Af laten maken of.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:51

Als je jou paard naar de slacht breng voor consumptie dan zou het toch zomaar kunnen dat die frikandel jou paard is

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:57

SonjaG schreef:
Als je jou paard naar de slacht breng voor consumptie dan zou het toch zomaar kunnen dat die frikandel jou paard is

Dat maakt het voor mij niet anders om een frikandel te eten. Je weet niet of jou paard in die frikandel zit, hoelang die frikandellen ergens in de vriezer liggen ed, en ga zo maar door.
Nu is mijn paard wegens medicatie niet geschikt voor consumptie, maar mocht hij geschikt zijn geweest voor consumptie dan zou ik er geen probleem mee hebben om een biefstukje/stuk worst van hem tegen te komen.
Ik weet wat voor leven hij heeft gehad, hoe er voor hem gezorgd is en wat hij heeft meegemaakt. Of hij het is of een ander paard.
Paarden worden (in NL) niet gefokt voor het vlees. Ze zijn dus vrijwel altijd iemands "huisdier" geweest en met liefde behandeld.

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:02

ik weet ook wel dat die kans heel klein is dat je eigen paard op eet, maar ik bedoel meer het idee erachter. Maar ben blij dat er mensen zijn die daar geen problemen mee hebben anders ging mora nog failliet :+

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:04

SonjaG schreef:

Als ik ooit de keus heb, gaat Abel naar de slacht. En wordt vrij gegeven ter consumptie.

En ik zal er geen frikadel minder om eten eigenlijk.

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:08

ik lust geen frikandellen dus daar hoef ik niet bij na te denken ;)

JoycexLynn12 schreef:
Nou heb ik nog 1 vraag..
Waarom villen ze het hoofd ook? En zag dat het hoofd ook doorgehakt heb.. Aan het hoofd zit niet vlees ofzo..
Misschien beetje domme vraag maar daar was ik benieuwd naar..

ze gooien niks van het lichaam weg
het is niet alleen maar om het vlees
er gaan delen naar lijm fabrieken en energie bedrijven enz
ik heb paar jaar geleden excursie gehad in Nijkerk
en heb alles gezien

heb ook beide kanten meegemaakt met paarden die ik ken
en ik vind slacht nog steeds de beste keus
het is meteen pats boem afgelopen en in laten slapen duurt veel langer
en daarna moet ie ook nog worden opgehaald door zo'n wagen
de vorige die ik kende die was dus ingeslapen en werd opgehaald
en op moment dat ie werd opgetilt liet ie alles lopen, had een inwendige bloeding.
nou dat is liever niet het laatste beeld dat je van een paard wilt zien die je kent

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:09

Abeltje77 schreef:
Ja, nou? Als ik paardenrookvlees of een frikandel eet, is het voor mij toch ook maar EEn paard? Die kende ik toch ook niet persoonlijk?

ik doe mijn paard mooi een spuitje

SonjaG

Re: Af laten maken of.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:12

window:
Maar ik las dat je ook je paard kan laten slachten en dan niet voor consumptie kan opgeven. Dus als inslapen geen optie is. en je laat hem slachten zou je dan kiezen voor consumptie of niet?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:14

window schreef:

JoycexLynn12 schreef:
Nou heb ik nog 1 vraag..
Waarom villen ze het hoofd ook? En zag dat het hoofd ook doorgehakt heb.. Aan het hoofd zit niet vlees ofzo..

en heb alles gezien

en op moment dat ie werd opgetilt liet ie alles lopen, had een inwendige bloeding.
nou dat is liever niet het laatste beeld dat je van een paard wilt zien die je kent

Niet dat ik nou zo pro-inslapen ben, maar je kunt er toch voor kiezen om daar niet bij te zijn/de andere kant op te kijken?

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:26

Abeltje77 schreef:
Niet dat ik nou zo pro-inslapen ben, maar je kunt er toch voor kiezen om daar niet bij te zijn/de andere kant op te kijken?

ja klopt idd je hoeft niet te kijken.
maar veel weten niet hoe ze worden opgehaald en dan zien ze dat grijpding enz en raken ze in paniek.
heb weleens van zo'n man gehoord dat hij op een manege een pony moest ophalen
en ze wouden niet dat hij hem zo in die wagen deed
toen had hij gezegt oke dan ga ik nu naar binnen om koffie te drinken , binnen 10 min hebben jullie hem wel in de wagen he.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:30

Heel veel mensen weten niet hoe bepaalde dingen in hun werk gaan daarom is dit topic ook goed om je te laten nadenken over welke keuzes je hebt en waarom je wel of niet voor een bepaalde manier kiest.

