[volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 19:53

Allereerst, wat een enorme k.. situatie voor jou en je paard! Dit gun je niemand.
Het is op zijn leeftijd niet perse iets dat je vaker ziet, een 4-tje.
Het klopt inderdaad dat de ene kliniek sneller geneigd is ‘hardere’ conclusies te trekken dan de ander en dat je daarom ook het verschil hebt tussen de een die het nog een 3-tje geeft en de ander meteen een 4-tje uitdeelt.

Ik begrijp volkomen dat er een grens getrokken moet worden vanwege het financiële plaatje en dat het geen gebed zonder eind moet worden. Daar heeft niemand iets aan en het zuigt je compleet leeg.
Maar dat gezegd hebbende..
Feit blijft wel dat als je het paard echt nog een kans wilt geven je hem wel tegemoet moet komen in dingen welke hij zelf in zijn lijf niet opgelost krijgt. Babootje, hoe hard ze het ook verwoord, heeft daar wel een punt mee.
Inspuiten en speciaal beslag zijn het reguliere aan behandeling hiervoor. Enkel speciaal beslag zal hem hopelijk wel verlichten en hem fijner laten bewegen, maar de ondersteuning met zijn diagnose zou hand in hand moeten gaan met een hard advies om dat met inspuiten te doen. Maar dit is vanuit mij puur praktijk ervaring. Enkele paarden van dichtbij meegemaakt met soortgelijkige diagnoses en behandelingen van dichtbij meegekregen.

Is het mogelijk om misschien voor jezelf een doel te stellen vanuit tijdgebonden (vanuit advies van je behandelend dierenarts, wellicht met seconde opinions erbij als je dat prettig vindt). Dan koppel je meteen een financieel maximum aan wat je bereid bent uit te geven.
Met in acht genomen hoeveel het inspuiten en beslag gaan kosten.
Dan geef je hem echt een boost start en heb je er een eerlijk beeld bij wat het verschil gaat zijn.

Want stel… hij verbeterd iets op de ijzers, maar minimaal, sta je dan wel open voor inspuiten? Of wat zou voor jou een acceptabele reactie zijn vanuit het paard.
Deze laatste vraag hoeft uiteraard niet hier beantwoord te worden, maar ik hoop je iets mee te geven wat het misschien makkelijker maakt om je doel meetbaar en specifiek te maken.
misschien praat ik mijn beurt voorbij en heb je dat allang voor jezelf helder.

Heel veel moed gewenst de komende periode.
Fijn dat je beetje afleiding aan kunt gaan met het andere paard!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:00

ingedebruijn schreef:
[

Als dat zo is, waarom voel je dan de noodzaak om dit zo openbaar te zetten? Wat win je ermee? Buiten jou willen heel veel mensen graag dit topic op een fijne manier volgen maar als ik ts was, zou ik niets meer zeggen. Dus doe iedereen een lol en blijf verder gewoon weg uit dit topic.

Misschien omdat ik vindt dat Autan een eerlijke kans zou moeten krijgen? Een kreupel paard verkopen gaat natuurlijk niet lukken. Gaat hij zomaar vanzelf beter worden? Nee dat denk ik niet. Er is behandeling nodig en iemand met kennis van zaken die hem goed op zn voeten zet? Ja dat denk ik wel. Gaat dat lukken zonder behandeling? Hoogstwaarschijnlijk niet. Moet ie dan maar dood? Naar mijn idee hoeft dat niet. Er is behandeling mogelijk Maar dat wil TS niet. Althans, niet de behandeling die hem de meeste kans geeft.
Kost dat veel geld? Ja meer dan hem zomaar laten lopen, of laten inslapen.

