Harmonie in chaos vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 20:17

Het was niet expres (ik was zo geconcentreerd dat ik niet gezien had dat mijn man vlak naast die grote plas zat. Joy wel want die trapte nog eens in de plas. := doordat ik hem voelde reageren keek ik om en besefte ik dat ik manlief een nat pak gegeven had. :o

Stoere pubers zijn braaf bij de smid. :j vooral als ze ze net gedoopt hebben. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 22:32

Heb ze in stukjes geknipt voor het uploaden. Mijn excuses als ze door elkaar lijken te staan. iPhone zn nieuwe indeling van foto’s en filmpjes werkt niet mee. >;)

Anyhow: the good. The bad and the ugly.

Ik heb vandaag een paar dingen met hem geprobeerd. Sommige hadden het gewenste effect. Sommige (nog) niet. :+
- eerder onder het tempo rijden en dan geleidelijk wat voorwaarts, voor Sam werkte dit goed om meer van de grond af te komen en om zich bewust te worden van zijn benen.
-Bij Joy leek dit op termijn hem echt ‘aan’ te zetten. Dat moet dan weer gekanaliseerd worden natuurlijk maar dat is wel wat ik een beetje ‘miste’. Die ‘ben er klaar voor geef me wat te doen!!!’ Hij gaf voor het eerst ook geen kik op de merrie’s tegenover de bak. Mountainbikers sloegen hem wel even uit het lood. :+
- consequent licht schoudervoor. Ik merkte wel dat de martingaal hier echt stoorde in de communicatie maar voor mijn doel (AB diagonaal onder brengen) deed hij wat ik wilde.
-regelmatig even die heup naar binnen vragen. Hij mocht hierin vertragen. Het gaat niet om de perfecte zijgang maar om de reactie, om het opbouwen van de kracht en de lenigheid. De afwerking komt als hij snel reageert.
-vanuit die iets te trage draf aanspringen levert wat problemen op zoals te zien is máár hij sprong wel steeds beter aan op de hulp en op het laatste kon ik die schouder net genoeg naar binnen halen dat hij automatisch meer moet onder brengen. Opnieuw: het gaat hier niet om een SB of een perfecte galop maar om de reactie zonder protest gezien het gebok dat te zien is puur is op dat achterbeen onder brengen. Als ik aan tik met mijn zweep zelfs als ik op mijn chaps mep voor het geluid krijg ik gebok. Ik kan met hem vechten en als hij al dwaas doet als ik even aan tik wat hij in draf meteen juist interpreteert dan corrigeer ik wel maar ik zoek ook naar hoe ik hetzelfde resultaat krijg zonder die confrontatie met vallen en op staan. Nog niet letterlijk gelukkig. :+
Op het voorlaatste filmpje had ie 100% gelijk op het einde. :o ik vroeg te veel te snel achter elkaar ipv hem even tijd te geven om te verwerken. :(:)

Op het einde fix ik de martingaal-stop die helemaal omhoog gekropen was. :?

Weet niet zeker of deze in de juiste volgorde staat. :+

Hier vraag ik op het einde te veel. Mijn schuld dat ie me daar even laat weten dat hij meer tijd nodig heeft. :o

Heb iig gevoeld wat op termijn absoluut gaat helpen en wat niet. Dus is dit de mooiste meest harmonieuze training? Nee. Heb ik hier veel van geleerd betreffende welke weg ik in moet met hem: ja. :j en ook dat het nog steeds een valkuil is dat ik dan net iets te veel vraag als ik voel dat ik de reactie krijg die ik wil. :o iets om heel hard op te letten al maakt hij het me ook wel duidelijk. :+

Mars

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:45

Jullie hebben hard gewerkt! Je ziet hem mee denken en af en toe even puzzelen over wat je bedoeld :D

