Paarden die in 2022 beleerd worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Paarden die in 2022 beleerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:05

Wat een leuke ontwikkeling, @zebrastreep! Dat vind ik dus juist zo leuk van die verschillende routes naar Rome :j

Hier een week niet op gezeten (wel gewandeld/gemonteerd) en natuurlijk nog fris vandaag. Maar gereden in de grote rijbak en hij was über braaf **\O/**

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:17

Dank jullie wel voor alle complimenten :D

Helaas gisteren ging het weer wat minder , waarschijnlijk door hevige overprikkeling. Ze was al aardig fris en er stonden twee warm / volbloed paarden in de paddock die ook erg onrustig waren. Normaal staat er één paard maar nu om de bak heen wel 5. Dat gaf al een soort van kleine error.

Uiteindelijk is het een heftige schriktraining geworden en daardoor kwamen we er niet meer lekker in. Iemand vond het nog om al fietsend voor de stal vuurwerk af te laten gaan ( stomme pubers). Hiervan schrok ze best erg omdat het zo dichtbij was. Ze kan nog niet echt goed in galop dus het bleef bij hard draven. Ik heb maar gedaan of het erbij hoorde en haar even laten draven ze was snel weer rustig na een half rondje.

Daarvoor was ze al geschrokken van denk ik een geluid uit de stal ik hoorde verder niks , maar ook een paar passen draf dus op dezelfde manier gehandeld als met het vuurwerk.

Maar wat er daarna gebeurde raakte ik zelf ook wel even van in paniek voordat zij überhaupt al paniek zou kunnen hebben :') Ik zie in de verte een helikopter van het leger aankomen en die dingen maken echt oorverdovend veel lawaai. Maar gaat ver om de stal heen dus ik dacht oh we zijn veilig. Keert dat ding opeens om gaat lager vliegen en komt recht over de bak heen. Ik wou heel snel afstappen , maar dacht als ik nu blijf haken met mijn voet dan wordt het pas echt gevaarlijk. Maar ik kon toen al niks meer doen. Stalgenoot kwam er snel aan om tegen haar te praten maar was al te laat om haar eventueel even vast te houden. Ze deed een halve draai en ik zat klaar om een flinke galop mogelijk bij te kunnen benen en te kunnen blijven zitten.

En wat deed mevrouw , keurig stil blijven staan en enkel haar oren waren aan het bewegen. Extreem goed beloond dat ze zoiets engs gewoon zonder veel angst en stress even oplost. Ik was echt enorm trots! En toch blij dat ik een koudbloed onder mijn reet had :') Waarschijnlijk kennen ze het geluid van de traumaheli die ook zeker een paar keer in de week over de wei heen komt. Alleen deze was wel heel heftig hoor :') Pffff zulke stressmomenten zijn niet fijn , maar het is goed gegaan.

Daarna werd het rijden onmogelijk , ze ging weer staken en bokken en ik denk dat ze flink overprikkeld is geraakt door alles. Nog even doorgereden en toen afgestapt. Met de les maar weer even onder begeleiding goed oppakken.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:06

Poeh dat klinkt wel heel spannend allemaal!

Mijn jonkie is nog steeds niet zo ver dat we kunnen beginnen met zadelmak maken. Hij heeft blijkbaar echt tijd nodig en kleine stapjes. Als hij iets eenmaal kent en vertrouwt dan is het wel goed, maar sommige dingen duren even. Deken op en af gaat nu goed, hoofdstel met bitje aan doen gaat ook prima en zelf kan ik nu ook longeren. Zadel erop en af gaat ook goed, alleen wel spanning bij longeren met zadel. Dit vloeit wel af na een aantal rondjes, maar we willen natuurlijk om te beginnen al geen spanning. Dus het wordt allemaal vervolgd in 2023.

