[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 20:44

Net zoiets zieligs gedaan... Voor de beelddenkers.

Ik heb de honden uitgelaten, ben gehaast, tuurlijk, want ik wil de paarden gaan doen. Dus ik clip snel de lijn van Yoda's tuigje af, ik kijk niet eens en loop al weer weg met de lijn, ben al door de deur zowat, maar begrijp niet waarom de lijn zo zwaar is, waarom hij niet meekomt? Ik ruk nog eens geïrriteerd. Is de clip niet goed losgegaan van het tuigje? Nee, inderdaad de lijn zit nog vast aan Yoda. Maar ik begrijp niet wat ik zie. Behalve dat ik in het gezichtje van Yoda kijk met haar trouwe hondenogen met zo'n wit randje eronder, ken je dat? Ik snap ook niet waarom haar oor zo raar beweegt.

Tegelijk zien Erwin en ik het. En we hebben in tijden niet zo gelachen. Och arme hond. Ik had de clip losgemaakt, maar op de een of andere manier had het ding zich vastgeclipt aan haar oor! En dat lange flapoor bungelde met die zware clip eraan! En ze zat me met haar trouwe ogen aan te staren, zo van als jij mij een piercing wilt geven, dan blijf ik nog steeds van je houden, hoor vrouwtje.
En wij kwamen niet meer bij, arm ding.

Afijn, de camera heeft inderdaad opgenomen wat er vanmorgen gebeurde op stal. Het was niet Callas' schuld maar Quarbonne. Dus ze kwamen allemaal opgefokt veel te vroeg op stal. Wat ik had moeten doen, was ze gewoon allemaal wegbonjouren en mijn en hun gewone ritme doen. Goed leermomentje.

Wat ik dus nu zie dat er gebeurd is, is dit.
Men is opgefokt.
Prisca komt het platform op.
Quarbonne volgt.
Quarbonne wil niet dat Callas het platform opkomt en loopt achterwaarts om naar haar te gaan slaan.
Uiteindelijk zijn ze toch allemaal op het platform.
Ik begin altijd met Prisca brok te geven, dus haar heb ik in haar box.
Callas wil helemaal Prisca's box niet in.
Maar Quarbonne komt pontificaal aanlopen en dus stapt Callas opzij, dat richting Prisca's box in is.
Callas gaat achterwaarts weg stappen, omdat ze helemaal niet die box in wil.
Maar het is dus Quarbonne die naar haar wil gaan slaan. Je ziet zijn kont omhoog gaan,
En Callas vlucht weg, wat naar voren is, de box in van Prisca.

Dus geen verkeerde beslissing van Callas, maar haar logische reactie op Quarbonnes dreiging.

En toen ik dit zag, dacht ik, zouden niet zwijnen en herten, maar Quarbonne Callas weer in het draad gejaagd hebben? Dat is al eerder gebeurd.

Hier het filmpje https://youtu.be/HLz3L8LM3PQ

Dus ik baal. Je weet niet wat je in huis haalt, maar zo jammer dat Quarbonne zo'n etterbak kan zijn

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:53

Och...die arme Callas..ze doet zo haar best..wat sneu
Q is idd best een ettertje zo te zien en ook opvallend dat de 2 nieuwen eerst aan de beurt zijn en dan pas Callas en Poupette
Ik bedoel daar niks mee hoor maar het viel me op
Heeft Q wel respect voor jou?

JudithO

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:59

Ach arme Yoda! Ik heb beeld haha.

En Callas, ook sneu. Quarbonne is wel duidelijk, tjonge. Het gebeurt ook echt bizar snel! Gelukkig niemand iets aan overgehouden.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 07:37

Jeetje die Q inderdaad. Probeert hij Prisca nou te claimen?

Quarbonne doet me wel een beetje denken aan een van mijn eigen pony’s, Hurricane. Dat is een kleine dartmoor-opa die hier door mijn andere ruin zeer duidelijk op z’n plek wordt gezet. Maar 2 eigenaren geleden zou Hur ook de instabiele factor in de kudde zijn geweest. Hoog in rang en onstuimig.

