Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:29

Kabayo,
De foto met De strepen is van toen Limo nog maar 1 of 2 maanden op de manege stond (juli/augustus).
Hij was toen idd schraal en kreeg bijgevoerd door de stalbaas.
Deze foto is recent:
Afbeelding
Verschil hé
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-12-17 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Berichten: 14185
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:31

Ik vond het al zo vreemd artflicious. Hij was zo opgeknapt :D hij ziet er goed uit!

Wat raar sbravour hihi die dekens koop ik zeker nog eens. Eerst sparen

carika
Berichten: 1598
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:24

Zimba is gelukkig totaal niet onder de indruk van de longeersingel.
Het bit daarentegen vind hij echt niks, hoofdschudden etc. Met welk bit beginnen jullie?
Ik heb nu een enkel gebroken watertrens en een myler bit geprobeerd maar heb zo’n beetje alle standaard dingen wel in de kast. Trial and error is een optie maar ik ben vooral benieuwd wat jullie doen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 23:30

Ik begin graag met een leerbitje; vormt zich naar de mond, kun je onder de kin sluiten met een riempje (stabieler) en als het paard bij het in- en uitdoen nog wat onrustig is, tikt ie niet zo hard tegen tanden of kiezen aan. Ik smeer 'm meestal in met een beetje honing.

Is je paard door een (goede) tandarts bekeken voor je het bit in deed?

carika
Berichten: 1598
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:03

Ja tandarts is al geweest, niks bijzonders.
Leer is inderdaad wel fijn, mijn lerenbit is alleen te klein voor hem.
Kunststof vind ik vooral in de winter ook fijn.

Muronia

Berichten: 19688
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 01:10

Ik lees nog steeds met interesse met jullie mee hoor. Ik weet niet meer of ik het in dit topic al had genoemd, maar het bijposten lukt me op dit moment niet omdat ik er met mijn hoofd niet helemaal bij ben aangezien mijn moeder terminaal ziek is en erg hard achteruit gaat. Ik ben daarom ook weinig met de paarden bezig en zoveel mogelijk bij mijn ouders op dit moment. Ik heb deze week nog wel 1 keer kort geoefend met het zadel. Dat ging prima, alleen wandel ik dan een paar rondjes met haar door de bak ermee en dan merk ik wel dat ze wat heter is. Eens bedenken wat wijs is, toch beheerst bij me houden met zadel op steeds of eens aan de longe laten lopen ermee zodat ze zich er echt over kan uiten (ik vermoed wel echt even uitbokken)..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 01:31

Alle begrip murosch. Misschien longeren hoewel bokken niet toegestaan zou mogen worden. Maar gert van de hof doet toch ook longeren met zadel erop en laat ze bokken?

Carika ik heb een dubbel gebroken bit ene met goud mondstuk en ene met blauw die al geoxideert is. Beide reageert mijn paard goed op.
Bewust gekozen voor dubbel gebroken omdat enkel gebroken werkt als een notenkraker. En bij elk paard waarbij ik van enkel gebroken naar dubbel gebroken ben gegaan merkte ik positieve veranderingen op. Zowel in bit indoen als tijdens het rijden.

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:18

Heel veel sterkte Murosch :+:

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:57

Veel sterkte Murosch!


Breezer heeft een kunststof ongebroken trens in. Gebroken bitten vind ik onvriendelijk en veelste wiebelig voor een jong ding. en metaal is zo koud in de winter en slaat hard tegen de tanden als ze nu nog beetje onrustig zijn, vind ik ook niet zo handig.

Kabayo schreef:
Toydol ik durf dat niet he :') 1x mijn pony voor de band gehad, die ging er vandoor , band sloeg om een paal van de longeercirkel , de zweng en de rest kwam er achter aan , pony in paniek , ik kom achter de zweng, word ook meegesleurd. Pfff hele nare ervaring mee gehad. En was toen nog genezende van een bekkenbreuk , dus was nog heel breekbaar , deed ook goed zeer. Maar fijn dat het bij jullie goed ging :D anders moet je maar eens langskomen :P


Schattig met de kerstversiering!!

