Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:43

Als ze langer door traint, dan begint hij wel aandachtiger te worden, vandaar het langer trainen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:23

SVRL schreef:
Als ze langer door traint, dan begint hij wel aandachtiger te worden, vandaar het langer trainen.

Ik denk dat hij gewoon nogal kijkerig is en na een tijdje wat rond te hebben gekeken wat rustiger is, dat je dat bedoelt. :j

Mrs Midnight, wat lief! <3

Haha Fransje dat komt me bekend voor. :')
Maar gelukkig heb ik geen stalgenoten, Malik is ook helemaal verpest inmiddels dus die kan nooit echt nooit meer verkocht. _O-
En het wordt nog erger.. :x :D

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:19

fransje23 schreef:
Vind jij de buitenbad spannend of je paard, Jodym?

.

Allebei :o

Alles en iedereen nog overeind na de storm?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 00:03

Haha Malik is ook al zo een ontdekker!

Waarom vindt je de buitenbak spannend? Ooit iets gebeurt? Geen omheining?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 01:07

Ahh leuke foto :)

Duke moet ook alles in zijn mond gehad hebben wat los ligt of los kan, halsters, voerbakken, borstels alles. En dan gaat hij er mee slingeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:22

MirandaFuego schreef:
SVRL schreef:

Ik denk dat hij gewoon nogal kijkerig is en na een tijdje wat rond te hebben gekeken wat rustiger is, dat je dat bedoelt. :j

Mrs Midnight, wat lief! <3

Haha Fransje dat komt me bekend voor. :')
Maar gelukkig heb ik geen stalgenoten, Malik is ook helemaal verpest inmiddels dus die kan nooit echt nooit meer verkocht. _O-
En het wordt nog erger.. :x :D

[ Video ]

Née, dat bedoel ik niet. Hij is onzeker maar niet bang. Ze heeft hem gisteren in de felle wind gereden en hij gaf geen krimp. Quick is gewoon niet met zijn gedachten bij zijn ruiter aan het begin van een training, waardoor hij traag op hulpen reageert. Hoe langer je met hem bezig bent, hoe meer hij met zijn aandacht bij je is. Hij moet gewoon leren om vanaf het begin met zijn aandacht bij je te zijn.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 13:47

fransje23 schreef:
Haha Malik is ook al zo een ontdekker!

Waarom vindt je de buitenbak spannend? Ooit iets gebeurt? Geen omheining?

Hij is gewoon groot en er is veel te zien :+
En tot nu toe altijd in een kleine binnenbak gereden dus t is net even anders

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:13

SVRL schreef:
Née, dat bedoel ik niet. Hij is onzeker maar niet bang. Ze heeft hem gisteren in de felle wind gereden en hij gaf geen krimp. Quick is gewoon niet met zijn gedachten bij zijn ruiter aan het begin van een training, waardoor hij traag op hulpen reageert. Hoe langer je met hem bezig bent, hoe meer hij met zijn aandacht bij je is. Hij moet gewoon leren om vanaf het begin met zijn aandacht bij je te zijn.

Ah, bedoel je dat. :j
Meestal zijn jonge paarden traag en stoïcijns omdat ze het allemaal moeten behappen en het veel is wat ze niet tegelijk kunnen verwerken.
Dan lijken ze ook rustig en in zichzelf gekeerd.

Jodym, is ook best spannend, toch anders dan normaal.
Buitenbad was trouwens best een grappige verspreking van fransje. :D

Duke ook al zo'n monster. :')

Zit te wachten op de grondwerker, die komt de drainage doorspuiten, hopelijk werkt dat. :+

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:52

Ineens veel ruimte hebben is ook spannend, hier voelt de paddock ook zó veel veiliger dan de 20x60 buitenbak :=

Handzaam maatje dan Calipsolover :j

Eyota braaf op buitenrit en aan het springen, tof!

Fijn dat je een zadel hebt s1993, nu lekker aan de slag! Heel braaf geweest ook dan :)

Ahhh wat snoezig zo, Malik en zijn geitje <3

Joya ook braaf buiten, bruggetjes zijn vaak wel even een ding ja dus mooi dat ze dat zo dapper doet!

