[VOLG] Fiëgo in training.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 19:29

Marein schreef:
Net het hele topic doorgenomen, wat een boeiend verhaal! Aangezien we met ons paard in een gelijkaardige fase zitten, is het wel fijn om te lezen hoe het zadelmak maken en beleren bij iemand anders verloopt. Met de ups en downs die erbij horen!

Fiego is een hele knappe KWPN'er, zo'n mooi kleur. Hele mooie uitstraling ook.

Hoe gaat het nu met hem? Kan je hem nog berijden? Hoe is het met zijn nieren en de rug?

Heel veel succes met hem en als ik het zo lees, heb je echt al engelengeduld met hem gehad, en samen een hele weg afgelegd. Ik hoop dat jullie in elkaars buurt ontspanning kunnen vinden en dat herplaatsen niet aan de orde hoeft te komen!

Ik volg zeker Fiego's en jouw verhaal verder.

Het gaat goed met hem. Rijden heb ik uiteraard niet meer geprobeerd nadat het mis ging doordat hij last kreeg van zijn rug. En dat wilde ik alleen weer gaan oppakken als ik een eventuele juiste ruiter had die hem een aantal keer in de week kon rijden. Die heb ik nu dus gevonden :D
Samen zullen we hem eerst weer sterker maken (de osteopaat vind zijn rug wel erg goed voelen qua lossigheid, dierenarts vond de gevoeligheid op de rug, bij de nieren, ook weer prima voelen) en gewoon vanaf 0 beginnen. Het zal wellicht sneller gaan, doordat we al een training hebben gehad, maar we zullen het stap voor stap nalopen :j

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 16:21

Trainingsdag 1 met Menke

Vandaag kwam Menke voor de eerste training. Ze had haar eigen zadel meegenomen, om eventueel het op/af doen te oefenen. Echter had ik mijn oude zadel ook nog, die wilde ze ook nog even zien en lag zeker niet verkeerd. Maar die is dus te klein voor mij :+

Anyway, zij heeft echt alles gedaan. Van uit de stal halen, tot vastzetten (ik heb hem zelf altijd los staan, geleerd ook met de vorige training, maar dit moet ie ook kunnen) tot poetsen. De deken deed ze gewoon van voor naar achter af, daar moet ie maar aan wennen. :j (ik deed het altijd van achter en voor eerst naar het midden leggen en daarna eraf halen, omdat hij dat nogal spannend vond)En raad eens, hij gaf geen kick (liet wel merken dat hij het spannend vond, maar dat mag natuurlijk best)!
Daarna peeskappen, strijklappen, springschoenen om en hoofdstelletje in. Raad eens, hij pakte het bit vandaag helemaal zelf aan! :j Daarna heeft ze mijn zadel gepakt en hem van beide kanten een paar keer op zijn rug gelegd. Ze merkte dat, ook al had ik hem nu niet vast, hij dat toch zelf ook wel spannend vond.
Toch liet hij het wel keurig toe en heeft Menke hem ook voor al het brave stilstaan beloond met stukjes wortel. (Belonen doen we dus wel echt veel, alleen mag hij er niet om zeuren uiteraard. Maar staat hij netjes stil bij iets spannends, dan wordt dat dus goed beloond)

Daarna een longeersingeltje eromheen gedaan en richting de logeerbak gegaan. Eerst heeft ze hem gewoon gelongeerd om haar hulpen aan hem duidelijk te maken, wat vrij vlotjes ging. Aangezien hij alles echt superbraaf deed, hebben we de bijzet erbij gehaald om hem te laten zakken. Dit zodat hij zijn bovenlijn op een goede manier leert te gebruiken. Aangezien ik dit nog nooit had gedaan, was ik vrij benieuwd naar zijn reactie.
Menke heeft de elastiek op zijn langst gedaan en bevestigd. Daarna heeft ze hem laten voelen dat zakken betekend dat het elastiek losser wordt, gewoon door ernaast te staan en hem naar beneden te lokken.
Daarna ernaast gelopen om hem te laten zien dat ie er ook mee vooruit kan lopen :Y) en daarna gewoon de volte op en zo gelongeerd. Hij vond het echt prima, was op het begin wel even brutaal en probeerde haar te blokkeren toen ze hem de eerste keer de volte ermee op wilde sturen. Ze bleef netjes bij haar standpunt en zonder boos te worden vroeg ze steeds weer voorwaards op de volte te gaan, en al vlot deed hij dat ook. Daarna de andere kant op was dan ook geen probleem meer.
Zo hebben we hooguit 20 minuutjes aan de longe gestapt en gedraafd en was het al gauw genoeg voor vandaag. :j
Aangezien het een grote modderplas was in de longeerbak, was mijn paard echt een vies varken geworden. :Y) Dus besloot Menke ook gelijk even zijn benen af te spuiten. Hop, de wasplaats op (waren we in tijden niet geweest, maar ach. Paard vond alles best, Menke voelde duidelijk vertrouwd aan!), weer vastgezet en afgespoten! Echt heel heel heel braaf!