Nu heb ik best een vergelijkbare kudde, met een halve Tinkerdame, twee rustige koudbloeden en een kleine Dartmoor. Maar hier zijn het 2 ruinen en 2 merries. (Mijn ‘Prisca’ is een ruin :+ ). Dus hier hebben beide ruinen ‘hun eigen merrie’. Je zou denken dat Quarbonne in z’n hoefjes wrijft bij een harem van 3.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 10:48

JudithO schreef:
Ach arme Yoda! Ik heb beeld haha.

En Callas, ook sneu. Quarbonne is wel duidelijk, tjonge. Het gebeurt ook echt bizar snel! Gelukkig niemand iets aan overgehouden.

vopo914 schreef:
Och...die arme Callas..ze doet zo haar best..wat sneu
Q is idd best een ettertje zo te zien en ook opvallend dat de 2 nieuwen eerst aan de beurt zijn en dan pas Callas en Poupette
Ik bedoel daar niks mee hoor maar het viel me op
Heeft Q wel respect voor jou?

Afanaisa91 schreef:
Jeetje die Q inderdaad. Probeert hij Prisca nou te claimen?

Quarbonne doet me wel een beetje denken aan een van mijn eigen pony’s, Hurricane. Dat is een kleine dartmoor-opa die hier door mijn andere ruin zeer duidelijk op z’n plek wordt gezet. Maar 2 eigenaren geleden zou Hur ook de instabiele factor in de kudde zijn geweest. Hoog in rang en onstuimig.

Nu heb ik best een vergelijkbare kudde, met een halve Tinkerdame, twee rustige koudbloeden en een kleine Dartmoor. Maar hier zijn het 2 ruinen en 2 merries. (Mijn ‘Prisca’ is een ruin :+ ). Dus hier hebben beide ruinen ‘hun eigen merrie’. Je zou denken dat Quarbonne in z’n hoefjes wrijft bij een harem van 3.

Hi dames en iedereen.

Vannacht een heftige beslissing genomen. Ik ga Quarbonne wegdoen. Een ontzettend heftige beslissing.

Ik doe never nooit dieren weg die bij ons zijn gekomen. Behalve de grote paarden, zijn alle andere dieren die we hebben gehad opvangers. Zelfs Bubbels. Ik heb asielhonden gehad die Erwin gebeten hebben, 21 hechtingen in zijn handen, andere opvanghonden die wel uitvielen maar niet doorbeten. Altijd koos ik, soms bijna ten koste van mijn relatie, voor de kant van de dieren. I made it work op de een of andere manier. Ik heb zieke dieren opgevangen die handen vol geld gekost hebben en negen van de tien keer krijg je er gouden dieren voor terug. Neem Yoda met haar epilepsie. Xerox is ook zo'n dingetje. Ook een vondelingetje, en die gromt en valt uit, maar bijt gelukkig niet. Maar leuk is het niet. Toch houd ik hem maar, want het is zo zielig om zo'n oud hondje daarom weg te doen. I make it work, op de een of andere manier.

Maar met Quarbonne... Na wat ik gisteren gezien heb, gingen er steeds meer kwartjes op zijn plek vallen van dingen die er de laatste tijd gebeurd zijn. Ik ga ze hier van recent naar ouder voor mezelf ook op een rijtje zetten.

Gisteren dan dat akkefietje met Callas dreigen te trappen, dat Callas in de box van Prisca schoot. Hoe verkeerd had dat voor haar én voor mij kunnen aflopen.

In de nacht dan dus een paard door het lint gegaan met een paal gebroken, en ik weet nu na alle kwartjes die gevallen zijn, bijna wel zeker dat dat Callas moet zijn geweest. Hoe fout had dat kunnen gaan! Ik bedoel een paal afbreken!

