[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

Re: [VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 14:06

Wat is hij prachtig! Straalt heel veel trots en ego uit! :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 20:38

Jaopie heeft jarenlang de alleenrechten gehad, de aandacht, de zeggenschap.

Nu er met en aan Khavanna gewerkt wordt, heeft dat wel merkbare impact op zijn gedrag... hij wordt er onzeker en bozig van... hey IK was toch de Prins van de Weide?!?

Nu moet-ie de aandacht en de exclusiviteit delen. hem een beetje kennende en de rest vermoedende, kan hij daar nou niet zo om lachen... maar dat is toch een kwestie van wennen.

Hij kan trouwens best wat missen van die enorme trots en dat megalomane ego van hem, hahaha....

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:17

Het valt me op dat je je beide paarden vaak wat vermenselijkt en imo ook moeilijker laat zijn dan ze zijn. Ik denk dat dat laatste vooral in je eigen gedachte zo is. De een is wat eigenwijs en de ander wat groen, das alles toch?

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:32

Dat gevoel krijg ik ook al een tijdje een beetje...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 15:07

Ach, maakt het wat uit? Voor mij zijn het "iemanden" en geen "ietsen".
Om een leuk verhaaltje of tekstje over ze te kunnen schrijven sluipt er al gauw iets vermenselijksts in. Ik zie dat nou niet als een punt.
Dialogen zoals wel eens beschreven tussen Jaopie en mij bestaan natuurlijk ook helemaal niet letterlijk (behalve in mijn hoofd), ik weet ook wel dat een paard zo niet kan denken.
"t Is dan ook meer bedoeld om de sfeer weer te geven. No big deal.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:58

Dus als ik jouw problemen met je paarden op een nuchterdere manier bekijk dan jij dat doet zijn het voor mij"ietsen en geen "iemanden"? Bijzonder.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 11:36

@farahdiba46: Dat impliceerde ik voor zover ik weet nergens. Ik had het er over hoe ikzélf ze beschouw, hoe een ander hen ziet heb ik het niet over gehad, want dat weet ik ook niet.

Maar goed, vanmorgen weer fijn met Jaopie gereden, en een rijtje van drie balkjes op de diagonaal gestapt en gedraafd. Ook enkele malen over een laag springkruisje gestapt. In draf erover vond ik een brug te ver, dat kent-ie verder ook niet. Hij kwam mooi lang en laag. Hij was fris, voorwaarts en goed geluimd. Balkjes vindt-ie altijd leuk ter afwisseling.
Galop ging goed, mooi beheerst en met wat gestrektere stukken op de lange zijdes, waarna ik op de voltes weer was tempo terugnam.
We hebben dus vrij veel tempowisselingen en overgangen gedaan, echt het basisgebeuren.
Hij bleef goed recht en dat rijdt altijd lekker soepel. Had ook nauwelijks gewicht op de teugel in handen,
dus na een ruim half uur vond ik het welletjes, toen naar de poetsplaats, afgespoten en... toen kwam de shock.....
Ik ging hem meten met de nieuwe meetstok.
Waar merrie Khavanna (1.38) niet koud of warm werd van het fenomeen "meetstok" sprong Jaopie alle kanten op, zo doodeng vond-ie dat ding. Kostte wel even tijd om hem te overtuigen dat hij er niet door opgegeten zou worden, maar met het beproefde wondermiddel: een handje biksjes bestond opeens de stok niet meer voor hem.
En mat ik de gigant met het reuze-ego op een .... miezerige 1.54 schofthoogte. Watte?!? Dat kon toch helemaal niet, dat was een ponymaatje! Ze hadden hem toen hij 3,5 jaaar was op de beleringsstal toch al eens op 1.57 gemeten? Hij is nou 11. Nou wat ze daar gedaan hebben indertijd weet ik niet, want na inspectie van de meetstok en nógmaals vierkant op het harde meten, bleef Jaopie toch echt een bonte dwerg van 1.54. weer een illusie aan barrels, hahaha. Ik had hem echt wel bijna 10 cm groter geschat.
de kennissen die er toevallig bijstonden waren ook verbijsterd, zo klein hadden ze ook geen van alleen gedacht, maar tsja, bescheidenheid siert de mens, dus conclusie: ik rijd geen paard, maar een pony!
dat is wel even een culture-shock, want niemand heeft hem ooit anders gezien dan als "heel wat paard" als je er mee aan kwam zetten (dat zal hij zichzelf dan ook wel vinden, hahaha).
Toen ik hem bijna 11 jaar geleden kocht stond er in de advertentie "met mega uitstraling", nou, dat doet-ie dan wel recht aan, want hij komt zo ook wel over en lijkt daardoor kennelijk ook groter dan-ie in feite blijkt te zijn....
Meten is weten... dat blijkt wel weer.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:35

