[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doebidon

Re: Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:58

Ja Jet daar heb je idd wel een goed punt.....

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 10:25

Wat dat aangaat werkt het weer ook niet mee, klam kriebelig weer

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:34

Onze dochter loopt bij een handtherapeut. Die hebben vellen kunststof waar ze spalken van maken. Dat knippen ze op maat leggen het in warmwater en buigen het dan zo in vorm Daar plakken ze klittenband op en klaar.

Er zitten kleine gaatjes in zodat het kan ademen.

Ik vraag me af of je daar iets mee kunt

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:42

Zolang het op een recht stuk zit wel denk ik, als je bv om de kogel heen moet wordt het lastig qua beweeglijkheid.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 11:45

Sporttape?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 11:56

Het plan is beperkt mesitran te gebruiken en echt alleen op de wond, zodat het omliggende weefsel wat kan drogen. Eventueel zinkolie gebruiken om dat te bespoedigen. Wel in het verband houden. Al is het maar een gaasje over de wond met een stukje verband. En dan proberen we er nu nog een elastische kous overheen te gebruiken. Ik ben heel benieuwd of ik hem die aan kan trekken. :7 Waarschijnlijk is het een drama en heeft hij dat ding zo weer uit, maar het is het proberen waard. Het enge van extra beschermers vind ik de warmte… Het is nu al zo warm. Ik wil het liefst geen verband, maar dat kan pas als de wond echt dicht zit en dat kan maar zo nog een maand duren, met pech zelfs langer. Ik ben een beetje bang dat hij zijn halve been sloopt als ik vrij rigoureuze maatregelen ga nemen om het vast te zetten… Geen idee hoe gevaarlijk het daar van wordt.
Het was gisteren wel even ingewikkeld voor de hoefsmeden om zijn verbandpootje te bekappen. Maar het is wel gelukt. :)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:19

ja zonder verband zou het allerfijnste zijn. en dat kan ook prima als de wond droog is en goed dicht groeit,stopt het jeuken ook het snelst, maar met die jeuk krabt hij het natuurlijk de hele tijd open.... echt balen.
Je kan moeilijk de hele dag achter hem aan lopen om voor hem te krabben (eerder wrijven)zou hij het er net zo snel aftrekken als je echt alleen maar een klein stukje verbind? dus gaas en bandageverband ter grote van de wond en niet meer? hoe groter het opervlak des te makkelijker hij er ook bij komt. en hoe minder verbonden des te minder warmte aan het been....

wat goed dat het bekappen iig wel gelukt is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:21

hoi TS, chapeau met wat je allemaal al bereikt hebt met je frummel ondanks de tegenslagen/problemen (herinner me nog vaag je eerste topic). Het is een prachtpaard

ivm de wonde, Alex weet waar hij mee bezig is, en heeft mij en m'n paard ook enorm geholpen. Ik heb echter de wonde bij mijn paard nooit echt goed kunnen verbinden en uiteindelijk gewoon "bloot gelaten van zodra er geen "losse huidflap" meer was en het hele wondbed mooi roze was. zo snel mogelijk weer buitengezet, want zand "irriteerde" de wonde zo niet tov stro en mest. Ook gaf ik beperkte arbeid om uitspattingen in het land te voorkomen. (Als het goed is staan de foto's van mijn EV nog steeds op de site)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:37

Mocht je toch willen proberen te scheren, ik kwam laatst bij www.uhg-shop.nl "scheermesjes" tegen. Misschien een idee om te proberen ipv een apparaat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 11:12

Frum heeft inmiddels zo’n jeuk dat hij niets liever wil dan verband wisselen. Hij verroert zich niet, zelfs niet als ik de zoutoplossing gebruik om de wond te spoelen. Liever pijn dan jeuk, denk ik. :(:) Ik heb al zijn losse vel weggehaald. Zijn hele kogel is nu kaal, maar het ziet er wat schoner uit. Hij vond het heerlijk. Er valt nu ook niets meer te scheren...

Ik heb wel foto’s gemaakt, maar die heb ik hier niet. De wond is weer een stuk groter, meer open en wat uitpuilend. De korstjes heb ik er redelijk af kunnen krijgen.

