Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:28

Nu krijgt wielrennerx allemaal aanwijzingen wat hij moet doen als hij paarden tegenkomt. Misschien kan wielrennerx zeggen wat hij verwacht van ruiters als ze hem tegenkomen.

Peppertree

Re: Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:37

Lijkt mij een nog beter plan inderdaad!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:02

Betteke schreef:
Nu krijgt wielrennerx allemaal aanwijzingen wat hij moet doen als hij paarden tegenkomt. Misschien kan wielrennerx zeggen wat hij verwacht van ruiters als ze hem tegenkomen.

Mijn stukje is bedoeld om op het wielrennerforum te zetten, ik ben ook benieuwd wat wielrenners verwachten van ons :)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:15

Het was ook geen kritiek hoor, ik vraag me alleen af wat wielrenners van ruiters verwachten.

Op "mijn" fietsroute rijden heel veel paarden en sommige dames hebben echt geen idee wat ze aan het doen zijn. Tot aan de ruiterpaden moeten ze een heel rottig klein smal stuk fietspad over, de weg is geen optie, berm is er niet en wat voor berm door moet gaan ligt vol met glas en rotzooi, daar zou ik met mijn paard ook niet gaan rijden. Tot dusver alle begrip, maarrrrr geef je paard niet ineens een tik met de zweep zonder eerst te kijken of er misschien iemand achter je loopt of fietst. Dan ben je imo gewoon ontzettend dom en egoistisch bezig.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:15

Ach kom, een paard waarmee je je op de openbare weg bevindt mag niet schrikken van een fietsbel of roepen :n
Bellen vind ik persoonlijk ook prima, liefst vanaf een ruime afstand, dan kun je er op reageren door nog wat dichter aan de kant te gaan.
In ieder geval is het fijner als er iets van geluid is zodat paard en ruiter weten dat er iets van achteren komt, waar de meeste paarden van kunnen schrikken is denk ik het feit dat je een wielrenner niet hoort aankomen en ze plotseling in het gezichtsveld van het paard verschijnen.

Als ik me in de buurt van een fietspad begeef met paard kijk ik overigens zelf ook regelmatig even achterom, dan wordt je ook niet zo snel verrast.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:35

@ Betteke: ik nam het niet op als kritiek hoor ;)

@ Ireen_: ik moet toegeven dat mijn ubercoole koudbloed, volledig verkeersmak, ooit met 4 benen een meter in de lucht gesprongen is door een fietsbel.
Mevrouw was een beetje afgeleid van een bewegend bloemetje :+, en was er heel geinteresseerd naar aan het kijken en snurken, tot haar concentratie plots verbroken werd door een fietsbel. ze kreeg bijna een hartverzakking :D
zij bleef enkel bij een sprong in de lucht, ik kan me voorstellen dat sommige paarden als schrikreactie opzij springen, of wegrennen.
Ze zouden in principe niet mogen schrikken, maar het zijn nog altijd dieren.
Nu prefereer ik ook dat ze even bellen of roepen ipv ghostrider te spelen :D

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:39

meikemarieke schreef:
Sorry, maar ik zie nu het topic van de wielrenner voor me:
Ben ik lekker aan het fietsen, staat er weer zo'n paard in de weg! Wil ik erlangs, zet ze dr paard in de weg!
Ik snap dat het vervelend is voor jou, maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze 'wel even op jou wachten' in het verkeer......

Er staat anders wel in het verkeersreglement dat je paarden die angstig tonen je de ruimte moet geven. Een halve meter is dus niet genoeg om even te passeren. Die wielrenner had zo een klap kunnen krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:49

Oakland1990 schreef:
meikemarieke schreef:
Sorry, maar ik zie nu het topic van de wielrenner voor me:
Ben ik lekker aan het fietsen, staat er weer zo'n paard in de weg! Wil ik erlangs, zet ze dr paard in de weg!
Ik snap dat het vervelend is voor jou, maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ze 'wel even op jou wachten' in het verkeer......

Er staat anders wel in het verkeersreglement dat je paarden die angstig tonen je de ruimte moet geven. Een halve meter is dus niet genoeg om even te passeren. Die wielrenner had zo een klap kunnen krijgen...

Ja, alleen beweren hier een aantal mensen dat een normale gemiddelde nederlander zonder enig paardenkennis het verschil niet ziet tussen een 'braaf' en angstig paard. Ik vraag me af of dat echt zo is.

