakt. Mijn neef heeft al zeker 30 jaar tussen de 400 en 800 schapen. Hij heeft 1x een aanval gehad zonder dode schapen. Mijn oom heeft een handelsstal in paarden gehad (en neef nog). Midden in de polders, veel buiten en nooit wat gehad.
Inmiddels zelf 3 jaar in de paarden. Veel in de polders bezig. Aangespannen en onder het zadel. Nooit iets mee gemaakt. Dat geldt voor mijn man al zeker 15 jaar.
Ik heb een jaar gewerkt met roedel van 27 husky's. Daar ging uiteraard wel eens mis maar heeft nooit levens gekost. Ook geen gewond vee overigens.

Heb ik nu zo ontzettend veel geluk of anderen gigantisch veel pech of kloppen veel verhalen niet??? Geen idee en ik gun niemand zulke nare ervaringen met honden en vee of wild maar ik kan niet begrijpen dat als het zo vaak gebeurd ik er persoonlijk (gelukkig!!) Nooit mee geconfronteerd ben terwijl ik wel zo betrokken ben.

Klopt míjn hond deed ook een dag niets meer nadat ze een keer een beetje erg veel gegeten had. Het gekke was dat ze er ook ineens tonnetje rond uit zag :D maar na een halve dag was dat weer weg.

Ik had er in eerste instantie ook nooit mee te maken, dus dat snap ik wel. Tot ik op die stal kwam staan, net buiten de bebouwde kom. Vanuit de bebouwde kom liep er een fietspad tussen de weilanden en heel veel mensen lieten daar hun hond uit, en even los, omdat dat in de wijk nergens kon of mocht.
Sommige honden waren niet persé op de schapen uit, maar renden gewoon vrolijk door de weilanden, met als gevolg al schapen in paniek en in de sloot en abortussen.
Maar er zijn ook honden die nog voldoende jachtinstinct hebben om serieus achter de schapen aan te gaan. Zeker als ze met meer tegelijk zijn.
Zo kende ik een vrouw die had drie honden uit Portugal. Lieve, middelgrote honden, maar samen een zeer efficiënt jachtteam. Veel mensen denken dat een hond dan niet zal doden. Maar het is zo gebeurd. Ik heb ook meegemaakt dat een jachthond een chihuahua doodbeet. Dat was echt niet bedoeld als voedsel, maar dat instinct zit er nog gewoon in.

Ook heb ik al eens eerder op bokt vertelt over een man met twee wat onbekendere poolhonden, volgens mij een elandhond? Hij liet zijn honden om middernacht uit (los) omdat ze altijd samen op jacht gingen en hij teveel klachten kreeg van mensen bij wie de honden in de weilanden bij de paarden of schapen werden aangetroffen. De honden bleven ook altijd uren weg. Hij deed het dus vervolgens snachts om "gezeur" te ontlopen.

Ik vind het ook helemaal niet leuk om te vertellen eigenlijk, want ik ben gek op honden en laat mijn honden graag loslopen. Maar ik heb wel geleerd door de jaren heen. Ik ben gaan wonen in een hondvriendelijke omgeving, en ga voor de rest verantwoordelijk met mijn honden om.
Maar ik heb zelf wel een hond die in zijn jonge jaren boven op onze shetlander sprong (en niet met grappige bedoelingen) en naar de hals van onze grote paarden sprong. Vreemde paarden negeerde hij. Maar je schrikt je rot van zulk gedrag.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 12:43

Schapenwol schreef:
Ik snap eerlijk gezegd deze hele discussie niet.

Dat blijkt.
We zeggen niet dat de hond niet kan doden, we twijfelen aan het compleet opgevreten karkas door een hond.

En 1 hond tegen 1 tinkerveulen en kudde, nee.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 13:51

Idd onali, dat bedoel ik ook precies

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 14:52

Onali schreef:
Schapenwol schreef:

Dat blijkt.
We zeggen niet dat de hond niet kan doden, we twijfelen aan het compleet opgevreten karkas door een hond.

Idd net als zo'n karkas als hond zijnde weg slepen zonder duidelijk spoor en weken nadien is er nog geen verdere rest terug gevonden...ook dat punt is gewoon vrijwel onmogelijk

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:18

Maar dan zeg je dus dat de dna afname fout is gegaan? Heb je al gebeld met BIJ12 om na re vragen hoe dit gaat? En hoe ze zeker weten dat het een hond was? Ze hebben gewoon een telefoonnummer voor vragen. Lijkt me een stuk zinvoller dan hier een beetje speculeren en zelfs fraude te suggereren (zeg niet dat jij dat doet maar zag het voorbij komen).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:26

DF een wolf sleept wel een karkas weg zonder spoor? Waar heb jij die wijsheid allemaal vandaan eigenlijk?

