Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:24

Wanneer en hoe is ze ontwormd? Ik vind die buik wel opvallend, icm de schrale bovenlijn.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:29

Ik kom hier ook even kijken :D leuk om hier topicgenoten tegen te komen uit het opfok topic van de 2020 veulens die inmiddels de 2 gepasseerd zijn. De onze (2 jarige hengst) staat nog steeds in de opfok en we hebben besloten om hem pas volgend voorjaar naar huis te halen. Anders moet ik hem zo vroeg ruinen (want bij ons op stal mogen geen hengsten staan).

Polunin (aka polletje of polletje piekhaar), hier bij de veearts waar hij aan OCD is geopereerd. Een bravere jonge hengst dan hij bestaat er volgens mij (en volgens de veearts) niet. Zo de wagen op en af en hij laat zich rustig bekijken, inspuiten, fotograferen. Buitengewoon <3
Afbeelding

We hebben ook zijn moeder vanaf 3,5 jarige leeftijd (nu 7 jaar). Kenzo is een merrie van Vivaldi x Ferro.
Zij was toen wel al zadelmak. Omdat ze zo ontzettend onhandig en lomp met zichzelf was, hebben we haar nog een jaar op de wei gezet met een beeb (Polunin) in dr buik. Na wat pech met zadels hebben we haar inmiddels goed op de rit en kunnen we haar binnenkort M1 gaan starten.

Kenzo, met 3 jaar. Nu en onder het zadel
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan hebben we ook nog onze Mexx. Mexx is van High Five US (v. Charmeur) en Montechristo (v El Corona), heeft 4 kruinen op zijn hoofd grotendeels in zigzagpatroon. :D Hij heeft een stevig karakter, maar wel een heel leuk karakter. Een beetje ADHD, moet leren zijn focus bij de ruiter te houden, maar dat gaat al steeds beter.
Toen wij hem 2 jaar geleden kochten, was het de bedoeling iets om handen te hebben. Kenzo zat met een beeb in dr buik en ons andere paard History moesten we laten inslapen agv een aangeboren afwijking in de schoft). Mexx zouden we na zadelmak maken en licht beleren wel verkopen. Dan zou het veulen eraf zijn bij Kenzo en konden we met haar weer aan de slag.
Ehm.... hij is wat langer gebleven. :D :D
Het is een "kleintje" (inmiddels) Iets over de 160 en was toen gewoon nog niet braaf genoeg om te verkopen. We hebben hem nu in juli 2 jaar en hij heeft grote stappen gemaakt in het braaf worden, al zal het altijd wel een boefje blijven.
Hij doet het goed en we starten hem nu M1. Verkoop is nog steeds het doel, maar we hebben de tijd, zeker nu Polletje nog even in de opfok blijft. Dus we zien wel hoe het uitkomt. Mn dochter heeft er in ieder geval nog veel plezier mee. We hebben hem nog niet te koop aangeboden. We zoeken tzt een goede match voor hem die met hem verder in de sport wil.
Mexx heeft ook lol in springen, trekt goed aan op de sprong en heeft een goede techniek. Dus een echt veelzijdig paard.

We hebben met hem in zijn opleiding heel rustig aan gedaan. Met iets over de 3 jaar is hij na geruind te zijn door mijn dochter zadelmak gemaakt en daarna rustig aan beleerd. Hij wordt nu met 5 jaar ook nog niet vaker gereden dan zo'n 4 x per week. 1 x gelongeerd en verder staat hij buiten of op de wei. Hij doet alles met 2 hoefjes in zijn neus en alles loopt op schema.

Mexx nog onbeleerd op zijn oude adres, nu en onder het zadel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overigens is goed te zien hoe paarden naar volwassenheid toe veranderen en in het werk groeien. Uitzwaren, spieren erop. En ze zijn allebei nog lang niet uitgegroeid. :D

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 11:34

Ooooh Ik meld me ook weer eens.
Leuk om foto’s te zien! Wat een leuke paarden heb je babootje.

Ik heb nog nooit gehoord van de logica dat je later dan ook paarden veel moet voeren. Overvoeren is idd nooit goed, maar paarden in de groei hebben wel wat nodig.
Mijne krijgt nu wat krachtvoer bij en dat gaat beter dan alleen Vitalbix en grasbrok.
Maandag wordt hij gewogen. En over 6 weken is hij alweer drie..

divided
Berichten: 843
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:42

Wauw mooie paarden Babootje!
Mexx is zowat een ander paard op de recente foto's vergeleken met de onbeleerde foto :D

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:43

Polletje Piekhaar _O-
Ik vind Kenzo echt een toffe merrie. Wat is zij mooi uitgezwaard zeg!
Ik heb werkelijk niks met vossen en kwpn'ers :+ Maar ik vind haar echt iets hebben. Ze ziet er uit alsof ze een fijn, braaf, nuchter maar wel alert dier is dat echt voor je gaat.

