slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellenoor

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:18

Ik zou een paard nooit laten slachten! Als je een hond als huisdier hebt laat je die toch ook niet slachten (mensen in china eten honden). Als je dierenarts op de goede manier een goed middel gebruikt zal je paard niet leiden bij het inslapen. Ik heb laatst ergens gelezen dat er meerdere middelen hiervoor zijn en de een is beter als de ander. Er blijft dus wel een kans bestaan dat je paard wel pijn zult hebben.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:45

Inslapen klink wel vrediger als 'slachten' vind ik maar ik weet niet ik ben denk ik toch voor slachten (maar dan wel opgeven dat ze niet consumtief gebruikt mag worden)

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:50

nu wil ik niet tegen zere benen schoppen ofzo, maar dit is een vraag van iemand die er nog nooit mee te maken heeft gehad, maar is er iets van een organisatie die dat controleerd ofzo? wie garandeerd dat je paard toch niet opgegeten gaat worden? ik wist trouwens ook niet dat je daar een keuze in had, voor consumptie of niet.... jeetje.....

freek

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:15

arosafreek schreef:
nu wil ik niet tegen zere benen schoppen ofzo, maar dit is een vraag van iemand die er nog nooit mee te maken heeft gehad, maar is er iets van een organisatie die dat controleerd ofzo? wie garandeerd dat je paard toch niet opgegeten gaat worden? ik wist trouwens ook niet dat je daar een keuze in had, voor consumptie of niet.... jeetje.....

freek

Volgens mij moet je er dan zelf bij blijven om te controleren wat er mee gebeurt. En zorgen dat je er bij bent als hij opgehaald wordt net als bij inslapen......als je het zeker wilt weten....

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:39

ok, dank je wel voor je info Haha!

freek

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 07:45

arosafreek schreef:

freek

Er is altijd een onafhankelijke keurmeester van de VWA die controleert of het slachten netjes gebeurt, of er geen dieren voor consumptie gaan die daar niet voor bestemd zijn of waarvan het vlees niet goed is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 07:59

idd wat ellebel zegt, de vwa is een grote organisatie die zoweizo het vlees controleerd, vanaf de aanvoer, tot en met het vertrek als speklapje

er is een levende keuring, en alle dieren die niet helemaal gezond lijken te zijn, die worden apart, aan het eind van de dag, of voor de middagpauze, geslacht.
deze dieren worden aan de lijn extra gecontroleerd op inwendige afwijkingen
en eventueel worden ze in BO gezet, dwz bacteriologisch onderzoek, er word dan een kweek gemaakt.

wil je niet dat je paard in de consumptie gaat, dan wordt deze geschoten, leeggebloed en door de rendac opgehaald.

maar dat zou mij dan niet zoveel uit maken, het is na het schieten je paard niet meer..
dan is het een leeg omhulsel, zo moet je dat bekijken..

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:56

ontzettend bedankt voor jullie uitleg allemaal!! Ik heb geen paard, dus dat ook nog nooit aan de hand gehad... maar je hebt ook nog best veel keuzes zeg....
maar net wat je zegt, het is na het schieten je paard niet meer... maar zou je erbij willen zijn?? heb met enige regelmaat koeien geschoten zien worden, en das toch ook niet echt een fijn gezicht met stuiptrekkingen enzo...

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:27

Ik zou voor de slager gaan>> Je wilt niet weten wat rendac met je paard doet als het is opgehaald

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:04

sindaspecial schreef:
Ik zou voor de slager gaan>> Je wilt niet weten wat rendac met je paard doet als het is opgehaald

Kijk dat verschil snap ik nou nooit, waarom is ophalen met een grijper op de hoop smijten en in een over verbranden nou erger dan na de pin, een slagader doorsteken levend leeg laten bloeden, in stukken hakken ,aan haken hangen gekookt worden en op een broodje leggen ??

In beide gevallen is het dier toch dood ? Waarom is het 1 dan erger dan het ander ?
Als je bij de rendac erbij blijft heb dan ook het lef om bij de slacht erbij te blijven dan pas kun je echt oordelen. Bij slachten heb ik altijd het gevoel, ik geef hem af, maar ik zie niet en wil ook niet weten hoe het verder gaat.... en bij de rendac gaat men daar wel ineens over nadenken ?? Vreemd snap ik niets van....

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:21

Perrokai schreef:
sindaspecial schreef:

Kijk dat verschil snap ik nou nooit, waarom is ophalen met een grijper op de hoop smijten en in een over verbranden nou erger dan na de pin, een slagader doorsteken levend leeg laten bloeden, in stukken hakken ,aan haken hangen gekookt worden en op een broodje leggen ??