Ik vind jullie een mooie takt/ritme hebben in draf, volgens mij deed hij dat vanaf zadelmak maken al heel goed. Zodra hij het moeilijk heeft zie je hem dan achter iets verkorten en is dat mooie ritme even eruit. Mooi hoe hij op het laatst bij draf aan een lange teugel stukjes strekt over zijn bovenlijn en los durft laten. :j Toch ook wel teken dat jullie goed bezig zijn geweest met af en toe een hakkeltje, maar dat is nu eenmaal onderdeel van de zoektocht die jullie samen gaan :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:50

Leuk, veel filmpjes! Ik ga straks even kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 22:29

Mars schreef:
Jullie hebben hard gewerkt! Je ziet hem mee denken en af en toe even puzzelen over wat je bedoeld :D

Ik vind jullie een mooie takt/ritme hebben in draf, volgens mij deed hij dat vanaf zadelmak maken al heel goed. Zodra hij het moeilijk heeft zie je hem dan achter iets verkorten en is dat mooie ritme even eruit. Mooi hoe hij op het laatst bij draf aan een lange teugel stukjes strekt over zijn bovenlijn en los durft laten. :j Toch ook wel teken dat jullie goed bezig zijn geweest met af en toe een hakkeltje, maar dat is nu eenmaal onderdeel van de zoektocht die jullie samen gaan :)

Klopt, hij heeft van nature een goede takt. :j ook in het ‘kortere’ blijft zijn takt goed. Zijn activiteit moet daar omhoog maar dat komt met kracht natuurlijk, maar hij blijft wel steeds eigenlijk zelf terug zoeken naar die mooie regelmaat. De piste is op sommige plekken nat en op sommige niet dus hier en daar wisselt de bodem ook even. :j in 1 hoek staat bv echt wel een flinke plas (eigenlijk van de hoefslag tot bijna de middellijn en ik denk zo’n 20m, kort na de oranje linten zie je zijn ritme veranderen en zoekt hij) en bij de ‘betonnen paal’ is het nat en dus iets zwaarder.

Op zich is dat strekken geen probleem met hem. :D maar omdat hij graag daar loopt dwing ik mezelf om hem toch stilaan ook juist meer op te pakken. Daarin moet hij ook lengte leren nemen ipv op te krullen. Maar afsluiten doen we altijd lang en laag. :j

Zo vandaag op een oefenjumping gaan coachen. Ik had nooit gedacht dat ik een ruiter door het parcours zou gaan helpen. :=
Dressuurmatig helpen is 1 ding maar ze was gisteren gevallen en wat onzeker. Ze mocht met haar oortje in binnen en met een stem in je hoofd die zegt dat je het best kan stuurde ze hem terug met meer lef rond. :j hij draaide vrij gemeen haast onder haar uit maar ze ging weer recht zitten, begon opnieuw en reed hem knap rond. Hij pakte terug ‘lucht’. ( dit paard heeft de neiging heel kort te worden in de gangen terwijl hij eigenlijk best lang gelijnd is. := in galop is hij net een hertje als je hem laat doen. En zo springt ie ook tenzij je hem echt in die kadans rijdt. De laatste tijd sprong hij heel kort zei de vader. Vandaag was dat geen issue meer. :+)

Heb dit jaar meer jumpings gezien dan dressuur volgens mij. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-25 19:37

Vraag: hoe zouden jullie een zender het makkelijkste vinden zitten?
Ze hebben allemaal clips maar met bodyprotectors is op de rug hangen niet altijd handig en we hebben gisteren even getest, op de heup vanvoor stoort het met jumping. En bij de bijna valpartij kwam de zender los. :(:)

Ik was nu aan het overwegen om te kijken of ik een bandje voor de bovenarm kon maken? Dat lijkt me de plek die het minste stoort?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:02

Bovenarm lijkt mij ook de beste plek.

