Harmonie in chaos vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 20:17

Het was niet expres (ik was zo geconcentreerd dat ik niet gezien had dat mijn man vlak naast die grote plas zat. Joy wel want die trapte nog eens in de plas. := doordat ik hem voelde reageren keek ik om en besefte ik dat ik manlief een nat pak gegeven had. :o

Stoere pubers zijn braaf bij de smid. :j vooral als ze ze net gedoopt hebben. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 22:32

Heb ze in stukjes geknipt voor het uploaden. Mijn excuses als ze door elkaar lijken te staan. iPhone zn nieuwe indeling van foto’s en filmpjes werkt niet mee. >;)

Anyhow: the good. The bad and the ugly.

Ik heb vandaag een paar dingen met hem geprobeerd. Sommige hadden het gewenste effect. Sommige (nog) niet. :+
- eerder onder het tempo rijden en dan geleidelijk wat voorwaarts, voor Sam werkte dit goed om meer van de grond af te komen en om zich bewust te worden van zijn benen.
-Bij Joy leek dit op termijn hem echt ‘aan’ te zetten. Dat moet dan weer gekanaliseerd worden natuurlijk maar dat is wel wat ik een beetje ‘miste’. Die ‘ben er klaar voor geef me wat te doen!!!’ Hij gaf voor het eerst ook geen kik op de merrie’s tegenover de bak. Mountainbikers sloegen hem wel even uit het lood. :+
- consequent licht schoudervoor. Ik merkte wel dat de martingaal hier echt stoorde in de communicatie maar voor mijn doel (AB diagonaal onder brengen) deed hij wat ik wilde.
-regelmatig even die heup naar binnen vragen. Hij mocht hierin vertragen. Het gaat niet om de perfecte zijgang maar om de reactie, om het opbouwen van de kracht en de lenigheid. De afwerking komt als hij snel reageert.
-vanuit die iets te trage draf aanspringen levert wat problemen op zoals te zien is máár hij sprong wel steeds beter aan op de hulp en op het laatste kon ik die schouder net genoeg naar binnen halen dat hij automatisch meer moet onder brengen. Opnieuw: het gaat hier niet om een SB of een perfecte galop maar om de reactie zonder protest gezien het gebok dat te zien is puur is op dat achterbeen onder brengen. Als ik aan tik met mijn zweep zelfs als ik op mijn chaps mep voor het geluid krijg ik gebok. Ik kan met hem vechten en als hij al dwaas doet als ik even aan tik wat hij in draf meteen juist interpreteert dan corrigeer ik wel maar ik zoek ook naar hoe ik hetzelfde resultaat krijg zonder die confrontatie met vallen en op staan. Nog niet letterlijk gelukkig. :+
Op het voorlaatste filmpje had ie 100% gelijk op het einde. :o ik vroeg te veel te snel achter elkaar ipv hem even tijd te geven om te verwerken. :(:)

Op het einde fix ik de martingaal-stop die helemaal omhoog gekropen was. :?

Weet niet zeker of deze in de juiste volgorde staat. :+

Hier vraag ik op het einde te veel. Mijn schuld dat ie me daar even laat weten dat hij meer tijd nodig heeft. :o

Heb iig gevoeld wat op termijn absoluut gaat helpen en wat niet. Dus is dit de mooiste meest harmonieuze training? Nee. Heb ik hier veel van geleerd betreffende welke weg ik in moet met hem: ja. :j en ook dat het nog steeds een valkuil is dat ik dan net iets te veel vraag als ik voel dat ik de reactie krijg die ik wil. :o iets om heel hard op te letten al maakt hij het me ook wel duidelijk. :+

Mars

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:45

Jullie hebben hard gewerkt! Je ziet hem mee denken en af en toe even puzzelen over wat je bedoeld :D

Ik vind jullie een mooie takt/ritme hebben in draf, volgens mij deed hij dat vanaf zadelmak maken al heel goed. Zodra hij het moeilijk heeft zie je hem dan achter iets verkorten en is dat mooie ritme even eruit. Mooi hoe hij op het laatst bij draf aan een lange teugel stukjes strekt over zijn bovenlijn en los durft laten. :j Toch ook wel teken dat jullie goed bezig zijn geweest met af en toe een hakkeltje, maar dat is nu eenmaal onderdeel van de zoektocht die jullie samen gaan :)

Hannanas

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:50

Leuk, veel filmpjes! Ik ga straks even kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:29

Mars schreef:
Jullie hebben hard gewerkt! Je ziet hem mee denken en af en toe even puzzelen over wat je bedoeld :D

Ik vind jullie een mooie takt/ritme hebben in draf, volgens mij deed hij dat vanaf zadelmak maken al heel goed. Zodra hij het moeilijk heeft zie je hem dan achter iets verkorten en is dat mooie ritme even eruit. Mooi hoe hij op het laatst bij draf aan een lange teugel stukjes strekt over zijn bovenlijn en los durft laten. :j Toch ook wel teken dat jullie goed bezig zijn geweest met af en toe een hakkeltje, maar dat is nu eenmaal onderdeel van de zoektocht die jullie samen gaan :)

Klopt, hij heeft van nature een goede takt. :j ook in het ‘kortere’ blijft zijn takt goed. Zijn activiteit moet daar omhoog maar dat komt met kracht natuurlijk, maar hij blijft wel steeds eigenlijk zelf terug zoeken naar die mooie regelmaat. De piste is op sommige plekken nat en op sommige niet dus hier en daar wisselt de bodem ook even. :j in 1 hoek staat bv echt wel een flinke plas (eigenlijk van de hoefslag tot bijna de middellijn en ik denk zo’n 20m, kort na de oranje linten zie je zijn ritme veranderen en zoekt hij) en bij de ‘betonnen paal’ is het nat en dus iets zwaarder.

Op zich is dat strekken geen probleem met hem. :D maar omdat hij graag daar loopt dwing ik mezelf om hem toch stilaan ook juist meer op te pakken. Daarin moet hij ook lengte leren nemen ipv op te krullen. Maar afsluiten doen we altijd lang en laag. :j

Zo vandaag op een oefenjumping gaan coachen. Ik had nooit gedacht dat ik een ruiter door het parcours zou gaan helpen. :=
Dressuurmatig helpen is 1 ding maar ze was gisteren gevallen en wat onzeker. Ze mocht met haar oortje in binnen en met een stem in je hoofd die zegt dat je het best kan stuurde ze hem terug met meer lef rond. :j hij draaide vrij gemeen haast onder haar uit maar ze ging weer recht zitten, begon opnieuw en reed hem knap rond. Hij pakte terug ‘lucht’. ( dit paard heeft de neiging heel kort te worden in de gangen terwijl hij eigenlijk best lang gelijnd is. := in galop is hij net een hertje als je hem laat doen. En zo springt ie ook tenzij je hem echt in die kadans rijdt. De laatste tijd sprong hij heel kort zei de vader. Vandaag was dat geen issue meer. :+)

Heb dit jaar meer jumpings gezien dan dressuur volgens mij. _O-