Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Promisse

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:19

Net terug van rijden. Ben best wel een beetje gefrustreerd. En bezorgd. En teleurgesteld. Hahaha, allemaal niet helpende emoties.
Komt omdat ik niet snap waarom het vandaag en gisteren niet zo lekker ging. Of eigenlijk de galop. Kreeg geen mooie energieke sprong. En ik heb echt heel erg geprobeerd na te denken waar het aan kon liggen. En dingen gedaan waarvan ik hoopte dat ze helpend zouden zijn. Maar het lukte me niet.
Het frustrerende vind ik dan dat ik niet achter het waarom kom en dus ook niet achter de oplossing.
Ik wéét dat ik iets niet goed doe of niet goed reageer, maar wat.......?
En helaas rij ik helemaal alleen in een privébak. Dus geen kip om me heen om mee te kijken. Nou ja, donderdag heb ik les. Morgen maar eens een rustig bosritje doen. Misschien was ze gewoon een beetje moe. Of zo....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:31

Promisse schreef:
Net terug van rijden. Ben best wel een beetje gefrustreerd. En bezorgd. En teleurgesteld. Hahaha, allemaal niet helpende emoties.
Komt omdat ik niet snap waarom het vandaag en gisteren niet zo lekker ging. Of eigenlijk de galop. Kreeg geen mooie energieke sprong. En ik heb echt heel erg geprobeerd na te denken waar het aan kon liggen. En dingen gedaan waarvan ik hoopte dat ze helpend zouden zijn. Maar het lukte me niet.
Het frustrerende vind ik dan dat ik niet achter het waarom kom en dus ook niet achter de oplossing.
Ik wéét dat ik iets niet goed doe of niet goed reageer, maar wat.......?
En helaas rij ik helemaal alleen in een privébak. Dus geen kip om me heen om mee te kijken. Nou ja, donderdag heb ik les. Morgen maar eens een rustig bosritje doen. Misschien was ze gewoon een beetje moe. Of zo....

Het valt me al bij meerdere posts op, maar wij hebben geloof ik hetzelfde paard en dezelfde gedachte.
Hier gaat het ook al de hele week voor geen meter (jagers achter de bak maakten het ookeen verloren zaak) en dan te bedenken dat ik alleen nog maar vanaf de grond kan oefenen.
Dan komt frustratie als meest onhandige emotie om de hoek en dan stop ik maar. Om de volgende trainingen allerlei nieuwe ideeën te hebben met mininaal resultaat :(

Toen ik nog konden rijden liet ik altijd dan letterlijk los. Lange teugel en dan terug naar nul en dan positief afsluiten. Maar op de grond vind ik dat erg lastig.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 09:13

ja als we hetzelfde paard hebben dan verklaart dat de vermoeidheid wel! Jij overdag trainen en ik 's avonds nog een keer ;-) Ligt het dus heerlijk niet aan ons, maar prettig aan het paard. Kan ik die spiegel ook wel weer in de kast doen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:00

:')
Ik vond het gisteren ook al zo frustrerend dat het niet ging zoals het moet. We zijn goed bezig met zijn allen.
Wel goed dat we allen de fout bij ons zelf zoeken!

Promisse heb je ook goed op je binnenhand gelet in de galop. Als je die per ongeluk net te vast houd kan het binnenachterbeen er niet goed onder en dus geen goede sprong. Maar dat weet jij wel. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:02

Het kan toch ook niet alle dagen even goed gaan?

Mijn paard liep de afgelopen week heerlijk, maar gisteren hadden alle bakspookjes uit de gehele omgeving zich om mijn bak verzameld :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:03

Nee zou wel makkelijk en fijn zijn als dat zo was. :))

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:41

Woehoee geloof dat moeders vanmiddag de telefoon goed gaat houden met filmen. **\O/**

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:47

Jemig wat gaan jullie snel!

Even een update van mijn kant. Ik heb vanochtend met Rien aan de telefoon gezeten en de helft van alle vragen die we hebben gekregen door kunnen nemen. Die staan nu online. Ik heb even een tabblad genaamd 'updates' toegevoegd waar ik alle updates noteer. Dan weet je zeker dat je niks gemist hebt.

De tweede helft volgt binnenkort als Rien weer langere tijd in de auto zit.