Hahaha, dus je hebt de leukste ponies van Nederland :D.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 14:51

Gisterenochtend een mega-fijne training op Jaopie gereden. Was geen les, maar gewoon voor mezelf. ik ging helemaal voor "niks" eigenlijk, gewoon ontspanning, VWNW en zo min mogelijk gepruts (benen, houding paard) van mijn kant af.
Jaopie was weer zeer meewerkend, ik heb langer dan gewoonlijk losgestapt en daarin wat oeeningetjes meegepakt, zoals schouderbinnen en wijken.Ik had niet te maken met kort stoterig gedraaf naderhand, en het viel me op dat hij graag de hand wilde volgen, zolang ik supergoed oplette niet meer dan het teugelgewicht in handen te hebben. En meteen a la seconde meegaf op welke voorwaartse tendens dan ook. We weten dat Jaopie in geval van te veel druk niet best reageert: te veel druk van voren: er achter dukelen, teveel beengepruts: staartzwaaien en gekrabbel.
Dus: laat dat paard nou eens, concentreer je alleen op de beweging en op je eigen houdingsfouten. Zals de neiging tot opgetrokken, vastgezette schouders. Laat hangen, buikademhaling, laat zakkenen kijk over hem heen.
Dat resulteerde in een zeer ontspannen, zoals meestal erg ijverige, maar voornamelijk soepel bewegende Jaopie. In weken niet zo'n ontspannen Jaopie onder me gehad. Ik werk nu ook weer toe naar buitenritten, dat ging eigenlijk al enige tijd niet echt "safe" meer omdat hij er veel te opgdraaid voor was, sedert hij vorige winter twee keer totaal aan de kletter is gegaan. Ik mis dat, hij vast ook.

Ik reed van 10 voor half 10 tot 10 en toen sloegen de dampen er in de koude ochtendlucht al weer vanaf
Licht afgesponsd, deken met hals op en terug naar z'n meissie Khavanna in de wei.. jopieisgeen paard dat veel druk verdraagt... ik zelf kan daar ook slecht tegen, dus minder is meer bij ons, vermoed ik.
Ik doe vaak gewoon te veel, ik wil te veel regisseren. Dat is echt niet nodig, ik zit hem er mee in de weg zelfs, en maak hem er eerder onzeker mee.

Ik schat dat we binnenkort weer naar écht naar buiten kunnen, dat hij fysiek fris is is nooit het punt, hij moet daarvoor mentaal ontspannen zijn. En dat begint bij mij....

Heb eigenlijk wel zin om dat morgen weer eens te gaan doen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:09

Fijne update. Je hebt zo te lezen het "lol met je knol" gevoel weer een beetje teruggevonden. Veel plezier met de buitenrit morgen.

cobyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:02

Ik ben benieuwd of de buitenrit een succes was.
Dus Terpetijn, brand maar los

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:19

Vanwege het absolute baggerweer gisteren geen buitenrit geprobeerd.

Hier volgt een verslag van hoe het vandaag ging.

Deel 1: naar de poetsplaats (waarbij Jaopie mij een poets tracht te bakken)