De dag ervoor gingen ze voor het eerst 's morgens zelf naar het nieuwst ontgonnen land. Dus ik loop voorop, Callas als altijd volgt als een hondje op de voet, komt Quarbonne aanrennen van achteren (en dus op haar jagen, maar dat had ik niet door) Callas wil uitwijken en ramt mij daarbij, zere schouder. (Is alweer over). Als ik was gevallen, had Callas misschien wel op mij kunnen zijn gaan staan?

Een paar dagen daarvoor was een van de grote meiden, ik zou het hoefspoor nog kunnen meten om te kijken of het Callas of Prisca is geweest, maar ik weet wel haast zeker dat het Callas is geweest. In het lint terecht gekomen. Dat was een tijdelijk stukje nog met van die ijzeren, gele schrikdraadpaaltjes, een remspoor van een meter, paaltje haaks omgebogen, lint meters lang meegesleept. Achteraf zo erg veel geluk gehad dat Callas die punt van dat schrikdraadpaaltje niet in haar boeg of been heeft gekregen.

Op die zelfde plek hadden we een twee weken ervoor ook dat dat hele stuk met schrikdraadpaaltjes losgetrokken was en over meters met paaltjes en al was meegesleept. Zelfde geval, zijn we goed weggekomen.

Iets van twee-en-een-halve week terug dat Callas in de schrikdraadveer hing. En guess what, ik dacht dat het kwam door Prisca, maar nu ik terugdenk stond Quarbonne daar ook. Ik ging ervan uit dat het door Prisca kwam omdat Prisca slaat.

(Maar nu ik nadenk over het slaan van Prisca, heb ik alleen heel in het begin gezien dat ze naar Quarbonne heeft uitgehaald volgens mij. Dat zou ik hier nog terug kunnen lezen.)

Verder hebben we gezien dat Quarbonne jaagt, op vooral Callas en een keertje zagen we dat hij joeg op Poupette. De weilanden zijn te vol met gaten van zwijnen, hazen, dassen en vossen, het is gewoon te link. Straks breekt er eentje zijn been.

Over been gesproken, Callas moet rust voor haar been. Die onrust in de kudde is gewoon niet goed. Als Callas nou zoals Prisca zou zijn, gewoon terugmeppen, maar ze is te lief om te slaan.

Neem bij dit claimen en jagen door Quarbonne ook dat hij niet handelbaar is, dat ik hem niet in een box kan zetten, alles wat hij al gesloopt heeft en de maatregelen die we voor hem hebben moeten treffen vanwege I will make it work... En neem daarbij de pijn in mijn buik die ik de laatste tijd heb bij het verzorgen van de paarden, omdat ik me dan afvraag wat is er nu weer.

En laten we wel wezen. Callas is mijn hartje. En het breekt mijn hart haar zo te zien. Natuurlijk is het niet meer dan natuurlijk, zo zal het in de natuur ook gaan, maar afgezien van alle mogelijke gevaren, is dit niet leuk meer.

Ik zit me ook af te vragen of ik ze niet moet gaan splitsen. Quarbonne en Prisca bij elkaar en Callas en Poupette voor de veiligheid.

Dus ik ga de opvang contacten waar hij vandaan komt. Had ik al eens gedaan, maar toen zeiden ze dat ze hem niet meer terugnamen, maar wel konden helpen met uitplaatsen.

Hij zou het beste zijn als graasmaatje met 1 ander paard.

Verder is het een lief en zelfs mooi dier met prachtige gangen. Vanmorgen ging ik ze uit het land halen en dan komt hij meteen naar me toe, als eerste. Hij hinnikt ook als eerste. Loopt als een hondje achter me aan. Poetsen, tandarts, smid allemaal netjes. Meelopen aan de hand gaat ook goed, als de kudde erbij is. Maar als hij het in zijn kop krijgt, hou ik hem niet. Erwin wel. Dus afijn. Wish me luck.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:17

Moedig besluit, maar zo te lezen wel het juiste :j
Heel eerlijk gezegd schrok ik ook een beetje van het filmpje, het is op zich natuurlijk normaal paardengedrag, maar niet wenselijk :n
Sterkte!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:55

