Paarden die in 2016 beleerd worden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiindseyV

Re: Paarden die in 2016 beleerd worden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:04

Hier afgelopen woensdag weer lesdag gehad. Was een goede les, enkel spijtig dat hij onderweg terug in het bos super fel verschoot van iets en er in alle paniek begon te bokken en ik viel. Ben er gewoon terug op gekropen en verder gestapt naar huis :) een geschaafde schouder en wat spierpijn heb ik eraan over gehouden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:33

Ik meld me!

Ik heb sinds maart een 3 jarige v. Bodinus. Een ontzettend lief paard! We zijn bezig met hem africhten en zijn nu zo ver dat ik nu los op hem kan draven. Nog wel met vrij weinig stuur. :+

Maak kennis met Leo (officiële naam Indigo) :D
Afbeelding

En dit zijn wij!
Afbeelding

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:54

Elysa, leuk jou ook hier te zien! Ben benieuwd naar jullie verloop de komende tijd, erg leuk om die jonkies zo snel zich te zien ontwikkelen en vooruit gaan.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:39

Welkom change3x wat een super leuk paard! Ben benieuwd naar hoe hij zich verder ontwikkeld. Vind hem al heel volwassen ogen.

Liindsey dat is een beetje minder.. hoe gaat het nu flink wat spierpijn gehad? Gelukkig kon je hem wel weer snel pakken en rende hij niet uit paniek naar huis..

Met mijn jonkie doe ik ook paar stappen terug. Hij begon in eens te bokken (binnen teugel te strak), niet eens grote bokken maar wel even laten weten dat hij het niet leuk vond. Dus nu voorkant weer ff los heeel veel overgangen en het stuur is bij ons op de rechterkant ook even weg haha. Probeer dit op te lossen door buitenteugel begrenzen en buitenbeen erbij en gewicht op binnenkant maar dat helpt niet. Tips? Of mensen die nog meer ideeen hebben. :')

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:46

Woensdagbweer les gereden en ik word eentonig maar chameur doet het gewoon zo goed. Voor de eerste keer een volte in galop gedaan en die ging super. In draf voltes 10 meter gereden om zijn spieren wat meer te laten werken en dit pakt hij ook goed op. Ik ben zo ongelovelijk trots op kijn kanjer

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:03

Mijn les afgelopen woensdag ging niet door (erg logisch natuurlijk). Maar Santos en ik hebben rijtechtnisch wel even wat huiswerk nodig! Buitenritten gaat prima. maar in de baan verliest hij nog teveel evenwicht waardoor hij steeds harder gaat en zichzelf opnaait. Met als gevolg een vreselijk onrustig paard de eerste 20 minuten. Daarna is de eerste energie eruit en dan bekoelt hij wat. Doseren is ook een probleem. We zijn nu een maandje begonnen met het richtrichten. Dit gaat wel steeds beter. Alleen op bepaalde punten zou ik wel wat extra tips kunnen gebruiken hoe het beste om te gaan met bepaalde gedragingen van hem (versnellen, drammen naar meer tempo).

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:20

Misschien helpt het dat als hij versnelt voltes te gaan rijden. Door de volte kan hij niet sneller. Als hij dan weer ruatig is de hoefalag volgen. Telkens ala hij versnelt een volte draaien.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:40

meisje2000 schreef:
Misschien helpt het dat als hij versnelt voltes te gaan rijden. Door de volte kan hij niet sneller. Als hij dan weer ruatig is de hoefalag volgen. Telkens ala hij versnelt een volte draaien.