Is niet erg, we zijn onverwachts met een fikse verbouwing bezig in ons nieuwe huis. Dus dat hij voorlopig nog niet naar huis kan komen, komt eigenlijk ook wel goed uit. De stallen komen toch ook pas in het voorjaar.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:29

Wel heel top dat ze zo rustig bleef met die heli Zebrastreep! Ik kneep hem altijd zelfs nog met mijn oude paard met dat soort dingen :+

Goed dat je je aan zijn ritme houdt Moska! Dan komt vanzelf alles helemaal goed.

Ik heb vandaag voor het eerst een rondje gedraafd zelf. Is ongeveer de 8e keer dat Onni ohz is. Mijn instructeur had er eerst even 5 min op gezeten en daarna ikzelf. Hij is gisteren ook geschoren dus helemaal strak in het pak :P
Afbeelding

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:45

Dat ziet er al heel profi uit zo. Die van mij zit dik in het haar. Heb laatst wel zijn manen gedaan, even kortwieken en in model. Ziet er wat verzorgder uit. Heb daar nu een bijzonder handig kammetje/mesje voor, de solocomb. Eindelijk iets wat werkt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 23:13

Moska schreef:
Poeh dat klinkt wel heel spannend allemaal!

Mijn jonkie is nog steeds niet zo ver dat we kunnen beginnen met zadelmak maken. Hij heeft blijkbaar echt tijd nodig en kleine stapjes. Als hij iets eenmaal kent en vertrouwt dan is het wel goed, maar sommige dingen duren even. Deken op en af gaat nu goed, hoofdstel met bitje aan doen gaat ook prima en zelf kan ik nu ook longeren. Zadel erop en af gaat ook goed, alleen wel spanning bij longeren met zadel. Dit vloeit wel af na een aantal rondjes, maar we willen natuurlijk om te beginnen al geen spanning. Dus het wordt allemaal vervolgd in 2023.

Is niet erg, we zijn onverwachts met een fikse verbouwing bezig in ons nieuwe huis. Dus dat hij voorlopig nog niet naar huis kan komen, komt eigenlijk ook wel goed uit. De stallen komen toch ook pas in het voorjaar.

Gewoon lekker rustig aan doen! Mijn merrie wordt in mei al 5 en ik ben nu echt bezig met goed doorrijden. Stalgenoten hun 3 jarige zijn soms al een stuk verder. Maar daar heb ik mij maar bij neergelegd. Alleen soms vond ik het bijvoorbeeld wel lastig dat mijn 4 jarige nog geen eens een goede rem had en een 3 jarige die net aan de bak is al wel.

Maar ik denk ook dat als je nog even wacht met name na de winter ze best dan ineens een stuk volwassener lijken. Ik heb die van mij vorig jaar in de winter ook nog even weggezet.

Het proces gaat alleen wat langzamer , maar ik denk uiteindelijk dat je er ook langer plezier aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:10

Die van mij is inmiddels al ruim 5 en heb ik voor de gein een paar keer zonder zadel opgezeten in het bos. Hij kan stappen, sturen en stilstaan :+ .
Heb nu een zadel voor hem dus we willen dit wat gaan uitbreiden.

Ieder paard is anders en elk proces ook. Dus kijk naar je paard en voel bij jezelf.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:06

Ieder paard en proces is anders. En kijk niet te veel naar andere. Max van mij wordt ook 5 in mei en zitten nog steeds hooguit 2x per week erop.

Nu staat hij ook zeker een maand stil omdat hij een maagzweer heeft, ja ik kan door ‘trainen’ maar dat kan herstel vertragen. Hij loopt 24/7 in een pp.