En ja, je moet het ook niet doen zonder juiste ervaring en begeleiding/ hulp. Althans, niet met 1 die kan schieten, en dan ook vermijden een (kleine) ruimte met palen waar de band om heen kan slaan. Heb die fout ook een keer gemaakt haha. Dat eindigde alleen wel prima.

Wij deden het in de grote rijbaan, ik had breezer aan de longeerlijn met een touwhalster, en mijn stalbaas had hem aan de dubbele longe. Als ie dan zou rennen kon ik hem enigzins op de volte houden. En heb hem van te voren gelongeerd aan halster, dus geen opgekropte energie meer. Maar hij heeft niets gedaan, was wel duidelijk gespannen maar niet erop geacteerd.


Murosch: persoonlijk zou ik eerst longeren zonder zadel, en dan stappen ermee, zodat er wel een "zadel is dus niet bokken en rennen"link gelegd word. In theorie als ze zo bang is dat ze hem eraf wil bokken, was het paard voor die stap eigenlijk niet klaar.

Muronia

Berichten: 19688
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:04

Bedankt allemaal hoor.

Longeren zonder zadel kent ze al goed (met longeersingel ook) en dat gaat helemaal prima. Zadel op hebben we ook al vaak gedaan, ook aan de hand stappen en zelfs draven gaat goed. Ik heb alleen het gevoel dat ze zich er het liefste mee uit zou willen rauzen (vast geen goed woord, maar ik denk dat het wel duidelijk is). Ze beheerst zich wel als ze met me mee loopt, maar ik merk het wel aan haar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:27

Ik begrijp het wel Murosch dat ze dan liever eens goed haar gang wil gaan.

Hier zit vanavond een zeer trots baasje :D
Vandaag Limo weer getraind en dit keer het zadel ipv longeersingel. Heb rustig gewerkt en het zadel er een aantal keer op en af gelegd.
En dat terwijl er twee anderen aan het rijden waren in de piste. Limo bleef er goed ontspannen onder. *\o/*
Helaas geen beeldmateriaal maar daar zorg ik wel voor Next time.

Aansingelen heb ik niet gedaan. Alleen voorlopig op en af leggen.

Wat ik zeer positief vond is dat Limo het zadel ook zelf kwam opzoeken als ik het vast had en het dan ook aftaste met de lippen. Zijn nieuwsgierigheid wordt ook beter.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:52

Murosch schreef:
Bedankt allemaal hoor.

Longeren zonder zadel kent ze al goed (met longeersingel ook) en dat gaat helemaal prima. Zadel op hebben we ook al vaak gedaan, ook aan de hand stappen en zelfs draven gaat goed. Ik heb alleen het gevoel dat ze zich er het liefste mee uit zou willen rauzen (vast geen goed woord, maar ik denk dat het wel duidelijk is). Ze beheerst zich wel als ze met me mee loopt, maar ik merk het wel aan haar.

Dat bedoelde ik niet, ik bedoel, eerst longeren en dan naar de rijbak en zadel erop. Zodat ze niet met een bommetje ook nog iets 'engs' erbij krijgt, zegmaar.

Ik heb liever dat een paard bij mij leert dat ie in het werk, nooit, nooit boksaldo's gaat geven of leert dat spanning ineens betekend dat ie wel als een idioot bokkend weg mag rennen. Dat mag die gewoon niet, nooit. Dat doet ie maar in zijn eigen tijd.
Maar om te voorkomen dat zo'n jong dier zn spanning in gaat houden en onzeker wordt omdat ie niet weet wat ie er mee moet, of gewoon alsnog gaat, wil ik dus gewoon dat die spanning eerst eruit is voordat ik uberhaupt wat ga doen.

