Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 17:43

Mijn pony had gevoelige zolen dus met een ijzertje opgelost en weer ggk later, maar die veearts kwam met een arsenaal aan enge ziektes waar je niet goed van wordt, ze kwam door alle buigproeven heen en liep inderdaad gevoelig voor op de harde volte, maar met het commentaar wat ze erbij zeggen denk je echt een afgekeurd wrak te hebben die niet meer waard is dan de slachtprijs. (meteen op ijzertje gezet en een week later was ze gelukkig ggk, maar verkoop ging niet meer door, want door meerdere factoren gunde ik haar niet meer aan de potentiële koper). Overigens was deze pony 3 maanden ervoor bij een andere grote kliniek wel ggk.

Ook geef ik netjes aan dat ze ZE heeft, nou de veearts begon dat het beest ook sarcoïden kon hebben met een behandel plan van €1200,- maarrrr waarschijnlijk was het ZE. Ik wist niet wat ik hoorde, hoe bang kun je iemand maken...

Plekjes zijn nu weer netjes weg want het is de ZE en van het schuren, maar dit was een grote kliniek. Ik ben als verkoper mij kapot geschrokken wat veeartsen ergens van kunnen maken. Die kunnen je paard echt afbreken tot op de grond. Beest is nog nooit kreupel geweest, nu hou ik haar maar zelf aan.

Ze is nu ggk, maar heb nooit een idee wat de volgende veearts er weer van weet te maken....

Ik begrijp dus echt wel dat paarden later opnieuw in de verkoop komen, maar door dit topic zou ik haar niet eens meer durven te verkopen. Dan blijft ze maar lekker staan....

Elisa2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 18:53

Als verkoper krijg je sowieso een heleboel commentaar over je paard te horen. De meeste mensen zijn heel goed in de negatieve punten te benoemen.

Zulke DA,s zijn ook niet helemaal lekker. Heb het ook weleens gehad dat een DA een onschuldige hartruis enorm groot maakte. Mensen helemaal bang geworden..

Maar goed, dat met een ijzertje heb ik al zo vaak gezien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:30

Mer1980 schreef:
Mijn pony had gevoelige zolen dus met een ijzertje opgelost en weer ggk later, maar die veearts kwam met een arsenaal aan enge ziektes waar je niet goed van wordt, ze kwam door alle buigproeven heen en liep inderdaad gevoelig voor op de harde volte, maar met het commentaar wat ze erbij zeggen denk je echt een afgekeurd wrak te hebben die niet meer waard is dan de slachtprijs. (meteen op ijzertje gezet en een week later was ze gelukkig ggk, maar verkoop ging niet meer door, want door meerdere factoren gunde ik haar niet meer aan de potentiële koper). Overigens was deze pony 3 maanden ervoor bij een andere grote kliniek wel ggk.

Ook geef ik netjes aan dat ze ZE heeft, nou de veearts begon dat het beest ook sarcoïden kon hebben met een behandel plan van €1200,- maarrrr waarschijnlijk was het ZE. Ik wist niet wat ik hoorde, hoe bang kun je iemand maken...

Plekjes zijn nu weer netjes weg want het is de ZE en van het schuren, maar dit was een grote kliniek. Ik ben als verkoper mij kapot geschrokken wat veeartsen ergens van kunnen maken. Die kunnen je paard echt afbreken tot op de grond. Beest is nog nooit kreupel geweest, nu hou ik haar maar zelf aan.

Ze is nu ggk, maar heb nooit een idee wat de volgende veearts er weer van weet te maken....

Ik begrijp dus echt wel dat paarden later opnieuw in de verkoop komen, maar door dit topic zou ik haar niet eens meer durven te verkopen. Dan blijft ze maar lekker staan....

Ik zou een ZE paard echt nooit kopen. Is ook een reden voor negatief advies. En een verkoopvernietigend gebrek als het niet is gemeld.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:50

MyWishMax schreef:
Ik ken geen gezond paard dat op dagen niet door klinische keuring zou komen hoor? Alleen bij zaken als hoefzweer of flinke wond ofzo niet, bij gewoon gezonde paarden hoort dat imo niet.

Mee eens.

