[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:58

pssm/spierbevangen/toch gevallen, bloed laten prikken voor tekorten en dus morgen even DA laten komen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 13:37

Ja dat er een DA moet komen begrijp ik natuurlijk, maar wát moet ik laten testen/naar laten kijken?

Bloed? Moet er een osteo/fysio komen om te voelen of er skeletair/musculair iets mis is?

Ik kan iedereen laten komen, maar ik moet toch een béétje weten in welke richting ik moet denken, anders krijg je straks: Zet maar op pijnstillers en kijk dan maar of het beter gaat.
Ja, dan weet je nog niets.

Er lopen genoeg van die "vage" DA's rond.

Ik ben een beetje in paniek geloof ik...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:39

Wat vervelend! Ik zou het verhaal uitleggen, bloed laten trekken en een kreupelheidsonderzoek (buigproeven, longeren op harde/zachte volte enz) laten uitvoeren. Ontzettend lastig, dit soort gevallen want inderdaad...waar begin je?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 13:49

Sja, als je haar lijf/bovenkant uitblokkeert door met je hand dat stuk beeld uit te schakelen, dan zie je dus niets raars aan haar benen/beenbewegingen, die zijn niet uit tact, kort of anders dan anders. Niet mank, kreupel of onregelmatig.
Daarom heb ik de indruk dat het "iets" in de bovenlijn betreft.

Dit harkerige bewegingspatroon is zo NIET des Khavanna's dat hier wel iets goed mis moet zijn.

Nee, ze hebben niet net een nieuw stuk land erbij gehad, ze staan het hele jaar 24/7 buiten, ze is nét 8 jaar geworden, en zo lang als ik haar ken een enorm elastieken beweger.

Of zou ze toch een soort van insulineprobleem hebben, gezien de toch keihard aanvoelende manenkam?'
Krijg je daar dergelijke symptomen van?

Ik tast vollédig in het duister en weet totaal niet waar ik een begin moet maken met zoeken naar de oorzaak.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:52

Terpentijn, geen warme voeten dus? Maar je paard wil wel liggen, dus wellicht wel pijnlijke voeten. Ook icm harde manenkam vind ik dat op zijn minst zorgelijk.

Hebben ze onlangs een vollere weide gekregen?

Kun je ze op een modder plekje zetten? Of een paddock zonder gras Maar met oud hooi for the time being?

Een dagje Wat vasten zal denk ik minder probleem zijn dan volop laten eten nu terwijl de kans op hoefbevangenheid er wel degelijk is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:56

Bloed prikken op mineralen tekorten (selenium, koper, zink, magnesium en vit. e) naast de basis test van organen en spieren (voor spierbevangenheid). Voer je mineralenkorrel bij? Geef dan na de DA minimaal een week dubbele dosis, dan vertekent het niet meer voor de bloedtest en zit daar je probleem, dan moet je dat snel gaan zien. Pijnstiller (al dan niet samen met vitamineshot) kan helpen om door de 1e ellende heen te komen, maar onderliggende oorzaak vinden is wel zo fijn. DA moet je ook meer kunnen zeggen over waar de stijfheid vandaan komt. Osteo, etc. is pas daarna optie, er zijn nl ook dingen die zij niet mogen/kunnen behandelen, en een goede zal je dat ook vragen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 14:05

Ja, het kan wel álles zijn. Ze hebben maandagochtend twee weken geleden het laatste stuk gras (we doen aan strookbegrazing) ter beschikking gekregen. Is dat "onlangs"?
Liggen doet met name Khavanna vooral in de vroegere ochtenduren (half acht, half negen) al jaren, dat is eigenlijk geen afwijkend patroon. Ik vond dit keer echter dat ze wel láng bleef liggen. Vandaar dat ik achterdochtig werd.

Ik ben ook ongerust over die harde manenkam/nek, dat had ze nooit.
Ze is niet echt dik, wel goed gevuld, maar dat hebben ze allebei altijd wel in het begin van het grasseizoen. Hoewel Japie momenteel minder rond is dan zij (ze is ook wel een stuk kleiner dan hij natuurlijk).

