Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:40

Rocamor schreef:
Wat kunnen jullie paarden allemaal al lekker stofzuigen.

Mijne is tuigpaard en die heeft haar oren tussen de sterren zitten _O-

Haha, mijn jonkie is een halve Hackney. Als die de kolder in z’n kop heeft dan heb ik ook een verrekijker nodig om z’n hoofd terug te vinden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 06:53

Oh ja, voor de volledigheid; de mijne is 1/4 hackney en 3/4 tuig (pa = 1/2 hackney + 1/2 tuig, ma volledig tuig). Stofzuigen zit er nog niet op.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 08:28

Rocamor schreef:
Oh ja, voor de volledigheid; de mijne is 1/4 hackney en 3/4 tuig (pa = 1/2 hackney + 1/2 tuig, ma volledig tuig). Stofzuigen zit er nog niet op.

Nou hoeft dat echte stofzuigen met de neus helemaal over de grond van mij ook niet hoor.

Liever er tussenin, neus op borsthoogte.
Onze ene ruin wil soms te laag duiken met zn neus, maar dan gaat ie juist weer teveel op de voorhand.

Rocamor

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:10

eentje die (te) hoog loopt, mag van mij wat lager, eentje die op de voorhand kruipt mag wat hoger.

Maar mijne staat met de pootjes op aarde en kan bijna met haar snufferd de eeuwig groene weides leegvreten :+

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:59

Rocamor schreef:

Leuk! De mijne is pa een volle Hackney en z’n ma KWPN dressuur gefokt. Echt een geinige mix, waardoor hij niet heel erg Tuiger toont maar wel met het Hackney vuur in het koppie. Denk dat ik er straks een hele fijne allrounder aan ga hebben.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:14

Rocamor schreef:
eentje die (te) hoog loopt, mag van mij wat lager, eentje die op de voorhand kruipt mag wat hoger.

Maar mijne staat met de pootjes op aarde en kan bijna met haar snufferd de eeuwig groene weides leegvreten :+

Mijn gup ook hoor, als ik die weer ga longeren. Al blijven de pootjes dan ook niet altijd dicht bij de grond vrees ik :+

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:19

Mijn Reus kan dan wel weer prima stofzuigen...... Alleen vind hij galopperen aan de longe weer erg moeilijk. In het longeerrondje van 14m kan hij het echt niet. En in de bak 25 bij 50 lukt het aan de longe wel even maar geen rondjes achter elkaar.
Hoe leren jullie dat ze? Is dat eerst gewoon werken aan de draf en de balans daarin of moet hij het juist leren door hem steeds te laten galopperen????

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:00

Mijne kon dat in begin ook niet. Ze is nu ook "al" 5 he. Hier gewoon steeds kleine stukjes en dat steeds beloond. En daarmee werd ze sterker en lukte het steeds beter. Wel merkte ik dat de ondergrond veel verschil maakte (in de ene bak makkelijker dan de andere) en rechtsom was zoveel moeilijker dan linksom. Ook omdat ze heel linksgebogen was.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:05

Afbeelding

Hoe is de bak en de paddocks bij jullie? Bij ons zijn de paddocks egaal bevroren. De bak heb ik zojuist in stap maar even gestofzuigd _O-

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:23

Pharon is ook een stofzuiger :D wij werken alleen nog in stap want geen rijbaan tot onze beschikking. Dus langer dan 5-10 minuten aan de longe kan ook niet. Maar goed het weer wordt vanzelf beter :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:27

Sababber schreef:
[ [url=m/Xjiz1B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe is de bak en de paddocks bij jullie? Bij ons zijn de paddocks egaal bevroren. De bak heb ik zojuist in stap maar even gestofzuigd _O-

De paddocks waren hard, maar de longeerbak was prima te doen. :j
De buitenbak is geloof ik ook nog zacht en de binnenbak is ook goed.

De gup heeft vandaag met mijn vriend een opfriscursus "hoe loop ik normaal mee aan de hand" gehad. :)
Eerste keer in de longeerbak op de nieuwe stal. Hij deed het eigenlijk super braaf. :D

Hij is wel ontzettend aan het uitproberen momenteel, vandaar dat mijn vriend hem over genomen heeft voor nu.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:46

Zo... ik had vandaag een bommetje naast me...
Rover was niet te doen. Kwam heel chill de paddock uit. Maar onderweg naar de longeerbak werd ie echt link (dat is ie nog nooit geweest. Maar echt mij geprobeerd in de heg te duwen, happen en proberen los te trekken/me voorbij te lopen. Normaal loopt ie mee als n mak lammetje in alle weersomstandigheden).

