Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:30

Mijn eerste vraag zou zijn, weet je wat er bij een paard hebben komt kijken?

Verzekeren heeft in mijn ogen geen nut, je betaald in een jaar veel meer dan je voor een gemiddelde operatie kwijt bent dan kan je beter elke maand dat bedrag opzei zetten.

Verder waar je op moet letten dat een dier voldoet aan je eisen en je doel

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:31

Seven schreef:
Mijn eerste vraag zou zijn, weet je wat er bij een paard hebben komt kijken?

Verzekeren heeft in mijn ogen geen nut, je betaald in een jaar veel meer dan je voor een gemiddelde operatie kwijt bent dan kan je beter elke maand dat bedrag opzei zetten.

Verder waar je op moet letten dat een dier voldoet aan je eisen en je doel

Ik hou het bij van mijn paard volgens mij had ik nu al iets van 1459 euro moeten betalen aan premie (verzekerd vanaf sept 2011) maar ik heb 1700 euro gespaard :D
Laat mij maar lekker sparen de verzekering kwam op 115 euro per maand vind ik nogal wat geld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:35

Jeetje, is verzekeren al zoooo duur?!
Daar had ik echt geen notie van :o

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:36

ja verzekeringen zijn belachelijk duur

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:36

Het ligt er maar net aan wat je verzekert en voor welk bedrag. Mijn verzekering is bij lange na niet zo duur :n

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:38

Dees schreef:

:j nou had ik geen standaardverzekering zeg maar ze was ook goed voor de dood verzekerd anders kan je nog wel weg komen met 75 euro per maand.

Maar persoonlijk vind ik het geldklopperij van die 1700 euro die er nu al staat of laat ik beter zeggen uitbespaard heb kun je ook al aardig wat doen met het paard.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:38

Tsja, als je paard niet zo duur was valt het wel mee hoor. :D
Maar het is niet voor niets dat de meeste dure paarden niet in de verzekering staan.
Mijn oude stond voor 4500 in de verzekering. En geloof niet dat ze rijk van ons zijn geworden. :=
Zijn operatie was iig al 5x de jaarpremie.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:40

Hoi Evelien,

Welkom!

Aan welke eisen moet het paard verder voldoen? Wat zijn je zoekcriteria voor leeftijd, maat, niveau en dergelijke?

Ik heb mijn paard niet verzekerd. Ik heb wel een spaarpotje voor onvoorziene omstandigheden ;) De kosten kunnen met een aantal kliniekbezoeken namelijk best hoog oplopen, dat is uiteraard wel iets om rekening mee te houden.

Ik heb mijn paard klinisch en röntgenologisch laten keuren. Mijn paard viel ook zeker niet in de hogere prijsklasse, toch heb ik gekozen voor een uitgebreide keuring, inclusief foto's van de bovenlijn. Dat kwam ook een beetje door mijn eerdere ervaring, mijn vorige paard bleek namelijke ernstige rugproblemen te hebben en werd totaal afgekeurd op de foto's, terwijl dierenartsen en osteopaten eerder geen ernstige problemen vermoedden. Sommigen zullen vinden dat het uitgebreid keuren van een paard in de door jou genoemde prijscategorie onzin is. Aan de andere kant, zullen juist paarden met gebreken in deze prijscategorie verkocht worden. Het is een afweging die je zelf moet maken. Keuren is naar mijn idee heel zinvol, maar het blijft een momentopname en het biedt geen garanties voor een toekomst zonder medische problemen.

Volgens mij moet je aan rond de 150 Euro denken voor een klinische keuring en rond de 500 á 600 Euro voor een uitgebreide keuring.

Aan wie de kosten worden berekend in geval van afkeuring, hangt helemaal af van de afspraken die je maakt met de verkoper.

Een proefperiode kan heel zinvol zijn, maar lang niet iedere verkoper zal zijn paard mee willen geven op proef. Zelf zou ik dit ook niet snel doen, mocht ik ooit mijn paard verkopen :n

Mijn paard staat niet op ijzers, ik betaal dus enkel voor het bekappen. Mijn vorige paard had ook geen ijzers. Als je even de zoekfuncties gebruikt, zul je zien dat er wel enkele topics lopen over de kosten die worden berekend door verschillende hoefsmeden. Zo ook over verzekering en dergelijke, trouwens :)

Het is inderdaad heel verstandig om iemand met veel paardenkennis mee te nemen. In dit topic zijn eerder al heel veel handige tips gegeven, over waarop te letten tijdens een bezichtiging :) Zorg er in ieder geval altijd voor dat iemand anders het paard eerst even voorrijdt, dat voorkomt vervelende verassingen :=

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:41

Sommige mensen hebben geluk ik heb geluk met niet verzekeren.

De pony kwam in mijn bezit toen ie 10 was en de verzekering voor hem was toen 80 gulden per maand... Hij werd 11,12,15,20,24 en toen moest een keertje naar de kliniek. (we hebben hem niet verzekerd)

Ik denk dat ik in totaal 2500 euro kwijt ben aan DA kosten in de afgelopen 20 jaar!!!! voor de pony.
Ik hoop dat mijn paard(en) en ook zulk geluk gaan brengen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:43

Citaat:
Volgens mij moet je aan rond de 150 Euro denken voor een klinische keuring en rond de 500 á 600 Euro voor een uitgebreide keuring.