Wat een lieve foto van Timmie zo liggend samen :)

Quick leert hard bij dus SRVL, concentratie is wel vaak een puntje bij dat jonge grut idd. Het klinkt in elk geval heel herkenbaar.
Hier is het afgeleide/trage reageren aangepakt door juist kortere sessies te doen maar vaker te gaan werken, ze heeft gewoon de concentratieboog van een goudvis nog. Moet zeggen dat de eerder altijd aanwezige "beginstuiters" nu bij de training weg bleven, dus het lijkt effect te hebben :)

Zadelmaker staat hier gepland voor 10 maart bij ons thuis (heb 4 zadels liggen en hoop toch wel dat er een daarvan voorlopig past :+ := ), het wordt nu toch wel heel echt zo :):) Kleine muppets worden groot, nog eventjes en het is echt een rijpaard :D :+:

Paarden blijven wel een achtbaan hoor: vorige week zaterdag Pinda's virus -O- , afgelopen zaterdag Pinda onder het zadel *\o/* , en zondagochtend vond ik haar moeder met diepe open wonden op haar hoofd/kaak op stal -O- Zit echt een gat van 2 centimeter diep bij, ze staat met halster om op stal altijd en is waarschijnlijk ergens aan vast blijven haken (halster omlaten is bepaald niet mijn keuze, maar aangezien mensen haar nooit zonder paniek en drama haar halster om kunnen krijgen 's ochtends was het halster omlaten of paard niet meer naar buiten }:0 Nadeel van een stal waar stalgenoten heel lief bijspringen met de verzorging maar waar het gemiddelde niveau van ervaring met paarden erg laag ligt, helaas. Althans, wel met een kopschuw paard.) -O- Arme olle moeke :(:)

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:04

Vientje wat oliebol van de wonden op moeders' hoofd! Balen is dat he, als je moet kiezen tussen twee kwaden...
SVRL als het maar werkt. Timmie kan soms ook zo lopen dromen, dan is het ineens echt zo van, oh we waren bezig he vrouwtje?...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:30

Leuk Calipsolover en Noisy! Altijd leuk en leerzaam om te zien hoe anderen het aanpakken.

Wat een leuke en lieve update vientje! Kan me voorstellen dat je trots bent! Super poedersuiker van die wonden :( paarden.. pff

Super knap kimmsel! Wat goed dat ze gewoon van huis weg ging, ik heb 1 keer op die van mij gezeten op het erf maar hij wilde alleen in een klein rondje :')

S1993, de jouwe ook al zo knap!

Wat lang gelopen fransje :wow: heel knap van paard maar van jou ook :P

Heerlijk filmpje Miranda <3

Hier is meneer een beetje drukker geworden sinds terugkomst van de kliniek. Gister zelfs een trap gekregen van hem.. :+
Ik vroeg zijn voorhand naar links en rechts. Dat deed hij een beetje op z'n achterbenen wat ik negeerde want hij had gewoon veel energie, en hij luisterde wel. Maar het bleek baldadigheid want hij draaide om om weg te rennen en gaf bij het wegrennen een trap na. Auw :') hij schrok zelf erg dat het raak was _O-

Ik wilde hem een week rust geven vanwege al de stress, maar hij moet dus echt weer mentaal aan het werk. Vandaag weer begonnen met een beetje grondwerk en hij was er meteen weer meer bij met z'n hoofd!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:26

Hopelijk voor Pinda een passend zadel!
En wat rot van je andere paardje.. :(:) zou zo'n veiligheidshalster niks zijn, met klittenband?

Lekker Geryon, hopelijk kwam het niet te hard aan.
Dat gaat af en toe zo snel he, voor je het weet sta je in de gevarenzone. :=

Grondwerker is geweest, alleen niet om te grondwerken met Malik. :+
Nu afwachten of de drainage beter gaat lopen.
En ik ben ook wel klaar met dit weer, dat jullie het ff weten. :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:05

Ik kom me ook weer even melden....

Hier gaat Gentle zn 3e week training in en hij gaat zo met sprongen vooruit dat ik telkens versteld sta te kijken :)

Daar waar hij eerst bij het galopperen nog wel eens in de knoei kwam met zn achterbenen waardoor hij dan om uit de knoop te komen n ienimini bokje gaf doet hij dat al ruim 1 week niet meer.

