Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:29

Haha wat een blij paardje! :j
Goed om te zien dat ze nu toch duidelijk verbetering heeft!

En lekker een chagrijnige merriesmoel trekken natuurlijk... _O-

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 00:45

Je filmpje zorgde voor een glimlach! Wat een geweldige shet heb je toch! Zo te zien in dat filmpje heeft ze een heerlijk merrie karakter :D ze loopt trouwens ontzettend goed zeg, een heel verschil met de filmpjes van een tijdje terug!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 10:14

Ja ze zit gelukkig lekker in haar vel.
Ze kan ook weer goed om en om rollen, heeft ze maanden niet gekund. Er werd hier van alles gedacht, en dan neurologisch ook. Maar zoals ze gister aan het omrollen was, lijkt mij niet dat daar een zenuw of wervel knel zit. Het is toch allemaal een opstapeling van pijn(tjes) geweest die een totaal vertekend beeld hebben gegeven. Hier nog een leuk filmpje van gister toen ik ze even uit elkaar zette zodat ik wat met Yoblin kon gaan doen, maar die ging zichzelf al beweging geven :+ :

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:20

Dat ziet er weer soepeltjes uit, dat omrollen! :) Wat goed zeg!

Kan me zo voorstellen dat ze door allerlei pijntjes niet meer veel moeite willen of durven doen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:43

Ze rolt inderdaad lekker soepeltjes door!

Nou, ben vandaag weer bij mevrouw Rooms geweest, je kunt zo goed merken dat het kouder wordt. Ze wordt dan zo vreselijk druk. Blijkbaar heeft ze vannochtend heel de stal op stelten gezet, als een malloot door de wei racen en toen ze eruit moesten kwam ze in rengalop terug naar d'r paddock, moest ze echt een volledige slidingstop maken om niet door de draden heen te vliegen, ze waren echt bang dat ze er dwars doorheen zou gaan! :wow:

Wordt heel veel wandelen geloof ik om haar wat rustig te krijgen :')

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:42

Ja Leonneijj dat worden hele wandelingen hoor :D
Fijn dat ze zo vrolijk is!

Isabella ziet er echt zo veel beter uit, wat loopt ze goed he! Maar wat een chagrijntje zeg, een echte merrie he, arme Yoblin :D

Chica is vandaag nog een uurtje op de weide geweest, ze vond het echt super! Onze jaarling hengst op de weide ernaast en showen maar :D Die twee zijn voor elkaar gemaakt zeg, beste vriendjes en maar rennen en springen, om het hardst, geweldig om te zien :j

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:03

Chica gaat vrij goed, ze was nog wat stijf vandaag, maar het betert wel.
Moest ik nu wat meer tijd hebben zou ik eigenlijk best kunnen rijden :j
stomme school :(
ik heb eventjes gefilmd op der slechte kant, ik probeer een archief aan te maken, zodat ik kan vergelijken als ik der slecht vind lopen, zodat ik zeker ben en niet mezelf loop gek te maken :D

Verder was ze ontzettend braaf in onze grote, nieuwe binnenpiste :j Mooi voorbij de poorten en nergens van geschrokken _/-\o_

edit: luister niet naar men stem hoor :')

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:18

Nou loopt Isabella redelijk tot goed, is ze aan de dunne.
En niet zo'n beetje ook. Heb haar al week op zandweg, maar het neemt eerder toe dan af. Dus ga ik maar weer beginnen met probiotica. Er zal wel iets zijn waardoor de darmen van streek zijn geraakt. Ze heeft dit trouwens in de winter wel vaker. Heeft grof stengelig hooi (voldoende), dus vezels genoeg, daar ligt het niet aan.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:20

Zand is ook niet altijd goed he Isapaardje!
Kan de darmen ook van streek maken en uiteindelijk als er te veel van binnen komt (gebeurt vaak per ongeluk tenzij het paardje zich echt dood verveelt maar ik denk Isa niet zo gauw) koliek veroorzaken.

Maar ik hoor van meer paarden die in de winter ineens diarree ontwikkelen.

Probiotica ben ik sceptisch over, maar een aantal medestudenten gingen het wel proberen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:23

Bij ons op stal staat er inderdaad ook een paard die altijd aan het begin van de winter een periode met diarree doormaakt. Bij haar komt het meestal doordat ze teveel van het vochtige gras eet, ten opzichte van de hoeveelheid hooi die ze eet.