Ik gooi Breezer dus meestal even los, voordat ie iets serieus moet doen, of ik laat hem aan een halster uitrazen aan de longeerlijn. Hoofdstel betekend bij mij gewoon geen gekke dingen. Maar dan moet je zo'n jonkie natuurlijk ook niet in de val lokken.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:48

Art : Wat kan limo lekker bewegen op dat filmpje zeg! Hoe groot is hij?
Als je die draf er nou OHZ uit krijgt 8-) 8-) 8-) 8-)

Brecht : Ziet er lekker uit! Vind je het niet vervelend dat er geen lantaarnpalen staan? Ik ben dan altijd bang dat autos ons zo laat zien dat ze doorracen. Dan ligt lina in de sloot }:0

Elina : je moet maar oppassen dat je niet in slaap valt in dat lekkere stro!
Fenna slaapt wel bijna volgens mij

Toydoll : de tuigen zijn idd aan de prijs. Ik kon hier voor een mooie prijs aan komen, top voor beleren. Dus denk dat ik er echt wel jaren plezier van kan hebben!
Ik zag ook ergens een mooie foto van jouw pony langs komen! Ziet er stoer uit zeg in tuig!
Fijn dat hij met slepen zo braaf was!

Art : zon hartslagmeter lijkt me ook ideaal, vooral om later te trainen voor de wagen ook.
kun je alles precies in de gaten houden

Welkom Eline! Knappe appie heb je! Is de haflinger al verkocht?

Sbravrour : Mooie deken hoor!! Staat goed

Art : Rustig vast staan is wel heel fijn he! Dan hoef je je geen zorgen te maken als je even iets moet pakken.
Was hij was lief voor de dierenarts?

Sbravour : verwend paardje met al die cadeaus [&] [&]

Elina: ik ben nog steeds van mening dat die eerste foto op de kerstkaart moet!! *\o/*

Art : hij is echt opgeknapt zeg!

Carika : ik ben begonnen met een dubbelgebroken trensje. Gewoon even uit laten schudden heb ik gedaan.
Na paar minuten was het ook wel klaar. Heb je het bit wel op de goede hoogte hangen?

Heel veel sterkte murosch, ik begrijp dat je hoofd niet echt op bokt gericht staat.. Nogmaals sterkte :(:)

Toydoll : Ik verwarm het bit altijd een beetje tussen mijn handen. en heb hem altijd binnen op kamertemperatuur liggen. Ze zal met mennen ook zon bit in krijgen dus dan het liefst ook maar ermee oefenen. Dat het klettert tegen de tanden heb ik hier eigenlijk nog nooit ondervonden...

Wat goed Art!!!!! Ik snap dat je trots bent! *\o/* Brave Limo

Losgooien voordat ik bezig ga doe ik nooit. Ze moet maar gewoon normaal doen als we bezig zijn, ze staan dag en nacht buiten met inloopstal dus dan moet ze daar maar rennen. Wil later voor de wagen ook niet eerst moeten longeren voordat ik wegga, dus begin er ook niet mee.

Zo, ik zal even wat over die van mij vertellen, we gaan echt als een speer in dit topic zeg!
Zoals ik al gemeld had is deze week mn tuig binnen gekomen, gisteren hebben we voor het eerst droog gemend! Ik had mn vriend zover gekregen dat hij mee ging om haar aan een touwtje los vast te houden zodat ze niet volledig in het dal gegooid werd. In het begin wilde ze telkens weer draaien zodat ze weer voor me stond. Maar op een gegeven moment ging het echt wel goed! Ze schrok een paar keer maar was best snel weer rustig.

Op een gegeven moment heb ik zelf het extra touw in handen gehouden zodat er niemand meer naast haar liep. Toen ging ze ook braaf door! Het heeft in totaal 20 minuutjes geduurd denk ik. Toen zijn we weer lekker naar huis gegaan. Zometeen komt een vriendin voor mijn verjaardag en dan gaan we ook even weer met haar bezig. Ze pakt het in ieder geval heel braaf op!

Had dit bericht nog staan in de verzendstatus staan maar was dus nog niet verzonden :')

Hier had mijn vriend lina nog vast en liep hij ernaast. Ze luistert wel heel braaf naar mijn hulpen :j
http://www.youtube.com/watch?v=jTywQUgxO20

En dit was vandaag, eerst had een vriendin haar vast, paar keer uitbarsting gehad.
Ze is duidelijk onzekerder als ze alleen voorop moet. Maar ze gaat wel braaf vooruit. We stoppen vaak na een goed stuk even en dan beloon ik haar. Dan gaat ze steeds een stukje zekerder lopen :o
Ik ben heel blij met hoe braaf ze is! Soms schrikt ze heel even maar daar zijn ze ook jong voor.

http://www.youtube.com/watch?v=qSN7CFhp8rY

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:08

Nynkster, ik zou limo nog eens moeten meten. Is nu al een tijdje geleden. Maar ik schat dat hij rond de 1m48-1m50 zal zijn. Hij is duidelijk een stuk groter dan mijn vorige pony. Dat zie ik ook goed als hij in de piste naast de bakrand staat.

