Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Retjethorse

Re: Paarden die in 2019 beleerd gaan worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:59

Ik heb geen spanning opgemerkt, dus dat is geweldig. :D
Het is niet echt ideaal weer om veel met de paarden naar buiten te gaan hier... Al valt het bij jou met de sneeuw wel mee zo te zien? Hier in het dorp liggen sommige banen echt nog vol, want zout strooien doen ze hier amper. :') Eenmaal Aliaa wat meer beleerd is onder het zadel, ben ik ook van plan om meer met haar rechtuit te gaan stappen het komende jaar! Het enige nadeel is dat je altijd iemand mee moet hebben, alleen durf ik nog niet goed met haar. :P Aan de hand wel, maar niet als ik erop ga zitten. xD

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:09

Retjethorse schreef:
Ik heb geen spanning opgemerkt, dus dat is geweldig. :D
Het is niet echt ideaal weer om veel met de paarden naar buiten te gaan hier... Al valt het bij jou met de sneeuw wel mee zo te zien? Hier in het dorp liggen sommige banen echt nog vol, want zout strooien doen ze hier amper. :') Eenmaal Aliaa wat meer beleerd is onder het zadel, ben ik ook van plan om meer met haar rechtuit te gaan stappen het komende jaar! Het enige nadeel is dat je altijd iemand mee moet hebben, alleen durf ik nog niet goed met haar. :P Aan de hand wel, maar niet als ik erop ga zitten. xD

De foto is zondag genomen. Ik ben meteen na de rit van zondag vertrokken naar Italië en nu echt net thuis.
Heb mega dikke benen van de lange dagen zitten (vergaderen), rondlopen op hoge hakken en de auto-vlieg-autoreis.
Italië he, daar wordt je als vrouw geacht wel presentabel erbij te lopen en daar horen hoge hakken bij. Dus ik heb alle sneeuw in NL gemist en ben nu allang blij dat ik met mijn benen omhoog op mijn heerlijke bank kan zitten. Je weet pas dat je een fatsoenlijke bank mist als je een week in een hotel en vergaderzalen hebt geleefd. Oh en restaurants, want eten is een religie op zich in Italië.

Nadeel is inderdaad dat je in het begin nog niet alleen naar buiten kunt, maar ik hoop dat hij snel genoeg went aan dat stukje buiten, zodat het over een paar weken wel lukt. Hij mag nog 5 weken niet op de volte of aan de longe, dus ik heb weinig keuze.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:29

Gaaaf retjethorse!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:33

Isabel_k schreef:
Nu moet je wel ~~}>

:') Jups extra motivatie

Wat gaaf retjethorse *\o/*

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:35

SBravour schreef:
Oef wat een prachtige kleur heeft je vos. Die wil ik er wel bij hoor.

Dank je wel! Ik vind haar ook prachtig :) Voorlopig hou ik haar toch maar zelf :D

Gaaf Retjehorse! Wat fijn dat ze zo relaxed was :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:53

Gaaf retjet!

Vind je het niet eng zonder body Protector? Ik durf dat niet meer hoor :+

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:01

Nee totaal niet. Ondanks dat ik nog maar 1 keer eerder op Aliaa gezeten heb, voelt ze zoveel vertrouwder aan dan mijn vorige paard (hoewel die doodbraaf was). Nu moet ik zeggen dat ik nog nooit zo hard gevallen ben van een paard dat ik iets gebroken had of dat het echt erg was. Meestal gewoon een blauwe plek en eventueel een schrammetje. Ik heb zelfs geen body protector meer waar ik in pas. Degene die ik had, was van toen ik nauwelijks 10 jaar was. :')

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:04

Daphara schreef:
die palomino is zooooooooo mooi!

Dank je wel! :o
We zijn alle fasen meerdere keren doorlopen, van "Mijn hemel, dit komt nooit meer goed", naar "Ik kan het niet geloven dat die gave van mij is." en vice versa.

Daphara schreef:
en al met al ging het super.

Wat gaaf dat je dit al samen kunt doen. Lijkt me heerlijk. Maar ook spannend.

Retjethorse schreef:
Ik heb vandaag een rondje gestapt met Aliaa!

Gefeliciteerd! Ziet er relaxed uit. Super hoor.

Retjethorse schreef:
Is het een palomino? Ze lijkt best nog donker te zijn.

Het is nogal een toverbal. Van beige/huidskleur in de winter, naar lichtbruin in de zomer, en tussendoor alle variaties die er bestaan inclusief oranje-achtig. Ze begon paar maanden geleden ook zwarte binnenbenen en billen te krijgen, >;) dat begint nu weer te verharen.
Ze is palomino getest (was vos met 1 verdunning). Maar er zal nog iets bijzitten, "Wortel-Sooty" ofzo.
:D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 21:52

Afgelopen dagen is de knop omgegaan. Joy was totaal uit haar hum door het vele binnenstaan met de sneeuw. Dunne mest en een bak energie waar je bang van werd.