Als je bepaalde dingen niet weet kunnen ze rauw op je dak vallen dus is het verstandig om erover na te denken.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:15

Inderdaad wel goed om te weten hoe alles zo'n beetje werkt. Heb nu al een keer een inslaping gezien en 2 x paard naar de slacht gebracht. Van de slacht wist ik niet hoe dat precies werkte wel dat het naar binnen was en dan pang meteen want tot zover heb ik gekeken tot ze lagen :o Nu heb ik op internet ook gekeken wat er daarna gebeurd. Rot om te zien maar hoort erbij.

Nu zou ik eigenlijk meer willen weten over cremeren. Iemand daar ervaring mee hoe dat allemaal gaat van begin tot eind?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:56

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:03

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:28

window schreef:

JoycexLynn12 schreef:
Nou heb ik nog 1 vraag..

en heb alles gezien

Oke! Thanks..
Klinkt ook eigenlijk wel logisch, met andere delen kunnen ze natuurlijk wel lijm enzo maken..
Vond het al zo raar dat het hele vel eraf ging en dat het hoofd doormidden werd gehakt maar nu snap ik m..
Pff vind t echt nog steeds een lastige keuze..

Je weet nooit hoe je paard reageert op een spuitje, misschien is ie zo weg maar misschien gaat ie wel vechten tegen de dood..

Maar zoals de mensen hierboven.. Bijv Abeltje 77.. Je zegt dat je het niet erg vind om een frikandell te eten waar misschien jou paard in zit..
Vind je het dan ook niet erg dat je paard doormidden word gehakt? Om het zo maar even grof te zeggen..
Aan de ene kant denk ik.. Tja, hij is dood, wat moet je er anders mee?
Maar andere kant, van dat paardje heb je zo lang plezier gehad, en dat beland dan in iemands anders buik! Nja eigenlijk in de wc haha..

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:35

Het klinkt misschien stom maar op het moment dat Heras niet meer leefde maakte het me eigenlijk niet meer uit wat er met hem gebeurde want zijn ziel was er niet meer heras was heras niet meer er lag alleen nog maar een paard.....

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:44

Nooit never te nimmer naar de slacht!!
heb al mijn dieren een spuitje gegeven en ik denk nog geen eens na over de slacht..
Heb het vaak gezien en over gelezen maar dan nog niet!!
Ik heb nooit wat raars mee gemaakt met dieren die een spuitje kregen,ze werden allemaal heel keurig en waardig ingeslapen.
Natuurlijk is het een naar gezicht als je dier word opgehaald door een vrachtwagen met een grijper..maar het is dood en voelt er niets meer van.
Vind het knap en dat is niet negatief bedoeld als mensen hun dieren naar de slacht brengen..
Maar ik kan het niet.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:47

Citaat:
Oke! Thanks..
Klinkt ook eigenlijk wel logisch, met andere delen kunnen ze natuurlijk wel lijm enzo maken..
Vond het al zo raar dat het hele vel eraf ging en dat het hoofd doormidden werd gehakt maar nu snap ik m..
Pff vind t echt nog steeds een lastige keuze..

Je weet nooit hoe je paard reageert op een spuitje, misschien is ie zo weg maar misschien gaat ie wel vechten tegen de dood..

Maar zoals de mensen hierboven.. Bijv Abeltje 77.. Je zegt dat je het niet erg vind om een frikandell te eten waar misschien jou paard in zit..
Vind je het dan ook niet erg dat je paard doormidden word gehakt? Om het zo maar even grof te zeggen..
Aan de ene kant denk ik.. Tja, hij is dood, wat moet je er anders mee?
Maar andere kant, van dat paardje heb je zo lang plezier gehad, en dat beland dan in iemands anders buik! Nja eigenlijk in de wc haha..

Ik denk dat dat een rechtstreekse vraag aan mij is?