Lina reageert toch goed op het mennen zie ik. Knap ook dat ze het tuig zo snel accepteert achter de billen.

Kabayo

Berichten: 14185
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:11

Haha nynke ik sliep idd bijna. Maar als ik te stil blijf liggen gaat zilver heel voorzichtig met haar hoef over mijn schoen schrapen :') Lady drukte altijd mijn handen opzij. Die twee hebben zo veel gemeen <3 volgend jaar maar op de kaart! Kaart van dit jaar is al klaar :D knappe Lina! Mooie verjaardag gehad?

Sterkte murosch :(:)

Ik gooi zilver ook nooit los voor het werk. Ze moeten gewoon leren normaal te doen. Maar gelukkig is zilver nooit een idioot bommetje. Zilver houd van werken. Als je het bit voorhoudt pakt ze het direct aan. En nee is niet aangeleerd met snoepjes

Super artflicious!!

Zilver heeft een dubbelgebroken aurigan bit. Heel erg fijn. Ongebroken bitten worden ze naar mijn idee "heel hard" in de mond van. Met het mennen krijgt ze ook geen stang . Maar een trens

Toydoll dankje! Was een heel gepriegel met de ballen :D
Wel handig inderdaad met 2 personen. Maar ik laat het liever iemand doen. Ben te bang dat het misgaat..

Hier even 10 min gelongeer. 2e pessoa. Boeide haar nu niks :) ze hoestte wel even kort. Vond het verrekte koud dus paard ingepakt
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:19

Even gezocht naar foto's, beetje lastig want exact in dezelfde houding heb ik niet.

Limo
Afbeelding
Harley (+- 1m38-1m40)
Afbeelding


Kabayo is het bij jullie ook zo koud aant worden?

Ahja nynkster, limo is voor mijn veearts altijd lief :) al vanaf dag 1 nooit problemen gehad bij de veearts (is een vrouw).

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 06:24

*\o/* *\o/* *\o/* Knox is met succes geruind! *\o/* *\o/* *\o/*

Ging niet helemaal zonder slag of stoot, maar hij is nu hengst-af! Heel blij ermee! Ze hebben hem in de koeienstal gezet waar normaal de hoogzwangere dames ingaan vlak voor de bevalling haha, tijdens de castratie had Knox veel bekijks van de ladies!

Afbeelding
Ze hebben em gelijk maar een deken opgelegd, kon ie daar ook meteen aan wennen!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:24

Kleinvosje, wat wordt bedoelt met "zonder slag of stoot?"
Wel erg goed dat het uiteindelijk gelukt is. Nu maar hopen dat het niet te veel gaat zwellen.

Ik had een vraagje aan de mensen die zowel dressuur als jumping willen doen later.
Gaan jullie voor twee zadels of voor 1 veelzijdigheidszadel?
Ik wil namelijk beide doen maar een stalvriendin kreeg opmerkingen toen ze bij de dressuur met een VZH springgericht zadel reed. Ze zei wel dat het afhankelijk is of je bij de LRV of VLP rijd.

Ik heb een veelzijdigheidszadel springgericht die ik gebruik voor zadelmak maken. Maar wil daarna graag een aangemeten zadel die echt goed past en goed aan te passen is.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:32

Ja ze pakt het heel braaf op! Nu weer even 5 dagen vakantie en dan gaan we weer verder :D
Tuig heeft ze eigenlijk nooit een probleem gevonden. Ze schrok 1 keer van de broek maar dat was het ook. Wapperende riempjes tegen haar buik en billen is ook geen probleem.

FIjn dat het gelukt is Knox! Ze geven zich soms wel zo slecht over.