In beide gevallen is het dier toch dood ? Waarom is het 1 dan erger dan het ander ?
Als je bij de rendac erbij blijft heb dan ook het lef om bij de slacht erbij te blijven dan pas kun je echt oordelen. Bij slachten heb ik altijd het gevoel, ik geef hem af, maar ik zie niet en wil ook niet weten hoe het verder gaat.... en bij de rendac gaat men daar wel ineens over nadenken ?? Vreemd snap ik niets van....

Dat dacht ik dus niet......

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:58

naar mijn beste weten krijgen de beesten eerst een pin door het hoofd, om daarna DIRECT hersendood te zijn, dus dat levend leeg laten bloeden lijkt me niet het geval. Het lijkt vaak dat er nog leven in een beest zit, maar dat zijn de laatste stuipen, die zouden wij als mens ook zomaar kunnen hebben als wij overlijden... ik heb geen mening over slachten of in laten slapen (door rendac laten ophalen) ik heb geen paard/pony, dus ik hoef zo'n keuze ook niet te maken. Ik heb een ander topic gelezen met daarin een filmpje dat er een paard "geschoten" wordt, en ik vind dat niet eens zo heel erg. Ik heb ook altijd heel hard gebruld: nooit naar de slager, maar ik denk dat als ik ooit zo'n keuze zou moeten maken dat dat dan toch de slager zou worden. Het allerliefste zou ik mijn hypothetisch paard in een sigarenkistje doen en in de achtertuin begraven, maar ja, dat gaat helaas niet. Er bestaat gewoon niet een ideale oplossing voor ons als mens, voor een paard is het lot dan toch onvermijdelijk, op welke manier is dan om het even in mijn ogen....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:16

Hersendood is niet dood, hersens zijn dood hart pompt door, voor mij is dat levend maar wel volkomen gevoelloos, maar niet dood. Er zijn mensen die dat dood noemen ook goed. Maar dan snap ik nog steeds het verschil niet waarom de rendac erger is dan de slachting. Het is toch allebei vreselijk eigenlijk ?

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:21

Ja Perrokai, daar heb je gelijk in! voor 100%!! Het is allebei even erg, dus daarom mijn wens om mijn paard/pony (die ik nooit voor mezelf zal hebben, maar das een ander verhaal) in mijn eigen achtertuin te mogen begraven. Wel een lekkere PENNY-hoop/droom/wens... haha, en dat met mijn 26 jaar Clown Het is ook echt verschrikkelijk, eerlijk waar, ik denk dat ik alles op alles zou zetten om indien mogelijk dan toch maar te laten cremeren... of op te laten zetten door een opzet-meneer/mevrouw. Ik ben namelijk ooit in een hotel in België geweest, en daar hadden ze eerlijk waar een opgezet paard in de gang staan!!

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:47

je hoort veel verschillende verhalen, zelf heb ik in december mijn merrie wel laten slachten. Mijn keuze om te laten slachten was de snelle dood.
Ze had veel pijn. ze was rechts achter attactisch, links achter knieschijf kapot, een wervel in de rug was beschadigd en atrose. op de dag dat we mijn vriend haar weg bracht was ze heel rustig, liep meteen de trailer in (wat ze normaal niet deed). ik heb er wel voor gezorgd dat we haar zelf weg konden brengen en inderdaad als eerste aan de beurt was. ik wilde haar niet op laten halen, met de kans dat ze niet geslacht werd of eerst nog op transport ging naar italie. wat veel gebeurt.
ik wilde het zeker weten. en dat weet ik nu dus.
ze liep bij het slachthuis meteen mee, geen gesputter, helemaal niks. ik denk dat ze wist dat ze uit haar lijden verlost werd. ze keek de wijde wereld in en toen mijn vriend boem hoorde lag ze al dood op de grond. geen pijn meer!!
als ik het nog eens moest doen zou ik het weer zo doen.
morgen ben ik jarig en ik heb vandaag van mijn vriend een hele mooie foto van haar uitvergroot en ingelijst gekregen. Ik heb vrede met wat ik besloten heb, want dat was voor haar het beste.
Iedereen die deze beslissing eens moet nemen, moet doen waar hij/zij zelf vrede mee heeft.
ieder mens is anders en heeft zijn eigen mening hierover. respecteer dat!

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:23

@prinstesje: allereerst welkom op Bokt!!!!

wat een "mooi" verhaal... nou ja, "mooi" is het woord niet, maar wat fijn voor je dat je merrie alles onderging zonder stress en staking. Dat maakt het misschien wel wat makkelijker/draaglijker voor jou/jullie. het zou mijn hart breken als ik mijn paard weg zou zien gaan vol stress en paniek. het was pas in december gebeurd, dan is het nog best wel heel "vers" voor je!! hoe gaat het nu?
wat een mooi kado van je vriend!!! dat is nou nog eens een mooi aandenken!! ik weet niet hoeveel verdriet je nog hebt, maar ik wens je alle sterkte toe!!! en een hele fijne verjaardag morgen!! Haha!

en ik respecteer zeker iedereens mening hierover, en ben erg blij dat er op dit moment niet met modder wordt gegooid in dit topic. Als je een ander topic leest over een excursie naar Nijkerk, vraag je je af hoe mensen erbij komen om een ander zo te veroordelen op iemand mening... Mijn complimenten dames!! Haha!

xAshleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:42

Paola ik ben het helenmaal met je eens! Bloos

sindaspecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:00

Bij redac is het niet alleen verbranden.

Sandraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:46

het is alle 2 verschrikelijk moeilijk.
maar ik denk dat het het niet over mijn hart kan krijgen om mijn pony bij iemand achter te laten die haar dood maakt.
na wat we allemaal hebben mee gemaakt ,ik denk dat er wel een verschil is tussen paarden die gefokt worden voor de slacht en onze paarden waar je een band mee hebt.
als mijn pony ernstig ziek zouw zijn zou ik haar laten inslapen en er zelf bij wezen dan weet je wat er gebeurt.

maar tog lijkt het me een verschrijkelijk moeilijke beslissing.

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:37

arosafreek dank je wel! het is nog erg vers allemaal maar ik moet eerlijk bekennen dat je er snel aan went. Na bijna 4 jaar geen zorgen of ze pijn heeft en of je kunt rijden ja of te nee!
En ik heb natuurlijk ook nog een veulen van haar! een lief hengstje van 10 maanden oud. Nou vertroetel ik hem veel.

Ik wil momenteel geen ander paard voor haar in de plaats want het is nu nog niet de tijd daarvoor. ik vergelijk alle paarden met haar en dan vind ik niet wat ik wil "palmyra"

Quarterpaint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:54

Ik ben voor het slachtpistool. Mijn dierenarts heeft mij dus verteld dat een paard het inderdaad voelt als hij een prik krijgt dat hij dood gaat en het ook kan lijden als de prik niet goed gegeven word waar je niet altijd iets aan kan doen.
Mijn paard heeft eerst een kalmerenings prik gehad en daarna is ze afgemaakt met het slachtpistool. Maar dit is gewoon op het weiland gebeurd. Het gaat ontzettend snel en het paard merkt er niets van.
Er komt geen bloed aan te pas en het is ook meteen over.
Met haar gebroken heup had ze ook heel raar terecht kunnen komen als we haar eerst hadden laten inslapen.
Het ging mij ook niet om het vlees, maar dat ze niet nog meer leed als dat ze al deed.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:30

ik ben het met JOU eens, paolasunny!
het dier moet eerst gewoon een slaapspuitje en dan pas "het" spuitje.(zo is het met mijn hond niet gegaan Huilen het ging niet vredig Huilen )
ik vind slachte niet goed!!
een paard word daar niet blij van het paard(dier) zou ook voor het spuitje kiezen denk ik...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:00

loyce_ schreef:
een paard word daar niet blij van het paard(dier) zou ook voor het spuitje kiezen denk ik...

Een paard wordt daar niet blij van!? Hoe denk je dat te weten? Heb je dat gevraagd aan een aantal geslachte paarden?

En een paard kan niet kiezen. Een paard is een paard, een dier, geen mens. Hij kan niet nadenken over dit soort zaken, daarom doen wij dat voor hem en iedereen probeert de beste beslissing te maken hierover

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:14

Mackie schreef:
loyce_ schreef:

Een paard wordt daar niet blij van!? Hoe denk je dat te weten? Heb je dat gevraagd aan een aantal geslachte paarden?

En een paard kan niet kiezen. Een paard is een paard, een dier, geen mens. Hij kan niet nadenken over dit soort zaken, daarom doen wij dat voor hem en iedereen probeert de beste beslissing te maken hierover

ik denk er ook zo over, en in mijn ogen lijkt de beste beslissing de beslissing waar het paard het beste mee geholpen is en niet wij zelf. Daarom denk ik dat veel mensen hun paarden laten inslapen alleen omdat ze het zelf beter vinden. Met alle respect voor ieders mening Lachen

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:23

nou kijk ik zou het ook niet doen maar als je het zou laten doen dan moet je er wel bij blijven vind ik want ze brengen hem van de wagen doen net of die dood is en als je zeker wilt weten of die dood is vraag je laat zijn staart eens zien en dan pakken ze gewoon een staart van een ander paard en dan zetten ze hem in de stal verkopen je paard dat heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg gevaarlijk is of heeeel ziek nou zo zijn er al honderden mensen verongelukt hoor dus altijd erbij blijven tot ze hem geschoten hebben of kijken als hij er licht, het is ff aakelig maar het is als hij dood is een heeeeeel ander paard dan lijkt hij niet eens meer op jou paard(echt waar heb ik zelf ook mee gemaakt)
dus volg mijn advies op als je het zou doen nou xxxxxx Sjakyrolover en zeg die hoefsmid maar dat hij niet zo moet denken want het is wel zo net om je paard een goed einde te geven xxxx mij Pling