Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 07:09

Ik denk dat je makkelijk rond de 15K zit met Marie hoor Calipso. Voor de overgang pony-paard of de iets kleinere ruiters is zo'n formaat ideaal.

Als er een mooi papier achter zit en de basis zit goed (en de röntgenfoto's) dan kun je er heel wat jaren plezier van hebben!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:16

c_alsemgeest schreef:
Ik vind het soms best lastig hoor...
2 dezelfde groene beesten, worden door de een aangeboden voor 20k en de ander voor 60k... omdat het toevallig van een bekender persoon is.

Ik ken er ook die paarden van meer dan 100K makkelijk verkopen; meestal naar het buitenland.
Het ligt gewoon aan het netwerk wat zo'n handelaar heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:30

c_alsemgeest schreef:
Ik vind het soms best lastig hoor...
2 dezelfde groene beesten, worden door de een aangeboden voor 20k en de ander voor 60k... omdat het toevallig van een bekender persoon is.
Als de verkoper bekend is kan dat me niet schelen maar als de vader of moeder van het paard bekend is maakt wel uit voor de prijs denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:33

@c.alsemgeest:er ging iets mis met mijn antwoord.Het maakt mij niet uit of de verkoper van het paard bekend zou zijn maar wel of de vader of moeder van het paard bekend zouden zijn.Dan kunnen ze duurder zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:38

Bij zulke paarden zijn de ouders altijd bekend, anjali. Dus dan maakt juist de verkoper wel uit, naast andere verschillen die er kunnen zijn. Maar juist een bekendere verkoper kan nog meer vragen vanwege reputatie bijvoorbeeld.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:47

Nou, ik heb gisteren zo'n leuke bezichtiging gehad dat ik net een afspraak heb gemaakt om te keuren :o :D

En dames en heren het is een RUIN :wow:
Als het doorgaat hoop ik een handleiding erbij te krijgen, ik rij namelijk sinds altijd alleen van die zure merries, geen idee wat men met een ruin moet := Hij voelt wel onwijs prettig en 100% betrouwbaar met springen - dat terwijl ik hekel heb aan springen met onbekende paarden, rijd dan echt als een natte krant, dus dat zegt heel wat :)

De keuring is jammer genoeg pas volgende week, omdat ik per se bij mijn eigen kliniek (Bodegraven) terecht wil. Paar slapeloze nachten gegarandeerd :')

Dat leuke paard met rare eigenaren heb ik maar laten staan, er waren net te veel rode vlaggen doordat het management bij die leken gewoon niet klopt :n jammer voor het paard, maar het is niet aan mij om andermans problemen op te lossen voor zoveel geld ook nog :o

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:53

Verkoper bekendheid in sommige segmenten heeft zeker invloed.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:55

Fly_high schreef:
Nou, ik heb gisteren zo'n leuke bezichtiging gehad dat ik net een afspraak heb gemaakt om te keuren :o :D

Als het doorgaat hoop ik een handleiding erbij te krijgen, ik rij namelijk sinds altijd alleen van die zure merries, geen idee wat men met een ruin moet := Hij voelt wel onwijs prettig en 100% betrouwbaar met springen - dat terwijl ik hekel heb aan springen met onbekende paarden, rijd dan echt als een natte krant, dus dat zegt heel wat :)

De keuring is jammer genoeg pas volgende week, omdat ik per se bij mijn eigen kliniek (Bodegraven) terecht wil. Paar slapeloze nachten gegarandeerd :')

Dat leuke paard met rare eigenaren heb ik maar laten staan, er waren net te veel rode vlaggen doordat het management bij die leken gewoon niet klopt :n jammer voor het paard, maar het is niet aan mij om andermans problemen op te lossen voor zoveel geld ook nog :o

Wat leuk *\o/* !!
Even nog in spanning, maar een week is zo voorbij!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:57

Wat leuk fly high! Even duimen nog dus!

En helaas herkenbaar, zowel Bodegraven als heesch hebben nooit zo snel plek om te keuren als anderen :')

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:58

Ik heb als stille meelezer toch even een vraagje hier omdat het door mijn hoofd blijft spoken of ik misschien de verkeerde keus gemaakt heb :+ . Overigens wel heel blij met mijn huidige paard voor alle duidelijkheid!