Ik snap je besluit volkomen al zal dat wel zeer doen voor je gevoel. Je wil graag een stabiele kudde en veiligheid voorop. Ik zou ook denken dat Callas het meest gebaat is met een rustige groep.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:58

Dappere beslissing, ik vind dat ook een juiste beslissing. Hopelijk wil de opvang een beetje meewerken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:15

Inmiddels had hij zich eigenlijk al wel moeten voegen in de kudde, het duurt erg lang. Ook het feit dat jij eigenlijk niks met hem kan vind ik heel naar voor jullie..
Kijk, mel kan super in haar kudde en toch gebeurt er afentoe wat. De ene keer is zij 'slachtoffer' en de andere keer doet zij niet leuk. Laatst is er een paal en twee draadjes gesneuveld, waarschijnlijk een combinatie van een onenigheid en glad op een heuvel.. helaas ontkom je daar gewoon niet altijd aan. Maar het grootste merendeel van de tijd moet het gewoon relaxt en gezellig zijn in de kudde..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 12:49

JudithO schreef:
Dappere beslissing, ik vind dat ook een juiste beslissing. Hopelijk wil de opvang een beetje meewerken.

Fleuribelle schreef:
Ik snap je besluit volkomen al zal dat wel zeer doen voor je gevoel. Je wil graag een stabiele kudde en veiligheid voorop. Ik zou ook denken dat Callas het meest gebaat is met een rustige groep.

Achterom schreef:
Moedig besluit, maar zo te lezen wel het juiste :j
Heel eerlijk gezegd schrok ik ook een beetje van het filmpje, het is op zich natuurlijk normaal paardengedrag, maar niet wenselijk :n
Sterkte!

Sintara schreef:
Inmiddels had hij zich eigenlijk al wel moeten voegen in de kudde, het duurt erg lang. Ook het feit dat jij eigenlijk niks met hem kan vind ik heel naar voor jullie..
Kijk, mel kan super in haar kudde en toch gebeurt er afentoe wat. De ene keer is zij 'slachtoffer' en de andere keer doet zij niet leuk. Laatst is er een paal en twee draadjes gesneuveld, waarschijnlijk een combinatie van een onenigheid en glad op een heuvel.. helaas ontkom je daar gewoon niet altijd aan. Maar het grootste merendeel van de tijd moet het gewoon relaxt en gezellig zijn in de kudde..

Hi all, ja dat dus allemaal. De brief naar zijn vorige opvang is eruit. Ze is online. Hoop dat ze snel reageert. Zit enorm met een knoop in mijn maag. Tranen. pfff. THEE!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:06

Pfff..heel verhaal getypt en alles weg
Dan maar de korte versie

Heel moeilijk maar dapper besluit
Op zo'n grote ruimte als waar jij je paarden houdt toch nog jagen is niet oke
Een rangorde prima..iedereen kent dan zijn plek en dat zou rust moeten geven
Callas en Prisca en Poupette moeten veilig bij jullie kunnen leven..en op deze manier is ook jou veiligheid in het geding
Ik snap heel goed dat het je pijn doet en het voelt als dat je gefaald hebt maar dat is niet zo
Soms gaan dingen gewoon niet.....

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:24

Denk dat dat een goede beslissing is. Als het niet werkt, dan werkt het niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:11

Agressie van ruin naar (zijn) merrie(s) komt wel vaker voor, maar dan is er eigenlijk altijd iets medisch aan de hand met die merrie(s). Nu is Callas bont en dat is een opvallende kleur voor bv roofdieren en inderdaad ook kreupel. Aan de andere kant kan het net zo goed gewoon een asociale rotzak van een pony zijn. Lang niet alle paarden groeien op in een goede sociale kudde en die "handicap" kan levenslang doorwerken.
Moeilijke keuze is het zeker, maar wel de verstandigste, hoe emotioneel moeilijk die ook is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:43

Volkomen terecht. Wanneer een paard niet past in de situatie en zorgt voor onveiligheid, is dit een verstandige en eerlijke keuze.
Mogelijk is het met veel moeite op te lossen ,(die adviezen komen vast), maar volgens mij ben jij aan de grens (en er over heen) van jullie mogelijkheden. En daar hoef je je niet schuldig over te voelen.
Je kunt niet alles redden.
Sterkte :(:)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 15:05

Dank allemaal voor jullie steun en begrijpende reacties.