Dus ja, jullie kunnen heel veel medelijden hebben met TS en de situatie waar ze in zit. Maar de enige die er wat aan kan doen is TS. En dat wil ze nu eenmaal niet. Ik heb medelijden met Autan!
Ik volg het topic eigenlijk alleen nog maar om straks te lezen dat er nog iemand het dier de kans wil geven die TS niet wil geven. Het is een leuk, mooi paard en ik geloof dat het echt nog niet 'klaar' is met hem. Maar 'potverdorie' als je toch de verantwoordelijkheid hebt voor zo'n paard en er is uitzicht op herstel (d.w.z klinisch goed), dan snap ik echt niet, dat je je daar niet voor de volle 100% voor wil inzetten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:03

Ik heb ook mijn oude merrie niet in laten spuiten terwijl dat toen het advies was. Beest heeft nog steeds, nu 6 jaar later nergens last van. Inspuiten is echt niet altijd de beste optie.

Als hij met ijzers al onvoldoende verbeterd zal het met inspuiten vast ook niet 100% over zijn.

@babootje, hij krijgt nu een eerlijke kans. Als jij van mening bent dat jij altijd alles beter weet, prima. Maar die mening van je ventileer je op een nogal onaardige manier. Soms is het ook goed om gewoon even tot 10 te tellen en je mond te houden :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:06

MarjanB schreef:
Ik heb ook mijn oude merrie niet in laten spuiten terwijl dat toen het advies was. Beest heeft nog steeds, nu 6 jaar later nergens last van. Inspuiten is echt niet altijd de beste optie.

Als hij met ijzers al onvoldoende verbeterd zal het met inspuiten vast ook niet 100% over zijn.

@babootje, hij krijgt nu een eerlijke kans. Als jij van mening bent dat jij altijd alles beter weet, prima. Maar die mening van je ventileer je op een nogal onaardige manier. Soms is het ook goed om gewoon even tot 10 te tellen en je mond te houden :)

Je hebt echt geen idee...
De pijnreactie van de artrosehaak wordt veroorzaakt door de ontstekingsreactie. Je kunt toch onmogelijk jouw situatie plakken op het paard van TS? De onstekingsreactie moet tot rust gebracht en dat kan door het inspuiten van een ontstekingsremmer. Verder moet je voorkomen dat de artrose weer dezelfde reactie geeft door de stand van de hoef iets te veranderen. Dat geeft Autan een goede kans om pijnvrij te worden.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:11

Babootje hou toch op!

Gnome

Re: [volg] Mijn nieuwe knappe vriendje: Autan Lastuques S!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 20:18

Al laat ts 'm morgen slachten. Haar paard dus haar keuze. Wat wie dan ook anders zou doen maakt geen bal uit. Dus leg je erbij neer of ga gewoon weg uit dit topic.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:01

Moderatoropmerking:
Deze reactie voldoet niet aan de boktregels en is daarom verwijderd
Laatst bijgewerkt door balance op 27-08-21 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:13

Poh, als ik kelty was, was ik nu niet alleen doodmoe van de situatie met mijn eigen paard, maar ook deze topic.

Ik heb vorige jaar in dezelfde soort schuitje gezeten. Heleboel mensen die zei “waarom spuit je hem niet een laatste keer in”. Ik ben er hard in gewest en nu staat ie te genieten met een heleboel vrienden op de wei. Beste beslissing ooit en zo een last van mijn schouder af na 3 jaar dokteren.

Ze volgt het advies van meerderen dierenartsen. Dat het niet jouw manier is, betekend niet altijd dat het fout is.

polderke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:16

Babootje, alsjeblieft zeg. Loop toch niet altijd zo te drammen. Laat TS met rust, haar paard haar keuzes. Ze is jou geen enkele verantwoording schuldig.

amazaballss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:00

polderke schreef:
Babootje, alsjeblieft zeg. Loop toch niet altijd zo te drammen. Laat TS met rust, haar paard haar keuzes. Ze is jou geen enkele verantwoording schuldig.

Hier sluit ik me bij aan. Na diverse keren aangeven dat TS er genoeg van heeft, moet het toch ook wel is klaar zijn. Haar paard, haar keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:24

Babootje ga lekker paarden opvangen die beter verdienen volgens jou. Blijkbaar heb jij onbeperkt middelen dus ik zou zeggen: een markt vol.