Miss dat ik over 2 weken wat grondwerk bij pakt zonder singel. Maar voor rest lekker ff niks

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:56

Ze zijn inderdaad allemaal anders!
Mijn jonkie heeft in het begin grote stappen gemaakt, maar we staan nu een beetje stil.
Eigenlijk gewoon door Winterweer, vroeg donker, altijd iemand mee moeten vragen etc. Maar ze wordt in april pas 4 dus ik wilde sowieso rustig aan doen.
We rijden nu nog even door tot de zadelpasser is geweest en daarna lekker vakantie van het rijden.
Ik heb haar nog geen jaar, dus net wandelen en grondwerk hebben we ook nog veel te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:43

We hebben het zadel compleet! Even een rondje gelongeerd. Bij het draven toen alles begon te klapperen dacht ie wel even wtf. Maar dan staat ie gelijk stil en was het ook goed.
Voorlopig het zadel op met wandelennen dan voelen we wel wanneer we het aandurven :D

Afbeelding

Afbeelding

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:17

Wat een leuke pony <3. Is het een IJslander?

Zijn wel koele kikkers die koudbloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:29

Hij is een kruising met een kwart fries en idd ijslander.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:34

Wat een avontuur @zebrastreep! Maar dat zijn ook geen kleinigheden, dan was die eigenlijk super braaf!

Hoe is die van jou gefokt, Moska? Had je verwacht dat die zo sensibel zou zijn? Dan heeft ie het wel getroffen met zo'n geduldig baasje!

Wat een leuke Paljas! Dan worden ze ineens een heel paard, zo aangekleed:)

"Ieder paard en proces is anders. En kijk niet te veel naar andere." Helemaal mee eens, Pluto!

Wat een leukie, Humpie! Ziet er inderdaad heel relaxed uit. Stoer zo met zadel

Hier een beetje net zoals jij, Josien. Enigszins gedwongen pauze/rust ivm het weer maar helemaal prima met die jonge dieren.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:52

Die van mij is springgefokt, veel Frans/Belgisch bloed (zie mijn onderschrift) de vader hebben we uitgezocht (mede) om zijn nuchtere optreden op de hengstenkeuring (was een jonge hengst, dus niks van bekend. Nog steeds niet eigenlijk) en de moeder was ook wel sensibel, maar wel heel fijn te rijden. De oma ken ik ook en is een heel nuchter paard, maar wel met pit. We hadden alleen niet dit hele sensibele verwacht bij dit veulen. Gelukkig heeft ie verder een super fijn en leuk karakter en heb ik zelf geen haast en de juiste begeleiding. Mijn oude paard had ook een gebruiksaanwijzing en dat is met veel geduld ook goed gekomen.

Maar het is wel herkenbaar wat andere hier zeggen. Dan zie je ergens anders een driejarige voorbijkomen die eruit ziet alsof ie met twee vingers in de neus al een proef kan lopen. Terwijl die van mij nog aan een deken moet wennen en nog maar net een rondje aan de longe loopt :+ Nu zitten daar over het algemeen ook verhipt handige ruiters op (ben ik ook niet, kan wel aardig sturen, maar daar houdt het wel mee op) en kun je je afvragen of het belang van het paard er mee gediend is. Ik heb liever een trager proces en 25 jaar plezier van en met mijn paard.

Maar het is wel leuk om hier zo de voortgang van de anderen te zien, ook fijn dat er meer mensen zijn die er de tijd voor nemen.

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 22:09

Kreeg vandaag ineens een filmpje doorgestuurd :Y)
Knappe Onni <3 Morgen ga ik er weer heen! Hoop er nog een paar op te kunnen voordat ie mee moet naar Denemarken in het nieuwe jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Wat een leuke pony Humpiedumpie!

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:10

Zo hee wat stoer al over een sprongetje Paljas!

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:31

Lekker bezig allen:) Wat een sprong, Onni! Hij doet echt goed zijn best <3

Absoluut leuk om te merken dat iedereen naar het tempo van zichzelf en hun paard luistert.

Ik heb besloten om een flinke pauze in te lassen. Ze geeft echt duidelijk pijn aan bij haar buik. Ik heb een fantastisch lief paard dat graag bij mij is, dus haar gedrag kan ik voor mijzelf alleen maar verklaren door pijn. Ik ga haar begin voorjaar verhuizen naar waar het voerbeleid beter bij haar past, ze meer buiten is en er minder drukte is. Hier moet ze dan nog wennen, dan nog kijken of de reactie minder wordt, eventueel met medicatie/scopie/supplementen. En dan is het weer tijd voor echt trainen.