Het is ook een kieskeurige eter (en dat voor een fjord! :)) ) en ze laat dus vele soorten hooi gewoon liggen, dus zodra het natter weer wordt, is het altijd zoeken welk hooi het er het beste in gaat en wordt ze minder lang op de wei gezet. :j

Of het echt daardoor komt, géén idee, maar het lijkt toch iedere keer weer weg te gaan als ze meer hooi eet dan gras.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:45

Oh ja zand speelt zeker mee (nauwelijks nog gras te noemen op wei, maar wel blijven knabbelen). Maar dat is in de zomer ook zo, en dan is de mest goed. Ik hou het maar op verband tussen meer bewegen; dan is de mest altijd dunner in de winter tot zelfs waterdun. Niet dat het goed is natuurlijk. En smerig ook, want staart, billen en achterbenen zitten onder nu.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:12

bob zakt af.
hij is wat vaker slecht te berijken [afwezig] waardoor je hem tegen etenstijd nogal eens moet gaan halen.
eenmaal bij hem loopt hij mee en gaat lekker staan eten.
zo ook nog gisteravond,hij kwam zelfs uit zich zelf.
vanmorgen bleef hij staan als een standbeeld en maar turen in het niets.
de andere gevoert en ik ben hem maar gaan halen,waarna hij heerlijk zijn haver heeft staan eten.
hooi vertikt hij.....
inmiddels staat hij weer op de track naar het luchtledige te kijken [wat blijkbaar erg interessant is]
de andere staan nog lekker te knauwen.
hopelijk eet hij straks wel....[ik is ongerust]

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:15

Ik heb ook de zorg voor zo'n zorgenkind.

Shetlander met cushing met als symptomen die daar bij horen. Chronische hoefbevangenheid, gevoelig voor longontsteking, ontstekingen in zijn mond, vachtproblemen (die nog wel het meest zorg geven) en ga zo maar door.
Daarnaast heeft meneer vaak last van dunne mest..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:16

welkom in het topic. [voor zover je daar blij mee moet zijn]

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:18

Ook diabetes? Ik weet niet uit mijn hoofd hoe vaak dat bij pony's voorkomt... En of daar dan wat aan te doen is.
Volgens mij hoort dunne mest (soms) ook wel bij Cushing dacht ik?

Mariska wat jammer! Hopelijk knapt hij nog weer op en heeft hij gewoon even een kleine mindere periode. Het weer is zacht genoeg voor hem toch?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:21

ja het weer werkt goed mee gelukkig.
de vele regen is wat minder voor hem [word dan wat strammer] maar verder geen klagen daar over.
ik hoop ook maar dat het tijdelijk is.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:21

Hij loopt verder gewoon nog 24/7 buiten in de buurt van een schuilstal of iets dergelijks?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:25

ja.
ik heb open boxen met een bestraat stuk met 2 doorgangen [zand] naar de paddok en bak.
dit staat 24 uur per dag open,tot vandaag stond de wei overdag ook open.
bob opsluiten al was het maar voor de nacht geeft te veel problemen in zijn benen [oedeem e.d.]

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:34

Oh ja dat is dan ook niet prettig voor hem inderdaad. Klinkt toch als de ideale situatie zo! Veel meer kun je denk ik niet doen.
Als ie lusteloos is vind ik krachtvoer erin rammen ook weer zoiets, sommige mensen doen dat.

Misschien wat vitamines?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:24

nee,veel krachtvoer gaat hem niet worden.
extra vitamines was idd een optie in slechte tijden,ga daar morgen maar eens achteraan.
hij toont in ieder geval al weer wat fitter dan vanmorgen.

hoe gaat het met de rest?

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:28

@Nemurin: Nee, geen diabetes zover ik weet. Gelukkig niet! :)
Dunne mest en cushing, dan zou kunnen. :j Maar is niet mijn grootste zorg.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:26

Mariska, he wat balen zeg! Misschien is zo'n vitamine-shotje iets? Romy heeft die ook gekregen toen ze net van stal gewisseld was, toen was ze ook zo 'apathisch', slecht bereikbaar, stond maar wat voor zich uit te dromen. Na 1 shotje werd ze gelijk een stuk wakkerder en na een aantal weken kreeg ze een 2e en toen waren al die 'klachten' voorbij :)

Die regen hier doet Romy ook niet veel goed, ze kwam wat houterig vandaag mee vanuit de paddock. Lekker maar een stuk gewandeld, toen ging het weer wat soepeler :j

_Roosmarijn_ Welkom, helaas natuurlijk om een mindere reden, maar ik vind altijd wel dat ik uit dit topic veel steun kan halen. :)

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:27

Even een vraagje voor de mensen met "zorgenkindjes" waar niet meer "echt" op gereden kan worden..

Waar staan jullie met je paard? Penstionstal vind ik dan zo duur..

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:57

Ik ken jullie en jullie paarden niet zo goed met hun kwaaltjes. Dus beetje lastig om te reageren op jullie.
Mariska wat heeft je paard? Sterkte iig!

Max gaat helaas echt niet goed, stal bezoek was net niet zo vrolijk makend.. Max weer nat. Nu volledig over zijn hele lijf. En verder zie ik nu echt dat hij ook begint af te vallen. :\

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:24

Romy wordt niet meer gereden, ze staat op een pensionstal. Het is duur, daar geef ik je gelijk in. Maar op deze stal krijgt Romy wel wat ze allemaal nodig heeft. Ze heeft regelmatig last van kwaaltjes en mijn super stalbazen wandelen en smeren dan heel wat af voor mij, als ik niet kan komen :)