Ik had hem overigens nog even verteld over deze Boktgroep. Hij vond dat echt heel leuk. Ook dat iedereen zo open staat voor feedback. :)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:53

Afbeelding

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:58

Hele fijne update! Bedankt :D

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:17

hé leuk Conny!!!

@Mirjam, fijn hoor, dat je dat zegt van de binnenhand! Ik zat me zelf al af te vragen of ik genoeg van me af gereden heb en het met mijn been heb aangevuld. Zou zo maar kunnen dat ik het dan teveel aan de voorkant op probeer te lossen. Wat natuurlijk niet lukt. Zo stom! Ik ga morgen extra op mijn handen letten. En hopelijk gaat het net als gisteren, want ik heb les. Kan ze me misschien mooi mee helpen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:58

Hier niet gereden. Lichaam wil niet. :(
Dus filmpje wederom uitstel |(

Kijk dat is handig Conny!!

Fijn dat ik ook iets nuttig bij kan dragen Promise. :))

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:27

Wat fijn dat er een update-pagina is! Super handig. En nieuw luister materiaal, fijn!

@promise: whaha :D

@yvank: het kan zeker niet elke keer even goed gaan. Maar ik herken het gevoel wel dat het fijn is als er mensen meekijken.

Vandaag raakte ik voor de derde keer bijna weer gefrustreerd. Buiten gebeurde van alles en mijn paard was continu aan het koekeloeren naar de deur, misschien zou er wel een tijger binnen komen om hem op te vreten, je weet het niet.
Ik kon moeilijk zijn aandacht krijgen en zeker ook de spanning niet goed laten afvloeien.

Enige wat ik eigenlijk heb gedaan is voorwaarts stappen en hem elke keer wat naar binnen en buiten stellen zodat hij zn kaak los zou laten en zou gaan zakken. Aan het einde is dat op beide handen wel gelukt, maar ik moest genoegen nemen met hele kleine stukjes.

Ik vroeg me af of ik dit anders moest oplossen. Had ik hem meer aan het werk moeten zetten? Bijv schouder binnen, schouder buiten etc meenemen. Wetende dat het niet goed uitgevoerd wordt door die spanning, of kan ontspaning daaruit een gevolg zijn?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:30

Ooh haha Mirjam, dat hij drijfnat is. Mijne is meestal alleen nat onder het dekje (ook afh van de buitentemperatuur natuurlijk). Als ze harder heeft gewerkt ook wat op de hals. Meest nat is ze als we niet lekker rijden, als ze haar energie eigenlijk gebruikt om te ‘vechten’ tegen wat ze moest. Heb ik nu dus niet meer sinds de training.
Ik vind Zorro ook een leuk dier hoor! Correct gebouwd en correct lopen, dat staat bij mij op nr 1.
Vervelend dat het vandaag niet gaat lukken, binnenkort vast nieuwe ronde nieuwe kansen. Sterkte met je lijf!

Mislizje: misschien helpt de feedback van Rien op mijn filmpje je? Staat onder module 1, ik heb een lichtgrijze trui aan en rijd op een vos
Te voorzichtig zijn is niet nodig, als je maar correct rijdt kan je veel aan je paard vragen, dan is het juist goed voor je paard, want van training word je sterker en soepeler.

BravoT, je kan in termijnen betalen he. Wanneer je aanmeldt maakt voor wat je moet betalen uiteindelijk niet uit natuurlijk. Ik vond het best veel info in 1x, als je rustig de tijd hebt om alles door te nemen en uit te proberen, dan is dat juist wel fijn.

Promisse, te weinig energieke sprong kan toch eigenlijk alleen maar aan te weinig voorwaarts/actief liggen?

