Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Betteke schreef:Nu krijgt wielrennerx allemaal aanwijzingen wat hij moet doen als hij paarden tegenkomt. Misschien kan wielrennerx zeggen wat hij verwacht van ruiters als ze hem tegenkomen.

, en was er heel geinteresseerd naar aan het kijken en snurken, tot haar concentratie plots verbroken werd door een fietsbel. ze kreeg bijna een hartverzakking 
meikemarieke schreef:Sorry, maar ik zie nu het topic van de wielrenner voor me:
Ben ik lekker aan het fietsen, staat er weer zo'n paard in de weg! Wil ik erlangs, zet ze dr paard in de weg!
Ik snap dat het vervelend is voor jou, maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze 'wel even op jou wachten' in het verkeer......
Oakland1990 schreef:meikemarieke schreef:Sorry, maar ik zie nu het topic van de wielrenner voor me:
Ben ik lekker aan het fietsen, staat er weer zo'n paard in de weg! Wil ik erlangs, zet ze dr paard in de weg!
Ik snap dat het vervelend is voor jou, maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze 'wel even op jou wachten' in het verkeer......
Er staat anders wel in het verkeersreglement dat je paarden die angstig tonen je de ruimte moet geven. Een halve meter is dus niet genoeg om even te passeren. Die wielrenner had zo een klap kunnen krijgen...

Duhelo schreef:ik denk dat er ook een probleem zit in de films
Meeste paardenlekene hebben ooit wel eens een film gezien, of bv een springwedstrijd oid, waar de paarden met rondvliegende hoeven en schuim op de mond rondgalopperen, het hoofd hoog, vol spectakel, en denken dat dit normaal paardengedrag is.
Veel mensen weten ook niet wat een paard kan aanrichten, weten niet hoeveel kracht zon dier heeft.
en dat is vragen voor problemen
Duhelo schreef:@ Ireen_: ik moet toegeven dat mijn ubercoole koudbloed, volledig verkeersmak, ooit met 4 benen een meter in de lucht gesprongen is door een fietsbel.
Mevrouw was een beetje afgeleid van een bewegend bloemetje, en was er heel geinteresseerd naar aan het kijken en snurken, tot haar concentratie plots verbroken werd door een fietsbel. ze kreeg bijna een hartverzakking
zij bleef enkel bij een sprong in de lucht, ik kan me voorstellen dat sommige paarden als schrikreactie opzij springen, of wegrennen.
Ze zouden in principe niet mogen schrikken, maar het zijn nog altijd dieren.
Nu prefereer ik ook dat ze even bellen of roepen ipv ghostrider te spelen
Ik dacht even aan mijn groene (nog niet 100% verkeersmakke) volbloedje, die reageert echt niet meer op een fietsbel. Ireen_ schreef:Duhelo schreef:@ Ireen_: ik moet toegeven dat mijn ubercoole koudbloed, volledig verkeersmak, ooit met 4 benen een meter in de lucht gesprongen is door een fietsbel.
Mevrouw was een beetje afgeleid van een bewegend bloemetje, en was er heel geinteresseerd naar aan het kijken en snurken, tot haar concentratie plots verbroken werd door een fietsbel. ze kreeg bijna een hartverzakking
zij bleef enkel bij een sprong in de lucht, ik kan me voorstellen dat sommige paarden als schrikreactie opzij springen, of wegrennen.
Ze zouden in principe niet mogen schrikken, maar het zijn nog altijd dieren.
Nu prefereer ik ook dat ze even bellen of roepen ipv ghostrider te spelen
HahaIk dacht even aan mijn groene (nog niet 100% verkeersmakke) volbloedje, die reageert echt niet meer op een fietsbel.
Maar in jouw geval was je paard van roepen waarschijnlijk ook geschrokken. Beter schrikken van een bel of roep wanneer de fietser nog op veilige afstand is dan schrikken op het moment dat de fietser plotseling in het gezichtsveld komt..
Had gisteren trouwens een gewone dagjesfietser die met de beste bedoelingen mijn paard even een aai/petsje op haar kont gaf tijdens het voorbij fietsen. Paard reageerde niet gelukkig, deze mevrouw had ook echt geen benul dat dat niet bij ieder paard even handig was.. Ik bedoel maar, mensen weten echt niet wat wel en niet verstandig is bij een paard.

Duhelo schreef:Betteke schreef:Nu krijgt wielrennerx allemaal aanwijzingen wat hij moet doen als hij paarden tegenkomt. Misschien kan wielrennerx zeggen wat hij verwacht van ruiters als ze hem tegenkomen.
Mijn stukje is bedoeld om op het wielrennerforum te zetten, ik ben ook benieuwd wat wielrenners verwachten van ons
Huertecilla schreef:Duhelo schreef:Nu krijgt wielrennerx allemaal aanwijzingen wat hij moet doen als hij paarden tegenkomt. Misschien kan wielrennerx zeggen wat hij verwacht van ruiters als ze hem tegenkomen.
Mijn stukje is bedoeld om op het wielrennerforum te zetten, ik ben ook benieuwd wat wielrenners verwachten van ons
amykimmie schreef:Vind ik goede tips, ben ik het toch nog een keer met je eens HC
Huertecilla schreef:amykimmie schreef:Vind ik goede tips, ben ik het toch nog een keer met je eens HC
Ik doe aan boodschappendressuur; de Hoge School van het betrouwbaar veilig onder alle omstandigheden van het eggie rijden.
Dat wat paardrijden 45 eeuwen lang was vóór de maatschappij gemotoriseerde wielen kreeg en dresseren van een rijpaard ging verwarren met programmeren van kunstjes in een omheinde zandbak.
mick75 schreef:Mijn lief kan niets met paarden. Hij ziet werkelijk geen verschil tussen een paard dat ontspannen op rust staat en een paard dat in paniek is, of boos/ geirriteerd is. En hij is echt niet uniek. Dieren begrijpen is een vak op zich.
Rocamor schreef:mick75 schreef:Mijn lief kan niets met paarden. Hij ziet werkelijk geen verschil tussen een paard dat ontspannen op rust staat en een paard dat in paniek is, of boos/ geirriteerd is. En hij is echt niet uniek. Dieren begrijpen is een vak op zich.
Net mijn lief ook maar eens gevraagd en hij denkt dat ie wel verschil zou kunnen zien, maar zeker is ie ook niet.
We moeten allemaal rekening houden met elkaar. Ook als we hopen dat wielrenners en fietser even bellen of roepen dat ze eraan komen. Stel dat een wielrenner ca 30 km/u rijdt (no offence WielrennerX, ik vermoed dat "jullie" gemiddeld wel harder gaan). Dat betekent dat ze ongeveer 8,5 meter per seconde overbruggen. Dit om even aan te geven dat de tijd tussen (ruimtelijk gezien) ruim van te voren aangeven dat er iemand aan komt en de tijd die ertussen kan zitten.

Citaat:Ik zie niet in waarom fietsers moeite zouden moeten doen om paarden te begrijpen zolang paarden niet op het fietspad mogen lopen. Misschien is het een goed idee om informatie-avonden op paardrijverenigingen te organiseren om de verkeersregels uit te leggen? Dan is er gelijk geen begrip van fietsers meer nodig. Die komen jullie immers ook niet tegen terwijl jullie op een paard zitten.