Goed bezig jullie.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 22:32

Ayasha schreef:
Vraag: hoe zouden jullie een zender het makkelijkste vinden zitten?
Ze hebben allemaal clips maar met bodyprotectors is op de rug hangen niet altijd handig en we hebben gisteren even getest, op de heup vanvoor stoort het met jumping. En bij de bijna valpartij kwam de zender los. :(:)

Ik was nu aan het overwegen om te kijken of ik een bandje voor de bovenarm kon maken? Dat lijkt me de plek die het minste stoort?

Ik had hem altijd op mn rug, maar is niet handig met een bodyprotector idd. Denk dat aan de arm idd het fijnst is. Je hebt van die hardlooptijden voor je telefoon op je arm, dat zou je kunnen proberen?

Of zo'n elastisch heuptasje om je middel...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:33

Kathleen, ik heb zo’n bovenarmhouderding dat hier stof ligt te vergaren. Als je denkt dat het handig kan zijn, mag je het hebben.
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 20:44

Muga schreef:
Ik had hem altijd op mn rug, maar is niet handig met een bodyprotector idd. Denk dat aan de arm idd het fijnst is. Je hebt van die hardlooptijden voor je telefoon op je arm, dat zou je kunnen proberen?

Of zo'n elastisch heuptasje om je middel...

Ook een optie die kan naar achter gedraaid worden als ze jumping rijden. :j

jokari schreef:
Kathleen, ik heb zo’n bovenarmhouderding dat hier stof ligt te vergaren. Als je denkt dat het handig kan zijn, mag je het hebben.
[ Afbeelding ]

Woon jij in de buurt?
Eentje is wireless dus die heeft geen ‘kastje’ maar 1 van de twee gaat nog met kastje moeten rijden als ze hulp willen.

Heb hun vader ook aan het werk gezet en mijn man gezegd dat hij ‘m er aan moet doen denken.

Ik denk dat niemand de meiden geleerd heeft dat ze boven de sprong de galophulp kunnen geven. Desnoods moet ik het mee nemen met een grondbalk. Maar de vader begeleidt ze met springen dus als hij ze het op de sprong kan leren…

Zaterdag een jong D pony vosje rijden dat te koop staat. :D die mag ik wel openbaar tonen trouwens. :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 11:33

Ik woon niet in de buurt nee (regio Leuven), maar ik wil het je gerust opsturen hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 21:35

jokari schreef:
Ik woon niet in de buurt nee (regio Leuven), maar ik wil het je gerust opsturen hoor.

Stuur me dan wel ff een rekeningnummer en de verzendkosten door als je wil?

Joy had vandaag een moeilijke dag. Erg afgeleid. := beetje hormonale discussies met zichzelf. :+
Hij ís snijtanden aan het wisselen dus misschien moet Sam zijn hoofdstel er even rond. Dan kan ik nog een noodteugel aan het bit doen maar bitloos rijden tot ze gewisseld zijn. (Sam heeft een combi micklem dus die kan ook bitloos. Technisch gezien hoort er dan geen bit in maar met een kerel die aan het beslissen is heb ik graag een back up. :o iig de 1e keer. Gezien hij nog nooit bitloos gelopen heeft. Heb Galant in de tijd zo zadelmak gemaakt.)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 13:20

Ah hormonen en tanden die aan het stuiteren zijn is ook heel vervelend. Fijn dat je bitloos evt als tweede optie hebt. Hoe is het daar bij jullie inmiddels met vuurwerk? Ik herinner me dat Sam daar erg bang van is toch? Hier gaat t al steeds tekeer dus moest eraan denken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-25 13:44

Mars schreef:
Ah hormonen en tanden die aan het stuiteren zijn is ook heel vervelend. Fijn dat je bitloos evt als tweede optie hebt. Hoe is het daar bij jullie inmiddels met vuurwerk? Ik herinner me dat Sam daar erg bang van is toch? Hier gaat t al steeds tekeer dus moest eraan denken.

In Zutendaal staan ze midden in het bos, daar hebben ze er gelukkig veel minder last van, met nieuwjaar zelf of iets er voor komen ze wel naar de stal maar daar heb ik nog niks gehoord eigenlijk. In mijn ervaring is het daar een stuk rustiger dan in Maasmechelen.