Trainster vind hem leuk, leergierig en makkelijk.... nou, da's mooi maar ik begin nu toch ook wel de serieuze ik-wil-erop kriebel te krijgen dus schiet gewoon op _O-

Nee, zo erg is het nog niet. Ze rijdt m zelf n maand (die is dus de 21e voorbij :):) ) en daarna mag ik erop :D

Morgen ga ik weer kijken....

Gentle word 5 dagen in de week gepakt, 5min gelongeerd om te kijken hoe hij is en dan rijdt ze m 10 tot 15min. Goed is goed en ik ben daar heel blij mee want dat werkt voor hem prima. In het weekend heeft hij dan 2 dagen vrij ;)

Stap,draf,galop, achterwaarts, mini stop vanuit draf en galop, rollback, stuur en whoa zitten er al op en toen ik vorige week 1 van zn mini stopjes zag vanuit draf dacht ik: hij is klaar voor een slidingplate want als hij zo doorgaat krijgt hij straks last van zn knieën of kogels.... hij zet nu al zo zijn kont eronder dat ik alleen maar :wow: stond te kijken _O-

Zo liep hij er afgelopen donderdag bij:
Afbeelding

Ga morgen even poging tot bijlezen n uitgebreid reageren doen

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:30

Geryon, wat een boefje, jammer dat t raak was

Vriendje, balen van de wonde, paarden ook...

Oh wat knap van Gentle! Superstoer zo’n western paard!

Hier gaan we nog niet zo snel hihi, alles op z’n tijd. Tijd vliegt wel! Hij is alweer 4 maand onder het zadel
Houden t nog wel even bij stap & draf. Rest komt wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:05

Hehe, iedereen is hier lekker bezig.

Ik had vandaag zelf les op Quick. Bedoeling was om te kijken hoe hij bij mij reageert. Aanvankelijk was hij er echt niet bij, hij draaide continu zijn hoofd naar rechts en lette echt niet op. Ook met de eerste draf was hij er totaal niet bij. Hierdoor werden zijn gangen door mekaar geklutst, gaf ik meer benen ging hij in galop. Hierdoor werd ik onzeker, waardoor Quick op zijn beurt ook onzeker werd. Dus terug op stap en figuren rijden om zijn aandacht erbij te krijgen. De 2de poging om te draven ging wel goed. Had me voorgenomen om hem te rijden zoals ik thuis zou doen. Als ik alleen ben, geef ik ook een stemcommando. Dus gaf ik de 2de keer ook een stemcommando terwijl ik hem met mijn benen aanspoorde om te draven. Nu had ik wel zijn aandacht, waardoor hij wel in zuivere draf ging, ik er meer vertrouwen in kreeg en we een 3 tal rondjes gedraaid hebben. De rest van de training hebben we vooral figuren gereden en gewerkt op teugel contact. Ik heb namelijk de neiging om mijn teugels te lang te laten, waardoor ik niet echt contact heb met de mond van mijn paard. Ander werkpuntje voor mezelf, ik kijk naar de grond en hou mijn hoofd scheef, wat natuurlijk niet goed is voor de balans van Quick.

Morgen wordt hij mogelijks niet gereden, maar zal er vanop de grond met hem gewerkt worden. Donderdag heeft hij een dagje vrij en vrijdag heb ik terug les. Zou kunnen dat we dan een buitenrit gaan maken. Ik heb geen piste en moet ook leren hoe ik op buitenrit aan onze balans en zijn conditie kan werken.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:13

Hij wordt dus gelukkig alweer een beetje meer het mannetje Geryon, fijn :)) Nou ja niet fijn van de trap natuurlijk, maar wel dat hij zich zo veel beter lijkt te gaan voelen :)

Helemaal eens MirandaFuego, dit weer mag wel weer afbesteld worden....wat een bagger! En, lijkt de drainage te werken?

