Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:22

ach jeetje wat ontzettend rot zeg.. Misschien moet ik die van mij ook maar eens enorm goed gaan controleren.. wordt ook maar niet dik na zijn castratie

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:27

eight: ik ben het eigenlijk wel met je eens, maar met mijn projectpaardje is het toch af en toe een uitkomst.. Hij heeft moeite in zijn lijf loopt liefst met kop omhoog en geen ruggebruik ( schiet dan ook aan)
AfbeeldingNaar mijn idee heeft op deze manier rondcrossen ook geen enkele meerwaarde. Als ik er 5 min een slof aan hang, en met mijn hand voor rijd kan ik hem voldoende voorwaarts rijden en word hij bij spanning omhoog duwend ingewerkt door de slof
waardoor hij veel makkelijker ontspant. Hij leert daardoor alsnog prima op 4 benen te lopen zijn balans te houden en te dragen..
spanning...toch hand voor houden en het hem met been zelf op laten lossen.
Afbeelding
We zijn weer in de vooruit, maar neus mag van mij veel lager om ruggebruik te optimaliseren
Afbeelding
heel klein beetje naar het beeld waar ik naar toe wil..( en dan rechtop leren zitten

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:32

Wat een updates! Ga niet op iedereen reageren... :') Sorry!
@dawson, blijft een mooi paard! ik rijd ze ook de eerste paar keren vaak met slof er los aan. :)
@edkinzo, super balen zeg!! :( Ik kan helaas met je meepraten...

[***] op haar muiltje gegaan in stal, dikke snee maar wel een mooie (net onder de koot). Moest gehecht maar madame liep stok kreupel gister. Verband gewisseld en DA erbij, even 1 keer heen en weer lopen en ging wat beter. Ander soort verband erom en mevrouw ging vandaag weer regelmatig. :) Dus misschien toch wat last van het verband met de zwelling eronder. Ze vond vooral zichzelf heeeel zielig.
Helaas wel boxrust nu, en dan 2 keer per dag 10 min stappen.. Zaterdag zetten we haar weer buiten, even kijken hoe ze het houdt (en haar hechtingen haha).
Hechtingen moeten sowieso 12 dagen, verband nog het liefste langer...
Dussssss, het zadelmakmaken even uitgesteld.. Helaas!!
Ze heeft nu wel de tijd om te ontpoppen, inclusief kleur. Ze is stekelharig maar begint nu echt HEUL grijs te worden.. Ehh, hopelijk is dit een fase. :o Maar ze wordt wel heel knap en groot!
Afbeelding
Afbeelding

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:08

bobje26 , fijn dat iemand mijn gedachte snapt :p Wat balen zeg van die snee... Hoop dat het dan weer snel genezen is voor je!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:01

nobje: ik vind dat stekelharige juist leuk

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:12

Dat ziet er heel vriendelijk uit robbie88, prachtig paard ook om te zien! :) hier gelukkig geen problemen met ontspannen (aan de longe) dus misschien heb ik makkelijk praten. Maar zoals ik al zei, meerdere wegen naar Rome en ik ben er van overtuigd dat iedereen uit dit topic het beste doet voor zijn/haar paard :) vind dit topic heel leuk, juist door alle verschillende methoden.

Wat leuk dat stekelharige! Ik vind het heel gaaf :) erg mooi paard ook

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:25

ja geeft wel inzichten.. en ieder oaard is anders.. Heb zat jonge paarden opgeleid, en met deze liep ik toch even vast in mijn hoofd..
Gijs is nu week of 8 onder zadel en rijd ongeveer 2 x p.w 10 / 15 minuten.

Verder op moment nog jobge tinkerhengst aan beleren.. lekker over bospad heen en weer. doet het erg braaf.. 100% tegenovergesteld van gijs kwa looplust .. dus rijd er mee door het bos om hrm alles te leren met kleine stapjes.. eerst aan de hand, toen met paard er voor, morgen is alleen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:30

@robbie88 Leuke kleur! Ben benieuwd of ie nog veel meer wit krijgt dan zo naar de zomervacht toe :) Beterschap met zn wond

@dawson Je hebt idd slofgebruik en slofgebruik, als extra rem/noodrem kan ik me zeker iets bij voorstellen. Maar voor stabieler aanleuning vind ik het persoonlijk geen geschikte hulpteugel, omdat t vooral hoofd/halshouding beinvloed. Maar dat komt deels ook door eigen ervaring en dat meeste paarden er alleen maar van in knikje ging lopen (ook als ie heel losjes hing) en niet lijf verder erbij gebruikte. Idem als ik bijzet aan de longe.
Ik gebruik wel soms een chambon en heel enkele keer longeerhulp bij de jonkies, verder vooral dubbele lijnen. Maar kijk ook wat werkt voor dat paard.

