Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:34

Ik bespreek geen hele verhalen met hem, maar wel van die kleine dingetjes zoals: ga je mee? of: stel je niet zo aan :+

en als ik niet tegen hem praat als iets eng vind vliegt ie alle kanten op.

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:43

Praten tegen een dier is erg belangrijk, zo kun je hem gerust stellen of juist laten merken dat je het nu echt zat bent.

Melanyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:51

Ik praat altyd tegen mn paard als hij iets goeds heeft geddaan, of als hij ergens van is geschrokken dan praat ik tegen em.
Ofmet mn oud paardje, wat zadelangst had, wat we later pas wiosten en kruising ijslkander was,, en dus wegracte, daar praatte ik wel altijd tegen.. Ja..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:53

Ja zeker wel.
Het geeft een bepaalde band vind ik.
En ook al antwoord hij niet, hij luisterd wel altijd. :) :)

Na schrikken lach ik hem altijd uit, vind hij niet leuk :o Maar hij schrikt dan ook van de onnozelste dingen.
Uiteraard wordt hij ook heel vaak beloond met stem :j

twilight13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:58

natuurlijk praat ik tegen me paard.

onder het rijden.
en draf.
en galop.
en stap.
hooooo maar.
klinkt raar maar hij luisters ernaar.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:01

Ik praat constant tegen het paard met rijden :P
Maakt niet uit op welk paard ik zit, nou heb ik zelf een pony die voor de kar heeft gestaan en heb ik ook een aantal keer op een tuiger die voor de kar staat gereden en dan zijn dat soort dingen gewoon net even makkelijker. Bovendien ontspant de pony beter en ik zelf ook!
Ik beloon ontzettend veel, zeker bij een paard die het nog wat moeilijk vind oid zit ik echt de hele tijd 'goed zo', 'braaaaf', enz :Y) Maar ook, hoo stap/halt/draf/whatever en ook bij harder gaan de gang erbij en aanmoedigen van 'kom op' oid.
Het is, zeker voor jonge paarden, een extra aanmoediging meestal.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:02

ik L*L aan 1 stuk door....

suzy_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:25

ik praat niet hele verhalen tegen haar ofzo,
maar gewoon kleine dingetjes tijdens het poetsen ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:11

Hele verhalen! := Paarden weten denk ik meer als personen om mij heen! Haha
Maar ook tijdens het rijden, veel belonen met mn stem..vooral bij een jonge die ik rij. Die groeit er echt van als ik tegen 'm praat

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:52

Ik praat heel vaak tegen paarden. Niet echt in de zin van hele verhalen maar meer 'goed zo', 'braaf paard' en 'die }:0 is niet eng, vreet je echt niet op' :(:)

PuCkiieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:20

Ik praat eigenlijk nooit tegen mijn paard gepraatte.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:24

tijdens de training, zoals de TS al zegt praat ik normaliter niet tegen hem: als er enge dingen aankomen, of wanneer ik gefrustreerd of gespannen ben: het paard hoort dit namelijk aan je stem.
Ik praat echter wel aan beloning, of als ze iets zachter mag lopen (maar alleen als ik niet gespannen ben, anders werkt het averechts). Als ze iets goed doet, dan zeg ik vriendelijk 'jaaaa' en dat herkennen ze. Hierdoor kan ik haar dus gemakkelijk laten weten dat ze iets goed doet ;)
En verder klets ik ook wel lekker tegen ze hoor, dat moet geen kwaad kunnen. Verder communiceert zij ook verbaal met mij, dus waarom niet andersom ook? ;) als ik aan kom dan hinnikt ze, of bromt ze naar me

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:31

Ik heb altijd gedacht dat praten tegen je paard niet meer dan normaal was.
Ik doe het dus altijd, ook tegen de katten hier thuis. :j
Ik vind dat altijd wel gezellig, en het dier ontspant dan ook eerder, richt zijn oortjes op mij ed. :)
Ik vind dan dat ik gerichter met hem bezig ben dan dat ik gewoon de borstel eroverheen veeg zonder iets te zeggen.
Praten tegen je paard is voor mij een vorm van liefde en aandacht geven, die van mij vond dat altijd heel prettig.

mika_panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:31

ik praat ook altijd tegen mijn pony.
en dat zijn dan geen hele verhalen, maar gewoon waneer hij het goed doet, of juist niet goed :D

Snowrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:54

Ik praat ook altijd tegen een paard als ik hem aan het poetsen ben.
Tijdens het rijden meestal niet, soms, maar dan alleen om hem gerust te stellen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:03

Ik mag niet praten van John, maar doe het toch :D Maar dat komt ook een beetje door het werk aan de lang lijnen, dan bepaal ik tempo of geef een standje door mijn stem. De eerste keer bij John was Sevillano enigzins lastig en ik maar: "en NU is het klaar, kappen!" John wees me er vriendelijk op dat als het toch geen verschil ging maken, ik dat soort zinnen misschien beter achterwege kon laten :+
Maar kletsen tegen mijn paard ga ik niet afleren hoor, ik heb niet het idee dat het de paarden stoort. Volgens mij vinden ze dat gekeuvel wel prima.
Onder het rijden doe ik wel steeds minder. Zingen daarentegen weer meer. Ik heb een poosje een angstig paard gehad en als ik zong (ze hoorde toch niet dat het vals was O:) ) en haar lekker kriebelde en aaide terwijl ik op haar rug zat, ging ze heerlijk ontspannen, hals uitstrekken, mooi lang stappen...

Cheyenne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:14

ja vaak kleine dingetjes maar ook soms hele verhalen hoor hihi (A)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:35

Ik praat veel tijdens 't rijden.. Hij reageert er echt super op :D

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:38

Ik denk dat iedereen wel tegen zijn paard praat.. Je paard reageerd er uiteindelijk toch op

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:40

Ik praat ook vaak tegen mijn paardjes, en geef ze ook complimentjes, dat ze er goed uitzien, en dat ik superblij met ze ben.
Heb nu ook al van diverse mensen die echt wel weten waar ze het over hebben, gehoord dat het heel belangrijk is om tegen je paard te praten en ook dingen uit te leggen.
Zo staat de pony van een vriendin te koop en zij heeft als advies gekregen om ook echt aan de pony te vertellen dat ze weg gaat maar zich niet druk hoeft te maken enz.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:41

Haat het ook echt als ik mensen op een denigrerende manier tegen hun paard hoor praten, daar kunnen paarden echt onzeker van worden !

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:47

ik praat wel veel tegen me paard, maar onder het rijden ook heel veel op stem.. merk toch wel dat ze daar op luisteren!

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:37

Ik gebruik veel stemhulpen, maar bespreek echt niet mijn hele dagen met hem..

JoyCeex3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:38

Ik praat enorm veel met mijn paard, ik vind het gewoon leuk ; hij luisterd er precies ook naar ; zijn oortjes vrolijk draaien. onder het rijde is het meer geruststellen en wel een klagen, maar ook als ik stal aant doen ben en hij staat gebonden naast de stal , praat ik aan 1 stuk met hem ;
als ik verdrietig ben kun je me altijd bij mijn paard in stal vinde, zit ik daar tege hem te huile en men verhaal te doen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:05

Heb alweer tegen Bianco staan te praten en hij luisterde ontzettend aandachtig naar me.... zou hij mij begrepen hebben? Wel een schat van een paard!