Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:04

fransje23 schreef:
Wat zijn jullie plannen voor de komende jaren (en eventueel de verdere toekomst) met jullie jonkies? Wat hebben jullie in gedachten qua tijdstip van beleren en op welke manier etc.?

Ik ga alles zelf doen. Wel onder begeleiding maar niemand gaat er eerder op dan ik :D Ik ga beginnen met het hoofdstel/zadeltje/longeren als hij 3 jaar is. Ik doe alles heel rustig en neem alle tijd. Dat doe ik nu ook met het beleren van mijn Shetlander voor de sulky.

Dat rustig uitbouwen naar zadelmak maken en inrijden (vanaf 3,5). Hij is nu al hartstikke mak en ik leer hem alles zelf. Hij is een fjord dus kort en stevig gebouwd. Ik ben van mening dat je daar goed mee kunt beginnen op die leeftijd. Dat 1e jaar niet vaker dan 3x per week een halfuurtje ohz, in z'n 4e jaar bouw ik dat op en wil ik ook gaan starten. Wil hem ook meenemen het bos in/strand op. Hij is al trailermak en volgende week gaan we voor het eerst naar het strand! :D Ik leer hem zo veel mogelijk op jonge leeftijd, hij is ook al redelijk verkeersmak; auto's, brommers en fietsers zijn voor hem heel normaal.

Jorex

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:01

Dat is mijn pony sowieso niet waard, om te keuren. Hij wordt toch ruin en is een Shetlander.

@abba ik vind je iets te veroordelend klinken eerlijk gezegd. Ze hadden gezamenlijk een lichte wormbesmetting maar ik geef wel de hoeveelheden die de da aanraad. Jorie zijn mest was toen ik vanavond ging uitmesten gewoon weer normaal dus hopelijk was dat ff de reactie op de wormkuur.

Daarnaast heb ik een nieuwe inwoner in mijn paddock waar ik minder van gecharmeerd ben. Namelijk een wild konijn. ..

@xApple wat leuk allemaal. Jorie is nog maar 1 keer op de trailer geweest. Ik ga dat ook niet trainen, Alex pakte het vorige week vrijdag ook prima op om zomaar weg te gaan met de trailer.

Ik heb 5 november een wedstrijd met Alex en wil eigenlijk jorie wel meenemen anders staat ie de hele dag alleen in zijn paddock.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:13

Hier ga ik ze ook niet laten keuren.
Puzzle is aangekocht als gezelschapspony, en die wil ik tzt voor de wagen beleren.
Olivia (haflinger veulen) laat ik ook niet keuren.
De bedoeling is dat ze beide oud bij mij worden, mochten ze toch verkocht gaan worden, dan laat ik ze wel eerst keuren.
Want wat ik verkoop, moet wel goed zijn. :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:41

Fflur word ook niet gekeurd. Eventueel wel een Welshkeuring maar dat is wat anders.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:44

Ik laat Nayeli denk ik wel rondom op de foto zetten voordat ik haar ga laten inrijden. Puur om te zien of alles in orde is en of de groeischijven dicht zijn die dicht horen te zijn :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:30

Cvsdevries schreef:
Ik wilde ook naar de Eifel opfok maar er is een enorme wachtlijst dus je moet wel op tijd zijn volgens mij..

Ze gaat niet naar Eifelopfok maar een ander adres waar ze gewoon een aantal maanden ingeschaard wordt. Winter in de Eifel durf ik niet aan vanwege haar Spaanse roots.

Waarschijnlijk ga ik haar niet rondom op de foto zetten maar heb daar eigenlijk ook amper over nagedacht. :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:38

Wat vinden jullie eigenlijk jaarling mee op wedstrijd met zijn maatje (wiens eerste wedstrijd het wordt) of jaarling alleen thuis laten?
Tijden weet ik nog niet qua rijden, als ik alleen s ochtends of alleen s middags met Alex er moet zijn, laat ik Jorie waarschijnlijk thuis. Alex is het dan inmiddels wel gewend om met de trailer te gaan en reageert over het algemeen overal wel relaxed op. Ben gisteren nog met hem over hele smalle bruggetjes heen gegaan met de sulky en t deed m niks.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:47

Mag ik mij ook melden?