Hopelijk heb ik zo nog tijd genoeg anders wordt het morgen bitloos proberen. :+
Als ik mijn job goed gedaan heb zou het geen echt verschil mogen geven behalve dat zijn mondje rustig kan helen van het wisselen. :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 00:17

Geen rit vandaag. :+ stalgenoot had de bak en longeerpiste in beslag en de 1e keer bitloos wil ik toch even alleen zijn in de piste. :+ tegen dat ze klaar was moest ik naar de fysio. :roll:

Morgen eerst de merrie rijden en dan Joy. :j gelukkig voorspellen ze droog weer tot woensdag (verder kan ik nog niet kijken)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 21:11

Weet nog niet of filmpjes al allemaal online geraken (uploaden enzo).
Vosje was een heel leuk dier. :j besef nu wel weer hoe breed mijn paarden zijn. _O-

Ze is goed zadelmak maar ofwel erg over haar tempo gejaagd ofwel niet echt door gereden. Ik heb vandaag dus besteed aan niet vluchten en gedoseerd op het been reageren. Naar het einde toe ging ze eigenlijk echt wel fijn lopen. :j

Ze had zes weken geen ruiter op haar gehad dus na een rondje stappen moest ik N even overtuigen dat het echt goed kwam als ze de longe af deed. _O- (ik was vergeten wat een heerlijk mens het ook is.)

‘Laat ze ma los.’
‘Hoe?’
‘Door de longe los te klikken meestal…’
‘Nu al?’
‘Uhu..’
‘Jama ik wandel nog wel ff mee’
‘Maak ze ma los.’
‘Jama…’
‘Tenzij ge wilt mee draven…’
‘Blijf wel nog ff in de buurt.’
‘N ik luister al nie naar *man* wa doet u denken dat ik naar u ga luisteren..’
:+ toen gaf ze op _O-

Ze is nog wat schrikkerig maar dat is echt onervarenheid en leren ontspannen. Dit kan echt een leuke sport pony worden imo.

Oorspronkelijk zou ik 1x gaan om te kijken of het idd wat was, maar we zijn nu in overleg om haar wat door te rijden.

Tis een gevoelige vlotte pony maar er zit echt niks kwaad in. Als ze schrikt laat ze de spanning ook fijn los. Ze doet me aan een verstandigere versie van Sam als jonge pony denken eigenlijk.
Zo begonnen we, pony had zes weken niemand meer op haar gehad en 2e keer dat ze daar gereden wordt. En er is daar veel te zien. :+ (schuin tegenover de piste ligt een vakantie park, de buren waren een gevel met veel kabaal aant schoon maken enz enz.)
Voor een koets die vlak langs de piste door kwam heb ik haar nog even laten vast houden omdat ik toen net drie rondjes ofzo zat. _O- en koetsen zijn toch een acquired taste voor niet-men paarden in mijn ervaring. :+ zeker met een tinker (bonte paarden zijn ook nog zo iets :+ ) er voor. :))

En dan kortere stukken om het uploaden te versnellen toen ze begon te snappen wat ik wilde:

Ben nog verder aan het kijken maar de totale video is 1,5 uur :+

Joy heeft zijn 1e bitloos ervaring maar pivo was leeg. :+ en mijn man te nerveus om te filmen. _O-
Ik niet:

Morgen bitloze Joy met de pivo. :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 23:21

Ach wat een knap meisje die merrie en wat is ze zoekende. Naar het einde toe zie je haar zekerder worden!

Knappe Joy bitloos en wat een lekker brede nek heeft ie van boven gezien! En die bos manen <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 23:29

Kan je je die bos manen en neus voorstellen in je zicht terwijl je je singel probeert te doen. :+

Merrie was echt héél leergierig. Op een uur tijd schoot ze niet meer weg voor kuitdruk en heel op het einde kon ik hele stukken met een heel light contact rijden en ging ze zelf naar haar balans zoeken. :+:

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 09:30

Zo die liep op het eind echt lekker ontspannen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 10:12

petraaken schreef:
Zo die liep op het eind echt lekker ontspannen.