Overigens wat voer betreft: de mijne wordt ook gewoon bijgevoerd. Ik geef haar een balancer, maar ook nog 4x per week een halve schep breed & grow met gemalen lijnzaad en een paar keer per week een halve schep fibrebeet. Zij is nu super op gewicht en is mooi spieren aan het ontwikkelen. De zogenaamde quarterbillen :D
Ze staan hier nu nog op voordroog, maar volgende week gaan we verhuizen en dan gaan we op onverpakt hooi over. Ik ben benieuwd wat dat gaat doen. En ze staan nu op groeiend gras, straks komen ze op uitgebloeid gras. Nu is ze ook een sober ras, dus dat kan geen kwaad. Ik merk dat ze nu al vrij gevoelig is op suikers, dus dat hou ik wel in de gaten.

Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:43

Daihyo, ik test haar elk kwartaal op wormen. Is een grootschalig stalonderzoek. In maart was ze schoon en ze is in de winter ontwormd en ik weet even niet zo snel waarmee ook al weer. Ik geloof bloedworm(?). Over twee weken is er weer een mestonderzoek. Deze vorm lijkt ze altijd wel wat te hebben maar overweeg nog een buikfoto te laten maken. Zolang ik haar heb staat ze op een plek waar ze enkel zand kan eten als ze echt letterlijk zand eet, maar je weet het nooit. Die bovenlijn valt mij ook wel op, vooral op de bips.
Maar goed, ik probeer het nog even met een grasbrok. Mocht dat niet baten dan zoek ik verder.

Wat een gave dieren babootje! Leuk dat je ook hier meepraat.

Polletje piekhaar :') hij kijkt erg beduusd. Vind je vosmerrie erg cool. Dat was een pittig ding geloof ik toch?

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 12:52

Je zou eventueel structureel wat vers gemalen lijnzaad kunnen geven en elke maand een kuur vlozaad gedurende 5 tot 7 dagen..

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 12:53

Met jonge paarden vind ik een mestonderzoek echt te onbetrouwbaar en heb ik samen met de dierenarts een ontwormingsschema opgesteld, in ieder geval tot en met dit jaar.
Noura was ook schoon volgens het onderzoek (want ze ging wel gewoon mee met de rest van stal) en toch kwamen er flink wat spoelwormen af na een kuur pyrantel. Zij had precies dezelfde buikvorm en schrale bovenlijn, vandaar dat we het niet vertrouwden. Een wormonderzoek zegt alleen iets over de eitjes die er uit komen met mest. Niet over wat er nog in je paard zit aan wormen en eitjes. Gelukkig deelt mijn dierenarts deze mening :j
In de winter heeft ze denk ik een PraMox gehad dan. Ik zou Pyrantel zeker ook overwegen voor nu voor de spoelwormen.
En zand is ook wel een ding. Je weet inderdaad nooit wat ze aan zand binnen krijgen op een paddock.
Voor de bovenlijn kun je overigens goed eiwitten toevoegen aan het rantsoen. Of kijken naar een grasbrok hoger in de eiwitten, bijvoorbeeld de myo proteïn flakes. Dat kan ook goed helpen :j
Of als je zand vermoed: lijnzaad. Gewoon de zaadjes, maar dan malen (met een koffiemolen) en dat geven. Heb je ook meteen een goede eiwitbron te pakken. Ik geef preventief 100gr een paar keer per week. Maar als kuur kun je meer geven. Of vlozaad/psyllium.

Edit: Muze :D

Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:08

Goed advies! De agrobs zit in de winkelmand! Niet echt bemoedigend dat mestonderzoek nog foutief “negatief” kan zijn %) deze vraag stelde ik namelijk aan mijn dierenarts en die gaf aan dat de kans nihil is. Ik ga maar gewoon ontwormen, mocht sowieso wel volgens het schema weer.
Ze krijgt eens per maand een week lang een halve kg psyllium. Maar goed, dat is meer preventief tegen zand natuurlijk dan dat het heel effectief zand verwijderd. Daarom wil ik nog eens foto laten maken. Vind zand iets engs altijd. Als het mis gaat, is het direct goed mis. *klopt af* zie haar nooit met zand bezig zijn.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:23

