Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:24

Ik heb vorige week mijn eerste eigen paard opgehaald. Het is een jonge merrie ex-racepaard (ze was niet snel genoeg).
De man waar ik haar van heb gekocht heeft regelmatig van dat soort ex-racepaarden. Mocht iemand geïnteresseerd zijn ik heb het telefoonnummer :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:25

Earth schreef:
Ik kom net een 17-jarige pony tegen die nog €17.500 moet opbrengen. De paasei :')

Ik vind dit vrij kortzichtig om dit gek te vinden alleen op basis van prijs in combi met leeftijd.
Mocht dit een pony zijn die op hoog niveau loopt/heeft gelopen met goede resultaten, nog mooi op conditie en in goede gezondheid is, dan is dit echt niet veel geld. :=
Mijn pony uit 2008 zou als ze 17 is in ieder geval niet voor dat geld weggaan. En dan bedoel ik dat ik dat bedrag echt te weinig vind. :o

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 11:32

anjali schreef:
upendo schreef:
Die vraag is hetzelfde als de vraag wat jij uit zou geven aan een 17 jaar oude auto. :)

Dat is geen vergelijk omdat een paard een levend wezen is en geen machine.Zeker is het lichaam van een ouder paard enigszins gesleten,dat kan niet anders. Maar zo'n paard heeft tevens levenservaring opgedaan waardoor hij nog iets kan leren aan een ruiter.Bij een jong paard is dat net andersom,die moet alles nog leren en daarvoor is een ervaren ruiter nodig.

Dat is zeker wel een vergelijk Anjali.

Als jij aan mij vraagt wat ik uit wil geven aan een Volvo XC90 of aan een Fiat Panda van 17 jaar oud die verder volledig vergelijkbaar zijn qua staat en kilometerstand krijg je daar ook andere bedragen uit, toch?

Dat bedoel ik te zeggen. Leek me toch niet zo'n gekke vergelijking........

upendo

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 11:33

Kortweg wat Absique_dubio zegt.
Het ene 17-jarige paard is het andere niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:36

absque_dubio schreef:
Earth schreef:
Ik kom net een 17-jarige pony tegen die nog €17.500 moet opbrengen. De paasei :')

Ik vind dit vrij kortzichtig om dit gek te vinden alleen op basis van prijs in combi met leeftijd.
Mocht dit een pony zijn die op hoog niveau loopt/heeft gelopen met goede resultaten, nog mooi op conditie en in goede gezondheid is, dan is dit echt niet veel geld. :=
Mijn pony uit 2008 zou als ze 17 is in ieder geval niet voor dat geld weggaan. En dan bedoel ik dat ik dat bedrag echt te weinig vind. :o

Eens.
Daarbij is 17 jaar voor een pony echt nog niet "oud".

Ps: prachtige pony's heb jij trouwens Absique_dubio!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:38

@Upendo,nee ik vind het vergelijken van een levend wezen met een auto niet kunnen.Een auto heeft geen gevoel en geen ziel en een paard wel. Ik heb trouwens mannen gekend die vrouwen met auto's vergeleken. Ook zoiets !

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 11:58

Voor de wet is een paard ook een voorwerp, maar ik heb eigenlijk geen zin in deze discussie. Dus ik zal er verder maar niet op ingaan. :)

Mijn punt is duidelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:06

upendo schreef:
Dat is zeker wel een vergelijk Anjali.

Als jij aan mij vraagt wat ik uit wil geven aan een Volvo XC90 of aan een Fiat Panda van 17 jaar oud die verder volledig vergelijkbaar zijn qua staat en kilometerstand krijg je daar ook andere bedragen uit, toch?

Dat bedoel ik te zeggen. Leek me toch niet zo'n gekke vergelijking........

Nee. Die 17-jarige Pinda sloop je uit elkaar, bestel voor de aanschafwaarde aan onderdelen, bouw 'm opnieuw op en je hebt een (vrijwel) nieuwe Pinda.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:16

Of een paard slechts een (gebruiks)voorwerp is volgens de wet, ligt maar net aan welk deel van de wet je nodig hebt. De wetten omtrent het dierenwelzijn hebben ze niet bedacht omdat alle dieren alleen maar voorwerpen zijn.