Mijn paarden hebben nog nooit zonder duidelijke aanwijzing twijfelachtig gelopen. Op een mindere dag kan het best zijn dat het dressuurmatig onder het zadel allemaal net ff wat minder makkelijk gaat, dat die verruimingen net wat minder ruim zijn, dat die lengtebuiging net wat minder is. Maar op een mindere dag nog nooit gehad dat ze niet met gemak door de klinische keuring zouden komen.

En heel eerlijk, een hoest hoort niet. Gezonde paarden hoesten niet zomaar, tenzij ze dus een virusje onder de leden hebben of er idd iets met het ademhalingsapparaat is. Als een paard hoest door stof, wat natuurlijk kan, hoort het altijd gevolgd te worden door een bries. Ik vind het dus normaal dat een DA daar een opmerking over maakt. Hoeft misschien niet meteen op het protocol, maar snap wel dat ie het meldt.

Rare plekjes vind ik ook normaal dat ie meldt wat het kan zijn. Jij als verkoper kan wel zeggen, is ZE van schuren, maar al je de verkoper altijd op zijn blauwe ogen gelooft, heb je die hele keuring niet nodig. De DA kijkt en als ie afwijkingen ziet van wat ie normaal vindt, hoort ie dat te melden aan de potentiele koper met wat het mogelijk allemaal zou kunnen zijn zodat die koper het besluit kan nemen of ie dat risico wil nemen.

En klinisch is een moment opnamen, dus als jou paard op dat moment geen goed moment had, is dat pech voor jou. Kun je de koper overkeuren op jouw kosten aanbieden en dat is dan aan de koper of die dat wil. Paard dat zonder aanwijsbare reden op loopwerk niet door de klinische keuring komt op een dag, hoef ik niet over te keuren, die hoef ik niet. ZE hoef ik ook niet en hoesten eigenlijk ook niet. Ik zou blij zijn als koper met een DA die dat allemaal netjes meldt. Dat is nl waarvoor ik keur!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:00

Ik denk dat het ook uitmaakt wat voor paard je hebt. Als jij een Z dressuurpaard hebt, wat normaal al een volte 8 meter loopt alsof het niks is en die verstapt zich, dan zie je daar op een harde volte misschien minder van omdat hij het lijf, balans en opleiding heeft om zich te compenseren.

Ik had harddravers die koersen wonnen die ik niet op een kleine volte hoefde te zetten want die konden geen volte lopen.

Idem voor een beetje bos of recreatiepaard wat ik hier wel eens op stal zie die rijtechnisch niet in orde zijn, daar zie ik er echt van die niet oke zijn op de volte als ze maar iets hebben waardoor ze zich niet meer kunnen redden.

Let op: ik zeg niet dat die paarden niet klinisch goed horen te zijn, want dat hoort wel.

Maar bij een klinische keuring kan het op sommige onderdelen wel schelen wat een paard kan in zijn scholing en hoe hij gebruikt word.

De mensen die hier zeggen: dat heeft mijn paard nooit, die kopen volgens mij in een ander segment dan ik mij begeef :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:12

Daar ben ik het wel mee eens. Balans en goed door het lijf doen veel. Paard hoeft dan echt niet stuk te zijn..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:22

@Babootje ik zou ook nooit een paard kopen met ZE, beest stond 15 km verderop heeft nooit geschuurd, komt bij mij en is begonnen. Maar ik moet haar dus maar naar de slager doen want niemand moet een ZE paard kopen. Juist.... Ik kan mijzelf wel voor de kop slaan, maar had het nooit kunnen weten. En uiteraard zeg ik het er vantevoren bij dus de mensen die komen weten van de ZE dus een bewuste keuze, met deken onder controle, maar rot is het wel. Maar zoals ik lees kan ik haar beter naar de slager brengen. }:0

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:26

Ach zo erg is ZE helemaal niet, wordt schromelijk overdreven net als alle perfecte paarden in dit topic. ;-)

Ieder paard heeft iets en zolang een verkoper eerlijk is kan een koper een weloverwogen beslissing nemen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:32