Nou ik heb vanmorgen voor het eerst sinds bijna 2 weken weer op paard gezeten, en daarvan heeft ze ook nog een kleine week stalarrest gehad. Hoewel ik weet dat ze niks doet, vraag ik me toch altijd even af of ze wat gaat doen met eventuele opgekropte energie. Maar nee, geen stap verkeerd gezet. Heerlijk Gelders paard <3 Moest haar wel even opnieuw uitleggen wat haar reactie op mijn voorwaartse hulp moest zijn (niet aandribbelen maar ruim door het lijf gaan), nu maar weer lekker verder trainen!
Wat ik trouwens nog wel lastig vind.. Ze is van zichzelf echt nuchter, maakt zich niet zo gauw druk (al kan ze heel snel zijn hoor, ze is wel gevoelig). Ze is dus van mijn hulpen ook niet altijd erg onder de indruk. Dit wordt beter als het moeilijker wordt en ze concentratie nodig heeft om uit te voeren wat ik vraag, dan kan ze echt lekker heet worden. Maar in het losrijden doe je natuurlijk alleen voorwaarts aan de teugel, en dan is het best lastig om haar wakker genoeg aan mijn been te krijgen. Maar kleine wendingen etc ‘mogen’ dan nog niet. En steeds kuit-spoor-zweep helpt wel om haar vlugger aan het been te krijgen, maar haar basisniveau van aandacht/concentratie en daarmee voorwaarts denken, gaat daar niet door vooruit, ze valt dan te snel weer terug in leuk rondjes draven zonder echt wat te doen, is niet echt onder de indruk en bij de les. Iemand daar nog tips voor?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:46

@GJ9, Op zich was ze prima voorwaarts, alleen heb ik dan blijkbaar niet voldoende aanspanning in het lichaam, niet een echt mooie verbinding. Dus dan springt ze niet mooi opwaarts. Als ze goed gaat dan voel ik haar helemaal tussen mijn been en hand in als het ware. Als een gekaderde energiebal. Dat voelt super. Ik hoef dan eigenlijk niets te doen als zorgen dat ik heel stil ben en alles klein vraag. Maar het lukt me lang niet altijd. En ik rij blijkbaar niet effectief genoeg om dat goede gevoel er in te rijden als ze het niet makkelijk zelf aanbiedt.
Het zit hem denk ik ook in het losrijden er voor. Ik heb haar de laatste tijd dankzij Rien voor mijn gevoel meestal vanaf het begin lekker. Maar ik moet haar op de één of andere manier denk ik dan nog meer in verbinding laten lopen. Zodat ik haar als ik haar oppak, sneller fijn heb. Ik denk dat ik het daar niet goed doe.
Ik heb zo veel vragen aan Rien! Zou hem graag mee laten kijken naar de wissels en de voorbereiding naar de kwart pirouettes. En naar mijn losrijden en hoe ik kwaliteit in de gangen krijg.
Ik zat vandaag te denken: Ik ben gek als ik geen gebruik maak van de mogelijkheid om filmpjes op te sturen! Dus dat wil ik gaan doen. Ik heb alleen zo niemand op het oog die in staat is om overdag te filmen en degenen die dat wel zouden kunnen doen, die filmen rampzalig. Meer grond dan paard bijv. of ergens een stipje in de verte en dan weer alleen een laars hahahaha

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:25

Jaaa stuur jij ook eens filmpjes op. Heb zo'n beetje dezelfde vragen als jou. :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:49

Welke regio zit je, Promisse?

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:48

GJ9 schreef:
BravoT, je kan in termijnen betalen he. Wanneer je aanmeldt maakt voor wat je moet betalen uiteindelijk niet uit natuurlijk. Ik vond het best veel info in 1x, als je rustig de tijd hebt om alles door te nemen en uit te proberen, dan is dat juist wel fijn.