Morgenochtend komt er ieg een ervaren paardenvent naar haar tostand kijken, en indien verdacht qua insuline/hoefbevangen zet ik haar gelijk apart, evtl. met alleen wat hooi.
Ik kan dan ook "ïemand" laten komen, liefst meteen dezelfde dag nog, maar wat voor iemand? Moet ik gelijk een bloedproef laten nemen?
Bah ik ben er gewoon naar van, ik heb eigenlijk nooit wat met m'n paarden qua gezondheidsissues.

Edit: had deze al verzonden en zag toen pas de reactie van @Tamary.
Even herlezen en overdenken. O nee, ik voer niets bij momenteel, echt helemaal niks. ze hebben alléén gras.
Ze is trouwens een kruising Haflinger/Fries (moeder) x bont tuigpaard. Ze is nu wel een stukkie dikker dan onderstaande foto van circa 1,5 jaar geleden:
Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:16

Ik zou een dierenarts bellen. Die heeft de meeste kennis en kan je op zijn minst verder adviseren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:04

Een paard met de afstamming als de jouwe, in dit seizoen met het vreemde voorjaar dat het is, dat moeilijk beweegt zonder aanwijsbare blessure. Daar zou wat mij betreft asap een dierenarts bij komen, als is het maar om dingen met zekerheid te kunnen uitsluiten. Niet eerst gaan rommelen met paardenkenners/peuten/paten...eerst bepaalde zaken uitsluiten.

Wanneer heb je je paard voor het laatst goed zien lopen Terpentijn? Was dat nog vrijdag of kan het al een paar dagen langer zijn dat je niet gelongeerd of wat dan ook gedaan hebt waarbij je echt naar de beweging hebt gekeken? Lijkt mij nl belangrijke info voor een DA om te weten of het acuut zaterdag onstaan is of misschien al een paar dagen langer sluimert.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:28

Als ik het zo lees, denk ik onmiddellijk aan hoefbevangenheid. Die typische stand met de voorbenen krijg je meestal ook niet per direct. Wat jij beschrijft, is vaak wat eraan vooraf gaat. Been there, seen that :\
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik ze in elk geval al van het gras afhalen en het advies van de DA afwachten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 16:00

Het is acuut zaterdagmorgen ontstaan, of gedurende vrijdag. Vrijdagochtend kwam ze nog in het kielzog van Jaopie totaal normaal naar het hek toe draven, her normal self.

Ik begin nu toch ook serieus PSSM/of hoefbevangenheid (evtl.voorstadium) te vermoeden.

Ik ga maatregelen nemen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 01:04

Mij klinkt het ook echt als hoefbevangen. Zo haalde ik mijn pony anderhalf jaar geleden uit de wei (stijf, niet willen lopen/kort draaien, giga manenkam. Maar zeker niet kreupel! DA erbij, die wist het niet zeker. Gelukkig aangepakt zoals bij hoefbevangen en dat bleek het dus ook te zijn: ik was er op tijd bij!

Maar toen geen nieuw gras en wel 24/7 weide. Dat was icm te weinig beweging toch teveel. Grassoort is hierin ook heel belangrijk!

Ik kreeg van de DA het advies magnesium te geven, zij gaf hem een spuit en moest zelf nog een aantal dagen metacam geven. Ook is mijn pony hoogstwaarschijnlijk insuline resistent maar is dit niet onderzocht. Gelukkig ging het snel weer beter, maar ben altijd op mijn hoede wanneer het weer slecht gaat.

Succes, hoop dat je snel duidelijkheid hebt wat er aan de hand is en vooral wat je eraan kan doen!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 09:24

He wat vervelend! Ik zou ook zeker een DA erbij halen. Geen ervaren paardenvent of wat, maar gewoon een DA. Ik kan je Vlasta van Paardenpraktijk Groningen aanraden. Zeer kundige arts.

Herken het gevoel, ik had woensdagmiddag ineens mijn oude merrie (26 jaar) stok en stokkreupel in de wei staan. Totale paniek en ontreddering. Ze stond op drie benen, wilde níet meer lopen. Vreesde het ergste. Vlasta gebeld, die is langsgekomen en het leek (gelukkig!) een hoefzweer te zijn. Paar dagen in een hoefzak, en sinds gisteravond loopt ze weer goed.

Hopelijk knapt ze snel weer op!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 10:29

Wat een drukte allemaal weer. Geregel, gedoe....