:j moet nog wat stukjes van het einde kijken maar was moe gisteren. _O- maar vond het interessant om het begin iig ‘compleet’ te laten zien zonder een uur beeldmateriaal neer te zetten omdat je ziet hoe snel ze aan neemt en mee denkt daardoor. Het hele gesprek was basically ‘nee meisje das niet nodig…’ ‘niet?’ ‘Nee. Rustig… oké iets meer vooruit…. ‘ en toen wilde ze met haar neus over de grond wat op zich heel mooi is maar daar had ze de balans nog niet voor. :+ dus toen moest ik ook even ingrijpen a la ‘nee daar zijt ge nog niet sterk genoeg voor dan maakt ge uzelf bang.’ _O-
N kon dat hele gesprek van mijn kant volgen. _O-

Ik gok dat ze erg over haar tempo gereden is onder het mom van ‘voorwaarts’ omdat ze als jonkie nog ietwat ‘schrikkerig’ is. Je ziet haar soms die kont onder trekken alsof ze een tik krijgt. Ik had dus geen zweep vast. :+ aan de longe deed ze dat ook terwijl er zelfs geen zweep in de piste was. Zo reageerde ze op kuitdruk. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 22:01

Op de valreep dus nog een vosje voor minstens 6 trainingen er bij. :j

Vandaag hooi gaan brengen bij Terror en Sam en toen Terror van mij mijn man niet uit de ruif mocht trekken herinnerde ze zich ineens the next best thing….

Ze pakte de draad tussen haar tanden en liet m terug veren… :x
Manlief heel droog: ‘als er geen veulen in u zat eh gijse…. *vul zelf maar in*

Stroom werkt gewoon en die draad die zij pakt is normaal zo dat het zonder interval is….. ze incasseert gewoon. :x

En als ze dan los liet heel vrolijk naar ons kijken…. Alsof ze een punt aant maken was dat ze vrijwillig in de weide bleef. :x :roll:

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 22:32

Wat hebben jullie ooit misdaan dat deze merrie op jullie pad is gekomen := Je schrijft t ook zo beeldend, ik zie het zó voor me :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 22:45

Ze had even een oppepper nodig :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 22:46

senna21 schreef:
Ze had even een oppepper nodig :+

Arm veulen…. _O-
Nu mompelen we ook ‘arme baby’ als ze weer eens door de weide bokt. := denk dat de kleur van de kleine nog gemixt moet worden voor Terror haar ide… :=
Als ze weer zulke gelijke aftekeningen geeft ga ik het nog geloven. _O-

Mars schreef:
Wat hebben jullie ooit misdaan dat deze merrie op jullie pad is gekomen := Je schrijft t ook zo beeldend, ik zie het zó voor me :D

Geen ide, ik weet dat we gemeten hebben met twee meters en de stroom was in orde dus er scheelt wat aan het paard. :=

Manlief houdt ook vol dat als er een merrie uit komt ze op 2ehands staat voor ze in de benen is. _O-
Ik wil nog steeds niet verkopen ook een merrie niet maar ik heb begrip voor het sentiment zeg maar… _O-
En binnenkort mag hij met der naar stal wandelen want Sam wandelt met niemand anders dan mij. _O- en ze moeten per drie verhuisd dus we gaan ze te voet naar de stal doen. := terug kan wel met de vrachtwagen omdat Gamiro dan gezelschap heeft van de andere pensionpaarden.

Ik kan je niet vertellen hoe mijn man daar naar uit kijkt. _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 08:10

Holy Moly, hoe komt Terror er op om die draad vast te pakken met stroom erop? :oo
Arm veulen in haar buik. Ik hoop voor je man als het een merrie is dat ze het karakter van Joy krijgt hoor. :=