[VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 20:16

Net weer getraind in de bak.

Ze jeeft donderdag echt onthouden en was al veel vlugger aan het been!
Leuk, we zitten op de goede weg *D

Afgelopen weekend lekket het bos in geweest samen, dat had pluis ook echt even nodig, gewoon stomweg rechtuit ipv al die hoeken en moeilijke bakdingen! Helaas konden we alleen stappen (daar was ze het trouwens echt niet mee eens, want hallooooo dit is ons galopeerpad baas!!) vanwege modder, maar alsnog was het echt even genieten!

jeetje77

Re: [VOLG] van baby Shire tot sport paard! zal het ons lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:39

Wat een leuk nieuws

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:56

Lucky you, ik wou dat Dexter die ene donderdag in 2015 ook eens zou onthouden :')
Fijn dat jullie lekker het bos in konden, hier helaas ook overal bagger en blubber

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 20:24

Afbeelding

Afbeelding

Mooi aangemeten, goed passend hoofdstel! *\%/*

En we gaan voortaan verder op een ongebroken bit van trust, wat een verschil zeg!!

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 20:51

Wow, het staat Pluis goed! :D
Mooi!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 11:50

Ben er echt super blij mee!!

Gisteren gelijk op bosrit uitgeprobeerd! En ze is echt zoveel beter te sturen/remmen nu! *\o/*
Weer fijn in haar aanleuning en geen verzet meer!

Afbeelding

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:52

Mooi bit is dat hé, die Trust??
Ik heb hem bij Horse Event gezien bij een bitfitter. Indy heb ik op dit moment op hackamore en ben haar weer rustig aan het oppakken.
Op dit moment doet ze het hele goed op hackamore, maar mocht ze bitloos toch niet te doen zijn, wil ik hetzelfde bitje als jij hebt uitproberen. De ongebroken trens :j
Heb jij de flexibele variant?

Ze groeit ook goed! Haar spieren komen nu mooi bij. Jullie zien er goed uit samen!

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:03

Wat een prachtig hoofdstel <3 , en fijn dat je zelf ook verschil voelt.

Waar heb je deze laten aanmeten? En mag ik vragen hoeveel je daar ongeveer voor betaald? Ik blijf een beetje zoeken naar een fijn hoofdstel/bit voor die van mij, maar kom er slecht uit. En ik hoor ook wat slechtere verhalen van het aanmeten.. Ben benieuwd!

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 17:57

SayaJones schreef:
Mooi bit is dat hé, die Trust??
Ik heb hem bij Horse Event gezien bij een bitfitter. Indy heb ik op dit moment op hackamore en ben haar weer rustig aan het oppakken.
Op dit moment doet ze het hele goed op hackamore, maar mocht ze bitloos toch niet te doen zijn, wil ik hetzelfde bitje als jij hebt uitproberen. De ongebroken trens :j
Heb jij de flexibele variant?

Ze groeit ook goed! Haar spieren komen nu mooi bij. Jullie zien er goed uit samen!

Ik heb de trust die niet flexibel is. Heb ook met de flexibele gereden maar daarbij viel haar begrenzing weg. En heb ook met die tongboog gereden en daarbij had ik 100 kilo op de voorhand hangen..

Mocht je de trust willen proberen, zou ik zeker bianca laten komen want vond het verschil op de verschillende bitten best wel groot! En het zijn geen goedkope bitten..

Ze gaat echt heel erg goed, ze is momenteel echt in de breedte aan het gaan, denk dat ze ook niet meer omhoog gaat. Bij de laatste meeting zat ze op 1.76m en haar kont stond lager. Als ik zie hoe ze nu uitzwaard denk ik dat de hoogte klaar is. Maar we gaan het meemaken haha!

Bedankt voor het compliment :o

freetorun schreef:
Wat een prachtig hoofdstel <3 , en fijn dat je zelf ook verschil voelt.

Waar heb je deze laten aanmeten? En mag ik vragen hoeveel je daar ongeveer voor betaald? Ik blijf een beetje zoeken naar een fijn hoofdstel/bit voor die van mij, maar kom er slecht uit. En ik hoor ook wat slechtere verhalen van het aanmeten.. Ben benieuwd!

