Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:17

Was ook zeker niet als commentaar bedoelt. was benieuwd hoe je dat zelf zag.
Ik zie overal al zoveel extreem (veroordelende) meningen voorbij komen.
Je hebt nu een reden en een duidelijk doel voor ogen. We hebben bij jou al lang gevolgd welke weg je hebt afgelegd dus ik kan mij voorstellen dat je nu even voor een omweg kiest om te bereiken wat je wil bereiken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:36

moniek21 schreef:
Oh jeetje Denise dat klinkt heftig... Niet bezeerd ?

Hoeft pijn en een spierpijn in mijn arm, omdat ik me min of meer heb opgevangen. Verder alles oké met m'n paard ook :)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:47

pol013 schreef:
Was ook zeker niet als commentaar bedoelt. was benieuwd hoe je dat zelf zag.
Ik zie overal al zoveel extreem (veroordelende) meningen voorbij komen.
Je hebt nu een reden en een duidelijk doel voor ogen. We hebben bij jou al lang gevolgd welke weg je hebt afgelegd dus ik kan mij voorstellen dat je nu even voor een omweg kiest om te bereiken wat je wil bereiken.

Ik vatte hem ook niet als commentaar maar gewoon als vraag ;)
Klopt het moet nu even via een omweg en ik voel aan hem dat zolang hij " steun " heeft bij de ruiter hij vertrouwen heeft en ontspant, maar als je hem op " eigen benen " laat lopen hij onzeker wordt en daardoor angstig, als hij " teveel vrijheid " heeft op zo'n moment doet hij z'n hoofd omhoog en gaat ie in blinde paniek rennen, iets wat dus de eerste keer gebeurde toen ik er zo hard vanaf viel ;) vandaar de slof erom :j want moniekie wil niet nog een keer gekneusde ribben dat doet namelijk erg zeer :j

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:48

Dat is evengoed niet fijn maar dan ben je er nog om het zo even te zeggen " best " vanaf gekomen, gelukkig heeft je beessie zich ook niet bezeerd.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:31

Moniek.....gezien jullie vertrouwen en hoe haydn reageert snap ik dat je e lof erbij heb...vanuit hier kan je het straks weer uit bouwen naar hoe je het graag zou willen hebben, neem hier vooral de tijd voor!

Gisteren weer met hummie bezig geweest....die heeft een rare bult onder haar kaak, precies waar de neusriem zit. Gisteren de neusriem maar even wat hoger gedaan en vandaag het hoofdstel met lage neusriem binnen gehad, daar maar even tijdelijk mee rijden. Ze ging weer erg fijn al krijt ze steeds meer praatjes, gisteren vooral last van bakkabouters. Even goed aangepakt en toen ging ze wel erg fijn lopen! Komende dagen heeft ze lekker vrij met dat warme weer...

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:38

Haha ze zal zich sterker en zelf verzekerder voelen Carmuh tijd voor de uitprobeer fase .... ;)
Ik ga morgenochtend vroeg nog even 10 min op Haydn zitten hopen dat het weer even beter gaat dan vandaag want dat betekend dat het vertrouwen beter wordt ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:02

Gaan de jonkies heerlijk gooit het ingereden paard roet in het eten :D
Ik wist dat hij een balans probleem had en kon dan gaan galopperen. We hebben er weken over gedaan voor hij kom ontspannen in stap. Nu loopt hij in stap redelijk relaxt rond draven we aan. Poink poink en pirouette en smijt je ruiter in het zand. Hmmm oke het is er dus zo een. Maar net zo aangepakt als bij de jonkies en ernaast gaan lopen. Aandraven en meteen naar halt. Wachten tot hij kom ademen, kauwen en ontspannen en nog eens. De laatste drie keer ging het goed genoeg en gestopt. Vraag me zwaar af wat er met hem gebeurd is...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:32