Dat weet ik :o . Alleen ik heb er vandaag weer voor het eerst opgezeten na 2 weken, dit is niet alleen door het weer maar door zijn kwakkel kuchje. 2 weken geleden is de da weer geweest omdat ik zeg dat het kuchje van hem te vaak is. Een tijdje geleden ( paar maand) heeft de da hem gescoopt en kon niks vinden , alles zag er goed uit. nu 2 weken terug weer gescoopt en kon weer niks vinden , geen koorts , geen slijm (is zo diep gegaan als die kon met de scoop), mooie keel. Bloed afgenomen, deze ook op de lever nagekeken omdat ie voor dat ik hem had een giftige plant heeft gegeten en toen last van zijn lever had. Ze hebben deze wel laten nakijken en was toen goed, maar ik heb hem er voor de zekerheid ook op laten testen en alle testen van het bloed waren goed. Dus een kerngezond paard zegt de DA -O- . Behalve dat ik zeg van niet. Dus hij heeft 2 weken terug een spuit gehad om zijn immuunsysteem op te krikken en moest deze na 2 weken nogmaals hebben en dat was vandaag. Nou er is tot heden 0 % verbetering, in het land hoor je hem niet tot heel soms eens. Nu zou ie na 3 a 4 weken goed moeten zijn opgeknapt (wel na de 2e spuit), indien niet moet ie een balspoeling doen. Maar dan nu denk ik dat ie een allergie heeft. dus een vriendin vanavond gebeld dat als er geen verbetering is ie 1 a 2 maanden bij haar op stal mag om te kijken of ie dan opknapt ( wij hebben alles op stro en binnenstal en zij buiten boxen en op vlas). Nu heeft ie zich tijdje terug denk 6 maanden ofzo verstapt/verdraaid in het land waardoor ie het bot en de banden die eraan vast zaten boven zijn linker voorknie zwaar geblesseerd, echter is dit weer helemaal goed en mogen we rijden en hier merk je ook niks aan behalve dat ie na 6 x rijden weer met zijn kuchje kwam en hiervoor dus alleen op het land liep en je dus niks hoorde ook als die vloog met zijn maatjes. Noja om onze vele pech redenen heb ik mij dus nog niet aangemeld -O- en wanneer ik erachter ben waar die allergische voor is kan het ook nog wel eens duren laat staan de oplossing hiervoor :( Want bij die vriendin blijven zou waarschijnlijk niet kunnen en mijn stalbaas is niet zo makkelijk in dit soort dingen, maar dan moet ik een geschikte stalling zoeken voor 3 paarden en die heb je ook niet zomaar :( . Dus ik wil me heel graag aanmelden maar eerst zegt mij dat ik de boel hier ff op de rit moet hebben. :n

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:51

@Hilary, ik zit in Gelderland op de veluwe

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:23

Ik heb fijn getraind mer Zorro en het op film... en het is horizontaal gefilmd... dus straks maar eens wat in elkaar knutselen en opsturen. Weet nog niet hoe het eruit ziet, maar moet iets opsturen van mijzelf nu. Helluuuppp :')

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:52

Naar Rien bedoel je? Ook hier toch hoop ik. Anders moeten we heel lang wachten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:56

:') vooruit dan ook hier.
Maar moet eerst even knippen en plakken op de laptop. Anders is het wel erg lang filmpje :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:42

Promisse schreef:
@Hilary, ik zit in Gelderland op de veluwe

Afhankelijk van je locatie en de dag waarop je zou willen filmen, wil ik je wel helpen :) Als de locatie leuk is en het mag, neem ik wellicht m'n paard mee...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:49

wheeeeeeee ruzie met laptop, duurt nog ff tot ik mijn filmpje heb geloof ik. :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:15

@Zorro, Nou schiet op met dat filmpje!! (Grapje)
Dat strakke van die van jou en het in zijn modelletje willen blijven zitten omdat dat soort van zijn comfort zone is herken ik wel, vaak lastig ze daar uit te krijgen.

@Jotoma, trucje, nou ja, geen trucje, maar gebruitk Rien nog wel eens is langs bakrand wijken met hoofd naar buiten, dan hoef je er eigenlijk aan voorkant niet aan te zitten en wordt paard wel achter geactiveerd. V. belang daarbij is juist niet je paard te buigen, handig om je paard te leren dat je voorkant met je teugels op zij kan zetten en achterkant met je benen/zit en paard leert dan beter aan te treden.

Toobs had ik ahum.. alweer 4 dagen niet gereden, geloof niet dat hij het erg vond, Hepsie idem (maar die is tussendoor door mijn bijrijder aan d'r oortjes gepakt).

Heps is me iets te slim af zo nu en dan, jeetje wat is dat een uitgekookt ei, als je d'r wilt sluiten of d'r bij wil rijden, dan komt echt alles uit de kast om dat niet te hoeven, dus kont naar binnen, kont naar buiten, duwen, niet meer voor het been, wegschieten, echt hilarisch! Buiging is nog wel heel lastig (stelling ook, want dan heb je dus die kont naar binnen al weer te pakken als je fractie van seconde niet oplet).