Hier mijn 2015 'veulen'. Ze is van 18 april 2015. Zelf gefokt uit onze eigen merrie en hengst. Eerste premie en kampioen als veulen op de keuring.

Ze staat officieel te koop maar poe wat twijfel ik toch steeds met haar.... ze is zo leuk.
Ze tikt bijna de 1.50 al aan dus wordt voor een tinker zeker een grote (mams is 1.50 en paps 1.57).

Ze is overigens totaal geen naarling. Deze foto's zijn van hrt voorjaar. Heb even niks recents.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als baby op de keuring.
Afbeelding

Mama
Afbeelding

Afbeelding

En papa
Afbeelding
Afbeelding

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:00

Hier wordt die ook uiteindelijk ruin al heb ik echt nog geen idee wanneger.. Zolang het goed gaat en ik niets met hem doe laat ik het nog zo..
Ik wil de keuring om te zien of lichamelijk alles in orde is voordat ik met hem aan de slag ga ook al geeft t natuurlijk geen garantie.

Welkom Cp112 wauw wat een leuk veulen zeg! Logisch dat je twijfelt, lijkt me ook moeilijk om weg te doen het is veel leuker om gewoon alles te houden natuurlijk zeker de eerste.. maarja wat is realistisch?

Hmm Fennadev ik weet niet of je Jorie en of jezelf een plezier ermee doet, het is al druk genoeg en een dag scheiden is ook weer een goede oefening?

Fransje
O niet de opfok! maar die heuvels daar zijn super goed! Snap je beweegredenen.
Ik hou ze die zomer nog even bij elkaar in de kudde. Ik zit meer te twijfelen over de periode jan-mei 2018 wat ik daarmee moet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:38

Niet de eerste hoor hihi. Ze heeft ook een volle zus en aantal half zusjes die ouder zijn.
Maar wel de eerste die ik enorm gaaf vindt en die zulke bewegingen heeft. Wordt een mooie voor in de ring hoop ik. Wat duurt dat lang dan voordat je er wat mee kan he haha.

1 van haar half zussen staat hier ook nog (is van mijn bijrijdster). Die is nu 3.5 en is net zadelmak. Ook een heel stoer ding. Kan ook zo mega sjouwen. Bijna on-tinker haha.

Afbeelding
Afbeelding

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:45

Cp112, welkom!
En wat een gaaf paard heb je!
Ben wel benieuwd hoe die later onder het zadel gaat zijn :)

Ik ben ook van plan om een röntgenologische keuring te doen voor ik begin met zadelmak maken.
Voor de zekerheid, om eventuele bemerkingen uit te sluiten.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:54

O Haha eerste premie las ik denk ik als eerste.. sorry was nog vroeg ;-)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:18

Hoihoi! Mag ik me hier ook melden?

Ik heb een Friese dame van 2015. Ze is bij mij geboren en haar moeder heb ik ook. Ze is al lekker aan de maat, want de 1,50 tikt ze al aan.
Ze heeft in eerste instantie te koop gestaan, maar ik ging steeds meer twijfelen en uiteindelijk besloten dat ze mag blijven. Ik vind haar te leuk.. <3 Met 3,5 jaar zien we dan wel weer verder of er een klik is of niet.

Momenteel staat ze in de opfok, dus haar dingen leren zit er niet echt in. Maar als veulen heeft ze een basis meegekregen en die zit er nog steeds in merk ik. Vooralsnog maar lekker knuffels brengen en geduldig afwachten hoe ze uitgroeit!

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:36

NRJ schreef:
Laatst heb ik hier een superinteressant artikel over voorbij zien komen, heb het even opgezocht:

http://paardenlifestyle.com/groeischrij ... het-zadel/

Eigenlijk ben ik nu al bezig met grondwerk, niet vaak of veel maar alles begint bij de basis.
Ik ben van plan om in de herfst van 2018 haar in training te gaan zetten (dan is ze 3,5). De winter krijgt ze dan weer lekker vrij om alles te verwerken en in het voorjaar van 2019 zal ik haar dan zelf gaan oppakken, maximaal 2 a 3 keer in de week 20/25 minuten.
Iemand die ik ken hanteerd een leuke vuistregel, als je paard 3 is rijdt je 3 keer in de week, als je paard 4 is rijdt je 4 keer in de week en vanaf 5 rijdt je 5 keer in de week. En zorg er uiteraard voor dat je genoeg rustmomenten in de week hebt en de training lekker afwisselt :D

Edit: Ilayla ik ben het dus met je eens :) In het artikel wordt ook aangegeven, botten passen zich aan aan de belasting.