Uhm... nou, op het gevaar af heel hard over te komen... nee, ik zou dat niet erg vinden. Ik zou het niet hoeven zien, maar ik weet dat het gebeurd en ik vind het niet erg.
Vanaf het moment dat ie dood is, is het toch mijn Abel niet meer.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:50

Haha ja de vraag was meer naar jou gericht aangezien jij dat zei van die frikandel.

Maar je hebt wel gelijk, hij is dan je paard niet meer.. De 'geest' om het maar even te noemen is weg..
Maar toch.. het is toch raar? Misschien ligt dat gewoon aan mij hoor maar als ze dan bijv de benen afhakken dan denk ik.. jeetje vorige week tilde ik dát been nog op en krabte ik dié hoef uit..
En dan nog niet te spreken over dat je kusje op zijn neus, waar nu alleen een velletje hangt.. Het klinkt misschien raar hoor wat ik allemaal zeg maar toch zou ik zo'n gevoel hebben..
Met nunique had ik dat ook, ze lag dood aan de weg en werd gehaald met zo'n grijper maar dan denk ik.. daar gaat je paard, waar je op heb gereden enzo..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:54

In principe, zoveel maakt het niet uit of een paard in mootjes gehakt wordt bij een slager of bij de Rendac. Tenzij je je paard laat cremeren natuurlijk, maar ik denk dat dat voor veel paardeneigenaren veel en veel te duur is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:56

je eigen paard is toch anders.
mijn Cheyenne stond in Lienden en vlakbij haar box lagen alle dode paarden achter het hek
ik heb er helaas veel zien liggen ook van een bekende
toen Cheyenne ingeslapen was wilde ik dat niet zien,ik heb haar dood in de box gezien en dat was goed

en eigenlijk is het zonde dat er met haar lichaam niks meer gedaan word, alle paarden bij de kliniek vandaan worden verbrand vanwege de med die erin zitten

ik had in de week dat ze daar stond een heel gesprek gehad met de chauffeur die de dode paarden op haalt.

was en heel aardige man die alles verteld heeft.

en ook hij vind het zonde dat ze niks gebruiken van deze paarden.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:58

Wilde nunique ook niet langs de weg kant zien..
Heb 6 sec in haar box gekeken waar zij in een strobedje lag en ze is met hele goede kennisen aan de weg gelegd wat zeer respectvol ging..
Ben expres de hele dag niet naar stal geweest..
Staleigenaresse belde me nadat ze opgehaald werd.. Ze zei : Het is gebeurd Joyce, alles is goed gedaan en de roos is meegegaan met nunique.. De bloementjes in de manen zijn blijven zitten en het is goed zo..
En dat stelde me echt gerust!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:07

JoycexLynn12 schreef:
Haha ja de vraag was meer naar jou gericht aangezien jij dat zei van die frikandel.

Maar je hebt wel gelijk, hij is dan je paard niet meer.. De 'geest' om het maar even te noemen is weg..
Maar toch.. het is toch raar? Misschien ligt dat gewoon aan mij hoor maar als ze dan bijv de benen afhakken dan denk ik.. jeetje vorige week tilde ik dát been nog op en krabte ik dié hoef uit..
En dan nog niet te spreken over dat je kusje op zijn neus, waar nu alleen een velletje hangt.. Het klinkt misschien raar hoor wat ik allemaal zeg maar toch zou ik zo'n gevoel hebben..
Met nunique had ik dat ook, ze lag dood aan de weg en werd gehaald met zo'n grijper maar dan denk ik.. daar gaat je paard, waar je op heb gereden enzo..

Maar, je moet wel beseffen, je ziet dat allemaal niet he. Je mag mee tot het schot (sommigen doen dat al niet, die laten een bekende kijken of het goed gaat) en dan wordt in een andere ruimte de rest 'gedaan'. Maar daar krijg je als eigenaar niets van mee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:29

Abeltje77 : tenzij je ervoor kiest hierbij te zijn... dan kan je ook de rest zien..
maar of men dat wilt is een 2e...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:03

mirgino schreef:
je eigen paard is toch anders.
mijn Cheyenne stond in Lienden en vlakbij haar box lagen alle dode paarden achter het hek
ik heb er helaas veel zien liggen ook van een bekende
toen Cheyenne ingeslapen was wilde ik dat niet zien,ik heb haar dood in de box gezien en dat was goed

Vind dat niet zo netjes van de kliniek dat je dat te zien kreeg :(:) . Vond je dat niet erg om te zien?