[VOLG] Stal de Bonte Dijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Re: [VOLG] Stal de Bonte Dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:34

Ik heb ook een bonte b*tch en kan zeker niet zomaar een paard erbij zetten, zelfs het veulen van haar grote vriendin heeft ze geprobeerd te vermoorden terwijl haar vriendin de enige is die erbij kan staan. := ik heb echt weken lang een draadje ertussen en zodra mevrouw hengstig is dan kan ik er pas wat bij zetten en dan ook alleen als er heel veel ruimte is.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 08:48

Ik heb hier een merrie staan die andere merries nog net niet probeert te vermoorden. Zij kan alleen met ruinen staan. Heb je wellicht al een ruin geprobeerd of heb je die optie daar toe?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 10:51

Mh dit geeft de burger nog niet zoveel moed haha. Ik heb alleen maar merries en Casper (veulen, hengstje). Ze zal het wel met deze paarden moeten doen maar ik ben bang dat het pas het voorjaar wordt wanneer ze de wei op kunnen en de ruimte hebben.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:28

Heeft echt tijd nodig.. Wij hebben fjorden. De laatste die er bij is gekomen heeft mijn vriend een keer gebeten voor hooi. Serieus gebeten. Had de vorige eigenaar ook wel verteld met hooi dat ze niet zo lief was. Ze laat zich wel wegjagen door de rest, maar nu gaat het na 2,5 maand eindelijk iets beter en word het al meer een kudde.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:06

Ja balen dit, maar ik denk dat je inderdaad het alleen maar de tijd kan geven.

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 14:31

Ik heb sinds kort een jonge ruin van 3,5. Staat nu nog naast de kudde. Hij wordt enorm kwaad als wij aan zijn hooi komen of een hooi wissel doen.
Durft te dreigen met z’n kont en dreigt met happen.
Hij leert wel enorm snel en begint te snappen dat hij moet wachten wanneer wij het hooi wisselen. Ik hoop alleen dat dit gedrag wel minder wordt .. het is een heel fijn paard alleen dit is niet handig. Iemand nog tips ? Wat we nu doen is respectvol blijven , duidelijk zijn en hem achteruit sturen wanneer hij dreigt.

Ik vind zelf ook best spannend en ik ben zelf ook onbekend met dit gedrag bij paarden.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 11:44

Probeert je ruin jou ook echt te pakken? Het is bij Nex naar mensen toe alleen dreigen.

Ik zit ondertussen met het volgende dilemma, want Nexie is niet met een eerlijk verhaal aan ons verkocht. Ze heeft dus voernijd, kan niet met andere paarden samen staan en als ze hengstig is dan is ze moeilijker te rijden en wil ze de trailer niet op. Het was de bedoeling om nu een fijn ongecompliceerd paard te kopen en dat is niet het geval. Ik heb de vorige eigenaar verteld over het hoe en wat en dat ik graag wil dat ze haar terug neemt. Zij zegt nu natuurlijk dat de voernijd bij ons is ontstaan en dat ze dat daar nooit gedaan heeft. Ik heb rechtsbijstand ingeschakeld en verwacht daar morgen bericht van.

Ik vind het weer poedersuiker natuurlijk, want zoals de paarden worden gehouden bij de vorige eigenaar is eigenlijk waardeloos. Staan de hele dag op stal of een paar uurtjes in de modderpaddock en krijgen geen onbeperkt hooi. Helemaal geen goede plek voor een paard eigenlijk. Moet ik haar hier naar toe terug sturen? Of moet ik haar zelf verkopen naar een pensionstal met dichte stallen en waar ze alleen in de paddock staan of waar ze heel veel ruimte hebben? Of ga ik dit weer allemaal oplossen?

Ze is namelijk wel heel braaf en fijn met rijden en ze heeft echt veel kwaliteit. Baal er zo van dat mensen niet gewoon eerlijk kunnen zijn als ze een paard verkopen.