Wat pakt Gentle het goed op, fijn! Kan me voorstellen dat het gaat kriebelen nu :))

Lekker op het gemakje Jodym :)

Wat prettig dat jij ook zo begeleid wordt SRVL, dat maakt het wel makkelijker om gauw elkaar te gaan snappen :)

Hier vanmiddag weer op bezoek bij mijn knappe kleuter, weer even knuffelen. Verder weinig nieuws, Pinda's moeke haar wonden lijken redelijk dicht te gaan (duimen op geen ontstekingen) en de kleine Shettepuber heb ik van het weekend wat bijgeknipt. Hij ging steeds op zijn eigen sokken staan :+

Ik ben idd driftig op zoek naar zo'n veiligheids/weidehalster met klitteband! Maar dat is nog érg lastig, tips zijn heel welkom (Google me suf). Het probleem is dat er een ring oid aan moet zitten waar een halstertouw aan kan voor het binnen/buiten zetten, en juist dat hebben al die veiligheidsdingen met klitteband niet...maar het is juist nodig zodat ze ermee buiten en binnen gezet kan worden zonder aan haar hoofd te komen, voor de rest heeft ze geen halster nodig :\ En die wat wel sluitingen hebben, hebben meteen heel veel gespen etc erop, dat geeft bij haar ook irritatie (verstelbaar op de neus is geen goed idee :+ ).
Gisterochtend was ze overduidelijk gepoogd halster om te doen voor buiten zetten waar dan weer geklungel bij is komen kijken, ik had weer een madammeke in paniek bij de aanblik van het halster gisteravond (terwijl ze maandag met touw om de hals buiten is gezet, maandagavond geen centje last met halster dus aan de wonden ligt het niet) :(:) Het ging al zo lang zo goed, een keer gepruts en het is weer mis... Denk dat ik met een oud halster naar de schoenmaker ga om een klittebandconstructie ervan te laten maken, zou het anders ook niet weten. (*edit: ik bedacht me nog dat ik Kramer nog niet gekeken had, en hoezee!!! Daar hebben ze een geschikt type halster! *\o/* Vanavond meteen een voorraadje bestellen :D )

Voor wie nog een visuele waarschuwing moet hebben van "laat nooooooit je halster om op stal", zie hier het resultaat (dit is de diepste, ongeveer anderhalve cm diep....ze heeft er meerdere maar de rest is gelukkig redelijk oppervlakkig) :x :(:)

Afbeelding

Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:35

Oei oei, dat zijn lelijke wonden Vientje. Dat nylon snijd ook zo gemeen. Astridj hier op bokt heeft ook een veiligheids halster. Ik weet zo even niet meer welke. Misschien kun je haar een berichtje doen?

Jullie kleuters schieten al lekker op :)
Ik heb even stil gestaan ivm het o zo fijne weer :roll: en griep.
Vandaag voel ik me weer een stuk beter gelukkig en dus gaan we weer aan de gang. Meneertje is er wel aan toe geloof ik want hij loopt weer lekker te kwallen :roll:

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:38

Ik kan hier ook helemaal niks. Alles staat nog steeds onder water. Vandaag mocht Prazani wel even schouwen, dat leek hij wel leuk te vinden :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:22

Die wonden vallen nog mee in vergelijking met de fatale afloop van een incident met een halster om in de box van een kennis van mij.. Dat is voor mij sindsdien dus echt een no go..

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 15:40

Hier wordt er dit jaar geen eentje beleerd.......

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:13

fransje23 schreef:
Die wonden vallen nog mee in vergelijking met de fatale afloop van een incident met een halster om in de box van een kennis van mij.. Dat is voor mij sindsdien dus echt een no go..

Voor mij was het ook altijd een no go, helaas moest ik concessies doen vanwege een enorm kopschuw paard in combinatie met mensen die dat niet gehandeld krijgen in de dagelijkse omgang... Dit bevestigt voor mij maar weer dat ik geen concessies moet doen ;) Mijn andere paarden staan braaf zonder halster op stal, dat is bij ons de normale regel.

Heftig hoor, zo'n ongeluk!

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 17:44

fransje23 schreef:

Ik ken een soortgelijk verhaal. Die hadden een veulen alleen op stal gelaten met het halstertje om...Heel triest en erg dom ;(

Nou, het longeren was hoge noodzaak. Ik had een tornado in de longeerbak :roll: maar op het eind was hij weer braaf en bij de les.
Ik ben ook langzaamaan zijn wereld wat aan het vergroten dwz van het erf af. Hij kent nu alles van de wei naar stal of naar de bak dus vanaf nu ook begonnen met uitstappen op straat. De straat hebben we alleen nog niet gehaald :') Het stukje achter de stal langs was al spannend genoeg. Ik wist niet dat paarden hun oren zover opzij konden laten hangen dat ze een vliegtuig imiteren maar Rudi kan het :') Hij vond het zo spannend, alles moest links en rechts tegelijk in de gaten gehouden worden

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 18:15

Mirandafuego, ik vind jouw filmpjes juist altijd supergrappig! Leuk om te zien hoe speels je met Malik omgaat :) Hij doet het apporteren ook netjes.