Helder artikel, klinkt ook logisch. Dat er een duidelijk verschil zit tussen in de botten van in het wild levende paarden en onze 'huis' paarden vind ik interessant. Vraag me dan alleen af wat lichtere botten voor voordeel hebben voor die paarden. Ik neem aan zodat ze sneller kunnen rennen?

Toch fijn om te lezen dat het niet zo'n raar idee van me is haha, maar ken niemand die het toepast. Dus misschien dat het of geen duidelijk voordeel heeft of omdat het lastig toepasbaar is of zoiets. Denk er al een tijdje over hoe ik dat dan zou aanpakken. Ik wil het liefst iets wat de druk goed verdeelt en steeds een beetje zwaarder kan maken zoals een zadel, maar dat is dus niet echt te doen gok ik. Had ook al een soort van pop bedacht, die ik steeds zwaarder kan maken of met ruiters werken van klein naar groot. Maar een pop blijft niet goed zitten denk ik en weet niet wat ik daar dan in moet doen zonder dat m'n paard daar last van krijgt en wil kleine ruiters geen risico laten lopen. Dus ik denk inderdaad dat een pakpaard ervan maken het makkelijkst te doen is. Met hoeveel kilo ik dan zou werken en hoe lang/vaak ik met dat aantal kilo's wil werken weet ik niet. Want hoe weet je of je paard het aantal kilo's dat je erop legt makkelijk kan dragen? Dus dat wordt of op de gok of er moet een onderzoek zijn wat hier iets over zegt, maar dat heb ik nog niet gevonden.

Ik weet niet of jullie dit topic al gelezen hadden: [RT-D] Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie
Die vind ik ook erg interessant. Ik zou zelf niet precies dat schema aanhouden, maar het idee van afwisseling, rust, opbouw, korte piek belasting en afbraak van wat je hebt opgebouwd na een x aantal dagen neem ik wel mee.

fransje23 schreef:
In dat artikel geven ze ook aan dat rond 4 jaar een goed moment is om te gaan trainen onder het zadel. Komt aardig overeen met wat ik in het hoofd heb.
Ik wil in ieder geval wachten tot de groeischijven bij het bekken ook gesloten zijn voor ik erop ga zitten. Daarvoor train je natuurlijk ook al de spieren vanaf de grond. Botten en pezen ontwikkelen en train je ook door het paard zoveel mogelijk vrij beweging te geven als ze jong zijn. Dus veel buiten en lekker rennen en spelen. Een van de redenen om haar een half aar naar de Eifel te brengen is voor de ontwikkeling van de botten en pezen. Ondergrond is daar hard, de percelen enorm groot en de heuvels op en af lopen is een mooie training! Bovendien denk ik dat ze "handig" worden van een tijdje lopen om moeilijker trainen. Moeten ze nadenken waar ze hun voeten gaan neer zetten :D

Zodra ze zadelmak is wil ik graag meteen zoveel mogelijk rechtuit stap-buitenritten maken omdat naar mijn idee rechtuit het makkelijkste is voor het paard. Is dus wel belangrijk dat ze dan ook al aardig bomproof is ;)

Goed idee Ilayla om langzaam de hoeveelheid gewicht wat op te voeren. Wil je dat dan in fases van bijvoorbeeld 5 kilo doen ofzo? Ziet het nu voor mij al het paard vast als een soort "pakpaard" te gebruiken. Sterker nog krijg meteen een idee om zo een soort wandeltrektocht met paard te maken! Paard draagt dan de bagage en leert met gewicht om te gaan. :j

Het is erg interessant maar ook lastig om het juiste pad te kiezen, er zijn veel meningen en er is veel overgeschreven.