Vorig jaar was ik gaan kijken bij een 2,5 jarig springpaard. Prijs was aan de lage kant maar dier was zo van de fokker uit het land geplukt en kende dus echt nog héél weinig qua omgang met mensen.

Dier was door verkoper recent RX gekeurd. Foto’s naar mijn eigen DA gestuurd en deze bevond ze ook goed.
Toch wou ik zelf nog eens herkeuren door eigen DA. Klinisch en RX.
Paard ging op de eerste drie benen netjes door de buigproeven. Op het vierde been echt stokkreupel. Niet een paar passen, maar over de hele lijn stokkreupel.
Na een halfuurtje nogmaals gedaan, zelfde resultaat.
Mijn DA raadde meteen af niet verder te gaan met de keuring en paard te laten staan. Dus zo geschiedde. Vond t héél jammer want was echt mijn droompaard.

Afijn.
Zo’n half jaar later word ik nieuwsgierig en zoek op internet naam van paard op.
Bleek het beste dier kort na mij verkocht te zijn, en stond half jaar later te koop in Frankrijk voor het driedubbele van de toenmalige vraagprijs bij toenmalige verkoper.
Paard zag er heel goed uit op de foto’s. Advertentie sprak dat het dier recent RX goedgekeurd was en goed bevonden voor de sport.

En dan ga je dus twijfelen aan jezelf :Y) . Had ik toendertijd toch verder moeten kijken, bv herkeuren na twee weken rust,… ?
Het frustreert me heel hard dat ik mijn droompaard heb laten voorbij glippen.
Ookal wéét ik dat ik nooit een geruste minuut gehad zou hebben, wetende hoe stokkreupel hij was op één been met de buigproef.

Wat had bokt gedaan? Meteen laten staan zoals ik, extra onderzoek, herkeuren?
Paard had moeten dienen voor spring- en eventingsport. +- niveau L.

Ik weet dat ik hier nu niks meer mee kan, en ben zeer blij met mijn huidige paard. Maar ik wil toch even weten hoe anderen dit hadden aangepakt :')

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:00

ik kom hier binnenvallen, ik heb een leuk ruintje op het oog, op zich vind ik hem best prijzig aangezien hij recreatief gereden is en enkel de basis kent en geen papier heeft... het is een kruising. Maar ik krijg hem niet uit mijn hoofd dus ik ga toch testen! Maar wat als het klikt? hij is klinisch gekeurd en ik wil zowiezo RX-keuren maar doe ik dan enkel de benen of ook rug en hals? en met welke regio begin ik dan?

dit is het eerste paardje die ik ga testen.

ps ik ben op zoek naar een E-pony, klein paard, braaf voor recreatief/dressuur gebruik, af en toe een wedstrijd meepikken, komt op pension met veel weidegang. Normale prijsklasse.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:00

hoe zouden jullie staan tegenover een draught die een paar maanden geleden verkocht is, nu weer te koop staat vanwege geen klik?

Het kan natuurlijk dat er geen klik is, hoewel ik mij daar zelf niet zo veel bij kan voorstellen omdat je toch tijd nodig hebt om een combi te worden, maar goed iedereen is anders en het kan. Maar ik merk dat ik daar toch wat huiverig voor ben...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:06

Jaaa, iedereen graag hard duimen dinsdagochtend :)

Klinisch verwacht ik geen verrassingen, die weet ik meestal zelf eruit te filteren, maar roentgenologisch
word ik wel een tikje zenuwachtig van :') Het is een volwassen paard en niet al te lang geleden rx gekeurd maar dat bij een kliniek waar ik niet heel erg over te spreken ben :+ wie weet denkt mijn DA daar heel anders over...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:09

Noblesse_ schreef:
Ik heb als stille meelezer toch even een vraagje hier omdat het door mijn hoofd blijft spoken of ik misschien de verkeerde keus gemaakt heb :+ . Overigens wel heel blij met mijn huidige paard voor alle duidelijkheid!