Ja je hoort het vaker dat dat mis gaat. Maar mijn dierenarts adviseerde om tot 3 jaar beiden te doen. Dus onderzoek, maar ook een ontwormingsschema met verschillende kuren om verschillende wormen aan te pakken, maar ook om resistentie te voorkomen. Vanaf 3 jaar hebben ze (in theorie) voldoende weerstand om het zelf te kunnen en kunnen ze mee in het schema met de rest.
Hier staat het ook genoemd (onderaan): https://www.paardenarts.nl/kennisbank/mestonderzoek/
En vraag dan om pyrantel nu (Strongid-P). En een Ivermectine over een maand of 3. Dan heb je de spoelwormen goed te pakken. Tenzij er veel wormen af komen, dan moet er minder tijd tussen zitten. Ik had toen voor Noura 14 dagen er tussen en dan 2x Pyrantel en 3 maanden later Ivermectine.
Hier krijgen ze beiden deze week nog een kuur fenbendazole voor de verhuizing. En dan na de zomer/begin herfst krijgt ze weer ivermectine (ook voor de horzellarven). Dan in de winter een pramox en dan hoop ik dat ze gewoon met het onderzoek mee kan. Dan hebben we het hele spectrum dit jaar weer gehad :+

Ik vind zand ook eng. Ze staan bij ons nu ook op zandtracks. Straks niet meer. En ergens vind ik dat toch wel prettig. Maar als je regelmatig een kuurtje doet en ze voldoende ruwvoer hebben (voert ook zand af) en ze geen happen zand naar binnen werken, zou het mee moeten vallen. Maar je weet nooit. Foto kan geen kwaad.

Capriootje

Berichten: 6797
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 14:23

Voor spoelwormen heb ik ook 2x moeten ontwormen waarvan de laatste keer met een 5 daagse kuur zelf. Krengen waren echt hardnekkig. Daarna kwam er nog bloedworm uit de test en nu schoon dus ga denk over een maand nog testen en dan einde weide seizoen alsnog preventief ontwormen inderdaad. Blijft lastig met die jonkies en die van mij staat met een 3 jarige ook dus doe beide wel hetzelfde steeds.

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 14:49

Hier laatst ook ontwormd op aanraden van de dierenarts bij jonge paarden.
Geen worm kunnen ontdekken bij het uitmesten overigens. Dit jaar gaat ze via schema en daarna pakken we mestonderzoek op.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 21:10

Danique_G schreef:
Vind je vosmerrie erg cool. Dat was een pittig ding geloof ik toch?


Ja dat klopt, ze heeft heel veel "go" en is sensibel maar toch een stuk minder kijkerig dan Mexx.
Een dazenval op de wei die een beetje waait in de wind loopt zij zo langs, terwijl Mexx dan bijna in de sloot springt _O- _O- Onze dappere "man".
Ze is heel lief. Heeft een heel zacht karakter en dat zie je goed aan haar oogopslag. Echt een "meisje" met dr lange wimpers waar ze dan mee wappert. Ze is heel zorgzaam en ook als er een kind huilt is ze meteen alert en wil ze kijken.

Afbeelding

Wij doen ook ieder kwartaal een wormeitelling. Op basis daarvan ontwormen we dan. Na de wei gaat er sowieso een groene equest in.
Daarnaast geven we ook een kuurtje VermX als ze op de wei staan.

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:35

Prachtige paarden Babootje!

Hier is gelukkig weer rust in de kudde en vandaag super fijn kunnen oefenen met vaststaan en poetsen :) .
Afbeelding
Ondeugend koppie <3

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:41

Die staart :oo

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:26

Daihyo schreef:
Die staart :oo

Ja moest ff fotograferen dat ik hem mooi uitgekamd had :D

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 12:53

Hoe gaat het met jullie paardjes?

Hier is er "veel" gebeurd, maar allemaal leuk :D.
We zijn zaterdag met de trailer op pad geweest voor een fotoshoot, dat ging echt super! Ze liep in een keer op de trailer, zowel de heen- als de terugweg. Tijdens het rijden en vooral tijdens het stilstaan met de trailer is ze nog wel erg onrustig maar verder ben ik super trots <3 .
Op vreemd terrein was ze wat nerveus tot we andere paarden zagen, maar dat is totaal begrijpelijk.

En vandaag voor het eerst bij mij naar de hoefsmid geweest en dat ging ook top! Echt met dank aan mijn weidegenoot die haar mee kwam kriebelen om gerust te stellen en de super geduldige hoefsmid +:)+ .
Eerste beentje ging wat onstuimig, maar daarna had ze door dat het eigenlijk wel mee viel gelukkig. Erg blij mee weer!