Ze zei ook dat ze dit met haar eigen (oudere, 6 jarige) paard echt niet allemaal zo had hoeven doen, dus mijn paard is echt superbraaf. Ook merkte je duidelijk dat hij het heel graag goed wil doen en snel onzeker kan worden, maar met de beloningen op de juiste manier en met de juiste timing was dat al een stuk minder!

Mijn paard was vandaag echt heel vrolijk, maar toch zo ontiegelijk braaf en meewerkend (op die kleine brutale actie aan de longe dus na)! Er waren zelfs 2 paarden losgebroken, maar hij heeft dat niet eens doorgehad (terwijl die toch echt op een paar meter afstand de boel in de paddock op stelten liepen te zetten)..

Ik ben zo super enthousiast hierdoor. Door vandaag heb ik er echt heel veel vertrouwen in gekregen. :j

laraxXxemma

Re: Fiëgo in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:35

Wat goed zeg! erg leuk dat ze je wil helpen met Fiëgo. Ik hoop dat het zo door kan gaan als vandaag is gegaan!

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:47

Oh super om te lezen zeg! Ik lees al vanaf het begin mee, maar nooit gereageerd geloof ik . Fijn dat het zo goed ging! Hoop dat het vanaf nu zo door mag gaan.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:55

ik vind het super fijn om jullie bezigheden te volgen! Wanneer komt Menke terug?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 17:07

Menke komt vrijdag weer! :j Ik zal dan ook kijken of ik wat beeldmateriaal kan maken!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:11

Wat super fijn om te lezen zeg! Kennelijk is zij echt de juiste persoon voor jullie nu. Ben benieuwd hoe het vrijdag gaat.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:19

Super zeg! Fiego's heeft duidelijk vertrouwen in de kordate aanpak van Menke. Leuk dat je hier ook zelf vertrouwen haalt!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 10:46

Marein schreef:
Super zeg! Fiego's heeft duidelijk vertrouwen in de kordate aanpak van Menke. Leuk dat je hier ook zelf vertrouwen haalt!

Ja, ik ben duidelijk toch 'te voorzichtig' geweest. Terwijl ik dat bij onze eerste trainings-gebeuren toch ook echt al heb moeten leren om gewoon 'te blijven ademen en gewoon te doen'!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 10:49

Ze voelen ook alles hé, die knollen. :P
Fijn dat hij zo braaf was!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:18

Wat supergoed om te lezen Cher!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:56

Dreamy schreef:
Marein schreef:

Ja, ik ben duidelijk toch 'te voorzichtig' geweest. Terwijl ik dat bij onze eerste trainings-gebeuren toch ook echt al heb moeten leren om gewoon 'te blijven ademen en gewoon te doen'!

Dat is idd duidelijk te merken in hoe je het hele bovenste stukje schrijft. Fiego is een grote jongen hoor, die kan dat allemaal wel. Vertrouw erop dat het goed komt. En niet proberen, gewoon doen :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:47

Vandaag :+:

Afbeelding

Afbeelding

Heb vandaag, om mezelf te trainen, met hem door de binnenbak gewandeld. Achterin vindt hij het soms spannend(doet nooit gek, maar hij snuift en wordt wat onrustig) en dat weet ik en daar wil ik dus goed mee om leren gaan. Ook waren ze daar nu bezig, dus goede oefening voor mezelf! Heb eerst voorin op de volte een ritme bepaald en ben zo naar achteren gaan werken.
Geen stap misgedaan natuurlijk, maar ook op een gegeven moment echt ontspannen! Heb ondertussen lekker gekletst met een stalgenootje, waardoor ik zelf ook lekker rustig bleef!

