Angsthazen verzamel u!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fenne

Re: Angsthazen verzamel u!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:54

@Binky ik denk dat je zeker gelijk hebt om niet meteen nadat je paard is afgeleverd te rijden.
Ik ben een paar dagen nadat ik hem kreeg begonnen....misschien is dit ook wel te vroeg geweest.
Het verschil met jouw paard is dat de mijne er na het omdraaien vandoor ging en me probeerde af te werpen. Het leek wel een rodeostier! Mijn paard staat wel bij me aan huis, zodat hij veel aandacht krijgt zonder meteen te gaan rijden. Ben het met je eens dat er een tijd overheen gaat om een band op te bouwen en het wederzijds vertrouwen moet groeien.

@Knuffeldier Stoer van je dat je weer bent gaan rijden! Het komt vast goed! Het begin is er! Ik ging ook regelmatig met iemand samen naar buiten maar toen dit voorviel was ik wel alleen helaas...

@Nathalie2302 Ik heb hem niet meer gereden nu hij daar staat....het weer zit nu helaas ook niet mee maar zodra het beter wordt ga ik er heen om hem te rijden en een paar andere paarden te proberen.
Achteraf gezien vind ik het ook wel erg stoer van mezelf dat er ik naderhand weer opgestapt ben. Zeker als je bedenkt dat ik sindsdien helemaal niet meer gereden heb....

Ik weet dat er met ieder paard wel een keer iets kan voorvallen maar als een paard je er gericht probeert af te krijgen dan wordt het voor mij een ander verhaal. De angst dat het weer gebeurd blijft gewoon in je hoofd spoken en denk dat het ook niet zomaar meer weggaat. Misschien toch beter voor een ander paardje gaan....

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:25

Hallo mensen, nav het topic dat ik gisteren had aangemaakt [PP] Ik durf niet meer.... kreeg ik de tip om hier eens rond te kijken en wellicht wat op te steken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:49

:D Welkom, ik hoop dat je hier wat herkenning vind!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:22

Maar hebben er mensen ervaring met bach? Van die druppels?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 08:44

Vanaf vandaag mag ik van de dierenarts weer op m'n paard rijden. :)) helaas is alles bevroren en gaat het dus niet. :(

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:20

@ Laura, ja ik heb ze (zei ik ook in mijn vorige post), ik persoonlijk merk geen verschil, maar ik geloof er ook niet echt in. Wellicht jij wel en kan het net voor jou een extra steuntje zijn. Kwaad kan het in ieder geval niet, dus ik zou zeggen gewoon proberen. Ik zou het wel op maat laten maken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:10

De rescue druppels doen voor mij niets :) persoonlijk op mij afgestemde werken beter :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 10:51

welkom svdijk :)

Fenne, dat is wel een goed idee om hem dan ook daar te rijden en ook andere paarden zodat je het verschil kunt 'voelen' als dat er daar uberhaupt is.

Ik heb nog nooit bachbloesem geprobeerd, wel veel over gehoord maar ik vrees dat ik er te nuchter voor ben? Ik weet wel dat mijn man nog met iets anders kwam, ben de naam alweer kwijt...maar was iets homeopatisch wat studenten ook wel eens nemen die angstig zijn voor een tentamen e.d.???? darnit, hoe heette het nu ook alweer....

Misschien toch maar een halve fles wijn dan voor mij :') :')

Valt mij trouwens wel op dat er een tweedeling hier is tussen mensen die (naar mijn bescheiden mening) alle reden hebben om bang te zijn omdat ze vreselijk moeilijke (wederom mijn mening :P) paarden hebben en mensen zoals ik die ook bang zijn maar eigenlijk toch gezegend zijn met hele brave paarden... Had ik een paard uit de eerste categorie gehad, zou ik waarschijnlijk het paardrijden voorgoed vaarwel gezegd hebben....

Fenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:58

@Nathalie2302 ik zie ook een soort tweedeling in het soort angsthazen! Soms vraag ik me af waarom ik eigenlijk nog blijf paardrijden. Ik hoop er gewoon op dat ik een heel braaf paard vind waar ik wel vertrouwen in blijf houden. Voor de mensen die gezegend zijn met hele brave paarden hoop ik dat op een gegeven moment de knop omgaat zodat ze weer lekker zonder angst kunnen genieten van het rijden!
Heb zelf geen ervaring met bach bloesem druppels dus ik kan niet zeggen of het helpt. Misschien kan je jezelf met deze druppels meer ontspannen maar de angst zal het niet wegnemen denk ik persoonlijk.