Onze grondwerkles van vanavond heb ik maar even naar morgen verzet want allebei is misschien wat te veel op één dag nog.

Al met al weer erg trots op de kleine meid! *\o/*

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 12:55

Goed gedaan!

Hier gaat alles goed. Wij gaan zondag verhuizen. Heel spannend! Voor het eerst samen op de trailer. Nu ben ik over Noura nog het minst bezorgd, mijn haflinger geeft me meer kopzorgen :+

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 08:25

Bij ons de paarden weegschaal geweest zondag, het wegen was niet eng maar de meetstok wel haha.
Hij is nu 1.46, over een maand is hij drie.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:30

Josien_ schreef:
Prachtige paarden Babootje!

Hier is gelukkig weer rust in de kudde en vandaag super fijn kunnen oefenen met vaststaan en poetsen :) .
[ [url=m/WW9eS6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ondeugend koppie <3


_O- _O- Zo te zien vindt ze dr staart zelf ook mooi!
Mexx had ook zo'n exemplaar, maar toen hij hengst af was is ie zeker de helft zomaar kwijt...
Ook de manen zijn een heel stuk dunner geworden.

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:56

Verhuizen is ook heel spannend! Mijn oudere merrie is altijd zo gewend, maar het jonkie moet nog steeds wel wennen. Ze staat er nu 1,5 maand en de kudde moet nog wel meer tot rust komen. Al is het al enorm verbeterd :) . Helaas is de jonge merrie wel wat opdringerig bij haar hengstigheid lijk het waardoor de ruin af en toe dekt. We hebben niet het idee dat het vaak gebeurt, maar toch alles maar even op de monnikspeper. Hopelijk is het over een paar weken beter en wordt er niet meer gedekt.

@Muze: En hoe veel weegt ze? :D

@Babootje; haha vast ook wel! Jammer dat Mexx zijn manen en staart dunner zijn geworden zeg.

Gisteren weer fijn grondwerkles gehad. Vooral bezig geweest met loswerken, cirkel opzetten en daarna nog geoefend met halster om en af doen. Dat ging steeds makkelijker en sneller :D .
Wel balen dat ze wat schuurplekjes van haar halster krijgt, maar ze moet hem voorlopig toch om houden totdat het nog beter gaat met vangen op de weide. Heb haar nu een oud halster met bontjes om gedaan, maar me misschien toch eens verdiepen in speciale zachte weidehalsters.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:08

Hier qua verhuizen net andersom. Mijn haflingerruin (is 17) is al een aantal keer verhuisd en elke keer duurt de gewenningstijd langer. Ik noem hem wel eens autistisch. Heeft extreem moeite met veranderingen en heeft heel heftig verlatingsangst. Zo verhuizen we allemaal (5 stalgenoten) tegelijk die dag. Maar ik heb gevraagd of ik eerst mag vertrekken, want als zij al weg zijn en hij moet als laatste, dan is hij al zo over de rooie dat hij de trailer niet meer op gaat. Dat heeft hij al 15 jaar, en wordt niet minder. Terwijl de jongste het weinig boeit. Zolang ze eten, aandacht en vriendjes heeft, kun je die volgens mij overal neerzetten :+

Is een koeienband geen optie Josien?

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:38

Mexx is afgelopen zondag voor de 2e x M1 gestart. Het was een selectiewedstrijd van Jong KNHS. Het weer was bagger Ben nog nooit zo nat geweest. Was het een gewone wedstrijd geweest had ik afgemeld. Het was niet gewoon regen maar echt met bakken de hemel uit. En Mexx houdt niet van regen.
We hadden maar heel kort los te rijden, want ze liepen in; er was er ook nog 1 uitgevallen (of afgezegd, zou ik niet raar vinden), 1e proef ging niet zo goed. Hij was erg spooky langs de lange zijde die grenste aan een bosachtig stukje waar hij natuurlijk vanalles hoorde (kletteren vooral). Mn dochter heeft afgegroet want ze dacht dat ze nog verliespunten kon rijden. Maar dat is niet meer. Zo'n spijt had ze ervan want blijkens het protocol ging het eerste deel van de proef echt goed. Ik kon mn vingers er wel afbijten, want ik riep "Nee, nee niet stoppen", maar op zo'n moment hoort ze me echt niet. Dus geen plaatsingspunt eerste proef.
Tweede proef (nadat we inmiddels verteld hebben dat je geen verlies meer kunt rijden :D ) toch ook gestart en voila 198 punten. Hij ging ook best goed. Het voelde misschien nog niet zoals ze wilde, maar het zag er goed uit. 2 WP mee naar huis. En dat samen met de score van vorige week (toen ging ook de 1e proef niet goed, want hij ging in de ankers bij iedere bloembak) had ze de 2e proef ook 198 punten. De teller staat dus op 4 WP.
Dit weekend geen wedstrijd maar volgend weekend weer een selectiewedstrijd van Jong KNHS. Hopen dat dat wat meer plaatsingspunten oplevert.
Mexx moet gewoon wat meer concourservaring krijgen. We hebben B overgeslagen want mijn dochter mag direct M starten, maar Mexx hebben we wel in het L ervaring laten opdoen. Maar we waren toch wel snel door de L heen en hij mocht nog geen M gezien zijn leeftijd. Dus we trainden thuis lekker rustig aan, maar heel veel - vooral op de grote buiten concoursen - ervaring heeft hij nog niet.