Ik hoop zo dat de genezing een keer wat opschiet, zodat ik zijn verband af kan laten… Zijn been wordt slechter van het drukverband. Natuurlijk helemaal niet goed om een been altijd ingepakt te houden, zeker niet in dit weer. Hij had zulke mooie droge pootjes…

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:56

misschien kun je een beetje krabben om de wond heen. :)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:04

Pijn is beter dan jeuk, dat zei mijn moeder ook altijd. oh wat heb je hem een plezier gedaan met het schoonmaken van de wond.
zoals ik al zei het is zo jammer dat je niet de hele dag voor hem kan krabbelen....
als je korsten verwijderd maak je de wond natuurlijk wel weer een beetje open. Zou je het mogen wassen met betadine shampoo, is de wond nog echt open? zo niet zou ik het niet verbinden.... en dan op stal wel weer een verband aanleggen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 14:12

Ik denk dat de wond niet jeukt, maar de omliggende huid wel. Dat is jammer, want dat is dus geen functionele jeuk door genezing.

Om een indruk te geven, de foto waarbij de wond nu het meest in de buurt komt:

Afbeelding

Maar dan is de huid binnen de gele cirkel kaal. Echt geen haartje meer te bekennen, bovenste huidlaag eraf, beetje rood, geïrriteerd en schilferig.

De open plek heeft de vorm van het rode figuur. Een beetje diagonaal, even rood, het bloedt een beetje en puilt ook wat uit.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:22

Ik denk toch dat het genezing is hoor, vergeet niet dat dat ook van de huid rond de wond komt, en als iets lang jeukt en broeierig is wordt opervlak alleen maar groter. nee open laten zou nu niet goed zijn op het land of in de bak maar als je met hem zou gaan wandelen over de weg, daarna natuurlijk wel goed schoon en droog maken, denk ik dat dat alleen maar voordelig is. Ik zie "mijn" wonden liever iets te droog dan te nat. en als je mag/kan wasser met betadine krabbel je hem ook nog eens lekker. even open laten drogen en dan minimaal verband (als het lukt alleen zijn kogel)
Dat is wat ik denk ik zou doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:51

ik zou eigenlijk wel gedurende enkele uren de wonde durven "bloot" laten wel wat honingzalf op het "open" deel zodat je met een eenvoudige "veeg" het vuil kan verwijderen en opnieuw zalf erop en verbinden.
Of toch de tijd dat je aan de stallen bezig bent/voeren/...

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:10

petitparis schreef:
ik zou eigenlijk wel gedurende enkele uren de wonde durven "bloot" laten wel wat honingzalf op het "open" deel zodat je met een eenvoudige "veeg" het vuil kan verwijderen en opnieuw zalf erop en verbinden.
Of toch de tijd dat je aan de stallen bezig bent/voeren/...

Ja dat is ook wel een hele goeie......
Open krijgt het gewoon een betere kans op helen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:51

Het zit niet echt mee, want nu heb ik zelf ook nog mijn rug gebroken. Ik heb geen flauw idee wie nu handig genoeg is om het verband van Frum te wisselen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:56

Och jeetje! Hoop dat er iemand in de buurt is die je uit de brand kan helpen!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:02

Ach jeetje wat een pech!! Beterschap!!

Ik hoop dat er iemand is die je kan helpen!

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:10

Lorette, ik lees al tijdje mee. Mocht ik je kunnen helpen please vraag!!! Ik sta vlak bij jou en ben elke dag in de buurt! Roep maar!!! Heel veel beterschap!! Groetjes Elke

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:21

Jeetje Lorette wat een schrik! Wat balen voor je, ook voor Frum natuurlijk, maar voor jezelf helemaal! Als je wil vertellen wat er gebeurd is, graag! Hopelijk dient er zich iemand aan die Frum kan helpen nu jij dat niet kan. Heel veel sterkte hoor!!!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:54

Jeetje Lorette wat een pech, voor Frum maar zeker ook voor jou. Enig idee hoe lang je zelf uit de running bent? Ik zie dat Elke haar hulp aanbied, zeker aannemen hoor, het is toch fantastisch dat iemand je lieve Frum wil helpen! In ieder geval heel veel sterkte en beterschap, ik vind het erg jammer dat ik ver bij je uit de buur zit want had je graag geholpen....

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:15

Ben ik de enige die denkt wtf?! Je rúg gebroken?! What happened?! :+

Iedereen reageerd hie zo droog op het stukje 'rug gebroken'. Vind het nogal een big deal.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:25

Ik ben op zich redelijk handig in verband wisselen, maar woon helaas net even te ver weg. Je kunt ook altijd de DA vragen natuurlijk, als je erg omhoog zit.

En wat JessAndHope zegt. :oo

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:26

Nee hoor JessAndHope dat denk ik ook zeker wel maar wil Lorette niet pushen te moeten vertellen waar ze misschien helemaal geen behoefte aan heeft