Art : ik ga natuurlijk niet rijden, maar ik had wel altijd 2 zadels. Ik vind een vzh zadel gewoon niet fijn voor dressuur. Die gaf niet heel veel steun, en bij die opgooiende friezen vind ik dat opzich wel fijn :7
Dus gewoon een lekker zittend dressuur zadel en dan een mooi springzadel. Kost even wat meer maar denk dat je er achteraf veel meer plezier van hebt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:51

Maar ook heb je dan twee kasten of 1 grote kast nodig. Ik heb een kast met aan ene kant leggers en aan de andere kant plaats voor 1 zadel. (Heeft mijn stalbaas voor mij gemaakt omdat er een kast tekort was).
En een zadel bij de zadels van de manege hangen durf ik niet.

Op de manege rijden we alleen mrt springzadels. Maar ik merk wel dat mijn houding beter is in een dressuurzadel (reed harley en beauty met een dressuurzadel).
Moet wel melden dat ik juist niet van een diepe zit en veel wrong hou.
De dressuurzadels die ik heb gehad waren allemaal weinig/platte wrong. En geen diepe zit.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 04-12-17 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:55

Dat is dan wel zo inderdaad.. Ik had ook geen grote kast maar had de zadels redelijk dicht boven elkaar hangen. Kon precies, heb er geen eigen foto van maar dit geeft een idee

http://i43.tinypic.com/2rrtrps.jpg
mijn kast was wel vele malen kleiner, ik had echt zon locker kast

spottedponie
Berichten: 2964
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:02

Ik had me hier al gemeld, en heb een tijd stilletjes meegelezen, onze 2 3-jarigen liepen nog in het land dus weinig te melden, maar inmiddels zijn ze thuis en kan ik op het gemakje gaan beginnen met ze :)

Zal straks eens kijken of ik een foto kan maken van beide heren, al zien ze er nu niet uit met wintervacht...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:09

spottedponie schreef:
Ik had me hier al gemeld, en heb een tijd stilletjes meegelezen, onze 2 3-jarigen liepen nog in het land dus weinig te melden, maar inmiddels zijn ze thuis en kan ik op het gemakje gaan beginnen met ze :)

Zal straks eens kijken of ik een foto kan maken van beide heren, al zien ze er nu niet uit met wintervacht...
lekker foto's tonen. De wintervacht maakt ze juist schattige beertjes :D

Moest weer even gaan spieken hoe ze eruit zagen. En keek daarvoor tussen je berichten.
Je hebt wel een zwak voor zwarte paarden he?

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:22

Art_Ificious schreef:
Kleinvosje, wat wordt bedoelt met "zonder slag of stoot?"
Wel erg goed dat het uiteindelijk gelukt is. Nu maar hopen dat het niet te veel gaat zwellen.

Ik had een vraagje aan de mensen die zowel dressuur als jumping willen doen later.
Gaan jullie voor twee zadels of voor 1 veelzijdigheidszadel?
Ik wil namelijk beide doen maar een stalvriendin kreeg opmerkingen toen ze bij de dressuur met een VZH springgericht zadel reed. Ze zei wel dat het afhankelijk is of je bij de LRV of VLP rijd.

Ik heb een veelzijdigheidszadel springgericht die ik gebruik voor zadelmak maken. Maar wil daarna graag een aangemeten zadel die echt goed past en goed aan te passen is.


Ik weet niet of de uitdrukking zonder slag of stoot ook in België bekend is Art, maar wil idd zeggen dat het niet vanzelf ging. Hij is bij de eerste twee pogingen blijkbaar zó geschrokken van die dierenarts dat dat nu nogal een issue is geworden en hij echt bang geworden is. Heel jammer.
Ze houden em goed in de gaten gelukkig en lopen veel met hem,koelen waar nodig en ge en em veel tlc!

Wat je zadel vraag betreft: ik zou gaan voor 2 aparte zadels. Ik heb heel lang een vz zadel gehad maar ging zo vooruit qua zitten in een dressuur zadel. Voor de paar keer dat ik sprnog heb ik een leuk tweedehands zadelt op de kop getikt.
Even kijken of er een extra steun in je kast kan!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:32

Zonder slag of stoot kennen we wel maar was benieuwd wat er gebeurd was. :D

Mijn zadelkast is nu al te klein voor wat ik heb en heb niet overdreven veel spullen, mijn vorige pony had meer dekjes, getten etc.