In de longeerbak (vol klonten) ging hij af. Bizar (wilde m laten stappen ivm de bodem, maar daar dacht hij anders over).
Pfff.. Na heeeel veel jaar n oud paard is dit "fris weer-fris paard" principe wel weer even wennen.

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:22

Hier hebben de paarden lekker een paar dagen ijs vrij en mochten ze ff lekker op het land ipv de paddock
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:50

Ik kom dit topic dus gewoon zomaar even binnenvallen, want mijn paard wordt op dit moment beleerd door Utopia hier op bokt :D Ik volgde haar wat langer en haar manier van met paarden omgaan en paarden houden sluit gewoon aan bij wat ik prettig vind. Dan het paard in kwestie:

O Solo Mia V: Gladiator, mijn eerste nakomeling van mijn lichte tour fokmerrie Solo (V: Sir Donnerhall). Mia is van 18 mei 2019 dus al een 'oudje' vergeleken met de meeste paarden hier, ze wordt immers alweer 5. Mijn jonge merries krijgen eerst een veulen alvorens ze beleerd worden onder de man. Dat vind ik zelf erg prettig

De dame zelf als baby:
Afbeelding

Als jaarling:

Afbeelding

2 jarige:

Afbeelding

3 jarige met rechts har moeder behoorlijk drachtig:

Afbeelding

Mia met haar baby van afgelopen jaar (ET):

Afbeelding

En bij Utopia op stal eerste maandje beetje wennen, veel dubbele lijnen werk, aankomen na veulen maar dan eindelijk zadel op en hoofdstel om (deze basis had ze wel al, maar gewoon beginnen bij het begin:

Afbeelding

Maandje later zat ze erop:

Afbeelding

Ik ben trots op hoe ze het doen, zondag ga ik weer langs :D Ze hebben alle tijd van de wereld.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:23

Wat een leuk paard! Wat is voor jou het voordeel van eerst een veulen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:22

Sirius_ schreef:
Wat een leuk paard! Wat is voor jou het voordeel van eerst een veulen?

Ik ben een fokker dus dat is wel belangrijk om erbij te zeggen, want is eigenlijk veelal ook het doel en ik merk zelf eigenlijk altijd dat ze het makkelijker oppakken en stabieler zijn met beleren. Vroeger (voordat ik kids kreeg enzo) maakte ik zelf zadelmak en het is eigenlijk altijd wel opstappen en wegrijden bij wijze van.

De merries zijn dan al zoveel in de hand geweest, op de trailer, dekens op, geboorte alarm om, gefreumel aan het lijf door veearts of ons, gefrunnik aan het veulen, naar de keuring, vreemd terrein dus heel veel in handen. Ze zijn gewoon zoveel volwassener en evenwichtiger. En verder uitgegroeid.

Nu was Mia echt nog heel erg puppy als 3 jarige dus was erop klimmen met of zonder veulen geen optie nog, maar ze is nog steeds vrij iel dus ik hoop wel dat ze nog iets uitzwaart.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:32

Sababber schreef:
[ [url=m/Xjiz1B.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier is de bak ook bevroren, Nicky snapte er niks van. Ze wou rollen, begon al te schrapen maar ze vond het toch een beetje te hard, dus toch maar niet rollen :')

Met deze koude dagen is Nicky een lekker zacht kacheltje <3
Ze geeft er niks om als ik helemaal over haar hang, ik ga haar niet beleren onder het zadel, maar is geslaagd voor het hangen :))

Afbeelding

Ze lijkt ook echt best wel groot op deze foto’s zo. Ik zou ik haar eens opnieuw moeten laten opmeten (en wegen), ben daar wel benieuwd naar. Schattig wollebeertje is ze in ieder geval <3

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:45

Wat een leukert zeg <3

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:08

Hé zus jij ook hier ;)

Mia doet het super daar, dit jaar ook je volgende fok product onder het zadel

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:06

En die is ook al zo vreselijk knap <3 hij is 'completer' dan Mia wat dat betreft al veel meer paard :D Ik ben zo benieuwd hoe hij het gaat oppakken ik verwacht echt no issues.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:58