Mijn vraag aan wielrennerx, stel jij bent lekker aan het fietsen. Opeens doemt er een paard voor je op. Paard staat dwars over het fietspad, paard gooit hoofd omhoog, ruiter is tegen paard aan het praten in de trand van: hooo, rustig maar, is niets, hooo maar.
Wat denk je dan? (En ik wil niet mn gelijk halen, maar vraag me af hoe een geen paardenkenner daar over denkt, afgezien van het feit dat het fietspad geblokkeert wordt)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:55

ik denk dat er ook een probleem zit in de films :D
Meeste paardenlekene hebben ooit wel eens een film gezien, of bv een springwedstrijd oid, waar de paarden met rondvliegende hoeven en schuim op de mond rondgalopperen, het hoofd hoog, vol spectakel, en denken dat dit normaal paardengedrag is.
Veel mensen weten ook niet wat een paard kan aanrichten, weten niet hoeveel kracht zon dier heeft.
en dat is vragen voor problemen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:59

Duhelo schreef:
ik denk dat er ook een probleem zit in de films :D
Meeste paardenlekene hebben ooit wel eens een film gezien, of bv een springwedstrijd oid, waar de paarden met rondvliegende hoeven en schuim op de mond rondgalopperen, het hoofd hoog, vol spectakel, en denken dat dit normaal paardengedrag is.
Veel mensen weten ook niet wat een paard kan aanrichten, weten niet hoeveel kracht zon dier heeft.
en dat is vragen voor problemen :D

Ja, dat zo natuurlijk kunnen dat dt een verkeerd beeld geeft. Maar toch, een paard wat het fietspad blokkeert staat er denk ik niet voor de lol, tenminste zo zou ik denken, ook zonder enige paardenkennis.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:09

Duhelo schreef:
@ Ireen_: ik moet toegeven dat mijn ubercoole koudbloed, volledig verkeersmak, ooit met 4 benen een meter in de lucht gesprongen is door een fietsbel.
Mevrouw was een beetje afgeleid van een bewegend bloemetje :+, en was er heel geinteresseerd naar aan het kijken en snurken, tot haar concentratie plots verbroken werd door een fietsbel. ze kreeg bijna een hartverzakking :D
zij bleef enkel bij een sprong in de lucht, ik kan me voorstellen dat sommige paarden als schrikreactie opzij springen, of wegrennen.

Haha :D Ik dacht even aan mijn groene (nog niet 100% verkeersmakke) volbloedje, die reageert echt niet meer op een fietsbel.
Maar in jouw geval was je paard van roepen waarschijnlijk ook geschrokken. Beter schrikken van een bel of roep wanneer de fietser nog op veilige afstand is dan schrikken op het moment dat de fietser plotseling in het gezichtsveld komt..

Had gisteren trouwens een gewone dagjesfietser die met de beste bedoelingen mijn paard even een aai/petsje op haar kont gaf tijdens het voorbij fietsen. Paard reageerde niet gelukkig, deze mevrouw had ook echt geen benul dat dat niet bij ieder paard even handig was.. Ik bedoel maar, mensen weten echt niet wat wel en niet verstandig is bij een paard.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:12

Als je een beeld van paarden hebt (vanuit de films) van trippelende snuivende monsters en er staat er een schuin op het fietspad zou degene die jou nadert ook kunnen denken dat je de berm aan het bestuderen bent.

Je kunt niet van je medemens verwachten dat die de signalen die een paard afgeeft correct kan interpreteren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:22

Ireen_ schreef:
Duhelo schreef:

Haha :D Ik dacht even aan mijn groene (nog niet 100% verkeersmakke) volbloedje, die reageert echt niet meer op een fietsbel.
Maar in jouw geval was je paard van roepen waarschijnlijk ook geschrokken. Beter schrikken van een bel of roep wanneer de fietser nog op veilige afstand is dan schrikken op het moment dat de fietser plotseling in het gezichtsveld komt..

Had gisteren trouwens een gewone dagjesfietser die met de beste bedoelingen mijn paard even een aai/petsje op haar kont gaf tijdens het voorbij fietsen. Paard reageerde niet gelukkig, deze mevrouw had ook echt geen benul dat dat niet bij ieder paard even handig was.. Ik bedoel maar, mensen weten echt niet wat wel en niet verstandig is bij een paard.

haha, idd, normaal mag er een grote trekker passeren, heb ooit nog tussen een wielerwedstrijd gezeten (wielrenners die links en rechtsvoorbij sjoevden, enige dat ze deed was een beetje snuiven)
maar dat bloemetje, ohjee :D
veel fietsers zijn idd zo handig om effe je paard een klopje te geven, of om bv te roepen of te bellen als ze net schuin achter je zijn. een paard dat als schrikreactie uitslaat of bokt, nouja, je ziet het wel voor je :D
daarom facebook ik vol met
paard op de baan? kalm aan!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:22