Vandaag was het veel beter weer, dus had ik me voor vanochtend voorgenomen. Nou kun je je met Jaopie bestens niet al te ferm "dingen voornemen", want eea. hangt dikwijls erg samen met zijn "bui" (toegankelijkheid) van de dag. Dat is al jaren enorm wisselend, meestal zie ik "de bui al hangen" als ik met het hoofdstel bij de wei aankom. Hij was vanochtend 9.00 uur echter in een erg welwillende stemming, leek er ook wel zin in te hebben.
Zonder enig probleem hek uit, over het schouwpad naar voren.
Maar tsja... ik heb ook nog 'n pittige merrie he? Dus ik was nog geen vijf meter over het schouwpad met een kalme Jaopie of ik hoor een schel gekrijs alsof er iets geslacht werd, de merrie die gilend heen en weer begon te racen in het weiland en het neergelgde hooi niet eens bekéék.
Ogenblikkelijk sprong Jaopie een meter de lucht in, onderwijl tijdens de sprong een draai makende, met het voornemen terug naar de merrie te stormen. Gelukkig had ik de hengstenketting door de ringen van zijn kneveltrens, en het uiteinde van die hengstenlijn zwaaide ik voor z'n neus rond, zodat-ie terugsprong en ik zijn hoofd weer naar voren kon zetten.
Poging mislukt, Jaopie.
Hij trok een kwaaie kop met boze ogen en zwaaide dat hoofd een paar keer geergerd heen en weer. Oortjes gingen scherp naar voren, neusgaten wijd, en dat is het moment waarop je alert moet blijven, want dat is bij hem standje "ïk ben iets van plan".
In zijn geval betekent dat zelden iets goeds...

Ik zag hem zijn nekspieren al aanspannen, en zich opmaken om een enorme run te gaan nemen. Als je er nou druk op zet ben je hem kwijt ook, dat verlies je, wist ik, dus liet ik hem halthouden en bood wat brokjes aan terwijl ik zijn hals enigzins mijn kant op liet buigen, en de hand héel laag hield, bijna bij zijn knieeen. Door deze schuin naar beneden beweging ontspande die hals weer en kriebelde ik wat op zijn schoft.
Ja braaf, kom op!
Toen waren we door het rebelse punt heen en liep hij vervolgens keurig met z'n hoofd laag aan een losse lijn mee naar voren.
Zo begon mijn Buitenrit-Dag met Meneer Gebruiksaanwijzing dus al weer.... :roll:

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 12:58

Deel 2: de training in de buitenbak (waarbij Jaopie zich liever niet voor mij, maar wel voor de voorbijkomende merries wilde uitsloven)

Een ander bekend trekje van Jaopie is zijn buitengewone (en voor een ruin nogal abnormale) belangstelling voor andere paarden, met name voor merries.
Daar krijg ik wel eens een punthoofd van... Jaopie kennelijk heel andere dingen....

Om de rust er weer in te brengen eens heel uitgebreid VWNW rond gaan stappen, want dat is bij hem wel prioriteit nr. 1: ontspanning, mentaal en fysiek. Omgevingsfactoren negeren Jaopie, er zit iemand op je, je bent aan het werk.
Jaja, dat ging allemaal heel fijn, geen aandribbelneigingen, geen overhaaste stapjes, maar lekker losse stappen met vallende hals... tot Arabo Friese merrie nr. 1 langs de bak aan de hand in de naastgelgen paddock in werd geleid. Woesjj.. hals er op, ogen als stuiterballen, oren naar voren en Jaopie werd 2x zo groot, de ruime stappen gingen meteen de lucht in, opkroppen, Meneer Matador was opeens wakker.
Zucht, dacht ik, hoe vaak heb je die Arabo Friese schoonheden nou al niet voorbij zien komen? En elke keer weer hetzelfde gepats, terwijl die merries hem een hooghartige schuinse blik toewerpen van: Ach ja, daar heb je dat gevlekte mannetje van niks weer... :evaw:
Maar Jaopie raakt er niet in het minst door uit het veld geslagen, en verrekt z'n nek bijna als je zo ver mogelijk bij zo'n zwarte juffrouw uit de buurt rijdt.
Eenmaal merrie nr. 2 rustig in de paddock hooi knabbelend en Jaopie volslagen negerend, wordt het dan toch al gauw wat minder interessant voor hem...
Dan kun je weer écht wat aan rijden, en gebruikmakend van de pats-adrenaline ging ik een serie tempo-wisselingen en overgangen rijden van heb ik jou daar. het was ook d bedoeling hem zijn hele power te laten inzetten, zodat hij goed moe werd alvorens "naar buiten gaan" te proberen. Dat valt nog niet mee om hem in zo'n buitenstemming te krijgen, aangezien hij fysiek veel sneller uit de puf is dan mentaal. Maar juist zijn mentale instelling is het criterium om er safe mee naar buiten te kunnen.