Dus we gaan beginnen aan de opleiding! *\o/*

We hebben het lang genoeg kunnen rekken, maar ik merk aan alles dat ze klaar is voor de volgende stap.

Morgen heb ik eerst nog een les dubbele lijnen en dan vanaf volgende week gaan we haar oppakken vanaf de grond. Voorlopig nog op een sidepull. Zorgen dat alles bevestigd is op de grond en dan onder het zadel. It's gonna happen!! :))

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:58

Rivano: toverballetjes zijn leuk! :))

Gimme_Joy: Spannend! Je merkt het echt als ze klaar zijn voor een stapje verder te gaan, leuk he. :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 22:03

Absoluut! Ik was een tijd terug nog erg aan het twijfelen en bang om dingen te haasten, maar dit is zo duidelijk.

Ze is alleen nog erg jong. Pas in 20 april wordt ze 3. En ergens wil ik echt tot mei wachten met onder het zadel.

Maar Joy is tot nu toe met alles erg snel. Groeien en ook mentaal dus. Heftig vind ik dat wel! :oo

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:08

Ik denk niet dat je met oppakken vanaf de grond al erg veel kwaad kan doen. :) Ik veronderstel niet dat je alle dagen een uur met haar zal werken, dus waarom niet af en toe haar een mentale uitdaging geven als zij daar klaar voor is en zelfs nood aan heeft?
Ik merk het bij de mijne ook, vooral dat mentaal bezig zijn heeft ze nodig. :j Mocht je merken dat het op een bepaald moment wat te snel gaat voor Joy, dan kan je altijd nog een stapje terug doen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 22:11

Dat is zeker waar. Ik blijf sowieso kijken naar haar en haar vorderingen. En er is nog genoeg te doen voor we erop gaan!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:16

Gewoon je gevoel volgen, dat doe ik ook. :)) Dat komt wel goed met jullie, er zijn veel Quarters waar ze op die leeftijd al aan het rijden zijn jammer genoeg.
Ik ben wel benieuwd naar hoe je bij western rijden de teugelhulpen om te sturen aanleert. Is dat in het begin min of meer zoals bij het Engels rijden en later pas overschakelen naar neckreining?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 22:24

Klopt. En dat is juist wat ik níét wilde. Ik ben me erg bewust van de "slechte naam" vanuit de westernsport om met 2 al te beginnen. Helaas komt dst onder andere door de futurity. Daar mag je showen met 3-jarigen. Die zijn dus al showklaar.

Maar ik heb Joy niet inbetaald en dus alle tijd.

In principe leer je de western manier van sturen direct aan. Wijken voor druk is ook al meteen een hot item, dat leer ik haar nu op de grond ook al. Het is heel fijn als ze de neckreining al vroeg kennen.

Maar de basis zal vooral zijn om te leren lekker haar neus te volgen en ontspannen te lopen. Soepel door haar lijf en correct op de hulpen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:33

Dank je voor de uitleg, het is de bedoeling dat Aliaa ook western gereden zal worden, maar ik ben zelf een groentje op dat gebied, dus hoe dat zal uitdraaien moeten we nog zien. :')

Pas maar op dat je niet in de kantine eindigt als ze haar neus moet volgen... }>

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 22:43

Retjethorse schreef:
Dank je voor de uitleg, het is de bedoeling dat Aliaa ook western gereden zal worden, maar ik ben zelf een groentje op dat gebied, dus hoe dat zal uitdraaien moeten we nog zien. :')

Pas maar op dat je niet in de kantine eindigt als ze haar neus moet volgen... }>

_O- sh*t nog niet eens aangedacht! := >;)

Ik weet niet in welke regio je zit? Ik kan je wel wat western trainers aanraden. :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 22:45

België, kanten van Aalst (Oost-Vlaanderen, tussen Gent en Brussel in). Tot nu toe heel weinig trainers gevonden eigenlijk. Maar mijn Parelli lesgeefster rijdt ook western en zij heeft de laatste keer aangegeven ons te willen helpen. :j

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 22:47

Oh nou, dan zou ik dat doen! Helemaal goed *\o/*

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:12

Voor een bijna driejarige is opgepakt worden vast leuk! Spannend hoor!

@retjet
Grappig en fijn dat het al zo vertrouwd voelt. Joep voelt rustig maar wiebelig en juist omdat ik er al af ben geklapt vind ik het wel fijn om een body Protector te hebben.

Al is hangen met een BP niet grappig. Toen ging ik er bijna voorover af :') Terwijl Joep niet eens bewoog _O-

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:18

Het grappige is dat ik dat gevoel echt van in het begin had met haar. Niet dat ik er in het begin meteen op zou gaan zitten zijn ofzo, maar ik weet niet. Ze lijkt zo volwassen en nuchter in haar koppie. Enkel verkeer is ze geen fan van, al lukt dat wel als rustig voorbij rijden.
Dat hangen vind ik sowieso niet handig. :') Ook niet zonder BP. _O- Maar ik kan me voorstellen dat Joep nog een heel ander kaliber is dan Aliaa. Aliaa heeft geen negatieve ervaringen op dit gebied, en Joep wel. Bij een paard als Joep zou ik er bijvoorbeeld niet aan durven beginnen omdat ik bang ben om fouten te maken. Ik zie mezelf niet als een geweldige ruiter, integendeel, ik heb al heel erg lang niet meer gereden...