Dat heb ik gedaan, en geloof mij; dan kan het zeker sneller.. :P Ik moet hem nog erg bij mij houden, omdat hij zijn evenwicht verliest. Ik ben nu achtjes, slangevoltes, gebroken lijnen en voltes aan het inzetten (zowat alles vanaf de binnenhoefslag, anders gaat hij teveel steun zoeken op de hoefslag en het hek). Of combi's van slangenvoltjes met volte 10 meter op de X. Dit gaat qua stuur allemaal heel erg goed. Aleen wordt hij ontzettend drammerig in tempo als hij zijn evenwicht verliest of te fel wordt. hij is best dominant en temperamentvol. Kan ik hebben, maar heb even wat tips nodig gezien hij niet reageert op langzamer lichtrijden (terug in tempo werken op zit) of zwaarder gaan zitten. hij ramt gewoon door..

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:09

misschien klinkt het raar maar ik zou even geen voltes draaien. door de voltes breng je hem juist uit balans en daardoor gaat hij rennen. Ik zou hem gewoon rond laten gaan over de hoefslag. En met stem en zit terug en naar voren rijden. En misschien een gekke vraag maar zit je niet de kort? waardoor je voeten naar voren of achter steken ipv. onder je heuplijn? die van mij reageert daar heel erg op.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:34

Mandy_B schreef:
Welkom change3x wat een super leuk paard! Ben benieuwd naar hoe hij zich verder ontwikkeld. Vind hem al heel volwassen ogen.

Liindsey dat is een beetje minder.. hoe gaat het nu flink wat spierpijn gehad? Gelukkig kon je hem wel weer snel pakken en rende hij niet uit paniek naar huis..

Met mijn jonkie doe ik ook paar stappen terug. Hij begon in eens te bokken (binnen teugel te strak), niet eens grote bokken maar wel even laten weten dat hij het niet leuk vond. Dus nu voorkant weer ff los heeel veel overgangen en het stuur is bij ons op de rechterkant ook even weg haha. Probeer dit op te lossen door buitenteugel begrenzen en buitenbeen erbij en gewicht op binnenkant maar dat helpt niet. Tips? Of mensen die nog meer ideeen hebben. :')

Mijn geschaafde schouder is nu pas na dik anderhalve week zo goed als genezen, was er serieus door en redelijk wat open vlees...
Hij is er wel in draf 200 meter ofzo terug naar huis gelopen door het bos , maar toen ging hij stilstaan en verward rondkijken. (Siebert is nogal een mama's kindje gelukkig)
Toen ik dan zijn naam riep kwam hij terug gestapt naar me en kon ik er terug op :)

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 07:53

Jeetje liindsey. Dat is wel even schrikken. Gelukkig nu alles weer heel.

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:42

Ja haha alles weer heel nu , gaan deze week weer lessen :P

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:52

Wat leuk dat iedereen hier elkaar tips geeft en probeert te helpen. :)

Ik vind Santos zo leuk! Ten eerste omdat een van mijn vorige pony's Santos heet en door z'n kleurtje. :D

Mijn puppy heb ik afgelopen week maar 1 keer gereden, hij mag vandaag weer. Hij was gisteren erg druk aan de hand dus we zullen hem van te voren maar eerst 5/10 minuutjes longeren. :=

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:36

Welkom Change3x! Wat een trotse uitstraling heeft Leo.
Liindsey, gelukkig dat het nog zo is afgelopen.

Weer goed nieuws van mijn kant: ik heb gisteravond een paar pasjes galop meegenomen tijdens het rijden. Ze vindt dit nog erg lastig (ook aan de longe), dus ik heb het gewoon gevraagd en hup, ze sprong aan. Zowel links- als rechtsom sprong ze goed aan en na enkele passen heb ik haar weer terug naar de draf gevraagd. Ze had anderhalve week stilgestaan, dus eerst even aan de longe en tijdens het rijden merkte ik zoveel energie dat ik de gok naar de galop heb gewaagd. Nu lekker weer verder met alles bevestigen. Ook een balkje meegenomen, gaf ze niets om. En uitgestapt langs de weg.
Zo trots op de dappere dodo :P

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:36

Heb al een tijdje niks meer geplaatst omdat het niet zo lekker ging.

