Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:48

In Amerika bestaat er de zgn Bearspray. Hele sterke, oranje gekleurde, pepperspray. Ik vond dat erg fijn om bij me te hebben tijdens wandelingen daar. Maar voordat zoiets legaal is in NL..

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:49

Maar voor peperspray/bearspray moet de wolf wel al behoorlijk dichtbij je komen en heel eerlijk, ik zou ervoor zorgen dat dat al niet kan. En zou mezelf maar ook mijn dieren altijd beschermen bij een aanval, ook als dat de (illegale) dood van de wolf tot gevolg zou hebben.

De dame in het filmpje was echt wel in paniek omdat de wolf niet wegging. IK zou er ook spaansbenauwd van zijn. Dit moet ergens gewoon een keer fout gaan. En hoe meer wolven hoe groter de kans dat dat ook gebeurt.

Het stelselmatig ontkennen dat de wolf een gevaarlijk roofdier is en wijzen naar honden die schapenkuddes uitroeien en pure manipulatie en draagvlakwinning.
Maar ze kunnen nog zo hard roepen, als straks uit DNA blijkt dat het geen hond is geweest is dat de zoveelste wolfsaanval die BIJ12 aan het lijstje kan toevoegen.
Triest dat het nodig is, maar hoe meer van die aanvallen in het nieuws komen, het minder draagvlak de wolf hier zal hebben.

EN ik vind het ook heus een fascinerend en mooi dier. Maar dit kan gewoon niet.
Ik woon aan zee, zal hier waarschijnlijk weinig/geen last hebben van wolven straks (geen bos), maar dit gaat iedereen aan. Iedereen die ook wel eens gaat genieten in de natuur of op de camping ergens. Kinderen die door/langs bos en heide naar school fietsen.

Ik vind het een zorgelijke ontwikkeling in ieder geval :(

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:09

Ik vind het ook zorgelijk. Een wolf moet eten en hoe meer het er worden, hoe creatiever ze zullen moeten worden om aan hun eten te komen. Hier op de Veluwe loopt nog aardig wat wild (al maken ze hier ook uitstapjes naar schapenweides en het bewoonde buitengebied), maar de experts zeggen dat er ook plek is voor een x aantal roedels in bijvoorbeeld de Flevopolder. Waar moeten die dieren dan van leven??

Wolven zijn ontzettend slimme een oplossingsgerichte dieren. Ik vind het bijna een belediging dat er net wordt gedaan of het suffe schoothondjes zijn.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:39

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:44

Brr, ik geloof haar angst direct.
Bedankt voor het wederom delen.

Ja hoe hou je ze zo op afstand met wandelen.
Pepperspray gaat hem niet worden, dan is hij al bij je.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:50

Bearspray spuit een flink eind weg hoor, die is veel krachtiger dan gewone pepperspray.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:51

Dat zal kunnen inderdaad, maar kun je die legaal hierheen laten komen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:55

DubbelFun schreef:
Bearspray spuit een flink eind weg hoor, die is veel krachtiger dan gewone pepperspray.

Moet de wind wel goed staan, anders ben je zelf (en hond/paard) de klos. Als wapen heeft dat dus flinke beperkingen in de buitenlucht en weten hoe je met zo'n spray om moet gaan (incl. oefenen) kost dus gericht trainen en dat is geen investerering die veel mensen doen voor het nuttig zijn om zo'n ding bij je te hebben. En zonder training in paniek gaan rondspuiten is daarmee eerder gevaarlijk voor jouw dan voor die wolf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:56

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:58

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:01

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:02

Niet dat paard of hond dát prettig gaat vinden, maar je moet wat...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 14:43

Nou jongens wen er maar aan _O-. Ik kwam gisterenavond een bericht tegen op fb van Rick van Malsen (heel pro wolf) die reageerde op een filmpje van een jonge wolf die een ploegende tractor in België achtervolgd. Daarop stelde hij dat het speelgedrag was. Toen ik daarop dit filmpje plaatste en vroeg of dit dan ook speelgedrag was, Kwamen de volgende antwoorden ook van Glenn kwam een yup en een verdere duscussie, van beide heren heb ik op mijn laatste vraag aan hun geen antwoord ontvangen. Hoop dat jullie er wijs uit kunnen.