We zijn al met Nex naar buiten geweest waarbij ze heel dapper is:

Lekker aan de dubbele longe:

Wel leuk ander nieuws. Na een oproepje op FB om een eventuele ruiter te vinden voor Kira ben ik uitgekomen bij een leuke meid die haar graag weer op de rit wil krijgen met als doel dat ik uiteindelijk ook weer met haar kan rijden. Nadat mij bijrijder van de zomer van haar is afgevallen omdat Kira ging rennen, blijft ze paniek houden onder het zadel en rennen. Gezien ik geen held ben wist ik het niet meer met haar. Ik twijfelde om haar weer onder de hengst te doen aankomend jaar, in bruikleen te plaatsen of niks meer met haar doen en zo laten. Maar nu is deze kans op ons pad gekomen en gaan we kijken of het weer lukt om Kira vertrouwd onder het zadel te krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 11:55

Dat is zuur dat de aankoop niet goed uitpakt.
Heb je haar gekeurd bij aankoop? Zou de dierenarts hier nog wat kunnen doen? Sommige merries reageren goed op monnikspeper, Moody mare of ander supplement.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 11:59

Ze is niet gekeurd, maar dat heeft met deze problemen ook geen zin ;) Ik heb haar inmiddels wel op Valeriaan staan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 12:48

Het kan zijn, dat wanneer ze nu leert dat ze onbeperkt hooi ter beschikking heeft
Uiteindelijk het qua voernijd minder word.

Layka word ook feller als ze naar haar mening te lang moet wachten op hooi(en wel 5 minuten zonder hooi stond :Y) )

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:35

Eierstokken al laten controleren?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:15

Ik zou haar ook nog niet opgeven hoor. Dat hengstige, ja, dat is lastig maar kan de verkoper niet aan doen. De voernijd denk ik dat daar wel iets aan gedaan kan worden. Geef haar echt de tijd om te weten dat zij altijd ruwvoer ter beschikking zal hebben. Onze laatst bijgekomen merrie die heeft mijn vriend serieus gebeten toen hij hooi ophing. Ze dacht waarschijnlijk dat hij het ging weghalen.. ze is sinds september bij ons en is gebeurd in oktober ofzo. Maar echt, nog niet opgeven hoor als je die dingen met haar kan.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:40

He jeetje, nog erger dus dan je al dacht.
Tja, terugsturen, verkopen, je kan nog zo goed huis proberen te vinden maar verkopen is altijd een gok.
Je kan misschien een knikker in de baarmoeder stoppen, dat schijnt vaak goed te helpen.

Wat fijn dat er iemand is voor Kira, hopenlijk pakt dat allemaal goed uit

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 20:20

Furst schreef:
Ik zou haar ook nog niet opgeven hoor. Dat hengstige, ja, dat is lastig maar kan de verkoper niet aan doen.

Maar dit had ze er wel bij moeten vermelden. Ze gaat staan en alleen maar pissen als je er op zit, staat compleet bol en doet geen stap vooruit of achteruit. Ze is in anderhalve maand tijd nu al 2x hengstig geweest. Even aankijken wanneer ze weer hengstig gaat worden, of dit de winter door gaat zetten of niet.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 20:23

Kan dat ook niet gewoon zijn, omdat ze nu op een andere plek staat. Dat daardoor haar hormonen iets van slag zijn.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 20:49

Waar ze vandaan komt stonden meerdere hengsten en hier alleen maar merries. Zou je toch verwachten dat ze daar ook reageerde. Via de app gaf de verkoper na de hand wel toe dat ze aan haar kon merken dat ze hengstig was met rijden..

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:12

Die monnikspeper zou ik proberen, of de eierstokken controleren als het echt heel erg fel is

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 21:32

Ik heb monnikspeper en kamille besteld, valeriaan krijgt ze al.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 22:55

Als je haar verder met rijden zo fijn vindt zou ik het zeker een kans geven. Aan je verhaal te lezen is ze van -10 naar +100 gegaan in goed management en dat kost een lijf (vergis je niet in hormonen) en koppie echt even tijd.
Vaak betalen dit type paarden je geduld in veelvoud aan je terug.
Het is wel echt een knapperd ook <3

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:14

Mijn ruin dreigt alleen naar ons , hij zal ons niet gericht opzettelijk willen pakken. Het is ook een onopgevoede puber… verder sociaal met andere paarden. En een fijn energiek , dapper paard.