Rizette zou je gewoon voor jezelf willen spreken? (dat is al erg genoeg namelijk)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:28

Er zijn genoeg verhalen van wolven die prooi oppakken en er mee weglopen, dus karkas meenemen zonder sleepsporen is mogelijk. Dan is er ook nog de vraag van hoeveel tijd sinds ontdekking, wat voor weer en welke ondergrond om daar uberhaupt wat van te zien. Komt nog eens bij dat lang niet iedereen zulke sporen herkent en dat vindplaats beentje niks zegt over waar veulen gedood is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:35

Maar als het een hond geweest was gaat dat allemaal ineens niet op?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:42

tamary schreef:
Er zijn genoeg verhalen van wolven die prooi oppakken en er mee weglopen, dus karkas meenemen zonder sleepsporen is mogelijk. Dan is er ook nog de vraag van hoeveel tijd sinds ontdekking, wat voor weer en welke ondergrond om daar uberhaupt wat van te zien. Komt nog eens bij dat lang niet iedereen zulke sporen herkent en dat vindplaats beentje niks zegt over waar veulen gedood is.

Idd een wolf is er min of meer in getraind en heeft veel meer kaak en nek kracht dan de gemiddelde (huis)hond. Die komen vaak niet verder dan een tak of bal .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:52

Het maakt mij niet uit of het een hond of een wolf geweest is, maar dit soort opmerkingen zijn echt een beetje te naïef.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 15:56

Onali schreef:
Schapenwol schreef:

Dat blijkt.

Dit dus!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 17:19

Precies! Wij hebben hier honden van 60 kilo stuk. Zij eten vers vlees (barf) maar verorberen echt geen flink veulen, mits uitgehongerd en met meerdere aanwezig. Bovendien hoelang is het veulen onbewaakt geweest? Ik heb er mijn gedachte over, zonder over fraude te spreken maar dat maakt mij alles behalve naïef. Hoe de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 17:23

Zullen we van de honden weer terug naar de wolven gaan?

Schapenwol ik ben het in dit topic niet vaak met je eens maar wbt Bij12 vind ik dat je gelijk hebt. Ik vind dat ze heel transparant overkomen als je naar de website kijkt. Veel vragen kun je daar het antwoord al op vinden. En wbt specifieke vragen staan ze je vast te woord als je er een telefoontje aan waagt of een mail stuurt.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:20

SusanH schreef:
Zullen we van de honden weer terug naar de wolven gaan?

Schapenwol ik ben het in dit topic niet vaak met je eens maar wbt Bij12 vind ik dat je gelijk hebt. Ik vind dat ze heel transparant overkomen als je naar de website kijkt. Veel vragen kun je daar het antwoord al op vinden. En wbt specifieke vragen staan ze je vast te woord als je er een telefoontje aan waagt of een mail stuurt.

Dat is grappig want ik plaats eigenlijk nauwelijks een mening maar ageer voornamelijk met feiten tegen complotachtige theorieën.

Mijn mening is net zoals de meesten hier dat de wolf beheerd moet worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 19:55

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:10

het hele gedoe over honden... ik vind dat mensen hun honden vast moeten houden , en ik heb al zoveel dingen gehoord over honden, een kennis had een hoogdrachtige merrie op de wei staan, toen ze aankwam daar was er een herder die de merrie flink opjaagde, bazinnetje stond erbij te lachen haha, hij speelt zo leuk , maar die merrie was helemaal over de zeik, gelukkig wel goed gegaan, dan zag ik een poos geleden een filmpje op fb, gemaakt door iemand vanuit een observatietoren, wat je ziet is twee grote honden , een ree met twee jongen , de honden vallen 1 van de jongen aan en verscheuren het , pas dán... komt er op haar dooie gemakkie de eigenaresse van de honden aan, wel zichtbaar aangedaan. vreselijk |( en dit zijn maar twee incidenten, en al die hondenbaasjes maar zeggen, "maar die van mij doet dit niet" jawel, als ze de kans krijgen doen ze het wél !

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:22

Ja honden horen vast. Mee eens.
Die van ons komen ook niet los.

Maar nu moet het ineens in de media.
Maar elke dag wat de wolf uitspookt staat er niet.
Want we moeten toch allemaal denken dat de hond meer dood dan de wolf.

Zelf heb ik het nog nooit aan de hand gehad.
Loop toch al wat jaartjes mee.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 01-05-23 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:22

Tja, ik schreef het ook al. Elk jaar hier om de hoek weer reeën verscheurd door honden. Maar men gelooft eerder dat dna testen niet kloppen dan dat met dat wil geloven.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:23

DuoPenotti schreef:
Ja honden horen vast. Mee eens.
Die van ons komen ook niet los.

Maar nu moet het ineens in de media.
Maar elke dag wat de wolf uitspookt staat er niet.
Want we moeten toch allemaal denken dat de hond meer dood dan de wolf

Wat een onzin, de media staan echt vol van de wolven. Het is nota bene een item op de politieke agenda, honden niet hoor..