Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:01

Gefeliciteerd met je aanwinst Vingino!

Zijn dat geen bultjes door muggen of eiwitten?
M stond gister avond ook zo op stal na een paar uur op het gras danwel vliegend gespuis:

Afbeelding

loveslimpie

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 18:46

@mooblie Vaak doe ik er nog een halster onder/over. Zodat ik zeker weten niet aan het bit kom. Die eerste paar keer is wennen aan het bit "moeilijk" genoeg voor de jonge paarden.

@activeme, wat gaaf om zo al op de grond bezig te zijn!

@Dondon, mooi paardje!

@vingino99 Welkom!

Sterkte voor iedereen met paarden met bulten! Hebben jullie nog goede suggesties voor paarden die schuren? Ze staan hier altijd zonder deken, maar de een schuurt dr manen echt helemaal kaal. Inmiddels zijn ze weer een handbreedte lang, maar ik zou ze niet graag weer korter willen..

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:12

Bij het schuren van de staart smeer ik altijd dode zee gel op de staartwortel.

Ik zou vandaag voor het eerst het hoofdstel in doen. Maar mevrouw zei: Nee.. Nope.. :+ Mond dicht en lekker schudden met haar hoofd. Dus nu eerst maar oefenen dat ze haar mond open doet als ik mijn vingers er in steek. Gelukkig leert ze alles wel super snel :)

Gefeliciteerd Vingino99! Wat voor een heb je gekocht?
Best lastig he.. Als die jonge paarden zo groot zijn :') Die van mij is ook enorm en als ze dan nog wat opvoeding missen is het best veel paard wat je moet controleren :o Ik heb momenteel nog een jonkie staan van iemand anders en die is ergens rond de 1.55m. Qua gedrag flikt ze eigenlijk hetzelfde maar het is veel minder heftig omdat het niet zo kolossaal is.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:20

[
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:34

Wat gaat iedereen goed!

Even een vraagje tussendoor, heeft iemand ervaring met de kwpn merrie keuringen? Het lijkt mij fantastisch om met Nena daaraan mee te doen, maar behalve wat er op de website van het kwpn te vinden is weet ik er weinig vanaf.. :)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:51

Pfff, wij zijn even afwezig geweest.

Willem heeft last van luis en vandaag bij bezoek van dierenarts kwam er nog wat anders boven:
[MD] Blind paard aan 2 ogen

We zullen dus in de week rustig bijlezen en gaan hier dingen een pitje rustiger aan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:59

Gefeliciteerd met je aankoop Vingino! Wel een flinke grote die je gekocht hebt zeg!

@debbie: Lady heb ik gewoon een koekje gegeven en toen ze aan het kauwen was het bit erbij in gedaan :+ nu halt ze er vrij makkelijk naar.

@rayoow: wat heftig zeg! Lijkt me behoorlijk schrikken als je erachter komt dat je paard volledig blind is. Hoe ga je nu verder met haar?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 22:03

Laura,

We gaan gewoon proberen zadel mak te maken dit jaar. Als het lukt lukt het en anders niet.
Dan blijft hij een knuffelpaard

Dierenarts denkt dat hobbelen in de bak mogelijk moet zijn omdat hij hier al bij me is sinds 9 maand, dus vertrouwen is er wel.
Alleen buitenrijden ect zal niet mogelijk zijn

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:00

Och jeetje wat heftig

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:17

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 09:40

Nobel01 schreef:
jammer dat hij schrok Mooblie, hopelijk heen nare ervaring verder.
activerne, leuk filmpje! lekker bezig zo.

Unique haar benen zijn nog steeds dun, alleen op haar hals zit ze nu onder de kleine bultjes, wat dat nou weer is? Er zitten geen korstjes bij.
Foto naar de dierenarts gestuurd, zei zegt ff helemaal wassen met Pyoderm, en kijken hoe het daarna is.
Gelukkig is het lekker weer van de week, dus er zit een wasbeurt aan te komen

[ [url=m/svXfGK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik las bij iemand op insta dat haar paard ook onder de bultjes zat. Ze zei dat de steekvliegen er alweer waren. Wellicht heeft Unique hier ook last van?!

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 09:54

rayoow schreef:

Willem heeft last van luis en vandaag bij bezoek van dierenarts kwam er nog wat anders boven:

We zullen dus in de week rustig bijlezen en gaan hier dingen een pitje rustiger aan doen

Jeetje wat heftig zeg. Geen ervaring hiermee maar ik wil je heel veel sterkte wensen.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:42

Nobel01 schreef:
Heftig Rayoow, dit verwacht je niet als je een paard aanschaft.
Ik hoop dat je paard zich goed kan aanpassen.