Na een half uur serieus aan het werk geweest te zijn sloegen de dampen als van een fluitketel van zijn (geschoren) lijf af. Maar hij ging nog als de wind, dus kwartiertje er aan geplakt.
Was erg blij met zijn enorme inzet, ik bleef goed opletten met m'n benen (hakken!) van zijn lijf te blijven, en overgangen voorwaarts echt alleen op kuitdruk en gewichtsverplaatsing te rijden. Overgangen terug niet met de teugel (geen druk, geen druk, geen druk) maar eerst "het in gedachten al doen" en gewicht zwaarder maken.
Toen ik het idee had dat we helemaal op 1 lijn zaten en Jaopie mooi relaxed aan het uitstappen was, vond ik het echt genoeg geweest.

Nu kon ik het er wel op wagen om weer eens een stukje naar buiten te gaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 13:45

Deel 3: stukkie buiten (waarbij Jaopie wel duidelijk aangaf dat "buitenrit"" nog wel effe een brug te ver was...)

Waar andere paarden na zo'n trainingssessie wellicht denken: haaa, lekker weer eens ontspannen naar buiten is dat natuurlijk weer zelden of nooit het geval met Jaopie. Die vindt zo iets dan weer een hele opgave, spannend, avontuurlijk, en vooral ook eng. Ik was nog niet de rijbak uit toen Jaopie merkte dat we ipv naar de overkant naar de poetsplaats om af te zadelen, we linksaf de Dorpsstraat in sloegen.
De relaxte lage hoofd- halshouding was a la minute foetsie: zoeff, hoofd en hals in de lucht "wat krijgen we nu? wat gaan we nou doen? is dit wel okee?"
"Ja Jaopie, is okee, je kent deze weg toch allang? Gaan we even lang huis een appeltje halen. Snoep!" (gevolgd door schoftkriebel). Het woord snoep kent hij maar al tegoed, dat betekent dat er iets lekkers aan komt. Dat kalmeert hem vaak omdat hij zijn aandacht dan vaak op het te verwachten lekkers verlegt, en dus dan minder met zijn griezel-ideetjes bezig is.
Mijn huis ligt iets van 100-150 meter verderop langs de weg, dus ik besloot daar zoals vroeger talloze malen heen te rijden om huisgenoot een appeltje los te bietsen. Is altijd een mooi vertrouwd rustpunt, ook.

Jaopie ging langs de weg alsof hij die nog nooit eerder had afglegd, hals dan weer eens laag (zo van o ja, da's vertrouwd hier) dan weer eens hoog (heb ik dit ooit wel eens eerder gezien?) . Ik voelde zijn onderhuidse spanning en mentale wankelheid wel, maar besloot die te negeren. NU omdraaien e terugrijden zou een wellicht onuitroeibaar precedent scheppen. Zoals vrijwel alle ervaringen bij Jaopie dat doen. Dit MOEST goed gaan!

Deze uilenkoek had echter over het hoofd gezien dat het deze maandag plastic ophaaldag en grijze container afvaldag was, dus de route stond bezaaid met troep en grijze bakken, van zo'n enkee achtergebleven bak was Jaopie eerder al eens mega geschrokken. Nu echter paradeerde hij met bravoure er langs alsof ze er niet eens stónden. Hij schrok nog van een vent die z'n huis uit kwam om in de auto te stappen, van een overstekend kat en van een heel in de verte rijdende auto. Ik bad dat er geen groot landbouwvoertuig rammelend en wel langs zou komen denderen. Dan was ik toch subiet iemands voortuin in of oprit op gereden! Want dat kon hij er nu net niet bij hebben.