En weer komen ruiters met een eisenpakket van hier tot Tokio, terwijl de ruiter gewoon de ogen en oren heeft te gebruiken en op de signalen van het paard moet letten. (ogen zijn die dingen aan de voorkant van je hoofd, die de neus omringen en oren zijn die uitsteeksels aan de zijkant van je hoofd, beide dingen hebben een functie!). Als je goed oplet, je ogen en je oren gebruikt, af en toe omkijkt en op de signalen van je paard let, dan kan je bijna niet verrast worden door rare dingen onderweg. Als je paard zo druk is dat je geen tijd hebt om op het verkeer te letten neem je of iemand mee die dat voor je kan doen, of je gaat de weg niet op. Simpel toch? Zo gaat het met kinderen ook. Die laat je ook niet alleen rondrennen totdat je zeker weet dat ze oud en wijs genoeg zijn om zelf gevaar in te kunnen schatten.

Als ruiter moet je zelf gewoon de verantwoordelijkheid nemen en er vanuit gaan dat een ander niets geen verstand heeft van dieren/ paarden, ze niet kan lezen of begrijpen en dus "domme" dingen gaat doen, of je zelfs gaat uitdagen. Dan valt het altijd mee als iemand wel voorzichtig is. En anderen een pakket eisen opleggen (die ook niet elke ruiter onderschrijft trouwens, want iedere ruiter heeft weer andere voorkeuren) vind ik vrij stuitend als jij zo nodig met je paard de weg op wil. Weer een voorbeeld van dat de hele wereld zich maar aan te passen heeft aan ruiters.

Mijn lief kan niets met paarden. Hij ziet werkelijk geen verschil tussen een paard dat ontspannen op rust staat en een paard dat in paniek is, of boos/ geirriteerd is. En hij is echt niet uniek. Dieren begrijpen is een vak op zich.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:34

Duhelo schreef:
Betteke schreef:

Mijn stukje is bedoeld om op het wielrennerforum te zetten, ik ben ook benieuwd wat wielrenners verwachten van ons :)

De top 5. van wat ik als ruiter prettig vind:

Met stip op 1. t/m 3.
- niet sneller rijden dan je kan stoppen binnen de afstand die je kan overzien
4.
- ongeveer een halve meter ruimte
5.
- gewoon even wat roepen als je achterop komt; maakt niet uit wat; vóór de afstand 1. t/m 3.

Ik zal dan;
- vlot ruim baan maken en
- kan je zo snel passeren als je maar wil/durft.
- Als je achterop komt, hou ik indien nodig wat in zodat je er snel voorbijkan.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 04-08-12 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:36

Huertecilla schreef:
Duhelo schreef:

De top 5. van wat ik als ruiter prettig vind:

Met stip op 1. t/m 3.
- niet sneller rijden dan je kan stoppen binnen de afstand die je kan overzien
4.
- ongeveer een halve meter ruimte
5. gewoon even wat roepen als je achterop komt; maakt niet uit wat; vóór de afstand 1. t/m 3.

Vind ik goede tips, ben ik het toch nog een keer met je eens HC :)
Als wielrenner ook met tips komt, uit zijn wielrennergroep oid, zou het helemaal mooi zijn.

Ik zal dan vlot ruim baan maken en kan je er net snel passeren als je maar wil/durft. Als je achterop komt, hou ik indien nodig wat in zodat je er snel voorbijkan.[/quote]

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:41

amykimmie schreef:

Ik doe aan boodschappendressuur; de Hoge School van het betrouwbaar veilig onder alle omstandigheden van het eggie rijden.
Dat wat paardrijden 45 eeuwen lang was vóór de maatschappij gemotoriseerde wielen kreeg en dresseren van een rijpaard ging verwarren met programmeren van kunstjes in een omheinde zandbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:44

Huertecilla schreef:
amykimmie schreef:

Ik doe aan boodschappendressuur; de Hoge School van het betrouwbaar veilig onder alle omstandigheden van het eggie rijden.
Dat wat paardrijden 45 eeuwen lang was vóór de maatschappij gemotoriseerde wielen kreeg en dresseren van een rijpaard ging verwarren met programmeren van kunstjes in een omheinde zandbak.

Wat heeft dat er nou weer mee te maken dan?
Sorry, maar nu begin je weer met het doordrammen van je eigen mening. Die weet ik zo langzamerhand wel, maar helaas voor jou blijf ik bij die van mezelf.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 13:51

mick75 schreef:
Mijn lief kan niets met paarden. Hij ziet werkelijk geen verschil tussen een paard dat ontspannen op rust staat en een paard dat in paniek is, of boos/ geirriteerd is. En hij is echt niet uniek. Dieren begrijpen is een vak op zich.