Uiteindelijk is elk paard de slachtprijs plus wat de gek ervoor geeft.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:17

Ik vind het aanbod op het moment best laag (voor het type paard wat ik zoek). Word er daarom ook een beetje moedeloos van. Heb besloten het maar even te laten en te stoppen met zoeken, het frustreert me alleen maar 100x dezelfde advertenties. En als er af en toe een voorbij komt waarvan ik denk wauwie! dan moet je zo snel zijn, dat is met een drukke baan best lastig.
Ik heb wel wat lijntjes uitgezet en vriendinnen en bokkers sturen zo nu en dan wat toe, wie weet komt daar nog wat uit.

of ik moet gewoon de keuze maken, ga ik puur voor een recreatiepaard die braaf is, en laat ik het dressuurstukje los. Of ga ik volledig voor een dressuurpaard, en laat ik los dat ik er safe alleen mee het bos in wil kunnen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:19

3heathcliff5 schreef:
Of een paard slechts een (gebruiks)voorwerp is volgens de wet, ligt maar net aan welk deel van de wet je nodig hebt. De wetten omtrent het dierenwelzijn hebben ze niet bedacht omdat alle dieren alleen maar voorwerpen zijn.

Uiteindelijk is elk paard de slachtprijs plus wat de gek ervoor geeft.

nou dat...en momenteel is de markt gewoon dat je dit soort prijzen kan vragen en het er makkelijk voor krijgt..

ik had een super leuke ruin gezien, 14 jaar oud! liep Lichte tour, prijs was 20k. ik heb te lang getwijfeld (hij was super leuk, maar ik dacht, mijn ambitie rijkt tot maximaal Z, wat moet ik met lichte tour. Later dacht, ach...wat maakt dat ook uit, maar toen was hij al weg).

ik zie zelf genoeg 20 jarige te koop staan voor prijzen waar je 20 jaar geleden echt om moest lachen...uberhaubt was 15 toen oud. En nu kopen mensen toch makkelijker een paard van die leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:24

Wat zouden jullie een realistische prijs vinden voor een 13 jarige merrie (tygo x goodtimes) van 1.53 m?
In het verleden B dressuur en Z gesprongen bij de pony’s.
Met buitenrit echt top braaf, zowel alleen als in een groep, en dan ook geschikt voor zowel beginner als gevorderde.
In de bak niet geschikt voor de beginner, ze is enkel recreatief gereden en moet weer opgepakt worden daar in. Als ze het heel moeilijk vind wil ze namelijk nog wel eens een bokje geven.
Voor de rest is ze heel veelzijdig, zonder zadel of met barebackpad rijden is ze heel braaf, net als bij dierenarts, vreemd terrein etc.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:26

@happy2014: was dat toevallig een ruin v Voice?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:41

Romy daar is toch een advertentie van

Kijk 17 jarige pony 18000€ is gewoon geen koopje en zijn beste jaren heeft ie gehad.
Kan opstapje zijn maar die gaat echt niet meer 180000€ zijn waarde behouden komende 5 jaar.

Tis een boel leergeld en met beetje pech mag je die weer verkopen en is ie ruim de 20 gepasseerd.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:42

mamabird. Nee, die heb ik toevallig ook al op het oog, en ook al telefonisch contact gehad met de eigenaresse, maar iets houdt mij tegen om daar te kijken.

weet even de afstamming niet meer, was een ... x Zeoliet. Paard zelf heette Cheval.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:44

Romy1234 schreef:
Wat zouden jullie een realistische prijs vinden voor een 13 jarige merrie (tygo x goodtimes) van 1.53 m?
Met buitenrit echt top braaf, zowel alleen als in een groep, en dan ook geschikt voor zowel beginner als gevorderde.
In de bak niet geschikt voor de beginner, ze is enkel recreatief gereden en moet weer opgepakt worden daar in. Als ze het heel moeilijk vind wil ze namelijk nog wel eens een bokje geven.
Voor de rest is ze heel veelzijdig, zonder zadel of met barebackpad rijden is ze heel braaf, net als bij dierenarts, vreemd terrein etc.

