Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 10:58

nobel1

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:03

@ coroosje, Ik heb even in je profiel gespiekt en dit kan best een leuk paard voor jou zijn.
Jij rolt eigenlijk na 20 jaar in het paardrijden en dit is natuurlijk wel een ervaren leermeester(es) die heus nog wel een aantal jaartjes mee kan.
Als het niet te ver van je huis is zou ik zeker een kijkje nemen :j .

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:10

@nobel ja denk ik ook. Heb wel even gemaild voor een standfoto en reden van verkoop. Zie soms een leuke advertentie en als ik dan wat Google kom ik een topic tegen waarop de eigenaar zegt dat er geen dressuur mee te rijden is bijvoorbeeld (te moeilijk). Heel irritant :-(. Ben dus wat achterdochtig...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:28

Minimaxi: klinkt leuk hoor!
Pollux: nee dat meen je niet :(:)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:30

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:43

De jongen die mijn merrie heeft gekocht, heeft een hele leuke Dreamcatcher ruin op stal staan, 5 jaar. Niet te groot. Ga vanmiddag kijken. Hij vindt het paard wel bij me passen.
Via via heb ik nog een Vivaldi ruin in de picture en op SH nog een Metall ruin gezien. Dus wie weet?
Laatst bijgewerkt door Pollux op 12-02-12 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:44

Iedereen die vandaag weer gaat kijken succes! Ik hoop voor jullie dat de sneeuw niet teveel hinder geeft!

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:47

coroosje schreef:
@nobel ja denk ik ook. Heb wel even gemaild voor een standfoto en reden van verkoop. Zie soms een leuke advertentie en als ik dan wat Google kom ik een topic tegen waarop de eigenaar zegt dat er geen dressuur mee te rijden is bijvoorbeeld (te moeilijk). Heel irritant :-(. Ben dus wat achterdochtig...

Dat is inderdaad frustrerend! Vraag anders de naam van het paard dan kan je daar mooi op googelen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:53

Pollux schreef:
De jongen die mijn merrie heeft gekocht, heeft een hele leuke Dreamcatcher ruin op stal staan, 5 jaar. Niet te groot. Ga vanmiddag kijken. Hij vindt het paard wel bij me passen.
Via via heb ik nog een Vivaldi ruin in de picture en op SH nog een Metall ruin gezien. Dus wie weet?

Succes! :)

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:05

Wat leuk, dit topic is me op m'n lijf geschreven :D
Heel fijn hoe hier tips en suggesties worden gegeven.

Wat ik zoek:
Recreatie, wat dressuurproefjes, evt. endurance
Vanaf 1,50 - 1,75 (ben zelf maar een kleintje van 1,63, normaal gewicht maar geen weegschaal dus geen idee hoeveel kilo precies :P )
Wat ouder paard >10 jaar, ik heb altijd vooral jonge paarden aan- en doorgereden, wil nu graag het vervolg eens leren.
Paard mag een eigen karakter hebben, maar niet extreem sensibel of flegmatiek
Budget is afhankelijk van het paard, maar ik hoef geen super sportpaard dus ik wil met een paar duizend wel klaar zijn.
Liever geen Haflinger, Fjord of Tinker, al spreken sommige me stiekem toch wel aan.

Nou heb ik een merrie bekeken, erg leuk paard, spreekt me enorm aan. Op je zit te rijden, heel licht in de mond, heeft met twee ruiters in de Z gelopen dus ik kan er veel van leren, gewend aan veel buitenrijden waarbij ze af en toe wat kijkerig kaan zijn, maar geen heftige reacties, al 15 jaar in bezit van de huidige eigenaar, maar... ze wordt dit jaar 22. Eigenlijk had ik voor mezelf de max op 18 gezet, maar deze merrie sprak me zo aan dat ik toch ben gaan kijken (dom dom dom).

Wat kan ik redelijkerwijs verwachten? Het is een (op het eerste gezicht) correct paard, heeft wel naar elkaar toe gedraaide hoeven voor, benen wel recht. Volgens de eigenaar nooit blessures etc. gehad.
Moeilijk!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:10

Je kunt aan zo'n paard nog heel veel plezier beleven, zeker wanneer ze gewoon in conditie is gehouden.
Aan de andere kant bestaat de kans dat er straks ouderdoms kwaaltjes om de hoek komen kijken.
Echter je jonge dier kan ook iets oplopen waardoor er niet meer op gereden kan worden...

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:11

Jammer pollux! Maar de volgende klinken ook erg leuk!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:14

Pizzazz schreef:
Wat leuk, dit topic is me op m'n lijf geschreven :D
Heel fijn hoe hier tips en suggesties worden gegeven.

Wat ik zoek:
Recreatie, wat dressuurproefjes, evt. endurance
Vanaf 1,50 - 1,75 (ben zelf maar een kleintje van 1,63, normaal gewicht maar geen weegschaal dus geen idee hoeveel kilo precies :P )
Wat ouder paard >10 jaar, ik heb altijd vooral jonge paarden aan- en doorgereden, wil nu graag het vervolg eens leren.
Paard mag een eigen karakter hebben, maar niet extreem sensibel of flegmatiek
Budget is afhankelijk van het paard, maar ik hoef geen super sportpaard dus ik wil met een paar duizend wel klaar zijn.
Liever geen Haflinger, Fjord of Tinker, al spreken sommige me stiekem toch wel aan.