Voor hem is het geleidelijk aan gegaan, hij doer niet anders als 2 jaar terug, op wat schrikreacties na.
Het verklaard voor ons veel gekke angsten, ik moet nu gewoon informatie opzoeken en mijn manier van trainen wat aanpassen.
Omdat hij een aangeboren afwijking had praatte ik zowieso al constant tegen hem.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:46

Wel heftig. Ik ben benieuwd hoe alles gaat. Rare dingen die je misschien niet verwacht of dingen die veel makkelijker gaan dan je had verwacht bijvoorbeeld. Succes samen!

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:11

rayoow schreef:

Jeetje wat heftig! Ik heb hier geen ervaring maar heel veel stertke :knuffel:

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:25

@Activeme, wat een leuk filmpje! Hij doet zo zijn best <3 En ja, wat scheefheid hoort er nu eenmaal bij. Zeker in deze fase natuurlijk, maar wel heel goed om daar bewust van te zijn zodat je ook gerichter kunt trainen :)
@Don, knap hoor, mooie kleuren! Het lukt mij niet eens om een filmpje te maken tijdens het longeren. Spannend, veel plezier en succes voor morgen!
@Vingino, gefeliciteerd met je nieuwe paard! Heb je ook een foto? Zo groot werkt inderdaad niet altijd mee, hier ook last van :+

@Rayooh, jee wat heftig zeg! Fijn dat het paard er redelijk ok onder is. Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken, wel heel fijn dat de dierenarts positief is!

Balen van die bulten! Hopelijk trekt het ook weer snel weg! Ik heb nog geen steekbeesten gezien maar zou me niet verbazen als die wakker zijn geworden met het mooie weer. Voor het schuren (en misschien ook wel bij de bulten), is er wat veranderd aan de voeding? Mijn vorige pony reageerde snel op niet passend voer door te hoesten en schuren.

Nadat Nimbus zondag geschrokken was had ik in mijn hoofd eigenlijk alweer op -5 stappen gerekend. :o Maar dat zat gelukkig toch echt alleen in mijn hoofd. Gisteren voor de 3e keer met het bitje gewerkt en ik kan zeggen dat het kwartje is gevallen. Hij
is er nu mooi rustig mee en laat zich er goed op sturen en controleren. Nu mag hij even rustig aan doen de rest van de week. Zaterdag hebben we onze eerste les dus dat wacht ik even af :D

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:16

Mooblie, fijn dat je toch gewoon verder kan gaan waar je was gebleven!

Rayoow, wat naar om dat te horen over zo'n jong beestje. Ik hoop dat hij zich zo red.

Cheyenne, ik ben wel bekend bij nrps keuringen. KWPN heb ik tot op heden nog niet gedaan.

Opisop en Nobel, wat balen van de bultjes zeg.

Loveslimpie, ik heb voor mijn jeukers de Sweet itch gel. Niet zo vaak nodig gelukkig, maar als ik dat met jeuk dagelijks in de staart smeer valt het daarna wel mee.

Hier heeft Abby besloten dat ze stiekem nog bij haar mama wil wonen. Zoek de verschillen _O-
Afbeelding

Snap niet dat ik ooit een merrie veulen box heb genomen. Met z'n twee past zelfs volwassen prima.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:30

Vervelend van die bulten! Ik heb zelf ook nog geen steekvliegen gezien gelukkig.

Fijn dat het met Nimbus toch goed ging!

En wat een leuke fotos van moeder en dochter zo!

Ik heb vandaag alleen op Lady kunnen rijden. Ik had eigenlijk afgesproken met diegene wat me zou helpen maar volgens mij was er iets in de communicatie misgelopen. Dus ik stond met paard gezadeld dn gelongeerd te wachten tot hulp kwam. Kwam dus niet. Heb ik stalgenootje gevraagd om Lady vast te houden met opstappen en even een paar rondjes aan de longe mee te lopen. Na 4 rondjes los geklikt en alleen gereden. Stap ging zo goed dat ik spontaan ook besloot om te gaan draven. Eerste keer draf zonder hulp en door de hele bak. Ritje geslaagd :D

Filmpje van draf: https://youtu.be/KMa-K-48jAs

Afbeelding

Afbeelding

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 21:32

Nou wat super knap! Ziet er rustig en beheerst uit zeg. Wat zal jij je trots voelen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:00

Wow. Wat fijn zeg!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:00

Wat goed Laura! Jaloers! Kan niet wachten tot wij zo ver zijn :+ De rest komt dan wel, maar dat eerste stukje vind ik altijd het spannendst :o

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:27

Wat leuk om iedereen zo te volgen. ;)

Bij ons zijn we een weekje of 2 terug ook maar gewoon opgestapt. Beest gaf geen kick. Longeren lukt nog niet zo makkelijk wel met zijn tweetjes, ze wil gewoon te graag knuffelen en op schoot liggen.