Yori bleef veel spanning houden waardoor je er niet op kwam.

Vanavond ging ik bij een vriendin kijken omdat er iemand kwam om haar paard voor de derde keer te rijden.

Toen hij een half uurtje later klaar was vroeg hij wat bij mij het probleem precies was. Daarna zei hij, we kunnen wel even gaan kijken.... Totaal niet voorbereid op deze actie gingen we naar mijn stal.

Na 15 min grondwerk stapte hij in alle rust op. Na 10 minuten stappen, draven en zelfs een klein galopje zei hij, zet je cap maar op.... En ja hoor ik heb voor het eerst op mijn eigen fokproduct gezeten. Gestapt en gedraaft. Wat vond ik het spannend, maar wat was ik blij naar afloop.

Volgens mij is de foto door het uploaden niet helemaal scherp meer, maar ben er trots op en wou het even delen.

Afbeelding

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 23:42

Wat onwijs fijn Tymone!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 00:22

Tymone schreef:

Vanavond ging ik bij een vriendin kijken omdat er iemand kwam om haar paard voor de derde keer te rijden.

Toen hij een half uurtje later klaar was vroeg hij wat bij mij het probleem precies was. Daarna zei hij, we kunnen wel even gaan kijken.... Totaal niet voorbereid op deze actie gingen we naar mijn stal.

Na 15 min grondwerk stapte hij in alle rust op. Na 10 minuten stappen, draven en zelfs een klein galopje zei hij, zet je cap maar op.... En ja hoor ik heb voor het eerst op mijn eigen fokproduct gezeten. Gestapt en gedraaft. Wat vond ik het spannend, maar wat was ik blij naar afloop.

Volgens mij is de foto door het uploaden niet helemaal scherp meer, maar ben er trots op en wou het even delen.

[ [url=m/zMh0su.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik volg het niet helemaal, er was iemand op het paard van je vriendin an het rijden, om een speciale reden? Of richt hij paarden af?

Wel tof dat hij jou zo kon helpen, ziet er echt super uit!

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 02:15

Daphara schreef:
Tymone schreef:

[ [url=m/zMh0su.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik volg het niet helemaal, er was iemand op het paard van je vriendin an het rijden, om een speciale reden? Of richt hij paarden af?

Wel tof dat hij jou zo kon helpen, ziet er echt super uit!

Hij richt idd paarden af en daarom ging ik even kijken

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 14:58

Excuus voor het weinige reageren ik werk momenteel 40 uur in de week, de eigenaren van stal waren op vakantie dus moest ook nog 40 paarden buiten zetten in de ochtend en heb mijn handen vol aan mijn merrie 8)7

Meisje2000: Wat fijn dat je les goed ging!
lindamusters: Wat goed dat je zelf de training omgegooid hebt. Fijn dat je al verandering merkt. Erg mooi paard ook! Ik hou echt van schimmels!
Mandy_B: Fijn dat die het zo goed doet! En leuke foto! Balen dat hij bokt. Misschien eerst eens aan de longe werken voor die rechterkant?
Butengewoon: Hoe gaat het nu? Snapt ze er al wat meer van?
LiindseyV: Wat fijn dat je les goed ging maar oei wat balen dat je er af viel.
Change3x: Wat een leuk paard welkom!
Marleen_vA: Jammer dat hij in de bak zo onrustig is. Gaat dit al wat beter nu?
xChanelx: Wat leuk dat je zo wat galop mee kan pakken :)
Tymone: Wat gaaf dat je er zelf op hebt gezeten! Hele leuke foto!

Volgens mij ben ik weer bij excuus als ik iemand heb overgeslagen.

Inmiddels is Floor braaf met een singeltje op. Alleen het opdoen zelf is nog een drama. Ze doet niks alleen kan ze niet stilstaan en draait ze rondjes. Ik heb ook sterk het vermoeden dat er toch wat met haar is gebeurd. Want links kan ik niks... Als ik rechts singeltje opdoe en vastmaakt draait ze wel maar doet ze verder niks. Links word ze gewoon wild. Dus nu maar rechts eerst en het vertrouwen winnen. Wel longeer ik beide kanten dat is geen probleem.