Wat lastig ook dat jouw merrie dit gedrag laat zien. Als ze verder zo fijn is , zou ik ook nog niet opgeven. Hier krijgen ze ook magnesium relax bij en monnikspeper. Mijn oudere ruin reageert daar goed op en claimt zijn merries een stuk minder.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 15:34

Oei ik denk wel dat het een moeilijke kwestie is. Mijn paarden staan op een andere stal ook opeens bol te pissen omdat ze andere paarden zien. Dat is trouwens niet als ik gewoon ergens ga rijden, maar echt als je ze samen zet. Maar ik kan ze normaliter gewoon allemaal normaal rijden met de hengstigheid, maar had toch wel 1 merrie (Mia) die pistte je recht in je b*k zegmaar zo hengstig maar alleen de eerste keer als ze erbij kwam daarna nooit meer last gehad met rijden (wel pissen). Nu wil ik niet zeggen dat dit bij jouw paard ook zo is, maar ik zou het niet meteen daarop gooien, ik hoop dat het met de volgende keer 'minder' is.

Voernijd kan ook helaas zomaar ontstaan := als ze altijd apart heeft gestaan en opeens ziet ze anderen tijdens het eten, dan kunnen ze zomaar vuil worden. Ik weet natuurlijk niet hoe extreem het is, maar vervelend is het wel. Het is alleen geen reden voor ontbinden van koop. Niet samen staan is ook heel vervelend, ik zou oom zeker balen, ook van het niet willen laden, al is dat met een cursus ook vaak zo opgelost (ik heb heel lastige laders gehad en kan ze nu allemaal alleen laden).

Ik vraag mij af of je een solide juridische bodem hebt om haar terug te sturen, heel veel is al te weerleggen, hoe vervelend het ook is. Daarnaast is het wel echt een heel goed paard := laten we zeggen de filmpjes die ik heb gezien is het een bovengemiddeld paard. Dus als ze rontgen goed is zou je kunnen overwegen om haar te verkopen via een GP stal ofzo, want dat paard is wel echt heel goed.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 17:45

Dat ze veel kwaliteit heeft ben ik absoluut met je eens en ze is ook echt wel nuchter met het rijden dus wat dat betreft past ze mij echt wel. Als ik haar verkoop doe ik dat wel zelf, wil graag zelf een passend nieuw huisje voor haar vinden.

Nou is de verkoper een professionele stal, dus zij moet kunnen aantonen dat dit gedrag van voernijd, hengstigheid en niet met andere paarden kunnen bij haar niet aanwezig was. Ik heb nog niks van rechtsbijstand gehoord, wil even horen wat zij er van zeggen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 18:22

Ik zou eerst de eierstokken laten scannen, soms wil een cyste ook voor dit soort problemen zorgen. Dan heb je richting de verkoper ook wel een duidelijk verhaal. Als dat in orde is dan kun je monnikspeper proberen. Wij hebben eens een merrie op stal gehad die had regumate nodig, anders kon je er helemaal niets mee als ze hengstig was. Gelukkig hielp dat wel goed, maar dat is een redelijk duur medicijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 15:54

De bewijslast ligt bij een professionele stal inderdaad andersom, maar dat is alweer anders als je zelf ook een prof bent := Ook al koop je particulier. Ik ben benieuwd, want deze 'gebreken', vallen niet onder de 'standaard' gebreken zoals een kreupelheid, luchtzuigen , kribbenbijten etc. Wel heel zonde want het is wel echt een heel erg goed paard.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 12:33

Oh dit is wel een heel lastige. Mijn merrie is ook een paar keer heel heftig hengstig geweest na de verhuizing. Ze kreeg zelfs de oude heer van 28 toen de kop op hol en zei stond er echt als een nymfomaan bij. Hele spul was van slag in die periode en ik vroeg me af waar ik aan begonnen was.
En daarna helemaal niks meer. Merk hooguit aan een gilletje naar mijn ruin dat ze mogelijk hengstig is tegenwoordig. Verder niks, ze staan altijd bij elkaar. Altijd even fijn te rijden.

Maar dat is natuurlijk wel wat lastig te voorspellen. Vooral als je twijfelt aan de eerlijkheid van de verkoper.