Nou vandaag het paard van mijn klant voor de eerste keer met zadel gelongeerd.
En hij deed het echt super goed.
Kwam hier een week geleden als staatsgevaarlijk ( had al meerdere mensen geslagen etc) en is nu echt gewoon een heel lief dier.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:41

moniek21 schreef:
De beelden zijn er , er zit wel een slof om maar dat is puur voor de veiligheid, zodra hij z'n hoofd omhoog kan doen bouwt hij zoveel spanning op en dat gaat ie rennen ... En nu laat ie stukjes z'n hals ook wat vallen.

https://youtu.be/RVa2XCXZo5E

Echt een leuk dier hoor Moniek. Gaat helemaal goedkomen hoor!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:10

Dank je wel babootje :)

Kyrkelover, ziet er uit als een fijn paard, soms vraag je je af waarom zon dier zon stempel krijgt.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:09

Idd knappe Haydn!

Hierboven ook knap paard trouwens.

Danica was weer flink gisteravond. :D in draf ging ze ineens zomaar de hand opzoeken.
Eerder bleef ze altijd wat tegen dat bit aan duwen en wat hoofdschudden.
Nu ineens was het ok, en kwam ze zelf mijn hand opzoeken. :)
Heb steeds met een heel lichte verbinding gereden en niks geforceerd. Dus wel fijn dat dat uiteindelijk opbrengt :)

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:03

@moniek, wat ziet het er al goed uit! Zeker gezien waar jullie vandaan komen! Die ontspanning gaat zeker wel komen!

@Yvonne, Dat ziet er ook al goed uit zeg!

Ik heb zondag weer sinds een lange tijd op Daminka gereden, ze was veel aan het hinniken en ze was vrij onrustig. Kwam doordat we een van dr dochters van het land hadden gehaald en op de wei gezet. Maar nadat ieder zijn rust weer had gevonden liep ze echt super! Ik heb heel erg aan dr galop moeten wennen, tov de grote paarden maakt ze hele kleine opwaartse sprongen en die was ik even niet gewend...

Afbeelding
Nog niet helemaal ontspannen maar ze is met dr aandacht bij mij en de binnenstelling pakte ze nu goed, linksom is ze heel erg geneigd om rechtsgebogen te lopen. Dus blij dat t nu goed ging :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:11

Loveslimpie, veel paarden hier kijken wat onrustig nu. Fijn dat je het kan laten afvloeien.

Ik weet niet wat ik met mijn beest moet hoor. Nu voor de 6e keer er op en gelijk maar los gemaakt. Kwartiertje rondjes gereden in stap en draf. Rem werkt, gas begint hij te begrijpen en sturen ook. Alles tegelijk is nog wat moeilijk. Zooooo braaf dat ik dan al niet meer weet wat ik moet doen en maar gewoon weer stop.... :+
De eerste buitenrit en galop loeren al een beetje om de hoek.
Zo gemakkelijk kan een (dit) paard inrijden toch niet zijn???

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:14

Haydn was vandaag ook wat gespannen, heb daarom niet gegaloppeerd wilde de spanning niet nog verder opzoeken.

Loveslimpie wat heerlijk dat je je weer fijn hebt kunnen rijden :)

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:16

Ik ben benieuwd hoe jullie het volgende aan zouden pakken.
Ik heb mijn 3 jarige ruin nu bijna 3 weken.
Hij was een beetje halstermak toen hij kwam. hij volgde altijd vanaf een afstandje als ik de longeer lijn eraan had.
Sinds een aantal dagen heeft hij de achteruit gevonden en draait hij zich steigerend om. Op zich niet heel erg. Echter ben ik alleen en krijg ik hem dan voor geen meter meer in de voorruit. Gewoon van land naar stal is dan voor mij en hoop geduld hebben en stapje voor stapje hem vooruit trekken.
Zijn hier andere manieren voor?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:22

Zoals je al doet: spanning op de lijn houden tot hij komt en dan 'los' laten. Stapje voor stapje. Ik probeer ze dan gewoon vooruit te 'vervelen'.
Beetje zigzaggen wil ook wel eens helpen, dan breng je ze iets uit balans door het hoofd lichtjes naar links of rechts vooruit te trekken. Dan raken ze hun balans iets kwijt en kunnen niet meer zo star terug trekken. Dan doen ze veel eerder het zo gewenst stapje vooruit waarop jij dan weer even de druk er af kunt halen.