Knap paard die Mia! <3 maar dat Bontje hierboven <3 :~

Heb even snel wat bijgelezen maar is zo druk dat ik niet op iedereen kan reageren nu. Morgen ga ik zelf pas weer naar Pharon. Planning was grondwerken maar ik denk dat de stoep te glad is en de rijbak nu echt niet te doen met die bevroren blubzooi. Dus dat wordt lekker borstelen en knuffelen. Ik heb een bal voor hem gekocht, dus misschien in de stal alvast kennis laten maken met zijn nieuwe speeltje. Even kijken :)
Ik heb uiteindelijk afgelopen zondag ook alleen geborsteld en geknuffeld nadat het zaterdag misschien net te veel voor hem was. Dan kan hij deze week even goed mentaal uitrusten :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 08:57

Ik ben echt zo te vrede me mijn planning van het afspenen. Het komt echt geweldig uit dat Reus nu de kleine Tin Tin gezelschap moet houden. Ik maak me verder ook niet druk hoe lang de vorst allemaal gaat duren hij heeft ff lekker vakantie na de vakantie gaat het echte werk pas beginnen ik gok begin maart ofzo.

Ik heb de lifetime access tot de TRT (Tristan Tucker) methode aangeschaft dat ga ik de komende maanden lekker kijken en leren.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:45

@DDDara: Fijn toch :). In maart wordt het weer ook langzaam wat beter en langer licht. Is ook veel prettiger.

Nou Pharon wilde liever niet mee naar buiten, wat ik ook wel snap, want wat was het ongelooflijk koud vanmorgen :’)
Hij had ook wat meer moeite met de commando’s zoals ‘’terug’’. Maar halt wist hij dan wel weer goed te doen en ook zonder lijn in een cirkel om mij heen lopen ging ook goed. Heb hem even 5 minuten met kaptoom op de cirkel gehad aan de lijn en daarna even los grond werk. Kaptoom werkt echt wel beter trouwens, nog meer stofzuigen en ook betere reactie op lichte druk. Of ja, de reactie die ik graag wil en dat is laag met het hoofd. Krukje was prima. Maar mens op krukje… dat is wel spannend. Eerst voor hem, uiteindelijk ging dat goed, zonder dat hij een stap achteruit zette. Want mens kan nog steeds snoepjes geven ook al ben ik nu ineens groot. Krukje bij zijn schouder mag ook, maar bij zijn buik is meteen omdraaien. Eigenaar heeft hem even vast gehouden en toen kon ik op het krukje gaan staan bij zijn buik.
Draait hij meteen met zijn hoofd om en denkt: oh hey hier ben je! Heb je nog een snoepje?
Ook met mijn arm over zijn rug kunnen ‘’hangen’’ om de andere kant te aaien. Daarna heerlijk verwend met een warme slobber maaltijd <3

Ik had een bal gekocht, maar dat kan hij niet eten dus niet zo interessant :’)

Hij was trouwens niet heet of druk. Over het algemeen is het een rustig, gevoelig paard. Nu met de kou geen druk gedrag of iets dergelijks, dus dat was fijn! :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:53

Vandaag Fier weer naar de tandarts geweest. Er was al 2 keer naar gekeken en die voortanden zouden er wel uitvallen. Dat is ook deels gebeurd met 2 tanden maar 2 zaten er nog los in en is er nu uitgehaald. Al gaf ze aan dat deze ook wel uiteindelijk vanzelf eruit gekomen zouden zijn maar ik vond het wel prettig zo, kan ik lekker aan de slag zonder twijfels. En een dop verwijderd.

Gister is hij op voorijzers gezet. Er is iets verschil in voorvoet en dat wil ik aanpakken. Hij was super braaf, met de smid en met de tandarts maar verwacht inmiddels ook niet anders meer.

Nu paar dagen lekker niks. Ik vind het zelf ook te koud echt wat te doen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:18

Leuke topic :j

Onze Fred gaan we dit jaar beleren *\o/* Fred is een fjorden ruin van 2020, dus hij wordt in juli 4 jaar. Sinds ruim een maand woont hij bij ons, daarvoor stond hij net weer in de winterstalling, doorvoor in de opfok lekker in het land.

Inmiddels al een paar keer even kort aan de longe gehad in stap en nu 1x in draf en afgelopen weekend hebben we een schriktraining gedaan. Ook zijn we bezig met trailer training, dit ging heel goed maar helaas vandaag een uur over gedaan voordat hij erop stond. En verder pielen we lekker met hem om :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding