De paarden van 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: De paarden van 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:49

Impala past gewoon de (cob) hoofdstellen en halsters van mijn fjord, zonder ook maar iets te hoeven verstellen. Best handig :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:35

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Twice is niet zo snel onder de indruk, heb dan ook niets aan hem gemerkt de afgelopen dagen in tegenstelling tot mijn merrie haha!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:51

Mijne heeft van halster nu eindelijk maat Cob, bleef lang op maat pony hangen. Inmiddels past hij maat cob op het kleinste gaatje *\o/* . Hij is al wel bijna 1,60 dus toch nog wel een baby hoofdje eigenlijk.

Ik heb een heel gaaf bruin hoofdstel voor hem besteld een hele tijd terug (maat full) omdat de verwachting is dat hij ongeveer 1,65 zal worden en aangezien hij een barok paard is dacht ik dat hij de grootte wel kon gebruiken. Een hele tijd verzoop hij echt in dat hoofdstel, maar laatst een keertje omgedaan en denk dat het hem wel gaat passen, dus ik houd het nog even want hij is zo mooi *\%/* .

Hier niets geks gemerkt aan de paarden met oud & nieuw. Sæby stond lekker in zijn stal te eten en keek niet op of om van de knallen die hij hoorde, dus leek er weinig tot geen last van te hebben. Hoe het rond 12 uur is geweest weet ik niet want hij staat niet aan huis. De stallen zagen er de ochtend erna netjes uit dus lijkt erop dat er geen paniek is geweest.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:32

Ponypaard met bitje in!! Eerst zonder bit het hoofdstel op maat gemaakt, toen erin gehangen. Deed hij eigenlijk vanzelf. Stond er flink op te kouwen maar hij heeft zn tong er niet overheen gegooid.
Afbeelding

Toen ook maar gelijk longeerlijn aan zn halster geklikt, eigenaar had tijd dus eerste keer aan de longeerlijn was een feit. Helaas ligt de longeercirkel open voor nieuwe dreinage dus dan maar in de bak.

Afbeelding

Ik longeer zelf overigens bijna nooit de eerste keren, ik ben altijd net te laat en dan staan ze weer omgedraaid, heb er niet zo'n talent voor.. Oefen heel veel maar bij groentjes wil je het niet te vaak laten gebeuren want dan leren ze dat het kan, en dat is niet de bedoeling

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:31

Wij hier vandaag Maggie ook voor het eerst aan de longeerlijn. Hoofdstel om, halster eroverheen en rustig aan wat proberen. Zowel links als rechtsom gedraaft en gestapt (laatste vond ze moeilijker). Nu mag ze er een paar dagen over nadenken en dan gaan we weer eens.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:07

Ik lees al een tijdje mee en wil me zelf toch wel even melden.

Ik heb een pony van 2013 meet nu 139,5 en loopt sinds drie maanden voor de wagen.
Finley is van april dus ja idd stond met 2,5 voor de wagen ;)
We rijden drie x per week waarvan 1x minimaal naar buiten als het weer het toelaat hij geniet daar echt van en is super braaf. Deze zomer word hij ingereden want een vriendin van mij wil er graag mee de wedstrijdsport in dus ik heb gezegd is goed veel plezier ermee :j
Verder doet Fin een beetje aan freewheelen in de paddock met zijn grote vriendin hij heeft tot 2 jaar in de paddock gestaan bij merries omdat ik hem als jaarling geruimd heb gekocht en hij te klein was km bij de grote hengsten te staan.

Hier wat foto's van mijn kleine man

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:10

Finley !!!!! Leuk setje trouwens hihih

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:19

Met 2,5 voor de kar? Nu al drie maand. Dan kom je eerder in de buurt van 2 jaar en 5 maand.

Ik ben er persoonlijk fel op tegen. De mijne komt met 3,5 pas iets aan het werk.
Dus echt 13 a 14 maanden later.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:05

Ik ken er wel die er al jonger voor stonden. Die zijn ook nog heel. Ben we benieuwd of je nog een reden hebt om dat zo jong al te doen. :)

Ik wilde Impala vandaag kennis laten maken met het stuur (lange lijnen), maar hij was erg onder de indruk van wat er allemaal om hem heen gebeurde dus hij was na een paar rondjes ontspannen aan de hand stappen weer klaar voor vandaag. Ik ga hem geen nieuwe dingen leren als hij zo afgeleid is. Dat vind ik vragen om problemen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:40

Fin was er nog al klaar voor. We namen hem al mee wandelen ect maar na de wei merkte je gewoon dat hij klaar was voor licht werk. Ik ken Fin van 1 jaar dus ken hem door en door hij bloeide helemaal sinds hij wat mocht doen.
Ik denk persoonlijk dat als we hem nog een jaar sterker hadden laten worden we er meer problemen mee hadden gehad aangezien Fin wel eerst even de grenzen opzoekt en vervolgens heel braaf is.
Heb voor het beleren afspraken gehad met osteopaat, da en tandarts en alle drie zagen geen bezwaren.
Van de zomer mag hij ook zeker gewoon weer een aantal weken de wei op zonder iets te doen :j

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:46

Blijf versteld staan van onze irocco, vandaag een van mn oppaskindjes mee, die hing uiteindelijk aan zn nek en ze mocht er alles mee doen en ze was best druk, terwijl normaal als het druk is hij onrustig wordt en vergeet rekening te houden dat ik er ook nog sta. Maar neehoor meneer letter goed op waar het meisje bleef en zette geen stap verkeerd, gek beest. Ook weer bitje in gehad vandaag, ging eigenlijk vanzelf en hij stond al een stuk minder te kauwen!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:03

lindamusters schreef:
Blijf versteld staan van onze irocco, vandaag een van mn oppaskindjes mee, die hing uiteindelijk aan zn nek en ze mocht er alles mee doen en ze was best druk, terwijl normaal als het druk is hij onrustig wordt en vergeet rekening te houden dat ik er ook nog sta. Maar neehoor meneer letter goed op waar het meisje bleef en zette geen stap verkeerd, gek beest. Ook weer bitje in gehad vandaag, ging eigenlijk vanzelf en hij stond al een stuk minder te kauwen!

Super schattig is dat altijd! Fin vind kindjes wel leuk maar is er niet zo voorzichtig mee :')

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:05

lindamusters schreef:

Chameur doet dit ook. Mijn dochter van 8.5 heeft een algehele achterstand en functioneert als een meisje van net 3. Waar chameur normaal druk is en niet wil stil staan en graag wil happen is hij bij haar zorustig als een klein lammetje. Rustig stilstaan en vooral niet bijten. Ze kan hem zelfs naar de stal toe brengen aan het halstertouw. Ik hou hem dan wel vast aan het halster voor de zekerheid en ze loopt naast mij.ik lop dus tussen haar en chameur in. Maar hij is zo'n schat bij haar in de buurt net alsof hij aanboelt dat ze anders is....

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:14

F_inley schreef:
Fin was er nog al klaar voor. We namen hem al mee wandelen ect maar na de wei merkte je gewoon dat hij klaar was voor licht werk. Ik ken Fin van 1 jaar dus ken hem door en door hij bloeide helemaal sinds hij wat mocht doen.
Ik denk persoonlijk dat als we hem nog een jaar sterker hadden laten worden we er meer problemen mee hadden gehad aangezien Fin wel eerst even de grenzen opzoekt en vervolgens heel braaf is.
Heb voor het beleren afspraken gehad met osteopaat, da en tandarts en alle drie zagen geen bezwaren.
Van de zomer mag hij ook zeker gewoon weer een aantal weken de wei op zonder iets te doen :j

Ken al mijn jonge aanwinsten vanaf veulen, toch vind ik persoonlijk dat ik als eigenaar ze moet beschermen. Kans is groot dat het wel goed gaat. Maar een jaartje wachten gaan ze helemaal niet stuk van.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:16

Knert schreef:
F_inley schreef:

Ken al mijn jonge aanwinsten vanaf veulen, toch vind ik persoonlijk dat ik als eigenaar ze moet beschermen. Kans is groot dat het wel goed gaat. Maar een jaartje wachten gaan ze helemaal niet stuk van.

Ieder zijn eigen keuze ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:43

Ik begrijp F_inley anders wel heel goed hoor waarom finley al op 2,5 getraind werd. Dravers staan toch ook al van 2 jaar voor de koets en worden al op anderhalf ervoor getraind.
Finley maakt trouwens ook heerlijke buitenritten met haar pony. En pas als hij 3 is zal hij onder het zadel beleerd worden. Heb vaker gehoord dat deze methode wordt toegepast. Ik heb filmpjes gezien en finley haar pony krijgt ook voldoende rustdagen. Tevens wordt ze ook goed begeleid in de trainingen.

Er zijn op bokt trouwens nog meer ponies die op 2,5 al voor de kar stonden (ik ga ze niet benoemen om niemand te beschuldigen). Bij sommigen ging dit heel goed, bij anderen doken er wat problemen op.

Met Harley ben ik ook al bezig met longeren en zadel en bit. Vind het alleen maar voordeliger als ze dit op jonge leeftijd al kennen.
Mijn stalinstructeur zei dat ik zelfs al kan beginnen met hangen en af en toe erop zitten zonder zadel. Ik weet nog niet wanneer ik dit ook daadwerkelijk ga doen. Harley is echter helemaal niet onder indruk als ik op een stoel naast hem sta en hem aan de andere kant van de buik aai waarbij ik dus over hem heen gebogen sta, weliswaar zonder op zijn rug te steunen.