Even voor de duidelijkheid, ZE staat voor zomerexzeem? Want in de 15,5 jaar dat ik met paarden bezig ben heb ik nog nooit de gedachte gehad om nee te zeggen tegen een paard o.w.v. zomerexzeem..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:34

Zulke dingen zijn en blijven gewoon heel persoonlijk. Dat geldt voor alles.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:35

Sommige paarden hebben het wel heel erg. Zag laatst nog 1 hier op bokt die zelfs z’n koker en buik tot bloedens toe had geschuurd. Zo’n 1 heeft echt geen leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:38

evilginger schreef:
Even voor de duidelijkheid, ZE staat voor zomerexzeem? Want in de 15,5 jaar dat ik met paarden bezig ben heb ik nog nooit de gedachte gehad om nee te zeggen tegen een paard o.w.v. zomerexzeem..

Heb je ooit al eens een (erge) eczemer in je bezit gehad?
Ik dacht dit ook altijd. Valt wel mee, krijg ik wel goed. Nu heb ik er 1; nooit weer. Het geeft mij behoorlijk wat kopzorgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:38

Ja ZE gaat over zomereczeem.

Vaak is de plek waar ze staan en management enorm belangrijk. Van binnen is er veel aan te doen. Ik vind het ook te kort door de bocht om te zeggen dat zo,n paard geen kwaliteit van leven heeft als ie een keer tot bloedens toe opengeschuurd heeft. Het is afhankelijk van het weer met periodes erger of minder erg. Zoveel nuances..

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:42

Ik heb sowieso niet de ergste ZE ooit gezien, maar wel veel die elke zomer tot bloedens toe in de wei of stal stonden. Met management is hier veel aan veranderd in de positieve zin.
De enige die ik soort van in mijn bezit heb gehad was mijn verzorgpony. Tot haar 24-25 heeft ze dit heel erg gehad, ondanks speciale dekens etc. Na 2 jaar geleased te zijn geweest en terug te komen heeft ze tot haar laatste dag geen enkel moment nog last gehad wonderbaarlijk genoeg. Sowieso stond ze altijd nog met dekens en werd er goed management gedaan, maar het was zeker geen last voor ons om het zo te zeggen.
Wat onder erge exzeem valt en waarom dit niet te doen is voor sommigen, hoor ik dan wel eens graag aangezien ik tot nu toe vrij goede ervaringen heb gehad

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:47

Je moet inderdaad op tijd zijn met de dekens, suikervrij voeren zo goed als mogelijk en inpakken. Ik zit aan het bos langs sloten dus echt niet ideaal. Door het wisselende seizoen was het echt passen en meten. Ik zou het niet snel meer doen. Maar ja ik wist het niet....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 20:55

Dit is zo persoonlijk. Ik ben iemand die gewoon zijn paard 3 dagen wil kunnen overslaan.

Ik wil geen ZE, dan moet ik het weer, de windrichting, de hoeveelheid suikers in het gras, het aantal mugjes en of zijn deken nog goed ligt elke keer checken.

Mij niet bellen :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:01

Voor mij ook geen ZE, maar zou ik aan de kust wonen zou het voor mij ook minder een probleem zijn. Overigens niet als fokpaard, maar dat komt vooral omdat ik het niet door wil geven aan de veulens.

Maar ik vind bijvoorbeeld ietwat ongelijke voeten (dus niet extreem) ook niet gelijk een probleem, terwijl veel anderen hier in het topic er gelijk op afknappen. Zoveel mensen, zoveel wensen. En nu heb ik een super leuk paard gekocht en ben ik zelf stuk en kan ik er alsnog niet op rijden :+ Onze verzorgster rijdt hem nu af en toe en ik kan nu wel met zekerheid zeggen dat hij doodbraaf is. Je kan hem gerust een maand stilzetten en er dan een manegeruiter opzetten en hij zet geen stap verkeerd. En als ze teveel aan de binnenteugel zit dan loopt hij gewoon rechtdoor, dus het is ook nog eens een goede spiegel :)) Nu zelf nog op kunnen stappen :=

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:09

Ik heb ook een lichte eczemer en zou haar niet gekocht hebben als ik het geweten had. Niet omdat ze geen paardwaardig leven heeft, verre van, maar die kopzorgen zijn idd heel erg vervelend. Het is gewoon een beetje zielig als ze weer staat te raggen tegen de deurpost van de stal en je zo weinig kunt doen om te helpen.