Ik realiseerde me hoe goed ik/we/Callas elke keer ben/is/zijn weggekomen en durfde ze nu niet meer met zijn vieren in een land te zetten. Dus heb ze nu twee bij twee gezet. Dus ieder stel in een land. Ze kunnen mekaar zien en snuffelen over het draad als ze willen. Quarbonne met zijn Prisca, en Callas met Poupette. Callas loopt te tijgeren, want zij wil ook naar Prisca. Poupette rent weer telkens achter Callas aan. Dus enorm veel onrust op dit moment, maar ik hoop dat het kalmeert.

De mevrouw van de opvang waar Quarbonne vandaan komt heeft in ieder geval gereageerd op mijn lange mailbrief en zoals ze al eerder gezegd heeft, ze neemt hem niet terug, maar wil hem wel op haar tijdlijn zetten en ik hoop dat ze ook wil helpen met andere opvangs te benaderen.

To be continued.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:36

Dapper besluit. Het is niet anders, je komt nu echt in gevaarlijke situaties terecht.
Ik vraag me af of hij geen klophengst is. Hoe het ook zij.. er is vast ergens anders wel een klik.
En mocht dat te lang duren.. vul maar in. Soms blijkt ook ijzer te breken.
Sterkte ermee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:39

Daar heb je wel een (wellicht gevoelig) punt balance.

Wordt zijn volgende plekje wel beter? Of is het niet eerlijker om er niet mee te gaan 'leuren' en hem in te laten slapen? Hij merkt er niets van en krijgt zo wel rust, zonder dat er bij jullie, of mogelijk ergens anders, een keer echt een serieus ongeluk gebeurt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 16:44

balance schreef:
Dapper besluit. Het is niet anders, je komt nu echt in gevaarlijke situaties terecht.
Ik vraag me af of hij geen klophengst is. Hoe het ook zij.. er is vast ergens anders wel een klik.
En mocht dat te lang duren.. vul maar in. Soms blijkt ook ijzer te breken.
Sterkte ermee.

Prairy schreef:
Daar heb je wel een (wellicht gevoelig) punt balance.

Wordt zijn volgende plekje wel beter? Of is het niet eerlijker om er niet mee te gaan 'leuren' en hem in te laten slapen? Hij merkt er niets van en krijgt zo wel rust, zonder dat er bij jullie, of mogelijk ergens anders, een keer echt een serieus ongeluk gebeurt.

Ja, inslapen hebben wij ook al over gehad, precies om die reden, moet je er een ander mee opzadelen, gaat hij nu van huisje naar huisje verhuizen? Maar dat is nu beslist nog niet aan de orde. Als ik alleen prisca had gehad, was er niets aan de hand geweest. Dus als hij ergens als graasmaatje van 1 paard zou worden, dan gaat het prima.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:02

Ik denk een wijs besluit om Q te herplaatsen. Je moet ook aan Callas denken, haar kreupelheid moet niet erger worden door dat soort fratsen.
Misschien dat het bijvoorbeeld wel goed gaat met een grotere dominante ruin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:09

Monique1963 schreef:
Ja, inslapen hebben wij ook al over gehad, precies om die reden, moet je er een ander mee opzadelen, gaat hij nu van huisje naar huisje verhuizen? Maar dat is nu beslist nog niet aan de orde. Als ik alleen prisca had gehad, was er niets aan de hand geweest. Dus als hij ergens als graasmaatje van 1 paard zou worden, dan gaat het prima.