Afbeelding

sorry krijg de foto niet recht.

Maar ze is liever lui dan moe. stappen in de bak gaat nog prima, maar geen pas harder. Dus..... we hebben het anders gedaan, mijn bijrijdster heeft haar gewoon mee het bos ingenomen. Daar loopt ze een stuk vlotter. wandelen alleen in het bos was al geen probleem en nu dus rondje bos met iemand op de fiets ernaast ook niet :D 8-)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:30

Meerdere wegen leiden naar Rome. Altijd even zoeken wat er bij je paard past :)

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:32

@_activeme: dat schopje in het begin van de video :') :') :') Hij zit zo te zien lekker los in de spieren, wat fijn! Ik weet dat heel veel mensen het zo doen met travers en appuyementen, maar ik kan er zelf echt totaal niet aan wennen (achteruit lopen met zweepje over de rug). Na de aanleerperiode loop ik met travers gewoon in de richting mee, en appuyementen loop ik aan de "bolle" kant/buitenteugel.

@Nobel01: mijn bijrijdpaard heeft ze ook weer, en nog een paar paarden op stal met een dun velletje. Ik zag toevallig vandaag een mug vliegen, dus wellicht gewoon een muggenbult?

@DonDon: Ik vind het een supermooie foto! En de achtergrond vind ik niet storend. De pastelkleuren zijn een mooi contrast met je paard.

@Vingino99: gefeliciteerd met je aanwinst!

@loveslimpie: ik gebruik van die antijeukgel, heb je meerdere merken van. Je moet het wel bijhouden, zeker een paar keer per week, maar bij zulke jeuk als je schrijft zou ik het dagelijks doen. En heel goed de manenkam en staartaanzet poetsen, goed het zand en evt. vlas oid eruit.

@Debbie: succes met het hoofdstel/bit aanwennen! Kent ze het gewoon nog niet of heeft ze misschien zere tanden? :)

@rayoow: succes met je paard! Ben je al gewezen op bokker [***]? Zij heeft ook een volledig blind paard, al durf ik niet te zeggen of daar mee gereden wordt ja of nee...

@Mooblie: gelukkig ging het nu wel goed! Succes zaterdag!

@Myrthee_: gezellig zo, samen op stal :Y)

@_lauraaa_: dat ziet er al heel netjes uit! Inderdaad heel rustig. De kop is eraf, dat moet goedkomen :D

________

Zo, dat was een flinke bijleespost :+

Ik heb vandaag een heerlijke zendag gehad op stal. Ik kijk niet dagelijks dus ik weet niet zeker of het vandaag is gebeurd, maar meneertje is inderdaad aan het wisselen geslagen, een van zijn onderste snijtandjes is eruit en de nieuwe tand spiekt al mee :D Het tandvlees was wel wat rood/het zag er niet zo netjes uit, dus ik ben blij dat volgende week de tandarts komt. Hij was wel een stuk relaxter dan de afgelopen paar weken, dus denk wel dat de tand vandaag is losgekomen.

Hij heeft al best veel body in vergelijking met sommige puppies hier, maar schijn bedriegt, hij is nog zo enorm wankel... Als hij stil staat, afgeleid raakt en dan zijn hoofd opzij zwaait om te kijken kan hij al uit balans raken. Niet heel extreem hoor, maar dan moet hij gewoon een pasje vooruit zetten zeg maar. Mijn conclusie vandaag was dan ook dat hij helemaal niet zo opdringerig is als hij soms lijkt (als hij goed in balans is, kan hij keurig netjes halthouden, en hij blijft dan ook goed vierkant staan), maar dat hij soms gewoon z'n evenwicht even niet heeft. De grote baby :knuffel:

Dus daar ga ik voorlopig even mee aan de slag. Achterhand omzetten kent hij al, nu ga ik hem ook leren zijn schouders/voorbenen om te zetten, en ben ik bezig met heel langzaam een enkele pas voor- en achteruit. (Meerdere stappen kan hij prima, maar dan maakt hij wat tempo en dat is makkelijker dan langzaam 1 stap..) Ik denk dat zijn proprioceptie dan wel flink gaat verbeteren :j

Rensjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:50

Wow Laura, wat goed!