Ik wist het ook niet bij aankoop, bij de keuring is daar ook niets van naar voren gekomen en ik betwist wel de opmerking dat het een verborgen gebrek is en dat ik haar terug had kunnen brengen. Soms weet de verkoper het ook niet, doordat het management anders is, de plek waar het paard staat of de periode waarin de verkoper (al dan niet handelaar) het paard heeft. En ze hebben het niet vanaf geboorte, dus kan dat het pas naar voren komt als het paard 4 is bijvoorbeeld.

Ongelijke voeten zou ik meestal wel laten staan. Gaat op den duur hoogstwaarschijnlijk toch echt problemen in het lijf geven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:12

Hier drie jaar geleden pony gekocht. Was eigenlijk voor de handel maar is blijven plakken heeft nu al twee gezonde veulens groot gebracht en weer dragend.
Maar een jaar na aankoop toch gaan schuren. Het gekke is pas begonnen in oktober!!

Ik sta echt direct aan bosgebied dus totaal alles behalve ideaal daarnaast ook nog eens veel te vet gras. Maar ik merk dat als ik oplet met voeren er al veel winst is. Dit jaar alleen nog met vliegendeken opgestaan en dat ging goed.

Onderhoud ... vrij weinig dan alleen deken keer recht trekken en niet teveel gras, en stalletje open laten staan. Heb sinds gisteren pas het deken af gedaan.

Hier ook altijd geroepen geen eczemer maar haar verkopen kunnen we ook niet dus we dealen ermee.
Maar moet wel zeggen we hebben het onder controle mocht dit anders zijn staan we niet op een gunstige locatie en zouden we haar omwille voor haar wel verkopen daar waar er minder beestjes zitten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:16

Hier ook een eczemer gehad en dat was echt triest. Voor mij geen eczemer meer. Het is hier aan de bosrand op develuwe niet tot moeilijk te managen.

Vanes_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:00

Oke, wij mogen het nu officieel van de daken schreeuwen (als we willen :D ): wij zijn sinds vandaag de trotse en gelukkige eigenaar van een hele mooie 5 jarige draver merrie, genaamd Lily Lisanne. *\o/* *\o/*

We hebben het omscholingstraject van koerspaard naar rijpaard van dichtbij mogen meemaken. Lily was van Ruitje en ik mocht al die tijd met haar aan de gang, terwijl zij met het zadelmak en inrijden aan de slag gingen.
Een unieke kans om elkaar op een rustige manier te leren kennen.
Ik ben zo blij en gelukkig dat we de toekomst samen mogen in gaan! :knuffel:
Dank je wel Ruitje voor het vertrouwen en deze mooie kans! Heel dankbaar voor! _/-\o_

Onze zoektocht is tot een gelukkig einde gekomen!

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 04:14

Gefeliciteerd! Super leuk en wat een vrolijke kleuren :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:26

Vanes_6 schreef:
Oke, wij mogen het nu officieel van de daken schreeuwen (als we willen :D ): wij zijn sinds vandaag de trotse en gelukkige eigenaar van een hele mooie 5 jarige draver merrie, genaamd Lily Lisanne. *\o/* *\o/*

We hebben het omscholingstraject van koerspaard naar rijpaard van dichtbij mogen meemaken. Lily was van Ruitje en ik mocht al die tijd met haar aan de gang, terwijl zij met het zadelmak en inrijden aan de slag gingen.
Een unieke kans om elkaar op een rustige manier te leren kennen.
Ik ben zo blij en gelukkig dat we de toekomst samen mogen in gaan! :knuffel:
Dank je wel Ruitje voor het vertrouwen en deze mooie kans! Heel dankbaar voor! _/-\o_

Onze zoektocht is tot een gelukkig einde gekomen!

[ [url=m/WYtTfP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd! Super zo'n kans.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:13

Gefeliciteerd! Bij Ruitje kun je volgens mij met gerust hart een paard kopen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:15

Gefeliciteerd. Geniet ze.