Vraag is ook hoe lang het gescheiden houden voor jouw houdbaar is. Zeker met een verslechterende economische situatie en daarmee vaak minder interesse in "stukke" dieren. Sec? Zet er een deadline op, anders is de kans aanwezig dat hij alsnog levenslang bij jouw blijft met alle extra aanpassingen die daar voor nodig zijn.
Dieren helpen is mooi en (helaas) nodig, maar als je geen grenzen stelt aan je eigen belastbaarheid (zeker emotioneel, maar ook financieel) doe je al je dieren, jezelf en je relatie tekort. Om aan een ander te kunnen geven heb je reseves nodig, een stukje egoisme is daarmee noodzaak om een ander levend wezen hulp te kunnen geven.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 17:12

Tinka schreef:
Ik denk een wijs besluit om Q te herplaatsen. Je moet ook aan Callas denken, haar kreupelheid moet niet erger worden door dat soort fratsen.
Misschien dat het bijvoorbeeld wel goed gaat met een grotere dominante ruin.

tamary schreef:
Vraag is ook hoe lang het gescheiden houden voor jouw houdbaar is. Zeker met een verslechterende economische situatie en daarmee vaak minder interesse in "stukke" dieren. Sec? Zet er een deadline op, anders is de kans aanwezig dat hij alsnog levenslang bij jouw blijft met alle extra aanpassingen die daar voor nodig zijn.
Dieren helpen is mooi en (helaas) nodig, maar als je geen grenzen stelt aan je eigen belastbaarheid (zeker emotioneel, maar ook financieel) doe je al je dieren, jezelf en je relatie tekort. Om aan een ander te kunnen geven heb je reseves nodig, een stukje egoisme is daarmee noodzaak om een ander levend wezen hulp te kunnen geven.

Tinka, ja denk ik zeker. In ieder geval bij 1 paard dat nu alleen is.
Tamary, het is allemaal nog erg vers. We gaan het zien hoe het gaat lopen. De scheiding is nu nog cru, maar ik hoop over een paar dagen, geaccepteerd. Voor altijd gescheiden houden kan niet, nee. Een tijdsverloop nog geen idee.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:33

:(:) Tis me wat hè, met die knollen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 17:55

balance schreef:
:(:) Tis me wat hè, met die knollen.

Ben kapot van het janken, koppijn, misselijk, rillerig. Bah.

Maar toch ben ik wel erg opgelucht dat ik de beslissing heb genomen.

Heb hem op veel franse fb opvang sites geplaatst en hier op bokt markt.

Zijn er nog mensen die fb hebben waar ik hem op de tijdlijn mag delen?

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:58

Wat een dapper besluit Monique! Maar ik snap je helemaal.
Persoonlijk vind ik het eigenlijk wel krom van een opvangorganisatie dat ze wel paarden plaatsen maar niet terugnemen als het niet blijkt te werken. Maar goed, daar kun je verder weinig mee.
Hoop dat je een goede plek voor hem vindt...
En verdrietig zijn mag hoor, het is ook wat |(

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 18:02

bribro schreef:
Wat een dapper besluit Monique! Maar ik snap je helemaal.
Persoonlijk vind ik het eigenlijk wel krom van een opvangorganisatie dat ze wel paarden plaatsen maar niet terugnemen als het niet blijkt te werken. Maar goed, daar kun je verder weinig mee.
Hoop dat je een goede plek voor hem vindt...
En verdrietig zijn mag hoor, het is ook wat |(

Klopt Bribo, dat vind ik ook raar. Maar ja, het is wat het is. Ik heb ook al geopperd om hem vrij te laten op het terrein en de drie meiden bij elkaar in de weilanden te houden. Dan kan hij op de track eromheen lopen en hen toch zien. Dat wordt waarschijnlijk de volgende stap als we geen mogelijkheden meer hebben qua layout om ze gescheiden te houden in 2x2 ivm het rouleren van de weilanden.