Dus, veel poetsen en kroelen, veel dingen doen die zij leuk vindt en hopelijk nog een beetje oefenen met alleen op pad, of bijvoorbeeld trailer laden. Zou handig zijn voor het verhuizen :Y)

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 00:08

Wat balen dat ze zo'n last heeft Galeo! Goed dat je op de rem trapt dan.

Onni is echt niet normaal lief. Heb er vandaag voor de tweede keer zelf op gezeten. Je kan er goed aankomen en hij vindt alles wel leuk en gezellig. Sturen gaat steeds wat beter en het gaspedaal had ik vandaag ook wat beter gevonden :P

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:57

Galeobdolon, je paard heeft het getroffen met een baasje dat zo goed luistert en kijkt naar de signalen. Hoop dat het op de nieuwe plek beter gaat!

Tof, paljaslaura, klinkt als een heerlijk paard om mee te rijden en springen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:16

Zucht ik baal ik was net zo lekker ook weg , krijg ik een fikse buikgriep te pakken en staat Ofira weer stil terwijl het juist nu zo belangrijk is dat ze een aantal keer gereden gaat worden.

Nu is ze in ieder geval weer moddervet :') ik wil ook liever geen andere mensen behalve mijn instructies op haar hebben rijden. Al wil op stal ook niemand omdat iedereen bang is dat ze gek gaat doen.

Nou ja dan maar weer een paar stappen terug maar ik baal er wel van.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:42

Ach joh, volgens mij staan alle trainingen momenteel bij iedereen op een lager pitje.
Komt wel weer toch! :)

Hier is het ook rustig, ik wil wel wat vaker rijden maar met dat gure weer gewoon niet zo'n zin in. _O-
Onlangs wel een ritje samen met de hond gemaakt! :D

Vanaf januari ga ik beginnen bij een nieuwe instructrise, ben heel erg benieuwd! :):)
Heb wel weer zin om weer handvatten te krijgen en met een doel te gaan rijden!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:46

Leuk Captain, dat je nieuwe instructie krijgt. Kan zo verhelderend zijn. Denk dat ik ook aan les ga beginnen, dan krijgen we wat structuur.

Herkenbaar hoor Zebra, ik ben ook niet helemaal lekker. In combinatie met het grillige weer wordt er hier nu even niet veel gedaan. Komt wel weer, zeker nu de dagen langzaam wat langer worden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:33

Ik heb ook alleen een buitenbak ter beschikking. Een beetje regen en wind vindt ik niet erg , maar als het met bakken uit de lucht komt of het heeft gevroren worden de opties al erg klein.

Iemand zei nog zo van anders wacht je tot het voorjaar , maar daar had ik niet zoveel zin in om alweer te moeten wachten.

Maar denk nu misschien had ik het beter wel kunnen doen :')

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:50

Hier ook enkel een buitenbak. Als het vriest, ga ik wandelen aan de hand. Regen en wind vind ik teveel van het goede, ben een beetje van suiker :o . Bij veel wind en onrust longeer ik of werk aan de hand. Dus wachten tot het voorjaar hoeft nou ook niet echt. 't Is soms wel bikkelen in de winter, sommige stalgenoten rijden echt door weer en wind, ik heb daar bewondering voor, maar doe het niet (altijd) na.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:08

Ook hier slechts een buitenbak, maar de paarden staan thuis he :)

Monster en ik hebben onze eerste heuse dressuurles gehad, en wat ben ik trots! Hij deed het zo ontzettend goed, en deed zo verschrikkelijk zijn best <3 binnenhoefslag was nog wel een beetje moeilijk, maar wijken pakte hij zo makkelijk op, en tempowisselingen en passen groter maken deed hij zo goed <3

Ik ben zo trots kinders, zo, zo trots <3