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:49

Wat fijn om te lezen!!!!

Ik durf te wedden dat het goed gaat komen Cherry, heb vertrouwen in jezelf en in Fiëgo :D

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 18:15

Dag 2 met Menke

Afbeelding

Vandaag heb ik hem zelf al klaargezet, zodat we gelijk aan de slag konden gaan als Menke er zou zijn.
Ze had haar zadel weer meegenomen en deze aan beide kanten een paar keer op en af gedaan en hij lag eigenlijk vrij oké. Dus erop gelaten en ermee naar de longeerbak gegaan.
Daar heeft ze hem eerst warm laten lopen op beide kanten en na 10 minuutjes heeft ze de bijzet er weer aan gedaan. Hij was echt weer super braaf en meewerkend, en ze zag nu ook dat het zadel hem verder niet boeide. Echt alleen het erop leggen vind hij spannend, maar hij zal niet snel gek doen als het eenmaal ligt.

Ze vond hem zelfs zo rustig dat ze zoiets had van "Oke, ik ga hangen en erop. Ben wel benieuwd wat ie doet."
Krukje erbij, ernaast heel veel gekriebeld. Eroverheen gehangen en aan de andere kant lekker gekriebeld en uiteindelijk een been erover en klein gebleven. Normaal vond hij het niks, iemand zo dicht op z'n hals. Maar ze was gewoon relaxed en kroelend bezig! Ook moest ik op bepaalde momenten belonen dmv snoepjes, zodat hij ook weet dat het echt goed is en het een leuke ervaring wordt voor hem.
Daarna nog heel even rechtop gezeten, en toen weer langzaam eraf. Super dus! +:)+

Misschien waren die maandjes 'vrij' toch ook niet zo heel verkeerd. :)

Afbeelding

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:32

Super dat het wederom zo Goed ging! Maf je trots op zijn. Ik ben zelf ook met dit proces bezig op het moment en heb ook fijne begeleiding en dat is toch echt heel belangrijk! Fijn dat jij ook de juiste persoon gevonden hebt voor jullie

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 18:43

JustOneBite schreef:
Super dat het wederom zo Goed ging! Maf je trots op zijn. Ik ben zelf ook met dit proces bezig op het moment en heb ook fijne begeleiding en dat is toch echt heel belangrijk! Fijn dat jij ook de juiste persoon gevonden hebt voor jullie

Ja de vorige training hebben we nu echt veel profijt van vanaf de grond! Daarover niks dan lof. En nu kan zij ons onder het zadel ook nog eens op een fijne manier verder helpen, ideaal!

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:46

Ja daarom! Dus in alle opzichten is goede begeleiding zo belangrijk! Top!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:23

super fijn om te lezen weer! en heerlik dat hij zo braaf was met hangen en zitten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:26

Maken jullie niet weer de fout van een slecht passend zadel?
Want 'ligt vrij goed' is niet goed genoeg..en zeker niet bij een paard wat al duidelijke problemen aangeeft.

Verder vind ik Menkes aanpak super!!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 05:57

Jolliegirl schreef:
Maken jullie niet weer de fout van een slecht passend zadel?
Want 'ligt vrij goed' is niet goed genoeg..en zeker niet bij een paard wat al duidelijke problemen aangeeft.

Verder vind ik Menkes aanpak super!!

Oh nee hoor, Menke zei toen ze zat gelijk "Oke, en nu moet jij toch gaan zorgen voor een ander zadel." Hij is nl. goed genoeg om te longeren, maar toen ze erop zat voelde ze al dat het niet goed genoeg was om ook mee verder te gaan.