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:24

ik heb dat bij Duke totaal niet, bij alles wat ik doe denk ik nog 'WAT een kleuter'.
Zo snel afgeleid, ongeduldig en soms gewoon echt nog een puber.
Terwijl hij ontzettend slim is en snel leert en dat is voor mij wel vaak verwarrend, maar het is heel duidelijk dat Duke nog echt een baby is in zijn koppie.

Maar mijn vriend is volgende week klaar met zijn examens en dan gaan we Ben terug oppakken!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:27

Ik ben ook geen geweldige ruiter en dat zou ik ook nooit claimen. Ik heb wel 14 jaar ervaring en een hoop gekken onder mijn kont gehad :+

Verder ben ik rustig en niet zo snel van mijn stokje te brengen (is dat het spreekwoord?). Of ik de meest ideale ruiter ben om een paard in te rijden? Dat weet ik niet. Ik denk sowieso dat het niet handig is om Joep in te rijden als inrij-maagd. Maar goed. O:) Ik ben wel rustig, consequent, voorzichtig en vriendelijk. Dat zijn denk ik wel belangrijke componenten om een paard mee op te leiden.

Bang om fouten te maken ben ik niet. Ik ken mijn paard goed en kan hem (inmiddels) goed lezen. Daardoor durf ik het met gezond verstand (!) en goede begeleiding (!) aan. Al is het geen aanrader. Nu niet, nooit niet. :))

Toen ik begon met het inrijden van Joep heb ik wel een paar fouten gemaakt. Maar nu ik die gemaakt heb en Joep op dit moment niet meer bang is voor de voorgaande stappen (zoals hangen), denk ik dat het wel goed komt. Het gaat nóóit een ideaal rijpaard worden. Daar heb ik mij wel in vergist. Hij gaat absoluut een behoorlijke lijst met eisen, regels en volgordes van zijn kant meekrijgen. Als wij daar samen goed mee om leren gaan denk ik dat ik er een heel fijn paard aan ga hebben. Anderen durf ik niet te zeggen. En dat zeg ik niet omdat het mijn 'stoere-wilde-zwarte-hengst-die-alleen-ik-kan-rijden-is' <<) :+

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:39

Ik wil dit toch met jullie delen :D
Toch de kans gepakt om een slee te kopen en te gaan sleeën :D

Eerst een vriendin er op, en ik er naast lopen. Toen geruild en toen verzette hij geen stap meer _O-
Hij keek alleen maar achterom waar ik was en wilde niet meer. Toen vroeg ik of ze hem lang touw wilde geven en ben ik tegen hem gaan praten. Toen werkte het gas weer :D

Toen heeft ze het touwtje vastgemaakt aan het tuig (zodat we hem nog konden pakken mocht het nodig zijn) en ben ik zelf gaan sturen. Uiteindelijk draafden we lekker en zelfs 2 galopjes gedaan :D
Hij ontspande, oortjes er op en hij ging zelfs momenten nageeflijk lopen (met een los teugeltje :)) )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kleine note: hiervoor had hij alleen nog maar een bandje gesleept, waar hij niks om gaf. Met het puzzelen hoe de slee moest kwam hij even "helpen" en draaide hij dus om met slee er bij. Hij stond klem en keek alleen maar 'help ik heb iets gedaan wat niet werkt'. Hieruit maakte ik dus op dat hij de slee niet eng vond

Ik heb namelijk een hoop commentaar gekregen dat het niet verstandig was en dat hij een trauma had kunnen oplopen en dat ik dan nooit meer zou kunnen mennen.
Ik ken hem goed, we vertrouwen op elkaar en hij is zo nuchter dat ik dit aandurfde.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 23:45

Ooit moet de 1ste keer zijn om een paard zadelmak te maken, niemand leert het zonder te oefenen.
Ik heb er nooit begeleiding in gehad, ben het gewoon gaan doen en heb inmiddels mijn eigen methode.
Vroeger was ik voor de duvel niet bang en deed ik het voor iedereen en elk paard maar, ondanks dat er met mak maken nooit iets gebeurd is, tegenwoordig doe ik alleen nog paarden van mezelf en bij hoge uitzondering 1 voor iemand waarvan ik weet dat er nooit iets mee gedaan is.

Gimme-joy: leuk hoor, inmiddels kun je er best wat mee doen.Die van mij mag morgen weer mee naast de fiets naar de manege en weer ff op de spuitplaats etc.
Leg ik ook gelijk ff een zadel er op om te kijken of die past.Daar reed ik haar moeder altijd mee maar past helaas op geen van mijn andere paarden.