"s Morgens vroeg Khavanna gemonsterd, met behulp van paardenbuurman, en ja hoor, zul je altijd zien: Hoezo "loopt ze als een plank"? Ze rende en galoppeerde een vrolijk eindje in de rondte.
Niet zo soepel als voorheen, maar je zag er vrijwel niets meer aan. Benen opgepakt, vastgehouden en lopen, staart links en rechts opzij getrokken (geen gewankel), hoeven en kootholtes afgevoeld (geen kloppingen, niet warm), manenkam gevoeld (was nota bene veel soepeler dan gisteren), korte draaien (gewoon), kortom: had ik dat weer?
Ze liep en bewoog gewoon 95% normaal. Is alleen te dik, dus zeker punt van aandacht. Ze staan nu op hele schrale weide, magnesium bijvoeren is een optie, nu dus nog DA bellen voor verder advies.
Ik ben nog niet zorgeloos, want IETS is er toch aan de hand (geweest?), maar als je dit vergelijkt met de afgelopen dagen hou je het niet voor mogelijkwat een (ogenschijnlijke) verbetering.
Ik wil natuurlijk tóch Da advies.
Maar nu eerst weer voor mijn twee Shetlanders gaan regelen: die kunnen, als ik wil, verhuizen van een veredelde zandpaddock-met inloopstal aan mijn huis naar een groot stuk schraal grasland met heuvel en bomen rondom twee boerderijen verderop. Dat zou véél leuker voor ze zijn, groter en gras (ja, ik weet het oppassen met gras en Shetten!). Dat moet ik nu ook opeens zien te regelen. Ze blijven wel van mij, dus ik kan zelf alles regelen. Zou mooi voor ze zij, ze staan hier eigenlijk te klein.

Het is een pracht-aanbod, ik gun ze een wat meer "paardenleven" met meer ruimte en beleving.

Dan ook nog regelen dat ik goed DA advies of DA bezoek voor Khavanna krijg, want hiermee is 't natuurlijk niet "klaar" wat haar betreft.
Ik zie 't in elk geval wel weer wat optimistischer in allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:33

Is een graasmaskertje een optie voor Khavanna?
Ik ben in ieder geval blij dat ze zo lijkt op te knappen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 10:41

Dat zou een optie kunnen zijn, ik doe het ze niet graag aan, zo'n graasmasker, maar wat moet dat zal moeten. Eerst eens kijken wat DA er van vindt.
Het is ook het eerste jaar dat ze zo bol (rond) is, maar ze is nu natuurlijk ook volwassen. En het is een heel raar grasvoorjaar.
Het kan ook nog altijd dat ze gevallen/uitgegleden is, hoewel die kans niet zo groot is.
Het verschil met gisteren is echter aanzienlijk (in positieve zin), maar dat kan natuurlijk ook een tijdelijke opleving van een dagje zijn.... We zijn er dus nog helemaal niet.

Het blijft een hele zorg, paarden/ponies, je bent er eigenlijk altijd mee bezig... maar daar weet jij alles van, @Koudbloedkim!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:42

We gaan gewoon duimen dat haar herstel zich nu doorzet. :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:45

Paard bij ons op stal was vorige week ook tegen bevangen aan. Staat al amper op gras, maar ging toch te hard dus. Zelfde symptomen. Zondag of maandag was het mis. Ik zag ze op "de strip" (paddock van paar meter breed maar 150 - 200 meter lang) flink heen en weer crossen. Weinig aan te zien, terwijl paar dagen ervoor paard amper kon lopen.

Overigens heeft mijn oude ruin nog nooit koliek gehad. Dit voorjaar 3 keer. Dus ook hier een :?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:59

Wat je beschrijft, hoort ook bij ( sluimerende ) bevangenheid. Mijn merrie sukkelde 's morgens lam en stijf als een strijkijzer vooruit. 's Avonds draafde ze als een 3-jarige over de paddock >;)
Het luistert echt heel nauw eens het ' metabolisch vaatje ' overgelopen is. Zoals je zelf zegt idd, het is nog niet '' klaar ''.
Succes met je shetties, lijkt me een fijn nieuw plekje voor ze !

