Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:15

Een bitloos hoofdstel werkt dus rustgevend :D.

Eigenlijk wel erg... Moeten lopen terwijl je het signaal krijgt vanuit de neus dat dat je moet rusten...

Over tegenstrijdigheid gesproken...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:16

Vandaar dus de pompwerking met de hakken, anders vallen ze inderdaad om...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:18

een praam zit naar mijn idee om de lip gedraaid???

@ zammeke dat mag jij vragen hoor, mijn antwoord is genoeg ;)
En op de voorhand vallen heeft ook niks met vriendelijkheid te maken dat doen fjorden nou eenmaal wat sneller en dat gaat met trainen vanzelf beter, en een hak optrekken prik je je paard niet mee hoor, dat doe je met sporen, en die draag ik niet ;)

Anoniem

Re: Wat als... bitgebruik verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:20

Een praam zit niet om de lip gedraaid maar behelst ook de helft van de snuit.
Verder is het niet rasgebonden of een paard al dan niet op de voorhand valt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:20

Nou begin jij persoonlijk te worden cinnepin. Ik heet Zammie!
Ik heb je een vraag gesteld. Wil je me antwoorden of wordt het dan misschien een beetje te persoonlijk... En wel erg gemakkelijk om je paard de schuld te geven van jouw onkundige rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:21

het is wel degelijk een feit dat fjorden dat doen sul! Of t nou ras gebonden is of niet. Net zoals bij hafjes, vak vallen die ook sneller op de voorhand.
En dan moet je dat door rijden weer goed krijgen ( en dat doen we ook met de les uiteraard ) en niet door er een bit in te hangen of weet ik t wat ;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:22

Volgens mij valt een paard op de voorhand omdat de ruiter rijtechnisch niet goed genoeg rijdt... En niet omdat het paard een fjord of een hafje is...

MIsschien vallen hafjes + fjordjes meer op de voorhand omdat er vaak minder kundige ruiters op rijden?
Laatst bijgewerkt door lindake op 25-02-09 00:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:23

Elk paard wat niet correct wordt gereden valt op de voorhand, ongeacht het ras.
Dan even meenemend dat een jong paard, als het halstermak wordt gemaakt al leert dat druk op de neus, ho betekent, maakt dat het dier ook nog eens totaal niet voorwaarts zal zijn met een bitloze optoming, door de druk op de neus. Immers, paardje heeft van kinds af aan geleerd dat druk op de neus werkt als een stoplicht :)*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-09 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:24

Hahaha, en maar blijven l*llen over bitloos. hoezo prediken. Ik zou er een boek over gaan schrijven joh, maar helaas heb je totaal geen ervaring, dus zal wel bij 1 zin blijven... Bitloos, bitloos, want met bit is zielughhh...

Anoniem

Zammie schreef:
Nou begin jij persoonlijk te worden Gast9373. Ik heet Zammie!
Ik heb je een vraag gesteld. Wil je me antwoorden of wordt het dan misschien een beetje te persoonlijk... En wel erg gemakkelijk om je paard de schuld te geven van jouw onkundige rijden!

ik had je al antwoord gegeven, mijn antwoord op jouw vraag was *genoeg*
En ik geef mijn paard niet de schuld, ik haal een feit naar boven ;)
maar dat vreest mij niet ik krijg hier lessen voor ;)
Maar dit gaat over mijn paard en het is geen haw topic, als ik commentaar wil op mijn rijden of mijn foto's plaats ik een topic ;)
Dat hoeft niet vanauit foto's van mn profiel!

Kunnen we nu voor de veranderring eens ontopic gaan
anders ga ik niet verder meer in dit topic. Heb geen zin in discussies die niks toevoegen aan t onderwerp van t topic ;)

Zammie

suleilitha schreef:

Amen... Maar dat weet zij nog niet, is waarschijnlijk onkunde...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:30

suleilitha schreef:
Dan even meenemend dat een jong paard, als het halstermak wordt gemaakt al leert dat druk op de neus, ho betekent, maakt dat het dier ook nog eens totaal niet voorwaarts zal zijn met een bitloze optoming, door de druk op de neus. Immers, paardje heeft van kinds af aan geleerd dat druk op de neus werkt als een stoplicht :)*

Even offtopic maar wil toch wel zeggen dat ik jou een interesant persoon vind op dit forum... Hoe jij soms dingen kunt uitleggen... Geweldig :D.