Ts: heel goed dat jij je grens helder hebt al zal dat niet altijd zo voelen... Nogmaals, stapje voor stapje :*

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 12:39

Ik wilde hier eigenlijk niet meer gaan updaten, maar omdat er nog zoveel mensen volgen vind ik het niet eerlijk om een persoon het zo te laten verzieken dat ik de rest niet op de hoogte kan houden. Babootje, ik lees je berichten niet dus doe alsjeblieft geen moeite meer om nieuwe berichten te plaatsen. Ik ga me ook niet meer verantwoorden tegenover jou.

Ik heb net contact gehad met de praktijk waar de foto’s gemaakt zijn. De betreffende dierenarts is op vakantie dus heb een collega gesproken. Die heeft zich even ingelezen en las ook voor dat de andere collega had genoteerd dat speciaal beslag geprobeerd kon worden, maar dat de prognose slecht is. Dit is natuurlijk een combinatie van de foto’s en het klinische beeld.

De arts die ik heb gesproken gaf aan dat we daardoor eigenlijk wel moeten concluderen dat hij geen rijpaard meer gaat kunnen zijn. Ook begreep ze heel goed dat het bijna onmogelijk is om in deze staat een plekje voor hem te vinden als weidemaatje. Als hij niet heel kreupel is lijkt het ze wel vroeg om in te slapen, maar begrijpen ook dat het een hele lastige situatie is. Ze heeft meerdere keren gezucht en uitgesproken dat het voor mij ook vreselijk moet zijn. Erg lief dat ze zo meeleven bij de kliniek.

Ze heeft gevraagd of haar collega die hem ook in het echt heeft gezien maandag contact met mij opneemt om verder te praten. Ik zit zelf ziek thuis dus probeer mijn rust even te pakken want het vergt erg veel energie.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:50

Ketly schreef:
Ik wilde hier eigenlijk niet meer gaan updaten, maar omdat er nog zoveel mensen volgen vind ik het niet eerlijk om een persoon het zo te laten verzieken dat ik de rest niet op de hoogte kan houden. Babootje, ik lees je berichten niet dus doe alsjeblieft geen moeite meer om nieuwe berichten te plaatsen. Ik ga me ook niet meer verantwoorden tegenover jou.

Ik heb net contact gehad met de praktijk waar de foto’s gemaakt zijn. De betreffende dierenarts is op vakantie dus heb een collega gesproken. Die heeft zich even ingelezen en las ook voor dat de andere collega had genoteerd dat speciaal beslag geprobeerd kon worden, maar dat de prognose slecht is. Dit is natuurlijk een combinatie van de foto’s en het klinische beeld.

De arts die ik heb gesproken gaf aan dat we daardoor eigenlijk wel moeten concluderen dat hij geen rijpaard meer gaat kunnen zijn. Ook begreep ze heel goed dat het bijna onmogelijk is om in deze staat een plekje voor hem te vinden als weidemaatje. Als hij niet heel kreupel is lijkt het ze wel vroeg om in te slapen, maar begrijpen ook dat het een hele lastige situatie is. Ze heeft meerdere keren gezucht en uitgesproken dat het voor mij ook vreselijk moet zijn. Erg lief dat ze zo meeleven bij de kliniek.

Ze heeft gevraagd of haar collega die hem ook in het echt heeft gezien maandag contact met mij opneemt om verder te praten. Ik zit zelf ziek thuis dus probeer mijn rust even te pakken want het vergt erg veel energie.

Klinkt helaas niet heel positief als ik het goed begrijp.
Beterschap! Hopelijk toch nog goed bericht maandag.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:51

Beterschap en succes met wat je ook beslist!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:56

Beterschap. Ik denk dat zijn jonge leeftijd ook een grote rol speelt in de keuze/diagnose. Nogmaals sterkte.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:04

Een hele hele dikke knuffel en succes!

Wij hebben ook contact gehad op pb (op een super positieve manier) en als je behoefte voelt om even je ei kwijt te willen, mag dat altijd! Letterlijk altijd!

Wat je door maakt is verschrikkelijk.

