Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cissy schreef:Iemand ervaring met paarden uit Hongarije? Heb een leuke op het oog, was me aangeraden via een kennis die die handelaar een beetje kent. Eerlijke kerel met eerlijk verhaal bij de paarden die hij verkoopt.
Transport wordt geregeld en de paarden zijn robuust en hard, weinig medische problemen zegt die kennis. Handelaar geeft ook garantie.
Lastig is dat proefrijden niet makkelijk kan.
Op de filmpjes zit er een hork van een ruiter op maar paard is braaf en loopt verder goed zo te zien.
Ik heb er verder geen ervaring mee dus vandaar de vraag.
Andere kennis zegt juist dat er op FB div louche Hongaarse handelaren zitten die van alles goedkoop aanbieden, transport regelen etc.
Iemand de gok al eens gewaagd?
c_alsemgeest schreef:mavantos schreef:Vervelend zeg al die afkeuringen! Brutale vraag, maar hoe doen jullie dat met die kosten? Voor jezelf als koper, of toch vooraf kunnen afspreken dat bij afkeuren de kosten voor verkoper zijn?
Heb ik altijd wel gedaan, maar de verkopers hadden doorgaans ook al gekeurd, dus dan was er minder risico voor hun.
RedRoses schreef:Ik ben van de week bij een knappe 3 jarige wezen kijken, maar we mochten de rug en hals niet laten keuren. Dat voelde niet goed, en vanmorgen bij zo’n leuke zwarte Jerveaux x Charmeur geweest. Vanwege chip in de kogel voor een hele goede prijs (en snelle handel). Ik krijg de foto’s om te laten oordelen door m’n eigen dierenarts. Maar gezien de prijs kan die ook wel verwijderd worden. Beestje kon heerlijk bewegen maar nog helemaal groen. Ik denk dat we ‘m maandag gaan halen
StalNollie schreef:RedRoses schreef:Ik ben van de week bij een knappe 3 jarige wezen kijken, maar we mochten de rug en hals niet laten keuren. Dat voelde niet goed, en vanmorgen bij zo’n leuke zwarte Jerveaux x Charmeur geweest. Vanwege chip in de kogel voor een hele goede prijs (en snelle handel). Ik krijg de foto’s om te laten oordelen door m’n eigen dierenarts. Maar gezien de prijs kan die ook wel verwijderd worden. Beestje kon heerlijk bewegen maar nog helemaal groen. Ik denk dat we ‘m maandag gaan halen
Ging het om deze? Want dan is het toch goed dat je over bent gaan keuren.
Phonix schreef:Het lijkt dat de paarden veel goedkoper zijn in België. Weet iemand of ze net zo strenge eisen heb voor een keuring als hier in Nederland?
cissy schreef:Iemand ervaring met paarden uit Hongarije? Heb een leuke op het oog, was me aangeraden via een kennis die die handelaar een beetje kent. Eerlijke kerel met eerlijk verhaal bij de paarden die hij verkoopt.
Transport wordt geregeld en de paarden zijn robuust en hard, weinig medische problemen zegt die kennis. Handelaar geeft ook garantie.
Op de filmpjes zit er een hork van een ruiter op maar paard is braaf en loopt verder goed zo te zien.
Andere kennis zegt juist dat er op FB div louche Hongaarse handelaren zitten die van alles goedkoop aanbieden, transport regelen etc.
Benzz schreef:mavantos schreef:Na de zomer wil ook nog wel eens helpen. Dat de jonge aanwas naar huis komt en er boxen te weinig zijn.
Dat was vroeger, dat is al jaren niet meer zo.
mavantos schreef:Volgens mij gebeurt dat nu ook nog steeds hoor. Zie het in het najaar regelmatig voorbij komen op Facebook.
Zijn niet perse allemaal onwijze koopjes oid hoor, maar dan komt er wel wat meer te koop.
c_alsemgeest schreef:Ja, het halen van kwalitatief goede en redelijk betaalbare paarden uit Hongarije is hier best een hype geweest in de buurt. Vriendin van mij had er ook een.
Fijne paarden, maar ik ken er geen een die heel is gebleven eigenlijk. Allemaal artrose en pees problemen.
Cioccolato schreef:Zoek je dan in een bepaald laag budget? Het klinkt allemaal een beetje als 'uitschot'. Het niet mogen keuren, 1 waar al iets mee is en eigenlijk te mooi om waard te zijn.
Zoek je vanaf 3? Met een bepertk budget zou je nog naar een 2 jarige kunnen kijken. Mindere handel dus wat gunstiger geprijsd. De toppers zullen wat van de gewonen gescheiden worden rondom eind 2 jaar, denk aan najaar..
RedRoses schreef:De merrie kostte 4000 euro, en had echt een beweging waar je u tegen zegt. Maar het was een grote handelsstal, en 4000 euro voor zo’n knap bewegend dier, dat kan bijna niet. Maar de man zei direct dat ze een chip in de kogel had. Dus dat gaf wel een vertrouwd gevoel, maar ze moeten geweten hebben dat er ook een cyste zat. Zo’n goed gefokt dier, wat zo waanzinnig beweegt, voor zo weinig aanbieden.. dat was al te mooi om waar te zijn. Maar het was de gok wel waard. De dierenarts gaf me ook de keus, want hij zei zo’n gaaf bewegend dier krijg je voor ‘normaal’ geld niet meer, en de cyste zat op zich gunstig, dat er ook veel paarden niet kreupel op worden, maar het gaat hoe dan ook toch weer gezeur opleveren en stress voor mij. Ik heb al een paard lopen waarbij ik aan dierenartskosten een leuk ander dier kon kopen, dus ik wil bij aankoop een zo klein mogelijk risico. Een chip her of der maakt me niet zoveel, maar een cyste waarop elke dierenarts direct af zou keuren? Ik heb hem toch maar laten staan
Babootje schreef:RedRoses schreef:De merrie kostte 4000 euro, en had echt een beweging waar je u tegen zegt. Maar het was een grote handelsstal, en 4000 euro voor zo’n knap bewegend dier, dat kan bijna niet. Maar de man zei direct dat ze een chip in de kogel had. Dus dat gaf wel een vertrouwd gevoel, maar ze moeten geweten hebben dat er ook een cyste zat. Zo’n goed gefokt dier, wat zo waanzinnig beweegt, voor zo weinig aanbieden.. dat was al te mooi om waar te zijn. Maar het was de gok wel waard. De dierenarts gaf me ook de keus, want hij zei zo’n gaaf bewegend dier krijg je voor ‘normaal’ geld niet meer, en de cyste zat op zich gunstig, dat er ook veel paarden niet kreupel op worden, maar het gaat hoe dan ook toch weer gezeur opleveren en stress voor mij. Ik heb al een paard lopen waarbij ik aan dierenartskosten een leuk ander dier kon kopen, dus ik wil bij aankoop een zo klein mogelijk risico. Een chip her of der maakt me niet zoveel, maar een cyste waarop elke dierenarts direct af zou keuren? Ik heb hem toch maar laten staan
Heb er ooit 1 gekocht met een cyste in het kroonbeen. Nooit kreupel op geweest en en DA zei toen ook dat ze daar zelden kreupelheid bij zien. En anders was operatie met schroef nog een optie. Dat zou ik dus wel weer aandurven maar als ik voor verkoop zou kopen zou ik dat ook niet doen.