Ik heb Bianca laten komen van Joy4Horses.
Ja, hoofdstel aanmeten ben je toch zelf bij? Als je achteraf niet tevreden bent heb je gewoon zelf niet zitten opletten.. Ik heb gewoon overal vragen over gesteld en mijn twijfels uitgesproken en heb ontzettend fijne uitleg gehad en het hoofdstel zit nu echt als gegoten!

Pluis heeft wel van alles de grootste maat haha! :+
Dus voor de grotere shire's helaas geen optie..

Ik wil. Je best de prijs vertellen hoor. Mijn hoofdstel, zonder teugels en bit was €140, vergelijkbaar met de rambo micklem waar ik tussen twijfelde. Het bot was €100 wat ze ook in de winkel kosten en mijn teugels waren wat duurder, maar zijn ontzettend fijn en lang genoeg! Dus dat heb ik gewoon gedaan. Die waren €40 (maar je kan natuurlijk ook je eigen eraan laten) ik heb mijn eigen frontriem gehouden omdat die er mooi bij stond en die verder prima is ;)

Al met al best normale prijzen dus.. Ja tuurlijk kan het goedkoper, maar pluis past geen "normaal" hoofdstel..

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:02

Dan vind ik dat hoofdstel nog heel erg meevallen eigenlijk! En de teugels ook. Bit is duur ja maar daar kun kun je toch niks aan doen en is gewoon belangrijk dat het past

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 18:23

Granoek schreef:
Dan vind ik dat hoofdstel nog heel erg meevallen eigenlijk! En de teugels ook. Bit is duur ja maar daar kun kun je toch niks aan doen en is gewoon belangrijk dat het past

Dat vond ik dus ook :j
Dexter zal ze ook wel passen, want hij past de rambo xl ook ;)
Maar groter als die van ons gaan ze helaas niet.. Dat is eigenlijk best jammer!

En ja ik verwacht dat een bit toch minstens 10 jaar mee gaat eigenlijk, dus dan valt het best mee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:56

Nadiine__x schreef:
Granoek schreef:

Dat vond ik dus ook :j
Dexter zal ze ook wel passen, want hij past de rambo xl ook ;)
Maar groter als die van ons gaan ze helaas niet.. Dat is eigenlijk best jammer!

En ja ik verwacht dat een bit toch minstens 10 jaar mee gaat eigenlijk, dus dan valt het best mee!

Een stuk ijzer waar je blij van wordt is goud waard :j Een goed bit maakt echt het verschil van dag en nacht.
Laat de NH-terroristen maar l*llen, je moet dat stuur op je paard hangen dat voor jullie beiden werkt!

En als maatvoering een probleem wordt: spring over de sloot en leef je uit! Die Britten zijn echt heerlijk knettergek; wat daar allemaal te koop is, daar is Divoza maar een stoffig hoekje van het magazijn bij :j

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 09:15

Gisteren was weer lesdag.

Het moment van de waarheid! Want op stal keek ze me al zo aan van, kommaarop! Ik heb hier geen zin in vandaag :')

Ben in de buitenbak gaan rijden want het was mooi weer. En buiten is ze altijd lekker afgeleid en uitbreekerig, dus goed moment om dat lekker in de les erbij te pakken!

Maargoed ons huiswerk was, voorwaarts en aan het been. Laten we zeggen dat dat gelukt is, want ons nieuwe huiswerk is.... *tromgeroffel*

.. Voelen jullie hem al aankomen? ..

Niet onder mij vandaan laten lopen en bij me houden :')

Ze was ook wel echt vuurig :+

Maar ook voor het eerst galop meegepakt in de les, en daar fijne tips op gehad. :j

Heb echt fijn gereden! Pluis was echt fel! En dan moet ik echt al mijn ballen bij elkaar rapen om haar ook te "durfen" rijden. Want dan is het wel ECHT een merrie, die bij voorhand al wel even met haar hals begint te zwaaien van kommaarop! }:0

Super leuk, we gaan er weer lekker mee bezig!! Maar hopelijk donderdag eerst weer even lekker een bosrit! :D

Afgelopen zondag ook geweest, ze was eigenlijk vrij maar had de mogelijkheid haar samen mee te nemen met Akkie en dacht de zon schijnt en even lekker rechtuit is goed voor haar! Geloof dat ze het daar wel mee eens was, aangezien ze flinke galopsprongen maakte :j

Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:54

HAha gekke pluis :=

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 14:20

Hahaha ja lach jij maar, dan is ze opeens heel groot en indrukwekkend hoor _O-

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 20:00

Afbeelding

Ja ja, die stoere dame ging vandaag voor de 2e keer alleen op pad!