Maar zeker meerdere wegen naar Rome. en idd leuk topic, omdat iedereen elkaar in waarde laat! :)
En gewoon interessant om te zien hoe anderen het aanpakken.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:39

darkadia, Ja precies vind het ook wel leuk om jullie mening erover te horen hoor en voel me zeker niet aangevallen haha. We gebruiken de slof ook maar tijdelijk hoor het is niet zo dat we deze er nog heel lang aangaan hangen.

Maarja genoeg over de slof ik ben vooral benieuwd naar jullie vorderingen :)

Even een algemeen vraagje, ik ben op zoek naar een veulen met een Apache lijn erin voor aanschaf. Hebben jullie een adres waar je goede veulens kan aanschaffen. Ben niet echt thuis in de veulen wereld in dat opzicht haha

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:40

doe je pb

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:31

Hier vooral bezig met longeren, nog steeds hoofdstel met bit in, halster er overheen en daaraan de longe bevestigd. Als dit helemaal goed gaat wil ik overstappen op longe aan het bit :)

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:54

Jullie zijn lekker bezig zeg! Ik ga iets minder hard :')

Gister voor 2e keer met pessoa gelongeerd, dat gaat erg fijn! Alleen in galop af en toe ezeltje-strekje.
Heb van de week stiekem beetje gehangen, vond ze ook prima. Verder heel veel spelen met mijn andere paard en lekker grasjes eten. Ook heeft ze van de week voor het eerst een sprongetje gemaakt en zijn we voor de afwisseling met zeilen/vlaggen en alle dingen die ik kan vinden aan de gang :')

Heeft iemand tips om haar vast te zetten? Ze hapt/trekt overal aan en als ik haar aan 1 touw vast zet gaat ze met haar hoofd onder het touw door waardoor ze vast komt. Tussen 2 touwen is ze onrustig en gaat ze schrapen, naar voor en achteren. Nu heb ik haar met een touw door een ring en de andere kant van het touw heb ik vast zodra ze weg wil lopen neem ik de lijn aan en zodra ze braaf stil staat haal ik de druk van het touw.

Foto van gister, heerlijk dagje gehad:

Afbeelding

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:04

Wat een leukerds Jantine, ziet er gezellig uit met zijn drietjes :)
Ik zet Zara gewoon vrij kort, dan kan ze niet met haar hoofd er onder door. Lang genoeg zodat ze iets kan zakken maar dat is de enige manier waarop ze heeft geleerd gewoon stil te blijven staan.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:24

Eight schreef:
Wat een leukerds Jantine, ziet er gezellig uit met zijn drietjes :)
Ik zet Zara gewoon vrij kort, dan kan ze niet met haar hoofd er onder door. Lang genoeg zodat ze iets kan zakken maar dat is de enige manier waarop ze heeft geleerd gewoon stil te blijven staan.

Dankjewel! De 2 links zijn van mij en de middelste is het jonkie :P
Oh top dan ga ik dat eens proberen :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:12

Hier heb ik het ivm extreem vluchterig paard anders opgelost. Steeds als ze ging bewegen, zei ik:prima maar dan wel waar en hoe ik t wil. Daarbij laat ik haar haar achterhand om zetten en om mij draaien en wisselen van richting tot ze t antwoord ging zoeken in stilstaan. Daar kreeg ze beloning. Kan super stilstaan en ook profijt van nu met op en afstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:13

[***] hebben we eerst 'los' gezet op spuit/poets/voor haar stal. Toen ze dat begreep gewoon vast gezet. Ze merken vanzelf dat het onprettig is als ze zo wiebelen. :) gewoon streng zijn.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:27

Die van mij is met op en afstappen ook heel braaf, kan ook alleen opstappen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:55

Charlie staat met opstappen ook heel braaf stil, eigenlijk vanaf het begin af aan. Ik kan ook zonder problemen alleen opstappen, ook al is hij pas 5/6 keer onder het zadel geweest. Ik heb wel het afgelopen jaar regelmatig geoefend met stilstaan naast een krukje. Daarnaast heeft hij sowieso de neiging om stil te gaan staan als hij iets spannend vindt, dus dat helpt in zo'n geval. Vast staan heeft hij als veulen/ jaarling geleerd door alleen het touw rond de stang te slaan en hem niet echt vast te zetten en er in het begin steeds bij te blijven. Toen hij snapte dat van hem werd verwacht dat hij rustig bleef staan, heb ik hem vast gezet. Hij is wel erg handig in het losmaken van knopen, dus zo nu en dan wandelt hij los over het erf. Hij doet niet meer dan rustig op onderzoek uitgaan, dus dan roep/ vang ik hem weer en zet hem weer vast. De afgelopen week begon hij ineens druk op het touw te zetten om te kijken of het los kan. Dat vind ik met het ook op hangen minder grappig. Zet hem nu wat vaker weer gewoon met het touw los als hij wat ongeduldig is, zodat ik hem kan corrigeren zonder dat hij gaat hangen.