Op deze manier heb ik nog nooit gekeken naar bitloos rijden :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:35

Afbeelding

Moderne uitvoering van de praam. Stel je nu even voor dat de praam inwerkt op zenuwuiteinden. Die zenuwen komen vanuit de hersenen. Druk je halverwege op een zenuw, dan zal dat ook een bepaalde sensatie geven, al wordt vaak beweerd dat alleen de uiteinden, de zogenaamde receptoren maar gevoelig zijn.
Vergelijk het met een snee in een lichaamsdeel, dwars door een zenuw, of een aangedane zenuw door een valpartij of ander trauma. Riggel een paar keer hardhandig met een bitloos geval over de neusbrug van je paard, et voilá.
Hoef je geen hogere paardkunde voor te studeren, weten dat 1+1 altijd 2 is, is voldoende :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:40

lindake schreef:
Volgens mij valt een paard op de voorhand omdat de ruiter rijtechnisch niet goed genoeg rijdt... En niet omdat het paard een fjord of een hafje is...

MIsschien vallen hafjes + fjordjes meer op de voorhand omdat er vaak minder kundige ruiters op rijden?

je hebt wel paarden die moeilijker wat bij elkaar te rijden zijn. Vaak paarden met een langere rug. Maar dat geldt dus juist niet voor hafjes en fjordjes. Dus die vlieger gaat niet op.
er rijden doorgaans inderdaad minder kundige ruiters op. Alhoewel ik iemand met een fjord of twee ken, die dus weer heel goed en fijn lopende fjorden heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:42

Wat het op de voorhand gaan betreft, alle jonge paarden gaan op de voorhand tot het meer in balans is onder de ruiter en idd door correcte opleiding meer gewicht naar achteren gaat brengen. Hier is dressuur juist voor, om het paard onder de ruiter weer in balans te brengen. Normaal gaat er minimaal een jaar over dit proces, en een paard mag ook eigenlijk nog geen zwaar verzameld werk doen voor zijn zesde (als de spronggewrichten pas volgroeid zijn) al willen velen dit veel sneller bereiken.
Dit kan ook prima zonder bit. Het gaat soms wel makkelijker mét (heb je die stuurbekrachtiging weer, die houden we erin), maar het is niet noodzakelijk.

Wedstrijddressuur op zich zal dan ook, in mijn ogen, helemaal niet lijden onder een regel dat bitten niet meer mogen.
Sommige ruiters en paarden echter wel...

Ik herhaal ook maar een keer: Laat ze maar beginnen met de neusriem verbieden, dan wordt er heel wat kaf van het koren gescheiden. Want als je geen neusriem meer hebt die de kaken op elkaar klemt, kun je pas echt zien wie en wie niet goed met een bit om kan gaan...en óf een paard tegen zijn bit protesteert. Maar goed at is weer een ander hoofdstuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:47

Citaat:
Ik herhaal ook maar een keer: Laat ze maar beginnen met de neusriem verbieden, dan wordt er heel wat kaf van het koren gescheiden. Want als je geen neusriem meer hebt die de kaken op elkaar klemt, kun je pas echt zien wie en wie niet goed met een bit om kan gaan...en óf een paard tegen zijn bit protesteert. Maar goed at is weer een ander hoofdstuk.

Hm, dit vind ik helemaal geen gekke opvatting, hoor Lusitana!!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:49

Helaas is tegenwoordig de aansnoerneusriem erg hot en mits goed gebruikt en dus niet strak is het geen onding, maar helaas menen velen dat aansnoerneusriem ook inderdaad aansnoeren betekent. Is trouwens ook het idee ik wat bij de bitlozen heb. Gewoon neusriem lekker strak en dan heb je controle.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:50

Zelfs al zouden alleen de zenuwuiteinden gevoelig zijn, die zitten overal en met name rondom de lip/ neus. Dat heeft een reden, namelijk dat paarden vreemde dingen kunnen betasten, voelen en op grond daarvan bepalen of het eng is of niet. Ze hebben geen handen zoals wij om dingen vast te pakken en te bevoelen, zij doen dat met hun neus en lippen net zoals de meeste andere zoogdieren.