Blij dat jullie het ook een interessante discussie vinden :). Ik ben ook van plan om eerst veel rechtuit buiten kilometers te maken, daarna wat meer dressuur in een bak meepakken en als dat goed gaat een keer springen o.h.z.

Ik meld me aan voor de wandel trektocht! Lijkt me echt leuk haha.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:49

Dat ziet er goed uit Noor! Op de volgende foto staat Dex aan de andere kant van het hek? :P

Cvsdevries Zou leuk zijn als we iedereen kunnen blijven volgen hier en ik weet niet of ik hem ga laten keuren als hij 'groot' is. Ik denk eigenlijk dat ik alleen z'n tanden wil laten nakijken en z'n rug evt als ik daar over twijfel, maar heb daar ook nog niet echt over nagedacht. Is het ook vaak niet zo dat ze er geen last van hoeven hebben als je wat ziet?

xAppel leuk dat je naar het strand gaat met Lars! Wil heel graag foto's zien :D

Fennadev, kun je een stukje afzetten waar Jorie kan eten op het wedstrijd terrein? Lijkt mij eigenlijk wel een goede oefening om hem mee te nemen mits het ook een beetje leuk is voor hem.

Hoi cp112, leuk dat je mee wilt praten. Leuke tinker heb je, ziet er veelbelovend uit! Heb zelf niet echt het idee dat het lang duurt voor ik er wat mee kan doen, maar dat komt denk ik omdat ik er nu ook al mee bezig ben ook al is dat niet super vaak en het rijden niet mis.

Tuurlijk, leuk Ibbel! Heb je ook een foto van jouw dame?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:46

Tis een indoor competitie. Maar ik neem waarschijnlijk een heel arsenaal aan mensen mee dus dan is er vast wel iemand die hem aan de hand kan houden en laten grazen buiten. Jorie een dag alleen laten zie ik niet zo zitten, dan raken zijn darmen heel erg van slag. Hij is al van slag als ik iets met Alex alleen ga doen.

Wow wat een mooie tinker <3

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:27

Dan zou ik het wel aandurven om hem mee te nemen. Veel plezier alvast :).

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:37

Nayeli vandaag <3 Mijn vriend heeft lekker geklust en nu hebben we slowfeeders :Y)

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:46

Mooie bak!
ik heb er hier ook nog 1 staan waar de top nog afgehaald moet worden.
Hoe doe jij het qua water wat er in komt staan door regenval?
Heb je gaatjes in de bodem oid?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:52

In de bodem (zwarte kunststof) zitten kanalen om het water af te voeren, dus we hebben idd in de witte kunststof gaatjes geboord waar de kanalen zitten zodat het water goed weg kan. En de kraan open natuurlijk :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 21:56

Kraantje zit vrij hoog, hoop dat er niet zoveel water in komt te staan. :')
Maar dan had ik dus gelijk met de gaatjes boren, kan ik mijn vriend aan het werk zetten. O:)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:07

Nog als tip, wij hebben de bovenkant van de ibc gebruikt om omgekeerd onderin te zetten zodat het recht is. Door de uitstulping van het kraantje krijg je anders dat het rooster scheef gaat en de paardjes niet alles op kunnen eten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:11

Cp112 en Jibbel, welkom!

Cp112, mooie tinker!

Wij hadden op mijn vorige stal kunststofpalletboxen als slowfeeder en inderdaad gaatjes in de bodem geboord zodat water eruit kon lopen.

Nayeli ziet er goed uit en al zo compleet!

Heb je uiteindelijk besloten om Jorie mee te nemen met Alex, Fennadev?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:12

Ilayla schreef:
Ik weet niet of jullie dit topic al gelezen hadden: [RT-D] Paarden inrijden volgens de Duitse school voor Osteopathie
Die vind ik ook erg interessant. Ik zou zelf niet precies dat schema aanhouden, maar het idee van afwisseling, rust, opbouw, korte piek belasting en afbraak van wat je hebt opgebouwd na een x aantal dagen neem ik wel mee.

Topic ga ik ook eens verder doorspitten heb het eerste deel al meegelezen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:19

Fransje ik laat m denk ik thuis. Hij is eindelijk eens actiever en ondeugender en dat laatste kan ik niet echt gebruiken als ik ook nog een proefje moet rijden. .