Rick van Malsen, Nieuwsgierige welp!
Landschap vzw, Wel stilaan tijd om volwassen te worden nu; in theorie kunnen ze vanaf nu al wegtrekken.
Rick van Malsen, Kan ook nog tot een jaartje duren.. maar hij/zij is in ieder geval al alleen op avontuur! ;)

Na het plaatsen van het filmpje, en mijn vraag of dat ook speelgedrag is

Rick van Malsen, Ja, dat filmpje doet de ronde nu. Als je het geluid uitzet en de beelden sec bekijkt zie je dat er niets aan de hand is.. :)
Mijn antwoord hierop:
Rick van Malssen hmm wat ik zo lees zou je moeten schreeuwen om ze te verjagen, want ze zijn schuw voor mensen. Dus geluid uit vind ik wat vreemd, deze vrouw doet wat verteld is om ze te verjagen toch?

Glenn Lelieveld, yup

Mijn vraag aan Glenn,

Glenn Lelieveld hoe ga jij dat gedrag zien als het een roedel is? Dat kan toch een flink probleem worden of niet?

Erna Berger of het een los dier of een roedel is maakt niet uit, het gedrag is gewoon nieuwsgierigheid. Er zit geen enkele gedraging in wat wijst op agressie of jacht.

Mijn reactie,
Glenn Lelieveld maar omringt door een roedel lijkt me toch heel bedreigend, als je daar met je hond/paard/kind tussen staat. Waarom werkt het roepen niet, dat zou ze toch verjagen?

Erna Berger hoe de wolven zich gedragen en met jou proberen te communiceren is iets anders dan wat iemand in zo'n situatie voelt. Beetje het verhaal van hoe een boodschap bedoeld wordt door de verzender en ontvangen wordt door de ontvanger.
Het is daarom belangrijk dat de 'ontvanger' rustig blijft en blijft nadenken over wat er feitelijk gebeurd. Het heeft sowieso geen zin om in blinde paniek te schieten.

Wolven zijn soms nieuwsgierig, maar vooral vluchtdieren. Juist doordat ze risico's vermijden doen ze het goed. Wij als mens zijn één groot brok risico waarvan ze al van zichzelf op afstand blijven. Zeker als je ook nog eens gaat schreeuwen.

Glenn Lelieveld hmmm een wolf een vluchtdier??? Dat heb ik toch anders geleerd, prooidieren zijn vluchtdieren, roofdieren niet. Met jou gewenste 50/65 roedels in Nederland kunnen we deze ontmoetingen dus regelmatig gaan tegenkomen. Ze blijven de mens niet als gevaar zien denk ik. Als mensen een aangelijnde grote hond tegenkomen schieten ze soms al in de stress.

Erna Berger Zeker niet alle herbivoren zijn vluchtdieren, kijk maar naar ezels. Of je als diersoort vooral verdedigt of vlucht is onafhankelijk van wat je eet.
Mijn antwoord
Glenn Lelieveld volgens mij kun je de wolf net als de verwanten hybride wolfshonden echt niet onder de vluchtdieren inschalen. Daar verschillen we van mening. Maar ik ben nog wel benieuwd hoe jij de toekomst voor je ziet met het aantal roedels wat vlgs jou haalbaar is in Nederland. Als je dit onder normaal gedrag plaatst?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 15:02

Wolven vluchtdieren _O- een echte dijenkletser!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:02

Wow, wolven vluchtdieren :?

Ik heb het filmpje zonder geluid bekeken en de wolf ziet er inderdaad niet persé dreigend uit. Maar het speelgedrag wat de heren wolf-enthousiast er in zien kan wel eens iets heel anders zijn.