En afhankelijk van het spannings/ eigenwijsheids niveau: langer zweepje er bij en klein tikje vooruit geven achterlangs. Zelf wel heelmaal naar voren blijven kijken en bewegen,

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:27

Wat Polo inderdaad zegt, het eerste wat de paarden bij ons leren is meelopen en sommige hebben daar echt een eigen idee bij. Maar net zolang druk op het touw houden totdat hij vooruit wil en dan meteen druk van het touw.
En anders misschien met een paar brokjes, zodat je m kan belonen.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:28

Dan ga ik door op zelfde voet nadat ik mijn doses geduld heb aangevuld. Vanavond als het wat koeler is maar weer een poging wagen. Bedankt voor jullie tips

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:29

Ik vind hayd zo'n gaaf paard Moniek. Jammer van de spanning.
Morgen ga ik die van mij ophalen. Eindelijk komt hij naar huis. Kan ik er lekker zelf mee aan de slag.

Nu alleen nog een leuke naam verzinnen. Want die hij nu heeft is echt niet uit te spreken

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:41

Dank je Leoni :D

Ulysses , ik heb dat ook weleens gehad met een paard, ik deed dat ook rustig als hij een paar passen vooruit deed zelf hem weer een paar passen achterwaarts en weer voorwaarts en weer achterwaarts ;) dat hielp bij mij.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:54

Ik kwam van de week nog leuke foto's van Sjef tegen als 2,5 jarige. Zo leuk. Even spammen hoor :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:30

Oh wat een knappert Leonie <3

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:44

Carmuh schreef:
Gisteren weer met hummie bezig geweest....die heeft een rare bult onder haar kaak, precies waar de neusriem zit. Gisteren de neusriem maar even wat hoger gedaan en vandaag het hoofdstel met lage neusriem binnen gehad, daar maar even tijdelijk mee rijden. Ze ging weer erg fijn al krijt ze steeds meer praatjes, gisteren vooral last van bakkabouters. Even goed aangepakt en toen ging ze wel erg fijn lopen! Komende dagen heeft ze lekker vrij met dat warme weer...

Ah Carmuh dat zijn de tanden. Die van mij had ook ineens van die rare bulten en omdat ik toch naar de tandarts ging voor de wolfskiesjes heb ik er maar even naar gevraagd. Wel belangrijk dat je hoofdstel en halster ruimte geven.
Fijn he dat ze zo lekker gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:46

Leonie_M schreef:
Ik vind hayd zo'n gaaf paard Moniek. Jammer van de spanning.
Morgen ga ik die van mij ophalen. Eindelijk komt hij naar huis. Kan ik er lekker zelf mee aan de slag.

Nu alleen nog een leuke naam verzinnen. Want die hij nu heeft is echt niet uit te spreken

Wat een plaatje Leonie. En hoe heet hij (misschien kunnen we meedenken :+ ).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:50

moniek21 schreef:
Dank je Leoni :D

Ulysses , ik heb dat ook weleens gehad met een paard, ik deed dat ook rustig als hij een paar passen vooruit deed zelf hem weer een paar passen achterwaarts en weer voorwaarts en weer achterwaarts ;) dat hielp bij mij.

Wat Moniek zegt idd. Als je merkt dat hij achteruit wil zorg dan dat jij hem voor bent en jij hem dus achteruit zet. (Als het paard echt achteruit wil en gaat trekken houd je dat toch niet tegen; dan kun je hem daarin beter voor zijn). Dan belonen. Ieder pasje vooruit belonen. Zodat hij leert jou te gehoorzamen en te volgen en niet zn eigen dingetje gaat doen.