Vorig jaar was ik gaan kijken bij een 2,5 jarig springpaard. Prijs was aan de lage kant maar dier was zo van de fokker uit het land geplukt en kende dus echt nog héél weinig qua omgang met mensen.

Dier was door verkoper recent RX gekeurd. Foto’s naar mijn eigen DA gestuurd en deze bevond ze ook goed.
Paard ging op de eerste drie benen netjes door de buigproeven. Op het vierde been echt stokkreupel. Niet een paar passen, maar over de hele lijn stokkreupel.
Mijn DA raadde meteen af niet verder te gaan met de keuring en paard te laten staan. Dus zo geschiedde. Vond t héél jammer want was echt mijn droompaard.

Afijn.
Zo’n half jaar later word ik nieuwsgierig en zoek op internet naam van paard op.
Bleek het beste dier kort na mij verkocht te zijn, en stond half jaar later te koop in Frankrijk voor het driedubbele van de toenmalige vraagprijs bij toenmalige verkoper.
Paard zag er heel goed uit op de foto’s. Advertentie sprak dat het dier recent RX goedgekeurd was en goed bevonden voor de sport.

En dan ga je dus twijfelen aan jezelf :Y) . Had ik toendertijd toch verder moeten kijken, bv herkeuren na twee weken rust,… ?
Ookal wéét ik dat ik nooit een geruste minuut gehad zou hebben, wetende hoe stokkreupel hij was op één been met de buigproef.

Ik weet dat ik hier nu niks meer mee kan, en ben zeer blij met mijn huidige paard. Maar ik wil toch even weten hoe anderen dit hadden aangepakt :')

Hij moet klinisch goed zijn en dat was die dus niet.RX kan wel goed zijn maar daar kun je de weke delen toch niet op zien? Vooral iets als peesproblemen zie je er niet op volgens mij ,dan zou je moeten scannen. Hij was ten tijde van jouw keuring dus niet goed.Als het een duur paard is zou het onverstandig zijn om risico te nemen .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:29

Noblesse_ schreef:

Afijn.

Buigproeven kunnen een paard maken of breken.

Een dierenarts kan elk paard kreupel krijgen op buigproeven. Dat is niks nieuws onder de zon; elke dierenarts WEET dat!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:30

Fly_high schreef:

Wat fijn!

Ik overweeg om een advertentie te plaatsen met 'saai paard gezocht' :) . Misschien dat dat wat oplevert :D

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:32

Klopt, dat weet ik best. Echter had ik deze DA speciaal uitgekozen omdat deze erg goed bekend staat om keuringen.
Als de DA het paard kreupel trekt, is het dan niet logisch dat dit op alle benen is ipv één?

Verder is het ook niet echt een antwoord op de vraag: wat had jij gedaan in dergelijke situatie? :+

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:33

happy2014 schreef:
hoe zouden jullie staan tegenover een draught die een paar maanden geleden verkocht is, nu weer te koop staat vanwege geen klik?

Het kan natuurlijk dat er geen klik is, hoewel ik mij daar zelf niet zo veel bij kan voorstellen omdat je toch tijd nodig hebt om een combi te worden, maar goed iedereen is anders en het kan. Maar ik merk dat ik daar toch wat huiverig voor ben...

Ik zou navragen wat die'geen klik' inhoudt. Het kan best om iets gaan waar jij niet mee zit. En dan is het misschien wel een fijne match met jou!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:34

Ik had hem ook laten staan Noblesse. :)
Puur omdat ik af ga op de kunde van mijn dierenarts. Als dat been een zwakke plek is en je wil ermee de sport in dan zit je er nooit relaxt op denk ik. Je onbezorgdheid is weg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:36

Noblesse_ schreef:
Klopt, dat weet ik best. Echter had ik deze DA speciaal uitgekozen omdat deze erg goed bekend staat om keuringen.
Als de DA het paard kreupel trekt, is het dan niet logisch dat dit op alle benen is ipv één?

