Een nieuw paard kopen deel VI

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:00

Alja schreef:
klik??
tja mij zegt het ook niet heel veel.
ik ben van mening dat een goede ruiter op elk paard kan rijden ongeacht een klik hebben of niet.

denk wel dat het eene paard je meer aanspreekt dan de ander maar dat noem ik geen klik!

Kunnen rijden ala, maar willen rijden is ook nog wat he...

Hier staat een super brave draver, mocht ik eventueel bijrijden (ik rij niet op t moment omdat de ene te klein en de ander te jong is ;) )

Superleuk dier, perfect voor mij, je kan er met enkel een touwtje om de hals mee naar buiten.
Heb haar 2x gereden en heb het toen afgeslagen, puur omdat ik er geen klik mee heb.
Dus misschien is een klik wel heel erg persoonlijk, maar ja, ik moet een klik hebben met een paard :j.

Anoniem

Re: Een nieuw paard kopen deel VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:04

Als ik een paard zie weet ik meteen of het wel of niet bij me past. Mijn vos stond op stal en toen wist ik genoeg. Dezelfde avond nog gekocht terwijl ik 32 wkn zwanger was hihi

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:04

willen rijden zonder een klik moet ieder voor zich beslissen!

heb twee jaar op een handelstal gereden en zou mooi zijn geweest als ik had gezegd dat ik alleen op paarden wou rijden waar ik een klik mee had :+

@ Vonneke: ik heb in 2006 voor het laatst een paard voor mezelf gekocht en daarna alleen maar manege paarden en idd vaak zie je al aan ze als ze geschikt zijn voor het doel wat je voor ogen hebt.
reed de paarden/ponys ook eigenlijk nooit voordat ik ze kocht maar ze waren dan ook vaak in een prijsklasse dat als het tegenviel je er geen buil aan viel als ze weer weg moesten!
Laatst bijgewerkt door Alja op 05-06-12 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:07

Maar rijden voor een handelsstal, of een eigen paard kopen is natuurlijk heel anders. Ik heb ook jaren paarden gereden (en nog steeds) waar ik niet echt 'de klik' mee heb, maar die ook gewoon gereden moesten worden.

Echter nu ik op zoek ben, 'geloof' ik wel in de klik. Ik ben op zoek naar een gevoel in een paard, het gevoel waardoor ik ga lachen, het gevoel waardoor ik het idee heb dat ik mogelijk wel leuke dingen kan gaan doen met het paard. Dat gevoel is voor mij 'de klik', ik moet het gevoel hebben dat ik er iets mee kan en anders gaat het over.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:11

Somebody: stef heeft het ook niet over kopen maar over een bijrijd paard :)

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:13

ja, als voorbeeld ja. Ik zou dat paard dus niet kopen, ondanks dat ze verder perfect voor me zou zijn. Ik moet een klik hebben. En dat jij dat niet moet, prima, moet jij weten, maar genoeg mensen die dat wel nodig hebben/willen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:14

idd ieder zijn mening en idee :)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:16

Maar dat is precies hetzelfde principe toch, Alja? Het kopen van een paard en het (vrijwillig) bijrijden van een paard is zeer persoonsgebonden. In vergelijking tot het werken op een handelsstal, waar je gewoon je werk doet en het gewoon moet gebeuren (en anders moet je daar niet gaan werken).

Ik moet zeggen dat ik het vorige artikel van Robin erg goed vond, maar deze niet zo..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:26

daar zit idd ook verschil tussen maar bedoel te zeggen dat voor de een de klik heel belangrijk is en voor de ander dus minder maar dat is denk ik dus ook afhankelijk van het doel!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:56

vonneke schreef:
Alja schreef:
klik??
tja mij zegt het ook niet heel veel.
ik ben van mening dat een goede ruiter op elk paard kan rijden ongeacht een klik hebben of niet.

denk wel dat het eene paard je meer aanspreekt dan de ander maar dat noem ik geen klik!

een 'klik' hoeft van mij ook niet. Maar heb met een paard wat ik 'leuker' vind wel altijd meer plezier ongeacht of het dier die dag wel of niet zijn best doet.

Precies zoals ik er ook over denk Alja & Vonneke. Klik geloof ik niet in, maar natuurlijk heb ik een voorkeur voor welk paard ik leuker vind dan de ander.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:57

Door die klik ben ik tot twee keer toe met een paard thuisgekomen wat totaal niet was wat ik zocht maar ik heb er nooit één dag spijt van gehad!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:59

_Lorette_ schreef:
Met echt mijn eigen paarden wil ik wel die 'klik' hebben. Dat is volgens mij puur of het paard mij op het eerste gezicht aanspreekt, anders overweeg ik niet eens om ze te kopen. Het ontbreken van de klik kan dus bij mij nooit een reden zijn om een paard te verkopen.

Dat snap ik heel goed en zo zie ik dat ook hoor :j Ik noem het alleen geen 'klik'. Gewoon een paard dat je aanspreekt :+

Waratje schreef:
Ik "geloof" niet in "de klik", ik WEET dat hij bestaat. Voor mij is die ook bepalend voor wel of niet kopen, heb het met paarden ook maar 2x meegemaakt en die twee paarden heb ik ook. Die klik voel je absoluut en zonder twijfel, als je twijfelt heb je niet die klik. Voor mij is het een paard in de ogen kijken, hoef er niet op te zitten of mee om te gaan, in de ogen kijken is genoeg om de klik vast te stellen.
En het is niet zo dat je dan blind verliefd bent, in beide gevallen was ik me zeer goed bewust van de nadelen van de paarden, ze zijn (net als ikzelf) verre van perfect :P
Je kunt met een paard waar je geen klik mee hebt wel een band opbouwen, heb ik ook met een aantal paarden, maar dat is echt anders.

