. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. 
Een stap verder is vanuit het zadel vragen. Vraag je links dan ga je zelf overdreven op rechts zitten om het linker been te ontlasten zodat ze het makkelijk naar voren kunnen gooien. En natuurlijk omgekeerd werkt het met rechts pas vragen ook zo.
gelukkig even geen schrikmoment gehad. Succes met de kat! Stippie schreef:Hopelijk valt het mee bij je, maar na het aanleren van zo iets als dit, heb ik het te vaak fout zien gaan.
Een paard waarvan de hoef half weg was door het schrapen al de baas ergens in het zicht was en verschillende paarden die zijn of haar baas een flinke schop gegeven hebben omdat ze een snoepje wilde en dan maar begonnen met graven. Helaas wilde de baas op dat moment helemaal geen trucs van het paard.
En de hoefsmid gaat ook regelmatig lekker er van slingeren aangezien de baas er voor staat (soms zelfs al met snoep) en het paard toch al de voet omhoog heeft.
Niet mijn soort trucs dus

. Bij ons heeft dat goed gewerkt want ze is bijna nergens meer bang voor. Vanochtend sinds lang, was ze weer zo gespannen. Dit zou een dag zijn dat ik haar zeker niet zou rijden. Nu heb ik haar in mijn armen genomen, even met haar gepraat en gekroeld en gezegd dat er niets is om bang van te zijn en ben weer verder gegaan met mijn eigen werk (kak rapen in dit geval
).