Van gedachten wisselen met lotgenoten hier op bokt, vind ik zelf erg prettig!! Hopelijk blijven we met z'n allen in gesprek!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:16

ik merk bij mij dat het een wisselwerking is tussen verdi en mij, ik wordt zenuwachtig van hem en hij van mij, als een van de 2 op een of andere reden rustig is, wordt de ander dat ook wel, en dat betitelen we dan als een goede dag. het grappige is dan wel, dat ik wel van verdi verwacht dat hij maar normaal moet doen (lees, niet kijkerig) maar dat ik zelf mijn angst ook niet kan stopzetten....dus zo houden we elkaar lekker aan het werk.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:17

lindahertha schreef:
ik merk bij mij dat het een wisselwerking is tussen verdi en mij, ik wordt zenuwachtig van hem en hij van mij, als een van de 2 op een of andere reden rustig is, wordt de ander dat ook wel, en dat betitelen we dan als een goede dag. het grappige is dan wel, dat ik wel van verdi verwacht dat hij maar normaal moet doen (lees, niet kijkerig) maar dat ik zelf mijn angst ook niet kan stopzetten....dus zo houden we elkaar lekker aan het werk.

Klinkt zo bekend :D

Wordt tijd dat de sneeuw weggaat :) kan ik weer met de poownies wandelen op het strand. Vind dat zooooooooo lekker he, lekker uitwaaien

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 12:23

Gisteren is mijn paard weer thuis gekomen, na uiteindelijk onze 1,5 week durende trainingsweek. Hierin stond het weer vertrouwen krijgen in mijn paard centraal, ofwel werken aan mijn angst. Ik heb alles wat ik iedere dag heb beleefd opgeschreven, om voor mezelf de positiviteit te bewaren en terug te kunnen lezen. Het staat op internet (en jullie zijn de eerste die de link krijgen, dat vind ik dan ook weer een beetje spannend om dit te delen), wellicht hebben jullie ook iets aan de tips / dingen die ik heb meegemaakt. Mijn blog wordt vervolgd als ik straks thuis weer aan de gang ga en zo krijg ik een mooi (openbaar) dagboek van mijn reis in het overwinnen van mijn angst.. Hier gaat hij dan; http://vito1.blogspot.com

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 13:29

Oh wat goed zo'n dagboek...ik ga er vanavond eens even voor zitten omdat te lezen! :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:45

Bedankt voor de informatie over de druppels.

Je kunt het dus ook op 'maat laten maken'? Hoe gaat dat in zijn werk?
Gisteren heb ik met Alba een uurtje gewandeld, o.a. door het bos. Het ging in het begin nogal 'stroef', omdat ik me niet kon ontspannen op de één of andere manier. Maar later ging het veel beter en had ik het touw lang en in één hand. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:56

Ik laat ze maken door een kennis :) maar er zijn ook bedrijven op internet die het aan de hand van een foto doen (lijkt mij beetje onbetrouwbaar en onzinnig hoor)
Misschien eens googlen of er iemand in je buurt is die het kan? Of als je in de buurt van Amsterdam woont het even zeggen, dan krijg je van mij de naam van wie het voor mij doet :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:59

Hoi hoi, ik meld me :D

5 jaar geleden rug gebroken, niet op het paard, maar wel DOOR een paard,
en sindsdien bang voor alles wat sneller gaat dan stap en een sukkeldrafje :')

In trots eigendom van een stronteigenwijze haflinger die graag bokt en een huppeltje neemt.
Daar heb ik echter geen schrik van, ik heb gewoon schrik van 'snelheid' :j

Moet op te lossen zijn? Niet :') ?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:14

Ik woon niet in de buurt van Amsterdam, Evelli. Ik zal eens zoeken, opwat voor trefwoord moet ik dan zoeken?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:16

bach bloesems en dan je woonplaats?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:21

Ik zal het eens proberen :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:29

Mbt de tweedeling:
Mag ik dan toch in de tussencategorie? Ik heb nl best een heel braaf meewerkend paardje, maar wél gewoon een reeel jonge pony die zo hier en daar eens wat "probeert". ( lees: bokt, of "onnodig" schrikt( in mijn optiek , paardje zal er anders over denken) Ik zelf ben niet heel bang, maar ook niet heel dapper meer, en heb toch eigenlijk wel graag de controle.... Dus dan is bokken, hoe goed te begrijpen ook, toch iets minder leuk, al vind ik het dus áls het gebeurd, het op het moment zelf niet eens zo erg meestal..

Mijn probleem is vooral dat ik al rijdend steeds zó aan het denken en analyseren ben, mbt wat ik voel, wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn, en hoe ik daar dan op wil reageren enz enz, dat ik bij vlagen nogal secundair reagerend ben zullen we maar zeggen. Pony lief maakt daar wel gebruik van..

En zodra ik dan zelf helemaal genoeg krijg van mijn gepieker en gezemel, en gewoon ga ríjden, gewoon niet denken maar dóen... gó..... .Póefff .... Niets meer aan de hand.

Kortom: Ik heb zo'n (h)eerlijke leerpony!!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 14:39

riagr schreef:
...Mag ik dan toch in de tussencategorie? ....

Wil ik net iedereen fijn en veilig in een hokje stoppen ga jij weer moeilijk doen hoor ;) :P

Ik doe dat analyseren trouwens niet tijdens het rijden maar vooral erna....erna weet ik precies hoe ik het allemaal anders had moeten doen (en ervoor weet ik mezelf trouwens ook altijd te vertellen dat ik vooral erg dapper ga doen :') )

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:04

Citaat:
ga jij weer moeilijk doen hoor

:D Story of my life...

Verder ben ik al rijdend heel erg geconcentreerd op wat ik voel, en als er dan iets minder goed voelt ( links iets vaster dan rechts.... is hij wel regelmatig... waarom spant hij zich...) ga ik me dus eerst heel erg afvragen wat ík doe, waardoor hij reageert zoals hij reageert...

En pas zodra ik check, check, dubbelcheck, zéker weet dat niet ik iets fout doe waardoor hij reageert zoals hij reageert... dan pas ga ik optreden... véél te laat dus... :j . Ik moet leren minder te denken, en meer gewoon te handelen op dat wat ik voel... dan is mijn paardje toch ineens een heel stuk makkelijker! ( Oftewel: baasje is ineens een stuk duidelijker, waardoor het voor de pony ook echt makkelijker is om te doen wat er gevraagd wordt...)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:14

Bij mij doen de bachdruppels wel wat, al denk ik dat het vooral tussen m'n oren zit en niet zozeer in de druppels :D

De merrie waar ik bang van geworden ben staat nu opnieuw te koop als "zeer braaf en werkwillend", hm, ja.. zo krijgt ze natuurlijk nooit een blijvende thuis!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:44

Ik heb de moeilijke keuze gemaakt om toch ook mijn pony te verkopen waar ik nu 2 jaar mee bezig ben. Eerst over na gedacht om haar er bij te houden maar als ik niet 100% gelukkig ben met haar moet ik dat toch niet doen? Ik vind het heel moeilijk de 1ne dag denk ik er vrij luchtig over en de andere dag komen er weer twijfels. Het is helemaal mijn type kwa uitstraling maar haar karakter botst zo... En ik droom er zo van om met mijn paard lekker er op uit te kunnen en dit blijft een paardje met karakter dit hebben al verschillende personen tegen me gezegd. Zo kan ze bijvoorbeeld 20 x braaf langs een boomstronk lopen maar opeens kan ze er vandoor vliegen en het super eng vinden. Het is echt een paardje waar je bij wakker moet blijven en ik wordt er oooh zo onzeker van... Voordat ik haar had was ik helemaal nooit echt angstig ging met vreemde ponys op buitenrit... Maar sinds ik haar heb met van die rare akties ben ik zo bang geworden... En ik wil niet in die saaie binnenbak blijven plakken :S zelfs in de buitenbak kan ik niet meer rijden omdat ze dan elke keer wegschiet... Pfff moeilijk hoor :(

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:52

Moeilijke beslissing, maar als je hem genomen hebt voel je vanzelf of het de juiste is geweest.
Al klinkt dat een beetje stom.
Ik had een tinkermerrie, mijn droompaard, de prachtigste merrie ooit, maar ik kon er niet mee voegen :n
Heb in februari vorig jaar de beslissing genomen om haar te verkopen. En op het moment dat ik dar gedaan had, viel er een last van mijn schouders :) voelde zo fijn.
Met wat omzwervingen is ze nu bij een bokster aanbeland en die is er erg blij mee :j