Nou heb ik een merrie bekeken, erg leuk paard, spreekt me enorm aan. Op je zit te rijden, heel licht in de mond, heeft met twee ruiters in de Z gelopen dus ik kan er veel van leren, gewend aan veel buitenrijden waarbij ze af en toe wat kijkerig kaan zijn, maar geen heftige reacties, al 15 jaar in bezit van de huidige eigenaar, maar... ze wordt dit jaar 22. Eigenlijk had ik voor mezelf de max op 18 gezet, maar deze merrie sprak me zo aan dat ik toch ben gaan kijken (dom dom dom).

Wat kan ik redelijkerwijs verwachten? Het is een (op het eerste gezicht) correct paard, heeft wel naar elkaar toe gedraaide hoeven voor, benen wel recht. Volgens de eigenaar nooit blessures etc. gehad.
Moeilijk!

Leeftijd speelt geen rol. Zolang jij je realiseert dat dit paard zeer waarschijnlijk geen 10 jaar meer te leven heeft, gewoon doen.
Die franse stand die jij beschrijft: hallo, ze is 22!! Blijkbaar is ze er 22 mee geworden, waarom zou ze daar niet gewoon 30 mee kunnen worden?

Een goede kennis en paardenman zei ooit over oudere paarden: als ze zonder problemen 15 jaar worden, hebben ze het eeuwige leven; die moet je zelf omduwen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:17

Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 12-02-12 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:17

Tja een merrie die op een redelijk niveau in de sport gelopen heeft en 22 is...met een beetje mazzel kan je er nog 4 jaar mee weg (uitzonderingen daargelaten).
En dan komt er na die 4 jaar de vraag...wat doe ik ermee? heb je de ruimte of geld om haar met pensioen te sturen en een nieuw paard erbij te nemen?
Ik speel nu even advocaat van de duivel he om de negatieve zaken te benadrukken. :Y)

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:18

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:24

Wow, bedankt voor de antwoorden iedereen!

@Pion: Zo redeneerde ik ook. Endurance zal niet lukken, maar gewoon buitenrijden vind ik ook heerlijk.
@Ikke: Juist! Ik vind het wel een naar idee om zeker te weten dat je binnen een aantal jaar afscheid (van het rijden) moet nemen, maar, even heel zakelijk, dan heb ik waarschijnlijk al veel geleerd en weet ik weer beter wat ik wil van een volgend paard.
@nobel1: Dat is zeker een punt waar ik over na moet denken. Ik ga eens zoeken naar de mogelijkheden voor pensioenplekken.
Ik ga in ieder geval nog een keer daarheen als de bodem niet meer zo hard is, dan kan ik echt rijden en evt. even naar buiten.

Voor iedereen die vandaag paarden gaat kijken heel veel plezier en succes! Hier is de sneeuw al wat aan het ontdooien.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:26

Kennissen van mij hebben hier in Frankrijk wel een pensionstalletje waar ze ook bejaarde paarden opnemen en volledig verzorgen voor, ik dacht, 100 euro per maand..wie weet scheelt dat weer wat peins en denk werk ;)

Edit; stomme spelfout

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:39

@nobel, paard heet Pandora... Krijg je heleboel irrelevant hits ;-).

Heb reactie op mail. Ze is gekocht als moeder/dochter paard maar ze is toch te groot en heeft te ruime gangen voor de dochter. Vraag me af of ze dan ook niet te ruime gangen voor mij heeft... Leste eerst op een groot paard en nu op een pony en dat gaat veel beter, benen liggen stil en heb meer balans. Misschien moet ik dus ook niet " te veel beweging" hebben?

Zag trouwens op Facebook van de eigenaresse een paar foto's van paarden, geen van Pandora wel van andere paarden, waaronder eentje waar "nieuw paard" bij staat. Maar ze mailt dat ze geen pony en een paard kunnen houden en dat ze op zoek gaan naar een betere match voor de dochter... Ben ik nu te achterdochtig?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:00

Dat van die ruime gangen moet je denk ik zelf aan den lijve ondervinden.
Die FB pagina is iets waar ik ook achterdochtig van zou worden.
Aan de andere kant kan het ook een nieuw paard zijn wat bij ze op stal is komen te staan (lijkt me sterk maar oke).
Ik zou er gewoon naar vragen wanneer je gaat kijken.
Wat vragen ze er eigenlijk voor? (mag ook per PB ).

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:03

het zou natuurlijk kunnen dat de dochter een stuk jonger is en nog geen facebook, hyves ofso heeft en heb je nu een verkeerde te pakken..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:08

Pizzazz schreef:
Wow, bedankt voor de antwoorden iedereen!

@Ikke: Juist! Ik vind het wel een naar idee om zeker te weten dat je binnen een aantal jaar afscheid (van het rijden) moet nemen, maar, even heel zakelijk, dan heb ik waarschijnlijk al veel geleerd en weet ik weer beter wat ik wil van een volgend paard.

Precies dat! Je hebt de tijd om ervan te leren en over enkele jaren denk je wellicht heel anders over dingen, niet in de laatste plaats door wat het paard je geleerd heeft. Indien verder gezond zeg ik: DOEN!

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:18

De amazone in de advertentie is dezelfde als op Facebook... Pb als je mee wilt kijken.
Vraagprijs weet ik nog niet, staat notk.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:33

Jammer dat er paarden afgekeurd zijn, ik ben eigenlijk nieuwsgierig om wat voor reden. Mag via pb

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:38

Wat was er met die van jou dat het niet doorging Pollux? Mag ook per pb.

Van Lady had ik het al van m'n stalgenoten gehoord. Heb je nog iets anders op het oog?