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 11:08

Nou ja, ik heb ook van meerdere paardeneigenaren hier in de buurt gehoord dat het (voorjaars)gras momenteel "link" is en dat dit soort "nooit eerder gehad " gevallen dus nu wél voorkomen, dus uiteraard rinkelen dan alle alarmbellen.
't Schijnt niet zo zeer de hoeveelheid, dan wel de fructaangehaltes van het gras momenteel te zijn.

Uiteraard hou ik ook met Argusogen meneer Jaopie in de gaten, met zijn sobere Tinker x Fries lijf is dat ook een fijne kandidaat voor hoefbevangenheid e.d. Nu ja, die liep vanmorgen als een zonnetje, lekker brutaal te doen, te showen en keihard rond te galopperen, om Khavanna de loef af te steken.
Die zit erg goed in z'n vel momenteel.

Voor hem héb ik een grasmasker in de kast liggen, maar dat heeft-ie nog nooit aangehad of nodig gehad.

Ook de verhuizing van de Shetten baart mij wel kopzorgen: die staan al jaren niet op gras, en om die nou uitgerekend NU op een (schrale) wei te zetten lijkt me ook vragen om narigheid. Voor Bartje heb ik wel een graasmasker, maar voor de kleine merrie Barbie niet. Moet ook eens even slim beleid voor worden uitgedacht.... M'n hoofd loopt om, hang al de halve ochtend aan de telefoon om van alles te regelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:12

Voor de shetties dus idd ook geen strak plan. Vooral als ze niet (meer) aan gras gewend zijn.
Andere paarden erop tot binnen een maandje? Dan is het gras al wat '' veiliger ''.
Of alles laten doorschieten en met strookbegrazing op uitgebloeid gras beginnen als dat mogelijk is op dat land?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 11:20

Ja op dat stuk land is heel veel mogelijk, van heel kort afmaaien tot laten doorschieten, daar hoor je erg tegenstrijdige verhalen over. Ik weet nou nooit wat het "schraalste" uitpakt qua fructaan. Ook strookbegrazing is daar wel gedaan (hebben vroeger een paard en pony op gestaan totdat die mensen gingen verhuizen).

Het stuk van Jaopie en Khavanna nu is kort afgegraasd via strookbegrazing en deels vergeeld. Dat is dus toch ook weer geen "garantie". Dat bedoel ik met kopzorgen... wanneer doe je 't goed?
Had ook nooit verwacht dat juist Khava last zou krijgen, ik vond eerder Jaopie daar "een type" voor.
Maar die is alle jaren 'szomers steeds minder dikkig geworden in het begin van het grasseizoen.

Oh ik word teruggebeld door de DA... laterzzz....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:47

Merries :D Er zijn nog altijd meer merries met metabolische problemen dan ruinen/hengsten. Zal wel iets met hormonen te maken hebben, net als vrouwen :')

Volledig kort gegraasd is misschien wel 'gestresst' gras, maar krijgen ze in elk geval veel minder van binnen dan op een landje wat 10cm hoog staat. Hier staat de ex-hb'er winter en zomer op ongeveer 20are. Dus heel kort gegraasd in elk geval. En dit is het enige wat werkt voor haar. Nu al zo'n 5 jaar.
Ze mag elke dag de kanten van de rijbak afgrazen en mijn tuin wat onderhouden, maar niet langer dan 30min. Anders gaat het fout.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:42

Ik kan de Shetten natuurijk ook er elke dag éven heen brengen en na een uurtje strookbegrazing of zo weer ophalen, totdat ze weer aan gras gewend zijn. Er staat maar 1 boerderij tussen de lcaie en de mijne, dus dat iseen fluitje van een cent.
Het gras is momenteel overigens heel kort afgemaaid. De Shetten gaan - als alles goed gaat - toch niet eerder dan ná 1 juni, want ik wil alle vier eerst nog laten bekappen. J. en Kh. blijven gewoon op hun eigen stuk kort grasland (nou ja... vergeeld sprietland eigenlijk meer).
Straks weer richting Khava.
Ik moet het goed in de gaten houden nu.
Bloedtest is wel aanbevolen, dus hopelijk komt ze vanmiddag nog langs (belt mij eerst ivm lastige Japie op de wei, hahaha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:13

Hoe gaat het nu met Khavanna?