Nogmaals dikke knuffel :knuffel:

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:06

Beterschap.
Volgens mij kan je de foei functie inschakelen voor mensen waarvan je de berichten niet meer wil lezen. Zou een idee kunnen zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:08

AnnemiekvM schreef:
Beterschap.
Volgens mij kan je de foei functie inschakelen voor mensen waarvan je de berichten niet meer wil lezen. Zou een idee kunnen zijn.

:j

Sterkte Ketly.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 13:09

Ze zei als hij nou 20 was was het een logische keus, maar hij is nog maar 4.. Het komt er dus op neer dat het wel ernstig genoeg is maar dat ze wel moeite hebben om een 4-jarige eventueel in te slapen. Dat snap ik, ik heb daar ook moeite mee en het voelt voor mij ook niet als een logische keuze. Misschien gebeurt er een wonder in de komende dagen, wie weet.

Bedankt Annemiek, die staat inderdaad inmiddels aan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:14

Ketly schreef:
Ze zei als hij nou 20 was was het een logische keus, maar hij is nog maar 4.. Het komt er dus op neer dat het wel ernstig genoeg is maar dat ze wel moeite hebben om een 4-jarige eventueel in te slapen. Dat snap ik, ik heb daar ook moeite mee en het voelt voor mij ook niet als een logische keuze. Misschien gebeurt er een wonder in de komende dagen, wie weet.

Waarom maakt het leeftijdsverschil voor jullie zo'n verschil? Is dat puur gevoelsmatig?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 13:17

Ja vooral gevoelsmatig denk ik. Bij mensen voelt het ook oneerlijk als iemand van 20 dood gaat en bij 80 voelt het toch alsof iemand het leven een soort van voltooid heeft. Zo’n soort gevoel geeft het mij. En ik vind het ook zo raar dat het zo snel is gegaan. Ik heb amper gereden en op onze meest actieve momenten maar 3 keer per week. Hoe kan zoiets dan zo snel gaan?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:20

Die snap ik ook niet. Ik zou bij een 20 jarige dan eerder denken, ach, die paar jaar extra als grasmaaier maakt niet uit. Maar bij een 4 jarige? Een paard kost gemiddel 5000? (minimaal, laat staan met extra zolen enzo) per jaar. Die leeft misschien nog wel 20 jaar?
Dat is een ton soort van weggegooid geld voor een paard waar je niet op wil/kan rijden.....pfoe.....
In laten slapen is natuurlijk niet de enige optie, mochten dierenartsen daar niet aan willen en je besluit er toch niet mee verder te willen.
(Overigens valt voor alles wat te zeggen hoor! Dus het is ook geen advies of iets, maar meer een soort conclusie vanuit mij, ik heb 2 grasmaaiers staan hoor, dus ik zou alle besluiten begrijpen)

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 13:26

Het is denk ik meer het idee dat het zo oneerlijk voelt op deze leeftijd. Begrijp jullie ook. Ik heb haar ook gezegd dat als het te genezen valt, ik er 100% voor zou gaan. Maar er stond letterlijk bij de notities ‘slechte prognose’. Hoever ga je dan? Het is een feit dat het slechter gaat worden maar hoe snel weten we niet. Dit vreet constant aan mij want wat als ik nou te vroeg in slaap? Ik hoop dat ik maandag samen met de dierenarts tot een goede conclusie of een ander goed plan kan komen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:29

Ketly schreef:

Ik snap je gevoel heel goed :(:)
Hij is nog superjong.. Aan de andere kant: Op zo'n jonge leeftijd is de kans ook groot dat hij minder goed terecht komt bij een eventueel toekomstig huis. Het is nou eenmaal een ontzettend mooi paard en wanneer hij niet zo heel erg kreupel loopt, kunnen mensen in de verleiding komen om het toch te proberen als rijpaard.
Heel veel sterkte...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 13:38

:(:) gewoon je eigen gevoel volgen daarin. En ook als je vertrouwd op je eigen dierenarts dat ook aannemen die is de enige die hem echt gezien heeft.