Fijn dat het goed gaat met Quick. Bij Koda wisselt de aandacht per dag, al merk ik vaak dat als ik te lang bezig ben met hem, zijn concentratie vaak op is. En in het begin moet hij ook altijd inkomen :') Wel fijn dat je daar ook zelf rijdt en begeleiding krijgt, dan kun je straks als hij 'klaar' is ook makkelijker zelf oppakken.

Leuk om er zo bij te liggen Mrs_Midnight, voelt toch altijd speciaal als paarden dat toestaan.

Vientje wat klote zeg! Nare plekken zijn dat...

Geryon, leuk die baldadigheid, dat klinkt wel bekend. Gelukkig ben ik nog niet geraakt, maar moet af en toe wel streng toespreken. Die rust is dus niet nodig voor hem :P

Leuk dat Gentle het zo goed doet! Is de spanning nu helemaal weg?

Leuk zo'n tornado Noisy, goed dat je hem dan even gelongeerd hebt! Ik ken vroeger ook een pony die zijn oren zo opzij kon laten hangen, ziet er hilarisch uit.

Hier gaat het eigenlijk wel lekker! Ondanks dat ik een hekel heb aan de wind toch lekker bezig gebleven (wij hebben geen binnenbak maar wel een buitenbak met agterbergbodem die altijd goed is). Zondag in de bak gewandeld en wat grondwerk gedaan met het zadel, maandag mocht hij lekker los spelen, dinsdag gereden met mijn nieuwe zadel *\o/* In de longeerbak, geoefend met overgangen maken op mijn benen en zit i.p.v. stem en ook voor het eerst een galopje mee gepakt. Hij is zo slim, hij snapte het gelijk <3 Wel de verwachte bokjes erbij gekregen, maar niet heftig dus vond het niet zo'n probleem. Zadel lijkt wel iets te klapperen nu en dat deed hij met proefrijden niet -O- Ben bang dat het aan de pad ligt, degene die ik nu heb is een stuk dikker (en nieuw dus zit ook nog weinig vorm in) dan die er toen onder lag. Komende week wil ik het zadel er een keer op leggen zonder de pad om te kijken hoe hij dan ligt. Als hij dan nog klappert neem ik even contact op. Ik verwacht dat het aan de pad ligt, want vrijdag lag het zadel wel goed. Zal binnenkort eens een filmpje uploaden van het proefrijden met zadel :D

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:46

Vaak werkt een dunnere pad of showblanket onderlegger beter. Die jonkies hebben vaak amper schoft en zo'n pad is vaak te dik en neemt alle ruimte in. Daardoor schuift je zadel al snel te ver naar voren en gaat het klapperen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 20:57

Gentle gaat goed zeg, ziet er knap uit zo!

Jodym, bij mij gaat het al helemaal niet snel.. :')

SVRL, gewoon lekker wennen aan elkaar, komt wel goed!

Vientje, arm paardje, hopelijk is ze snel genezen. En minder angstig, dit zal daar niet bij geholpen hebben. Maar hopelijk is zo'n veiligheidshalster beter. :j
Op zijn sokken staan? :')
Hier groeien de staarten wel altijd enorm snel maar de sokken blijven op maat.
De bak is echt zeikesnat dus het heeft niks geholpen. :')

Noisy gelukkig weer wat beter!
Ze gaan echt klieren he, is wel echt de tijd ervoor denk ik ook, hier zijn ze ook maar aan het klieren met elkaar.
Je hebt dus lekker gevliegerd..
Haha Rudi heeft vliegtuigoren. :D

Golden Arrow ja dat schouwen vond ie wel leuk natuurlijk! :P

S1993 wat een lief compliment, ik vind het ook vooral leuk om lol te maken met Malik. :D
Gaat bij jou dus al goed zo met rijden!
Zo'n pad moet ook in vorm komen idd, ik heb zelf nooit iets diks want dan ligt het zadel toch niet zo mooi, maar dat is een dressuurzadel.
Maar met een westernzadel moet het wel wat dikker.
Misschien een deken proberen?