Ze was het er niet helemaal mee eens want op de heenweg kwam ze 2x in protest met een zwaaiendr hals en wat gestamp en gedraai. Maar even streng toegesproken en rechtuit gezet en toen zette ze iets twijfelend haar weg weer verder! (uitgebreid beloond natuurlijk!)

Eenmaal in bos was de spanning weg eb had ze er plezier in! Overigens langs de weg ook meerdere grote trekkers met grote bakken erachter want ze zijn overal. Bieten en uien aan het rooien. En afremmen ho maar natuurlijk! Maar ze verblikte of verblooste niet! Doet ze normaal ook niet, maarja nu toch maar alledn natuurlijk.. Maar stapte stoer door!

Enkel opnde terugweg 1 vrachtwagen met een sement mixer die vol langs vloog (had haar even stil gezet, want wad net langs een diepe sloot :p) daarvan kwam ze toch wel even iets omhoog! Maar wederom daarna weer briezen en ontspanning!!

Wat heb ik verlangt naar deze ritten met haar en wat ben ik blij dat ze er eindelijk zijn! <3

Aankomende week weer sirieuze training, dan zal ik weer sport update geven!

Afbeelding

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 05:57

Afbeelding

Lady charming }:0

We gaan dit proberen voor in het bos! Mag hem van een vriendin lenen en eventueel overnemen als het bevalt. :j

Heb nog wat zitten wisselen en puzzelen met de gespen, want vond de bakstukken nog wat te ver richting de ogen gaan, maar uiteindelijk zat hij volgens mij wel goer (geen foto van zal ik volgende keer even maken)

Afgelopen zaterdag ermee in de bak gereden als test, dat beviek eigenlijk best prima! Ze was er heeeel chill onder, lekker briezen licht in handje, super goed rem en stuur (lichtjes ook)

Vond hem zelf voor dressuur wel wat pittig, net wat te scherp eigenlijk omdat ik graag met. Contact rijd, ze accepteerde het wel hoor en leek het zelf niet vervelend te vinden, maar ze was opeens wel erg duidelijk op alle hand hulpen ;)

Maar in bos hangen mijn teugels bij haar altijd los, dus dan is alleen een licht stuur en een goede rem belangrijk en volgens mij zit dat wel goed! Dus dat gaan we binnenkort maar even testen! :D

Dan blijft ons nieuwe hoofdstel netjes en hoef ik niet steeds dat bit om te hangen.. :=

Weten jullie of de neus zo goed zit??

En denk dat aankomende week, longeer week word.. Even kijken hoe dat gaat en anders is ze vrij. Want Akkie was gisteren een duiveltje in het bos, en nu is mijn rug kapot :n
En als ik vast zit en niet mee kan bewegen kan ik dat moeilijk van mijn paard verwachten...

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 08:39

Hackamore is ook lastig om mee te dressuren, je kan minder goed stelling vragen aangezien hij daar eigenlijk niet voor is.
Ik heb hem nu ook op Indy maar we zijn dan ook nog niet serieus aan het trainen maar meer de plezier in het rijden vinden. Daarna ga ik eens kijken wat bitloos goed werkt waar ik ook fijn stelling mee kan vragen.

De neusriem lijkt goed te zitten, neusriem moet 2 vingers onder het jukbeen zitten en het ijzeren beginseltje de jukbeen niet raken.

Deze hackamore heeft lange scharen en is wel aardig scherp. Hoe langer de scharen, hoe meer hefboom-effect aanwezig is. Dus het is niet zo gek dat ze zo scherp was op de teugelhulpen.
Als je alleen maar deze gebruikt met losse teugeltjes in het bos en puur voor rem is en een beetje sturen is ie prima. Anders zou ik kijken voor een hackamore-bloem oid.
Deze kun je zelf instellen qua vriendelijkheid.