Huisgenoot zag me door het raam aankomen... Jaopie stapte de voortuin in, via de oprit naar de voordeur en ik merkte dat hij opeens helemaal ontspande... hij wist 't weer... Na het in twee helften gesneden appeltje rustig opgeknabbeld te hebben (waarbij we precies onder mijn grote appelboom met de Rode van Boskoop appels nog in de top hingen), stapte hij keurig achterwaarts, draaiden we de steven en op, terug langs de weg naar de poetsplaats. Onmiddellijk begon de stress weer bij hem toe te slaan.
Hij wilde het liefst terug dráven (mocht absoluut niet van mij) en ik had heel wat werk om de druk er af te houden (handen af, benen af). Hoofd laten zakken, Jaopie (ja een halve minuut)en rústig stappen.
In de verte zagen we merrie Khavanna al weer gillend en gierend heen en weer vliegen door de wei, die had de hoefslagen op de weg gehoord en zag ons aankomen. Dit keer reageerde hij daar verder niet op.

Dit kun je geen buitenrit noemen natuurlijk, dat had ik nu ook echt niet hoeven wagen, dat was gegarandeerd fout gegaan. Ik beschouw het maar als een voor hem geruststellend "uitstapje", als voorbereiding op het weer échte buitenrijden. Volgende keer doen we het zo weer, maar dan net een stukje verder richting het natuurbosje bij ons achter, tot we een full circle buitentraject weer kunnen rijden. Kan met geen mogelijkheid voorspellen hoe snel of langzaam hij daar weer heen te rijden is. het is echt wel des Jaopies om - als hij enige tijd iets niet gedaan heeft - zich aanvanklijk weer op te stellen alsof hij het nog nóóit gedaan heeft. Het is dus bepaald niet zo "you pick up where you left off" ("want hij kent het wel") met hem, dat is ook nooit zo geweest.
Het blijft een rare snuiter, een echte eigenheimer, maar goed, die zit er ook op natuurlijk....

r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:59

Ik zie het weer helemaal voor me. _O-

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 15:18

Ach "never a dull moment" met Jaopie zullen we maar zeggen, ik ben er zo langzarhand wel aan gewend ook, aan die luimen. Khavanna kan er op haar manier trouwens ook wat van, maar daarover in haar topic later (LATER!) meer.
Verschil tussen die twee is: Jaopie is erg introvert, die lijkt heel kalm maar "ontploft "opeens. dat lijkt dan out of the blue te komen, maar hij geeft de tekenen gewoon niet zo snel uiterlijk aan. Ik ken hem al vele jaren, dus ik weet dan net waar ik alert op moet zijn. Khavanna is meer een open boek, bij haar zie je het al ver van te voren aankomen, overduidelijk.

Dit buiten de geijkte warning signs natuurlijk, die ieder paard vertoont alvorens crazy te gaan doen...

Met Jaopie ga ik gewoon rustig doortrainen tot we weer zoals voorheen aan een relaxed teugeltje een flinke buitenrit samen kunnen maken. Ik weet dat het kan, dat hij het kan, dus even over de drempel helpen, maar. Alleen maar in de buitenbak een beetje dressuren is geen leven voor hem (voor mij ook niet trouwens).

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:02

Had niet zo'n geweldige les vandaag, zowel ikzelf als Jaopie leken niet zo goed in vorm, ik moest er enorm (corrigerend) aan rijden, en hoewel Jaopie z'n best deed stond-ie in no-time zeiknat van het wittige zweetschuim, dat terwijl hij dus op z'n benen na geheel geschoren is.
Ik was ook aardig bekaf na 45 minuten.
Het "liep" allemaal niet zo soepeltjes en lekker, we waren dan ook erg veel bezig met "oplossen" en moesten een hele boel zaken herhalen, die eerder wél ondervangen waren.

Na een half uur had ik er al wel een sik van, en ook Jaopie -hoewel die wel naarmate de les vorderde merkbaar (en volgens Steef ook zichtbaar) beter over de rug en door het lijf ging bewegen - vond het op 't laatst niet zo leuk meer.