Dit vind ik wel een beetje voorbarig. Prima dat het jouw mening is, maar anderen mogen er ook anders over denken. Dus je 'weet' niet dat hij bestaat, dat denk je. En daar mag jij ook in geloven, maar laat anderen het dan ook anders doen ;) Zeker 'weten' doe je iets als het wetenschappelijk bewezen is (en dan nog is het soms twijfelachtig).

Ik verklaar het persoonlijk trouwens als volgt.. Ben natuurlijk ook wel paarden tegengekomen waar ik het erg goed mee kon vinden en die heel goed bij me pasten. Maar wanneer ik iets minder plezier kon hebben met een paard, kon ik dit ook goed verklaren. Namelijk vaak paarden met te weinig persoonlijkheid, te weinig looplust en/of werklust. Puur rationeel bekeken dus, passen die karakters minder goed bij mijn karakter. Maar ik noem dat geen klik, gewoon hetzelfde als dat je het met het andere mens beter kunt vinden dan met de andere.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:30

Het ene paard past je gewoon beter dan het andere :) heeft niets met ruitergevoel re maken, ook Anky heeft een voorkeur ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:37

Wetenschap kan nog heel veel dingen niet (volledig) bewijzen. Dat heeft ook te maken met het concreet maken van wat je wil bewijzen en herhaalbaarheid ervan. Maar de herhaalbaarheid van "klik" is nou juist het probleem, het is nogal uniek dat je die klik kunt herhalen met een ander individu. Ik voel me bijzonder bevoorrecht dat ik het 2x heb gehad en ook beide paarden heb.
Het is niet alleen dat het gaat om rationeel bepalen dat bepaalde karakters goed passen, want de 2 paarden waar ik klik mee heb liggen qua karakter fors uit elkaar en ook hun gedrag is behoorlijk verschillend. Wel zijn het allebei Karakter Dames (ja, met hoofdletters) waar je respect voor moet hebben, maar daar ken ik er ook meer van waar ik geen klik mee heb (wel leuk mee uit de voeten kan).

Maar goed, jij gelooft er niet in, dat mag. Dat komt ook voort uit verschillend referentiekader ;)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:44

Wat me stoorde aan je bericht was dat het leek alsof jij het wel zeker weet dat het zo is, en als anderen dat niet vinden, dan hebben ze het nog niet meegemaakt, ofzo.. Maar misschien bedoelde je dat niet zo, ik vond het nogal vreemd.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:45

klik, band of aantrekkingskracht het is allemaal een beetje hetzelfde maar toch net iets anders!
als ik een paard in stal zie staan denk ik echt niet, die wil ik hebben, dan denk ik goh ziet er leuk uit ben benieuwd hoe die loopt.. als ze dan ook nog leuk loopt heb ik ook niet echt een klik ik noem dat ook meer aantrekkingskracht dan een klik.

ik heb nog een site gevonden met een filmpje van het paard dat ik donderdag laat keuren, dus voor de geinteresseerde onder jullie:
http://www.rdhorses.nl/united/

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:48

Dier kan leuk lopen Nanno, vind haar wel erg opgekropt van voor, door die korte nek misschien?
Voor de rest is het volgens mij een pittige tante :D

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:50

Nanno_123 schreef:
ik heb nog een site gevonden met een filmpje van het paard dat ik donderdag laat keuren, dus voor de geinteresseerde onder jullie:

Succes met keuren! Iemand die ik ken is ook bij dit paard wezen kijken, grappig dat nu een bokker 'm koopt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:56

Hoipiepeloii schreef:
Wat me stoorde aan je bericht was dat het leek alsof jij het wel zeker weet dat het zo is, en als anderen dat niet vinden, dan hebben ze het nog niet meegemaakt, ofzo.. Maar misschien bedoelde je dat niet zo, ik vond het nogal vreemd.

Wat ik zeg, verschillend referentiekader. :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:57

nanno_123 ik vind haar heel erg lief aandoen :)

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:57

Somebody_ schreef:
Nanno_123 schreef:

Succes met keuren! Iemand die ik ken is ook bij dit paard wezen kijken, grappig dat nu een bokker 'm koopt.

en wat was de reden dat ze het niet deed?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:59

ze lijkt idd wat fris op dit filmpje maar ik ben met haar de weg opgeweest zoals ik al eerder zei en ze was echt super braaf..
kom ik straks thuis ben een super fris en fit paard wat alle kanten opstuiterd omdat ze was gedrogeerd.. zo dan baal ik echt!
ja het is een schatje, ontzettend nieuwsgierig ook, waardoor ik ook denk dat ze niet bang is aangelegt!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:10

@ nanno ; op dat filmpje vind ik haar niet ontspannen lopen..
Kort, gespannen, kijkerig. Maar ze was bij jou wel braaf. Heb je haar ook even goed uitgeprobeerd of?

jeanine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:14

heee,

ik ben nu 13 jaar oud, en ben nog steeds besmet met het shetlander virus, alleen ik zou eigenlijk een groter paardje moeten hebben, alleen mn vader zegt dan dat er een van de twee (of allebei ) weg moet, wat moet ik nou doen? ik kan niet zonder hun!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:15

Jeanine, je hebt nu twee shetjes? Wil je gewoon leuk een rondje rijden of ook wedstrijden?