Bovendien, zenuwbanen zijn wel degelijk gevoelig als er druk op komt. Zelfs al zitten er relatief weinig receptoren op een plek.

Dan heb je ook nog het feit dat als er weinig tot geen vet zit op een plaats (zoals de neus, of je eigen scheenbeen) de receptoren veel directer inwerken, er is geen demping door onderliggend vet of spieren als het ware.

De mondhoeken zijn gevoelig, maar er zit wel zacht weefsel achter. Net zoals verhemelte en tong zacht weefsel zijn.

Probeer het eens uit, druk met je duim op je tong, verhemelte, neusbeen en scheenbeen. Probeer de druk die je uitoefent zo gelijk mogelijk te houden en kijk eens welke gebieden gevoeliger zijn. Die met zacht weefsel eronder of die (vrijwel) rechtstreeks op bot rusten. Dat geeft een aardig idee.

Voor zover mijn kennis van neurologie, zal bij een paard in de basis niet veel afwijken.

Ik heb trouwens ook een Fjord, rij haar zonder neusriem en heb er een jaar over gedaan haar netjes van achter naar voren te krijgen. Nu loopt ze lekker ontspannen, vanuit de achterhand en met haar neusje ongeveer op de loodlijn. Ook tijdens buitenritten. Zonder veel teugeldruk. Heb een jaar gewerkt aan het kweken van goede bespiering en achterhandgebruik.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 00:54

duidelijk uitleg mick75 en jij wet tenminste wel hoe je een paard behoort te trainen, of dat nu met of zonder bit is...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:01

Daarvoor volg ik ook les. Van een springruiter weleenswaar die gewend is met martingaal of thiedemann te rijden, maar die prima dressuurlessen tot ongeveer Z- nivo kan geven zonder gebruik van hulpteugels en zo als dat niet nodig is. Niet dat ik Z rij, dat zal ik nooit halen en heb ook niet die ambitie. Verder train ik op gevoel en de theoretische kennis die ik heb waaronder dus enige kennis van neurologie en anatomie. Of dat met bit of bitloos is maakt me eigenlijk weinig uit. Miep loopt prima op een bitje, dus laat het gewoon zo. Daar heeft ze altijd op gelopen en zie dus geen reden om dat te veranderen. Als het bit problemen gaat geven (stel dat) dan kijken we gewoon verder.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:01

Cinnepin, ik zou graag willen dat je ophoudt met mij via pb voor van alles en nog wat uit te maken. jij bent degene die steeds zit te liegen en heb je zelfs al uitgenodigd om eens echt te paardrijden en niet op een hobbelpaardje, dus houdt op met mij steeds via pb lastig te vallen. En houdt ook eens op met dat gelieg....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:03

In de westernsport mag je precies om die reden niet starten met een neusriem :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:05

Zammie schreef:
Cinnepin, ik zou graag willen dat je ophoudt met mij via pb voor van alles en nog wat uit te maken. jij bent degene die steeds zit te liegen en heb je zelfs al uitgenodigd om eens echt te paardrijden en niet op een hobbelpaardje, dus houdt op met mij steeds via pb lastig te vallen. En houdt ook eens op met dat gelieg....

Ik onderteken even mee. Ben het ook zat.
Sorry mods dat we hiermee even off-topic gaan, maar op deze manier valt er niet meer normaal te discussieren. Het is vreselijk irritant als iemand in een topic probeert mee te praten en stellingen verkondigt terwijl de beledigende PB's binnenvliegen.

Zullen we het topic maar weer on-topic proberen te krijgen en verder gaan met de laatste NUTTIGE post?
(die van Mick)
Top Mick, wat je hebt bereikt!!! Dikke duim omhoog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:08

ehm als er iemand beledigende pb's krijg ben ik t wel hoor, maar ik bewaar e allemaal

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:11

Cinnepin schreef:
ehm als er iemand beledigende pb's krijg ben ik t wel hoor, maar ik bewaar e allemaal

jij zit me voor dierenbeul uit te maken, voor iemand die geen liefde voor paarden heeft enz. enz. Moeten we nog even doorgaan?