Op Youtube kun je ook filmpjes vinden van interviews met schaapsherders in de bergen van Turkije. In 1 van die filmpjes vertelt een herder dat hij altijd! minstens 3 honden (Kangal-achtigen) bij de kudde heeft. De bedoeling is dat de honden onder geen enkele conditie bij de kudde weggaan, dus geen enkel jachtinstinct hebben. Hij vertelde dat de wolven zo slim zijn om 1 van de wolven op te offeren om te proberen de honden achter zich aan te krijgen en zo weg te lokken van de kudde zodat de anderen van de roedel vrij spel hebben bij de schapen.
In dit licht gezien krijg ik het idee dat de wolf in dat filmpje dat aan het proberen is. Wilde dieren gaan echt niet spelen met voorbij komende honden. :n

De herder vertelde dat wanneer een hond wel achter de wolf aan zou gaan dit vrijwel altijd eenmalig is, deze hond heeft uiteindelijk geen schijn van kans tegen een roedel wolven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:09

Citaat:
Hij vertelde dat de wolven zo slim zijn om 1 van de wolven op te offeren om te proberen de honden achter zich aan te krijgen en zo weg te lokken van de kudde zodat de anderen van de roedel vrij spel hebben bij de schapen.
Dit zou wel heel erg berekenend zijn, maar imo wel passend bij het intellect van een wolf.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:18

Coyotes doen dat met huishouden, dus ik geloof het direct dat wolven dat met kudde bewakers doen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 16:22

Irmaz, klopt wat je gehoord hebt.

Ja jongens de wolf is een vluchtdier _/-\o_, al de onwaarheden zorgen ervoor dat de stadse mensen de verhalen vd zogenaamde deskundige blijven geloven, in mijn ogen is dat levensgevaarlijk. Dit filmpje zal je niet op hun sites vinden, ze doen er alles aan op dit moment om het van fb af te halen is al een paar keer gelukt maar weer terug gedeeld.
Terwijl ik juist vind laat het wel zien en vertel de mensen wat je moet doen , nou ja volgens hun dan hè.

Hoop nog antwoord te krijgen van deze 2 heren op mijn laatste vragen aan hun, maar vrees ervoor.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:25

balance schreef:
Coyotes doen dat met huishouden huishonden dus ik geloof het direct dat wolven dat met kudde bewakers doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 16:27

Ik vind huishoudens veel leuker klinken in dit topic :P

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 17:11

Eerst zijn de wolven schuw, en mag je hèèl blij zijn als je er eentje kan spotten.

En dan is het ineens heel normaal dat een wolf een tractor volgt. Ja, heel normaal, gewoon spelgedrag. Maar als de mens zou uitstappen, dan vlucht de wolf.

Ander filmpje, oh toch niet....

Kijk dat je gek bent op de natuur, en op wolven dat begrijp ik best. Maar dat telkens liegen, en draaien en weer liegen, dat begrijp ik niet. Zij zijn tòch ook verantwoordelijk voor het leed dat ze aanrichten met al die misleiding ?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:33

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:02

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:57

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 06:23

irmaz schreef:
Mirranda schreef:
Nog een soortgelijk gevalletje in Finland:

https://www.facebook.com/antti.haataja1 ... 6339031410

Wat een bijzonder gedrag. De wolf lijkt zich heel onderdanig op te stellen.

Mens die er op af komt lopen, hond is fel en gefocussed, diepe stem met stuk meer zelfvertrouwen. Dit is veel meer druk zetten zodat wolf terug het bos in gaat ipv in dorp rondhangt. Groot verschil met paniekende vrouw uit het eerdere filmpje. Mooi voorbeeld van hoe te reageren en hoe niet eigenlijk als je er slechts 1 tegen komt, nl opdrijven terug het bos in en bij mensen vandaan.