Lingehoeven

75 euro klinische keuring
700 euro rontgen benen
375 euro rontgen rug en hals

Klinische keurings kosten vervallen als je je laat rontgen.
Bij mij werd er nog een scan gemaakt van haar knie want daar zagen ze iets (bleek bloeduitstorting te zijn) die kostte 60 euro maar hoefde ik niet te betalen

Totale kosten rontgen ruim 1100 euro

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:46

Dees schreef:

Verzekeringen "doen" op dit moment ongeveer 18% premie van de verzekerde waarde per jaar bij een uitgebreide ziektekostenverzekering.
Detail: dat was enkele jaren geleden nog zo'n 15%........

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:48

tita schreef:
Dees schreef:

:j nou had ik geen standaardverzekering zeg maar ze was ook goed voor de dood verzekerd anders kan je nog wel weg komen met 75 euro per maand.

Maar persoonlijk vind ik het geldklopperij van die 1700 euro die er nu al staat of laat ik beter zeggen uitbespaard heb kun je ook al aardig wat doen met het paard.

75 euro per maand is nog hartstikke duur, vind ik. Daar kom ik ook lang niet aan..

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:50

bedankt voor de antwoorden. Ik weet niet voor de volle honderd procent wat er bij de aankoop van een paard komt kijken maar ben me wel aan het orienteren en dingen aan het uitzoeken. Ik denk dat iedereen die het eerste paard koopt nog redelijk onervaren over kan komen maar eens moet de eerste zijn. Zoals ik al zei heb ik wel de goede begeleiding, kom ik begeleiding te kort zal ik ook hulp zoeken. Mijn zusje heeft twee paarden en de vriend van mijn moeder ook. Een van deze paarden reed ik, helaas ook rugproblemen en heb er daarom voor gekozen om iets voor mezelf te zoeken. Mijn wensen plaatje: een zeer braaf paard, leeftijd maakt niet uit, van 5 tot 14 jaar ongeveer. Stokmaat 1.60 tot 1.70. Het liefst een paard die ook af en toe op buitenrit mee kan, alleen of met andere paarden. Daarnaast geschikt voor dressuurwerk in de bak. Liefst kwpner, nrps, bwp of zoiets dergelijke.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:50

Aha, Tita ;)

Ik heb alleen de rekening ontvangen voor de klinische keuring (herkeuring) en de foto's van de bovenlijn. Die rekening was rond de 300 Euro, geloof ik, maar dat zou ik echt niet meer met zekerheid kunnen zeggen. De kosten waren dus een globale schatting. De kosten zullen sowieso per kliniek verschillen :) Mijn paard is gekeurd in Moergestel.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:55

Hier paardlief verzekerd. Het bedrag dat je betaald hangt af van de verzekerde waarde.
Ik betaal ongeveer 50 euro in de maand.
Heb bij mijn vorige paarden flink gebruik moeten maken met de verzekering, kan wel uit dus.
Bij deze hoop ik hem niet nodig te hebben maar ik vindt het fijn het achter de hand te hebben.Tevens is het gelijk een "startkapitaaltje" bij dood of ongeschiktheid zodat ik een ander paard kan aanschaffen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:45

Hier geen verzekerde paarden. Wellicht achteraf beter geweest om dit wel te doen bij vorige paard, want de rekening van een koliekoperatie is niet niks..
Toch ga ik alsnog niet verzekeren, ik spaar liever en hoop dat ik dat niet nodig heb. :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:16

Ik heb mijn paard wel verzekerd, ook met uitgebreide ziektekosten. Maandelijks premie oversparen is leuk, maar je moet niet te snel pech hebben en al helemaal niet te veel.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 10-09-24 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 14:20

Update: paard wordt morgen gekeurd.. die mensen hebben der kalmeringspasta gegeven, omdat ie nog maar 2x op de trailer is geweest en nu mag ze niet gekeurd worden. Ze blijft nu in Wolvega staan en zo kunnen wij morgen zelf bij de keuring aanwezig zijn.
En ja, ik laat ook bloed afnemen :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:26

Fijn dat je er zelf bij kan zijn monica!
Hopelijk kan ze daarna meteen mee naar huis!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:28

O Monica, dat is wel zo fijn!

simdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:34

Ik zag toevallig dit Topic voorbij komen!

Ik heb een eerlijke en hele betrouwbare donkerbruine 10-jarige merrie te koop (9 mei 2002) ZZ-licht geklasseerd met winstpunten en in bezit van sportpredikaat. Ze is een afstammeling van Hamlet. De vader van regerend olympisch springkampioen Hickstead (2008). Het is een heel allround paard waarmee je ook zo een parcoursje kan springen en mee het bos in kan gaan. Ze heeft geen gebreken en het is een super gezond paard!

Voor meer info kun je een PB sturen.

Martinix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:54

wij gaan vandaag ook voor de tweede keer weer terug kijken en haar proberen!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:57

Monica geluk bij ongeluk

@ Simdijk klinkt als een fijn paard met mooie afstamming

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:00

Simdijk klinkt als een leuk en veelbelovend paard maar helaas te duur voor mijn beurs!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:03

Ben je weer op zoek, Alja?