We hebben nu even een weekje weinig gedaan. Een van zijn kuddegenoten kreeg ineens hoge koorts en was goed ziek, dus we hebben uit voorzorg de andere paarden even op het land gehouden in verband met risico op besmetting van paarden op de hoofdstal. Er is weer volop droes/ rhino in de omgeving. Uiteindelijk bleek het gewoon een onschuldig virusje te zijn gelukkig.

Gisteren wel een eind met hem gaan wandelen (het plan was naar het strand), maar meneer was dusdanig drammerig en opstandig dat ik na een paar flinke ontploffingen in de duinen maar weer rustig naar huis ben gewandeld. Leek me wel zo veilig. Puberbeest :')

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 16:37

Afbeelding

Vandaag mijn dochter er weer op. Ging super. Het is echt nog meeliften in stap, teugel- en been hulpen kent hij nog niet, maar ze deden het super! Voor de foto even de longeerlijn eraf gehaald. En toen keek hij net zo achterom. Smelt...

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:05

Ik heb gister eindelijk op mijn knappe baby paard mogen stappen, en wat is hij super gaaf zeg. Is natuurlijk altijd afwachten als je een 2jarige koopt maar ik ben tevreden :D Wij gaan nu nog even doorrijden en dan mag die lekker paar maanden het land op!
Afbeelding
Afbeelding

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:35

Hoi allemaal :)
Ik heb wat pagina's aan t begin en eind gelezen en wil graag meekletsen :D
Ik heb een Arabisch volbloed van net 6 jaar die k dit jaar wil beleren. Ik heb er vorig jaar zelf 4-5x op gezeten, waaronder 1x lekker rondgestapt. De laatste keer ging t door te veel spanning helaas mis en vloog ik :')

Inmiddels van stal verhuisd en de rust terug bij ons beiden. Mn instructrice gaat er straks eerst op en dan zien hoe snel k zelf weer durf :)

Deze maand wil k alles weer oppakken en hopelijk ook een zadel in huis :D
(We deden eerst alles met bbp).
Een hoofdstel heb k nog niet haha, halster is prima en eventueel kaptoom. K werk bitloos met em.

Foto komt snel!

Leuke paarden allemaal en leuk om alles te zien en lezen zo! :j

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:08

Weer mooie berichten hier!

foto's hierboven zien er veelbelovend uit!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:20

Mijn merrie is bijna 3 weken onder het zadel en doet het goed! Vrijdag en zaterdag was ze wat vervelend maar nu was ze weer braaf! :De

En er zelf ook nog even op gereden. Dit is helaas niet gefilmd.
Wel op het eind even een foto gemaakt.

Afbeelding

BBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:47

Hier zat ik op te wachten! Ik ga over ongeveer 3 weken beginnen met het beleren van een jonge pony (net 3 jaar). Ik ga het doen samen met een vriendin (zij is hier ervaren mee, heeft meerdere paarden/pony's beleerd op trainingstal). Het zit alleen zo.. vanavond wordt mijn (verzorg)merrie naar een hengst gebracht om gedekt te worden. We gaan er vanuit dat ze na 1-2 weken weer terug gebracht wordt. We laten haar ook na 18 dagen scannen. Maar stel dat ze niet drachtig is moet ze weer terug. Dan zitten we net in een zadelmak maken sessie.. Is dit handig? We kiezen trouwens voor het beleren rond deze tijd, omdat we dan meivakantie hebben (dus alle tijd). Inieder geval nemen we voor het beleren alle tijd :). Tips zijn welkom :)
Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:20

Eens met suikermeisje. Daarbij: Zadelmak maken is ook niet in 1 weekje Klaar. Hoe ga je dat na je vakantie dan doen? En wat als het die week toch tegen valt bijv? Er zijn meerdere manieren, maar je kan t maar 1x doen, dus als t mis gaat door te krappe tijdsplanning bijv zou zonde zijn.