Voor Vem gebruik ik nu ook de hackamore als we gewoon lekker naar buiten gaan :D

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 08:55

SayaJones schreef:
Hackamore is ook lastig om mee te dressuren, je kan minder goed stelling vragen aangezien hij daar eigenlijk niet voor is.
Ik heb hem nu ook op Indy maar we zijn dan ook nog niet serieus aan het trainen maar meer de plezier in het rijden vinden. Daarna ga ik eens kijken wat bitloos goed werkt waar ik ook fijn stelling mee kan vragen.

De neusriem lijkt goed te zitten, neusriem moet 2 vingers onder het jukbeen zitten en het ijzeren beginseltje de jukbeen niet raken.

Deze hackamore heeft lange scharen en is wel aardig scherp. Hoe langer de scharen, hoe meer hefboom-effect aanwezig is. Dus het is niet zo gek dat ze zo scherp was op de teugelhulpen.
Als je alleen maar deze gebruikt met losse teugeltjes in het bos en puur voor rem is en een beetje sturen is ie prima. Anders zou ik kijken voor een hackamore-bloem oid.
Deze kun je zelf instellen qua vriendelijkheid.

Voor Vem gebruik ik nu ook de hackamore als we gewoon lekker naar buiten gaan :D

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Pluis is natuurlijk hypermobiel in haar hals, dus zodra ik stelling vraag met mijn been buigt die hals al alle kant op, ze buigt eerder te ver als niet. Dus met de hackemore gaf ze wel stelling :') maar dat is bij haar ook niet zo gek..

Vond hem inderdaad vrij pittig, heb mijn teugels wat meer lengte gegeven en lekker simpel rondgestuurd. Maar ze leek de hackemore wel echt te waarderen, lekker briezen, lengte lengte buiging vanuit achterbeen, totaal geen verzet! Dus denk dat het echt een succes word in het bos!! :D

In de bak hebben we nu natuurlijk ons mooie nieuwe hoofdstel met fijn goed passend bitje, dus daarmwe gaan we gewoon lekker dressuur rijden! :)

Kan mij voorstellen dat Indy het zo ook als erg prettig ervaart! Lekker vertrouwen krijgen, geen gepluk in bekkie, maar even terug naar de basis en alles is "oke", fijn dat je O de tijd voor haar neemt! :)
De sidepull sluit heel erg aan op de bit hulpen, de hulpen schijnen voor het paard redelijk gelijk over te komen en voor de ruiter rijd het ook hetzelfde wat ik begrepen heb. ;)
Vond zelf de kingekruiste echt drama, die bleef steeds strak getrokken staan als ik ontspande.. :(

Hoe gaat het met venke dan?! Rijd je nog wedstrijden met haar? En ga je volgend weekend ook met haar naar de pink ribbon in ermelo?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:07

Ja, Vem is hypermobiel in haar hele lichaam, dus dat komt me bekend voor _O-

Sidepull is inderdaad eentje waar ik wellicht op over wil stappen, maar voordat ze drachtig werd en ik had er een kaptoom oid om, wilde ze nog wel eens met mij een loopje nemen, dus sidepull ga ik nu nog niet aan :=
Eerst maar eens alles bevestigd zien te krijgen en dan kijken voor iets anders. Een bit is voor haar zo goed als verleden tijd, dat wil ik niet meer gaan proberen.
De eerste keer dat ik met de hackamore aankwam zag zij dat nog als 'gewoon' hoofdstel en ze dook helemaal in elkaar, dat was voor mij het besluit om gewoon niets meer aan bitten te gaan proberen.

Kaakgekruisd heb ik toen bij m'n shetlander gehad, maar dat was ook echt drama, ik snap ook niet zo goed hoe dat wél fijn kan zijn voor een paard. Maar goed, misschien moet ik gewoon wat dingen gaan proberen mocht ik van de hackamore afwillen :=
Je moet wel echt een goede release hebben in ieder geval als je kin/kaakgekruisd wilt gaan rijden.

Vem gaat goed, we zijn niet zo fanatiek meer bezig omdat ik soms een beetje moe wordt van die hypermobiliteit. Is lastig :=
Nu vooral lekker buiten en af en toe een baktraining mee pakken.
We hebben sinds deze week wel een nieuwe instructeur gevonden, dus wellicht pak ik Vem daar ook bij mee en gaan we weer actief rijden. Maar voor nu focus ik me vooral op Indy :j

Pink ribbon wilde ik wel gaan doen, maar ze heeft 2 weken geleden een singelwondje gekregen die nu pas een beetje genezen is, dus ik heb 2 weken bijna niets kunnen doen. Denk niet niet ik heen ga..