Net mijn lief ook maar eens gevraagd en hij denkt dat ie wel verschil zou kunnen zien, maar zeker is ie ook niet.

We moeten allemaal rekening houden met elkaar. Ook als we hopen dat wielrenners en fietser even bellen of roepen dat ze eraan komen. Stel dat een wielrenner ca 30 km/u rijdt (no offence WielrennerX, ik vermoed dat "jullie" gemiddeld wel harder gaan). Dat betekent dat ze ongeveer 8,5 meter per seconde overbruggen. Dit om even aan te geven dat de tijd tussen (ruimtelijk gezien) ruim van te voren aangeven dat er iemand aan komt en de tijd die ertussen kan zitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:04

Rocamor schreef:
mick75 schreef:

Net mijn lief ook maar eens gevraagd en hij denkt dat ie wel verschil zou kunnen zien, maar zeker is ie ook niet.

We moeten allemaal rekening houden met elkaar. Ook als we hopen dat wielrenners en fietser even bellen of roepen dat ze eraan komen. Stel dat een wielrenner ca 30 km/u rijdt (no offence WielrennerX, ik vermoed dat "jullie" gemiddeld wel harder gaan). Dat betekent dat ze ongeveer 8,5 meter per seconde overbruggen. Dit om even aan te geven dat de tijd tussen (ruimtelijk gezien) ruim van te voren aangeven dat er iemand aan komt en de tijd die ertussen kan zitten.

Bíjna correct.
Daar komt nog de reactie tijd bij.
Ook de snelheid van het genaderde object.
Rij je die achterop dan gaat de snelheid daarvan eraf en vv.
Op een helling is er nog de versnelling c.q. vertraging door de helling.

Met name een afdalende fietser op onverhard die iets tegemoet komt vergist zich snel.
Geen grip, éxtra remweg, de snelheid van beiden opgetelt + reactietijd.
Dat gaat in de praktijk nooit lukken dus ik rij in een blinde bocht omhoog altijd klaar om naar rechts te springen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:18

Ik sta op een manege, moet je voor de gein eens kijken hoeveel niet paardensmeden (ouders van ruiters enzo) zo op een paard aflopen wat met de oren plat in de nek staat...

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:19

Eergisteren reed ïk over een weg die alleen toegankelijk is voor fietsers, wandelaars en ruiters/menners. Nu was ik aan het mennen met mijn pony, heel netjes aan de kant van de weg, tot mijn pony ineens schrok van een opvliegende vogel. Ik schrik zelf ook van een vogel die ineens uit de bosjes vliegt, dus een volkomen logische reactie. Nu stond hij een beetje schuin over de weg, en precies op dat moment naderde een wielrenner. Ik zag het al, dus iemand die bij me op de wagen zat is er snel af gesprongen en leidde de pony een stukje aan de hand, want alleen wilde hij niet meer verder.
We waren ruim op tijd aan de kant, komt die wielrenner langs fietsen, schreeuwt 'ie (met heel wat scheldwoorden tussendoor): haal dat paard eens aan de kant, kan je niet opletten waar je loopt? Als je later was geweest was ik omver gereden!
Toen dacht ik echt, nou breekt m'n klomp. :?
Ik was ruim op tijd aan de kant, hinderde hem uiteindelijk niet juist omdat we aan het opletten waren en dan krijgen we dat naar ons hoofd geslingerd? Een reactie als 'bedankt dat jullie het zo snel oplosten' was meer op zijn plaats geweest denk ik.
Als een ruiter op een fietspad rijdt kan ik me de frustratie van een wielrenner nog voorstellen, want een paard hoort daar net zo min als een fietser op een ruiterpad. Maar dit gebeurde notabene op een weg waar alleen paarden en fietsers mogen komen? :?
Als een wielrenner op de grond valt omdat hij uitglijdt o.i.d. roep ik toch ook niet dat hij zijn fiets in bedwang moet houden. :roll:

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:33

Ik denk laat ik eens een kijkje nemen op dat fiets forum...vriendelijk volkje hoor(zitten ook wel aardigen tussen hoor)
Citaat:
Ik zie niet in waarom fietsers moeite zouden moeten doen om paarden te begrijpen zolang paarden niet op het fietspad mogen lopen. Misschien is het een goed idee om informatie-avonden op paardrijverenigingen te organiseren om de verkeersregels uit te leggen? Dan is er gelijk geen begrip van fietsers meer nodig. Die komen jullie immers ook niet tegen terwijl jullie op een paard zitten.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:35

Papagroom, ik zat het ook al te lezen. Met zo'n houding wordt het probleem vast opgelost. :=

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 14:37

buiten dat....het probleem speelt voornamelijk op landwegen en niet op fietspaden......