En het was niet mijn of iemand anders fout van het slechtpassend zadel, dat was de fout van een zadelmaker he. (Waarop ik dacht te kunnen vertrouwen)
Ik ga vandaag een ander bellen, maar het is altijd maar hopen dat ze doen wat ze moeten doen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:00

Dan was het wel de fout van een amder Cher. Namelijk je zadelmaker. En die had beter moeten weten! Dit zijn fouten die je als ZM niet hoort te maken.
Fijn dat Menke duidelijk is hierin en niet zomaar zal aanmodderen.
Superfijn!

Ik.hoop echt dat je een fijne.goede zadelmaker kunt.vinden.
Die zowel naar jou als naar het paard kijkt, en ook naar t complete plaatje.

Wat is het toch een leuk.dier!!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 19:12

Jep, ik heb op aanraden van Menke (en velen op stal hebben deze zadelmaker ook) contact gezocht met een zadelmaker en nu blijkt hij de 30e al te komen voor een aantal mensen op stal! Normaal kun je best een paar maanden wachten voor een plekje bij deze, maar een van mijn stalgenoten is toch al voorzien dus ik kan haar plekje overnemen als het goed is! (gaan we morgen achteraan)
Dat zou iig fijn zijn! Heb Menke ook gevraagd of ze erbij wilde zijn, want de vorige keren was ik er alleen zelf bij en wellicht als ik zelf wat meer verstand had had ik het wel kunnen zien aan het zadel? Nouja, twee paar ogen zien iig meer..

Vandaag is Menke weer geweest en hebben we weer hetzelfde ritueel gedaan als de vorige keer. Hij krijgt trouwens de overige dagen 'vrij' (als in, dan mag ie lekker zijn uurtjes spelen in de paddock en ik stap en borstel hem, maar geen extra werk).
Vandaag was ie wat frisser dan de vorige keren, daardoor ging hij ook een beetje uittesten. Hij probeerde door te draven als ze hem vroeg te stappen, of liep door als ie halt moest houden. Maar met de nodige duidelijkheid was dat zo afgekapt en was ie weer net zo meewerkend als de vorige keren :j

Het erop zitten ging dit keer niet zo vlekkeloos, maar dat was niet erg. Menke ging dit keer iets te snel (vorige keer ging eigenlijk ook zo goed..), en dat gaf hij duidelijk aan door omhoog te willen komen. Dus ze is weer wat langer gaan hangen en doen en heeft het zo weer lekker uitgebreid gedaan en uiteindelijk zat ze weer en was het ook goed! Daarna er weer af en weer goed beloond. Ze weet nu iig waar zijn grens ligt en hoe eventueel op te lossen, ze snapt dan ook waar het mis zou kunnen gaan.
Nu wachten tot de 30e met de rest van het zadel-werk, tot die tijd in deze situaties proberen wat meer ontspanning te gaan creëren en het een gewoonte te maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 09:52

Hopelijk kan de zadelmaker je helpen aan een goed passend zadel voor ruiter en paard, die vorige was duidelijk te klein voor de ruiter en dan is het gewoon vragen om problemen aan de onderrug :(:)

Menke klinkt super, wat fijn dat je haar gevonden hebt en dat ze je wil helpen +:)+

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 10:03

pmarena schreef:
Hopelijk kan de zadelmaker je helpen aan een goed passend zadel voor ruiter en paard, die vorige was duidelijk te klein voor de ruiter en dan is het gewoon vragen om problemen aan de onderrug :(:)

Menke klinkt super, wat fijn dat je haar gevonden hebt en dat ze je wil helpen +:)+

Het vorige zadel (van het inrijden) heeft hij weinig problemen mee gehad, nooit mee gestaakt iig. Maar om dat ook te voorkomen, omdat hij inderdaad te klein was voor mij, ging ik dus aan de slag met een ander zadel van de zadelmaker (die dus voor mij wel groot genoeg was en volgens hem goed zou moeten passen op mijn paard) en toen begon dus juist de ellende..
Dat oude zadel heb ik trouwens nog wel, maar is ook voor Menke te klein en gaan we dus ook niet meer mee beginnen.

Ik hoop ook dat deze zadelmaker dus wel een goed passend zadel heeft voor hem en we eindelijk goed door kunnen gaan.