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:13

Voor dressuur is een goed passende sidepull denk ik wel je beste optie. Je kunt contact houden, zonder de kaak of kin te snoeren en het komt qua sturen het dichtste bij een gewoon bit. Het is gewoon weer heel anders rijden en dat merk ik bij Dexter maar al te goed. Hij heeft me altijd al laten werken en nu beginnen we gewoon weer bij 0, maar dat is oké. Ik moet het nu echt van mijn zit en benen hebben en daar heeft hij gewoon sch**t aan :+ Maar dat had ie ook al met bit dus dat zijn we wel gewend.

Zal het nog even gekker maken, ik wil mijn dikzak leren rijden volgens het neck reining principie := Dus mijn paard dat zich totaal niet boeit voor beenhulpen wil ik leren dat ie moet draaien als ik de teugel tegen zijn hals leg. Ik zie er zelf de humor wel van in, zie het ook nog niet meteen goed komen hahahahaha

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 09:35

Kan mij goed voorstellen sanne dat je dat lastig vind!
Aldus mijn paardenfysio: "je hebt ze wel Uitgekozen he? Allebei je paarden zijn hypermobiel"

Aaaa top _O- maargoed, ik houd van een flexibel goed buigzaam paard, dus opzich vind ik het wel prettig werken, alleen Akkie is soms zo los en ontspannen dat je zo. Muisstil moet zitten := pluis heeft dat iets minder, maar die is zelf natuurlijk ook heel grof gebouwd, en nog baby, en nog scheef van alles wat er gebeurt is enzo }:0 dus we zien wel. Hoe zij straks eindigt!

Afgelopen maandag weer eens gelongeerd! Vanwege mijn rug (akkie had mij zondag geshaked..) wou ik even niet rijden en we zijn ondertussen toch wel 3 maanden verder, dus wou het weer eens proberen!

Boven verwachting! Had de elastieken langer gemaakt door aan beide kanten een kort elastiek toe te voegen, hierdoor kon ze wat makkelijker lengte pakken in haar hals en eigenlijk vond ik haar prettig op de benen!

Linksom liep ze zelf in perfecte longeerhouding, met dikke hals en opgebolde rug met haar neusje over de vloer in draf (3 a 4 passen, even eruit, en weer opnieuw) dus was helemaal verbaasd!
Rechtsom vond ze lastig, gooide haar kont naar binnen en bleef meer bovenin, meer met hals Schudden, eerder paniek/bokken/gillen bij aanwijzingen. Maar wederom geen benen die raar opgetrokken worden en wel stukken fijne ontspanning, dus opzich heel tevreden!

Dinsdag kort rondje buiten met de hackemore, vooral gestapt en klein stukje gedraafd, ze struikelde veeeeeel meer als afgelopen tijd, het was eigenlijk bijna over.. Dn nu had. Ze echt een halfuur nodig om weer te herstellen en daarna was het weer oke en konden we ook stukje draven.

Dus ja, dan twijfel ik toch weer aan dat longeren misschien toch to much! Dat ze dan toch zichzelf overbelast en voor mij doorgaat.
Blij dat ik. Dinsdag ff rechtuit gegaan ben zonder poespas :o
Hackemore lijkt overigens echt een succes! Binnenkort maar eens groter rondje met galop ermee doen :roll:

Wil vandaag weer even dressuur in de bak oppakken :D rug lijkt wel weer oke, gisteren Akkie even simpel gereden en dat ging goed, dus dan kan ik pluis ook wel weer goed begeleiden :))

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 21:03

Afbeelding
Super fijn getraind vandaag!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:14

Wordt ze nou steeds witter? :)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 09:35

Eelmo schreef:
Wordt ze nou steeds witter? :)

Klopt! :j ze is geschoren sinds afgelopen zaterdag ;)
In de winter word ze donker rood en veel witter als in de zomer ;)

Alleen het donker rood is nu verdwenen met dank aan de tondeuse.. Wel zonde, vind haar wintervacht echt prachtig! Maar met dressuur training niet te doen, ze zweet zich een ongeluk..

Het donkerrood zie je nog een beetje op haar bovenbeen,welke niet geschoren is ;)