Verder is het ook niet echt een antwoord op de vraag: wat had jij gedaan in dergelijke situatie? :+

Ik keur bij een dierenarts waar ik vertrouwen in heb. Die heeft geen enkel belang bij het kreupel trekken van een paard. Dus ik vertrouw dan op mijn Da, helemaal als ze zolang kreupel blijven. Als het korter is oid raadt de mijne ook aan om bijvoorbeeld later over te keuren als hij denkt dat het niks ergste is. Ja, dat is zuur als het daarna niet zo erg blijkt te zijn, maar dat heb ik liever als andersom, toch doorgaan met twijfelachtige keuring en die ellende dan toch hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:46

MyWishMax schreef:
Bij zulke paarden zijn de ouders altijd bekend, anjali. Dus dan maakt juist de verkoper wel uit, naast andere verschillen die er kunnen zijn. Maar juist een bekendere verkoper kan nog meer vragen vanwege reputatie bijvoorbeeld.

Inderdaad
Of door hem een keer uitgebracht te hebben op subtop niveau oid.
Staat dan toch een mooie score en mooie naam bij.
Sowieso inderdaad wat babootje zegt... hun buitenlandse netwerk krikt ook de prijzen exponentieel op.
Dus dan schrik je weleens van een prijs :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:46

Je keurt juist om bepaalde dingen uit te sluiten. Op voorhand keur je dus bij 'afkeuring' niet kopen. Maar ik merk vaker dat kopers dan toch de keuring minder nauw nemen en concessies gaan doen.... Ik denk dan waarom keur je dan?

Overigens ook wel keer gehad dat pony niet lekker door de buigproef kwam mensen zijn er nog zo onwijs blij mee en pony na jaren nog steeds geen pas kreupel gelopen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:49

StalNollie schreef:
Je keurt juist om bepaalde dingen uit te sluiten. Op voorhand keur je dus bij 'afkeuring' niet kopen. Maar ik merk vaker dat kopers dan toch de keuring minder nauw nemen en concessies gaan doen.... Ik denk dan waarom keur je dan?

Overigens ook wel keer gehad dat pony niet lekker door de buigproef kwam mensen zijn er nog zo onwijs blij mee en pony na jaren nog steeds geen pas kreupel gelopen.

Mee eens.
Ik keur ook alleen bij VA's die ik ken. Als een dergelijke VA twijfeld of afkeurt doe ik het sowieso niet.

Kreupel trekken nog niet meegemaakt ook...

Wel een die in de buigproef en het verdere onderzoek geen pas kreupel was ondanks botvliesontsteking... maar dat was mijn eigen beest en geen aankoop keuring gelukig _O- die liep op een gebroken been nog rad. Omdat ik en de VA hem kenden en het niet vertrouwden toch een foto en toen kwam het naar boven :')

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:53

@Noblesse, als een paard op de lijn net even wat langzamer herstelt dan op de andere benen zou ik het nog aandurven om iig verder te kijken, maar als hij op de hele lijn slecht blijft, dan zou ik hem ook laten staan.

Ik heb met mijn oude baas overigens hetzelfde verhaal gehad. Paard wat hij zelf gefokt had zadelmak gemaakt, maar begon al vrij snel onregelmatig te lopen. Bleek het hko gebied niet goed te zijn. Dus mijn baas heeft hem voor weinig geld verkocht.
Nu jaren later is hij via Frankrijk en Portugal in USA belandt, en heeft hij in het 1.50 mtr gesprongen en Os kwalificaties gelopen. Inmiddels springt hij met een particulier in het 1.30 mtr in USA. Ik heb het nagevraagd en de dame die hem in de USA verkocht heeft zei ook dat zijn x-rays er 'funky' uit zagen, maar hij was klinisch goed :+ Dus ja, mijn baas baalde ook wel een beetje :+ :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:06

StalNollie schreef:

Het kan ook zijn dat die mensen de pony niet overvroegen. Als je van plan bent om echt topsport te gaan bedrijven met het paard of ander zwaar werk dan mag hij geen zwakke plekken hebben. Ik wil dat allemaal niet doen ,kan het zelf niet meer vanwege mijn leeftijd,en daarom laat ik ook niet (meer) keuren maar neem wijselijk wel een deskundige stalhouder mee.Echter ik zit wel in een heel ander en zeer veel goedkoper segment dan veel van de zoekers hier!!