Vandaag voor het eerst de touwtjes eraan gehad. Dat deed ze echt super! Ik had ze expres wat langer gedaan zodat er voor haar niet veel druk op kwam. Dit pakte ze super op. Wel wat onwennig maar ze probeerde al wel onder te treden en de balans te zoeken. Dus heel erg trots op haar :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 03-02-17 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:09

Super hoe je bezig bent met Floor @Jodi! :D
Ziet er goed uit zo :))

Hier vandaag een zadeltje van stalgenoot op Naf zn rug gelegd, Freemax, ligt helaas voor geen meter, dus dan ga ik em ook niet gebruiken :P Heb wel een ander zadel van @Geryon dat wel lekker ligt op hem, dus daar waarschijnlijk gewoon mee aan de slag straks :)

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:15

Wat fijn dat je de tijd neemt Joni! Hopen dat ze snel ook links het oké gaat vinden.

Yamasaki: jammer dat het zadel niet past, dan maar even met deze aan de slag!

Ik ga morgen weer eens kijken hoe het gaat. De Tinker begint meer balans te krijgen, wat natuurlijk super is, maar daarmee komt ook een eigen mening haha

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:37

@Change3x Wat heb jij een bijzonder mooi paard.
@Tymone Is er geen mogelijkheid dat hij jou begeleid?
@Jodi93 Ziet er heel fijn uit. Glanst ook als een spiegel.

Ik heb mezelf eindelijk groen licht gegeven.
Aangezien mijn paardje vrij puppy oogt, had ik besloten om hem deze zomer met rust te laten.
Ook gebeurd en hij is lekker uitgezwaard. Momenteel word die 1 tot 2 keer in de week gelongeerd.
Wel met een hulp middel ( zon touw dat onder de buik vandaan komt ) aangezien hij een verontwikkelde onderhalsspier heeft. Verder doe ik ook een beetje recht richten. ( IOM Osteopaat )

Nu ga ik langzaam opzoek naar een ervaren iemand die mijn paard zadelmak wil maken. Met alle tijd die mijn paard nodig heeft. Daar is immers voor gespaard. Planning is dat hij rond November het zadel op de rug krijgt. Al bij enkele stallen wezen kijken, maar ik wil toch nog een beetje meer keuze hebben.

Kent iemand van jullie een ervaren iemand waar jullie je paard aan zouden toe vertrouwen?
Het liefste in Noord-Brabant/Limburg. Ik ben altijd bereid om te rijden. Je kan mij hierover een pbtje sturen. We hebben namelijk toch de tijd.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:19

@shamanqueen, dat gaat hij gelukkig ook doen :).

Maandag komt eerst de ostheopaat, daarna gaan we verder. De afspraak met de ostheopaat had ik al staan en wil ik graag door laten gaan.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:40

Ik heb net toch zó fijn gewerkt met de Tinker! Weliswaar vanaf de grond, maar ook dat is hard nodig. Ik merk dat ze nog erg scheef is namelijk en ben met de dubbele lijnen aan de slag gegaan. En wat deed ze het goed :)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:44

Yamasaki: Zadels is wat hoor haha. Voor beleren gebruik ik meestal een oud zadeltje.
xChanelx: Fijn dat de tinker meer balans krijgt. Fijn dat ze de dubbele lijnen goed oppakte!
Shamanqueen: Fijn dat je zo rustig aan doet. Alles komt vanzelf. Dat merk ik ook weer dat ik alles weer rustig aan moet doen.
Tymone: Hoe ging het bij de ostheopaat?

Ik ga vanavond weer even met haar aan de slag. Ben benieuwd hoe ze het gaat doen weer :)