Mexx wordt wel al een stuk makkelijker dan is goed te merken. Hij blijft ein-de-lijk rustig staan tijdens het vlechten op de poetsplaats. Eerst moesten we dat doen met een drop liksteen in zijn voerbak op stal; anders was het niet te doen. De drop liksteen werd ook gebruikt bij de smid. Want daar was hij echt in het begin niet leuk mee. Gelukkig heb ik een hele handige en fijne smid voor jonge paarden.

Wat hij op de poetsplaats zoal deed was: heen en weer lopen, van voor naar achter, van links naar rechts. In het begin ook nog wel omhoog komen. Ik stond er dan bij met een zweepje om hem hier en daar met een welgemikt tikje te corrigeren. Rondjes zwaaien met zn hoofd. Stilstaan vond hij echt niet leuk.
Maar het gaat wat dat betreft echt de goede kant op; zo goed dat mn dochter en ik tegen dit weekend tegen elkaar zeiden "Wat was ie braaf" :D :D :D.

Het is een paard dat heel erg met zichzelf bezig is. In het begin beet hij zelfs in zichzelf op de poetsplaats zo gefrustreerd was hij dat hij stil moest staan. Dat tegelijk met heen en weer, links en rechts en omhoog en kopzwaaien weet je zo'n beetje wat we hebben doorgemaakt. _O-
Nu is hij heel lief en heeft alleen nog zn "tongdingetje" want ja je moet toch nog een beetje bezig zijn met jezelf.
https://www.youtube.com/shorts/SbqXgCqq6_U
https://www.youtube.com/watch?v=mPw0sfVMFj0

Raineri
Berichten: 6368
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:34

Leuk verslagje babootje! Zonde dat ze heeft afgegroet maar ook begrijpelijk. Leuk om te zien dat hij mentaal ook een sprong heeft gemaakt. Ik weet niet of jullie er weleens over gehoord hebben maar mensen babies zitten kennelijk in “mentale sprongen.” Dit hebben ze ook geïdentificeerd bij chimpansees. Vraag mij af of dit ook bij paarden zo is. Pankina vond op stal staan DOOD eng. En opeens viel het kwartje en vond ze het dikke prima allemaal! Zo nog een aantal voorbeelden waarbij ze het opeens allemaal wel best vond.

Leuk dat je vosmerrie dat karakter heeft. Dat benadrukt ook altijd maar weer dat mooi kunnen lopen 1 ding is, maar karakter zo ontzettend belangrijk is. Lever liever iets in op talent, als je goed rijdt compenseert het wel weer. Maar goed, bestaan rotbokken? Zie in elk paard wel wat liefs. Ben een echte Penny meid :')

Wat een staart Josien! En ook al lekker aan het longeren dus. Is een “anatomisch” halster wellicht wat? Heb zelf altijd vraagtekens hierbij wel. Maar wie ben ik. Misschien werkt het voor jou. Ben benieuwd naar wat foto’s van je pony van je shoot!

Pankina was jarig7 juni. Heb een borrelplankje voorbereid maar die snol vrat alleen wortels. De rest vond ze bah. Andere paardjes waren blij met de traktatie :j

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:48

Ik denk dat dat zeker waar is Danique. Van die mentale sprongen. Maar zo-eentje als Mexx die elke dag wat nieuws verzint, heb ik nog niet gehad. Op onze andere stal stond ie dus met zn tong op de rand van zn staldeur te klapperen. Toen dacht ik dat zal toch geen stalondeugd worden of zoiets? Maar nee, na die ene keer hebben we hem dat dus ook niet weer zien doen. Maar ga je voor hem staan, moet die tong nog wel even over je rug gewapperd. Echt t eerste paard waarbij ik zoiets meemaak. _O-