Toen de volgende lesklant dan ook om los te rijden de bak binnenkwam, en even lekker begon rond te spetteren omdat er in de paddock daarnaast een Arabo Fries aan de longe rondgaloppeerde, begon ook Jaopie te muiten.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 25-10-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:03

iedereen heeft welens zijn dag niet, zo ook jaopie. geeft niets en komt goed!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:32

Nou volgens mij lag het niet zozeer aan Jaopie, maar meer aan mij, hoewel ik hartstikke fit was voor mijn doen, goed geslapen had, en echt zin had in de les... was ook ruim op tijd en stond 'm ruim voor tijd fluitend te poetsen, en de vlechtjes erin te draaien (altijd 1 vlak achter de oren, eentje in het haar vlak na de schoft, anders kruipt dat onder het zadel, en zijn voorpluk had ik twee elastiekjes om en achter z'n frontriem gestopt).
Nieuwe borstelset uitgeprobeerd en de nieuwe staartborstel (over die staart alleen al deed ik ca. 30 minuten om hem helemaal uitgeborsteld te krijgen... dat blijft met zo'n 24/7 buitenpaard steeds een hele opgave... maar laat ik niet zeuren: hij is tenminste zwart en niet wit, die staart!) Ook nieuw spierwit dekje met zilveren en zwarte koorden en geborduurd paardenhoofdje met hier en daar een glittersteentje er op gelegd. Zelf was ik lekker simpel in zwarte corduroy rijbroek en zwarte kabel-coltrui (zitten allebei super-lekker). Ik had er helemaal zin in, maar toch waarschijnlijk te veel verwacht, tsja dan valt het vaak toch wat tegen.

Ik had een kwartier losgereden en was net met een handgalopje bezig toen Steef er aan kwam.
Ja toen werd het buffelen! En dat kostte zowel ruiter als paard behoorlijk wat moeite. Ik merkte ook dat ik hier en daar behoorlijk geirriteerd raakte. Dan weer scheef, dan weer handen te laag (vooral binnenhand), dan weer vallen op binnenschouder, dan weer te strakke binnenteugel, etc. etc. Dan weer te veel, dan weer te weinig stelling.
Echt hele basic fouten weer.
Zelfs de correcties ( rechtstellen) gingen nog een paar keer verkeerd. Sja, dan weet Jaopie ook niet meer wat je nou precies bedoelt.
Ik was dus vooral teleurgesteld in mezelf.
Moet er maar weer eens wat fanatieker op trainen, allemaal, want dit zijn echt van die basis dingen. Aan het eind van de les heeft Steef nog wel foto's gemaakt waarvan er wel weer 1 of 2 in het lesblog onderaan zijn website zullen verschijnen, komende week.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 17:13

Ach, je hebt voor Joapie ook begrip als het een keer om onduidelijke redenen niet helemaal wil lukken terwijl hij wel zijn best doet. Mag ook voor jou gelden.
Af en toe even wat basis herhalen is nooit verkeerd dan zit het daarna weer beter en gaat het wel weer vooruit. Volhouden en keep smiling!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 19:45

Ben jij op latere leeftijd begonnen met paardrijden? Ik ben zelf ook niet heel gemakkelijk als mens maar lessen is bij mij luisteren, knikken en uitvoeren. Dat is er jong ingedrild. Ja maren met de instructeur? Noooo way dat is ten strengste verboden en dat doe ik dus nu op mijn 43e ook nog steeds niet ^)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 13:46

Heb vroeger heel veel gereden, zat al met 6 jaar te paard (nou ja, pony). Heb daarna (na jaren manegeles) andermans paarden gereden, toen een tijd gestopt (puberteitsperikelen) en daarna eigen paard (Fries) gekocht.
Die na een aantal jaren verkocht, toen tijdje niks en 11 jaar geleden (eenmaal in Drenthe) veulen gekocht (Jaopie) en weer gaan lessen (deels op manege, deels privé andermans paarden gereden) als voorbereiding op het rijden van Jaopie.
Ben dus herintreder.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 17:44

Ah, hier ook een herintreder :D

maar ik dacht dat je later begonnen was vanwege je irritaties t.o.v. je instructeur, dat is wat er bij mij van vroegah nog wel goed inzit :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 18:01

Denk dat ik me meer erger aan mijn eigen falende rijtchnische kennis dan aan m'n instructeur, die ik echt bijzonder waardeer, met name om zijn rijtechnische kennis en geduld, waar ik overigens wel degelijk het een en ander tegen mag zeggen, en aan mag vragen, maar dat (idd, vroeger geleerd: niet tegenspreken) dan toch vaak niet doe.
Vroegah had ik les van een ex-militair... dus dan weet je het wel.....

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 20:30

:D ja, dan weet ik het wel hahaha, vooral niet dom doen, dan kun je gaan uitstappen en afzadelen.