Wat beteft harley's trage groei heb ik positief nieuws gekregen van de stalbaas: beenproblemen worden normaal beter voorkomen als een paard traag groeit. Als ze te snel groeien heb je meer kans op beenproblemen. Dus maak ik mij geen zorgen meer om zijn groei.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:52

F_inley schreef:
Knert schreef:

Ieder zijn eigen keuze ;)

Precies, zo is dat. Ik zal volgens veel mensen ook wel te vroeg beginnen, terwijl anders juist weer vroegen of het niet eens tijd werd. Ik denk dat het allemaal zo zijn voor- en nadelen heeft dus dat moet iedereen gewoon voor zichzelf beslissen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:58

De meningen blijven daarover verdeeld.. Iedereen moet het maar lekker zelf weten.

Dat snelle groeien kan wel kloppen. Mijn fjord is ook snel gegroeid en zit nu met zijn benen vol mankementen en is afgekeurd met zijn 7 jaar.
Met shympie heb ik geen haast, ik zie wel wanneer ik er op klim.
Overigens kwak ik wel gewoon de poetskist naast hem neer, spring ik daar bovenop en gooi ik mijn armen over zijn rug. Hij geeft er niks om.
Binnenkort maar eens een dekensingeltje er omheen knopen ~~}>

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:01

Nja de stalbaas zei mij om te wachten tot de benen volgroeid zijn, en de dochter ervan zegt dus dat ik al wel gewicht erop kan leggen, dus al kan erop zitten of hangen. Daar op stal zijn de meningen dus ook verdeeld.

Dat snelle groeien lijkt me eigenlijk ook wel logisch.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:02

Klopt hoor. Zo af en toe een groeispurt is normaal, maar was een tijdje terug bij een fokker en die had jaarlingen staan die de hoogte van de moeder al gehaald hadden. Dat lijkt me niet heel bevorderlijk. De 2-jarige waar ik voor kwam kijken was ook enorm en stond ook niet optimaal op de benen zeg maar :+

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:16

Ik heb het idd ook een aantal keer gezien inmiddels van die jonkies die al mega groot zijn en dan meestal later wat mankeren aan de benen. Maarja als het je eigen fokproduct is kan je er weinig aan doen dat hij zo snel groeit.
Finley zijn kont is momenteel weer wat hoger hij krijgt volgende week vakantie zondag hebben we nog een politietraining aan de hand en daarna mag hij een weekje freeweehelen in de paddock.

Qua beleren vind ik dat je moet kijken naar je paard een grote slungel of een klein compacte pony het is nog al een verschil.
Met erop zitten wachten wij wel tot hij drie is omdat dat aangeraden werd door de osteopaat dus dat word een project voor de zomer

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:26

Verstandig Nies_ met volle hoofdjes vaak niet zo handig.

Welkom F_inley, wat een leukerd, het echt niet 'jong' zo voor de wagen, hij ziet er al compleet uit.

Whinny moet morgen weer naar de hoefsmid. Heb 2 weken geleden nog gewandeld, en borstelen doe ik wekelijks.. longeren momenteel sporadisch, de bak is nogal slecht. Plus doet ze dat eigenlijk al heel netjes.. wacht nu tot de bak goed genoeg is om eens aan te laten galopperen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 20:32

Mishje is jarig *\o/* hoera, als eerste van deze jaargang vandaag drie jaar!
Zie topic in onderschrift *D

Mish is zowaar wat recht aan het trekken; die heeft zowat een jaar met een hogere kont gestaan en begint nu weer ietsje in balans te komen. Vergelijk:

Afbeelding

Afbeelding

Het eerste jaar is zij enorm de lucht in geschoten maar ik geloof dat ze dit jaar bijna niet gegroeid is. Grappig hoe dat zo per paard weer verschilt :)

Over vroeg aan het werk zetten verschillen de meningen inderdaad. Principieel wacht ik tot minimaal drie jaar oud. Daarna hangt het een beetje van het paard af hoe lang ik wacht. Het belangrijkst vind ik dat ze er mentaal en fysiek klaar voor zijn. Niet midden in een groeispurt zitten, bijvoorbeeld. :)

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:34

Gefeliciteerd Aleenah! Toch een mijlpijl zo :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:35

Groeispurten heb ik bij harley nog niet gezien eigenlijk. Al vermoed ik dat hij die vlakna de aankoop in maart of april wel gehad heeft aanvezien hij toen een grlte C maat had en bij aankoop ong 1m20/25 was vermoed ik, anders zei de arts niet dat die nooit de D maat zou halen.