Ik ben niet zo thuis in de ponyprijzen... maar als hij 10 cm groter was, zou ik zeggen rond de 10.000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:50

Romy1234 schreef:

Volgens mij moet deze in een ander topic. ;)

Toch vind ik het wel leuk mee te denken, dus hierbij:

Klinkt als een leuke pony. 10 k vind ik passend. Mits volledig gezond zonder bemerking.

Bedankt voor de lieve berichtjes via pb.

Ik zoek bij voorkeur een pony/paard tussen de 6 en 13 jaar oud. Grootte 145 tot 165.

Maar een jong ding of 1 met een probleem mag ook per uitzondering en dat is dan eerder voor tijdelijk. (wel in lagere prijsklasse)

Als de pony beleerd is dan moet deze wel braaf zijn en geen ernstige gebreken hebben. Daar is dan de prijs ook naar vind ik. Dus geen bokkestreken. Mij lukt het niet om heel heftig gedrag eruit te rijden helaas. Als een pony laag bokt of weg springt dan rijdt ik het er zo uit. Maar het heel heftige en explosieve krijg ik er helaas niet uit. Nu ik wat ouder ben en jong moeder ben ik helemaal een zacht gekookt ei geworden en daarom zoek ik al zo lang.

Paard krijgt wel een heel toffe plek en ik heb ook wel medische kennis en een goed inschattingsvermogen (en een goed werkend oog) ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-22 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:52

Ik vind zelf 17 ook nog niet zo enorm oud en toen vorige week de DA er was en vroeg hoe oud m'n paard was zei ze letterlijk: oh dan is hij nog niet zo oud (17) en tóch valt iedereen over z'n leeftijd bij het te koop aanbieden. Ik heb geen haast met de verkoop en voor hetzelfde geld pak ik hem toch weer zelf op, maar er komt bijna niemand op af.

De simpele E-pony's die worden aangeboden zijn ook schaars. Ik wil zelf gewoon niet te groot kopen en kleiner als E past niet, maar er staat gewoon echt niks wat passends is bij wat ik zoek te koop. Zelfs m'n vriend heeft nog gezocht gisteren en kwam tot dezelfde conclusie :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:57

happy2014 schreef:
mamabird. Nee, die heb ik toevallig ook al op het oog, en ook al telefonisch contact gehad met de eigenaresse, maar iets houdt mij tegen om daar te kijken.

weet even de afstamming niet meer, was een ... x Zeoliet. Paard zelf heette Cheval.

Zeoliet brengt verdriet is al een heel oud gezegde....

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:59

Ik heb m’n paard ( Ijslander ) te koop en krijg allemaal reacties van 55plussers :)
Eerste bezichtigingen voor deze week staan ook gepland.
Dus er gister naar een jaar weer zelf opgeklommen en dan denk ik ook echt
Damn wat zonde, hij is zo geweldig :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:00

Alja schreef:
happy2014 schreef:

Zeoliet brengt verdriet is al een heel oud gezegde....

haha ik ken hem!! maar had hem daar niet om laten staan...hij was zoooo leuk!!

Ze zeggen ook dat aan elke vos een steekje los zit, maar ik had de braafste vos ter wereld.. (nou denk ik wel dat afstamming eerder wat zegt dan kleur..maar toch)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:01

Ik heb ook een zeoliet gehad maar dat was me wel een kikker hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:03

tita schreef:
Romy daar is toch een advertentie van

Nee ze staat nog niet officieel te koop.

Evamarie schreef:
Romy1234 schreef:

Volgens mij moet deze in een ander topic. ;)

Toch vind ik het wel leuk mee te denken, dus hierbij:

Klinkt als een leuke pony. 10 k vind ik passend. Mits volledig gezond zonder bemerking.

Bedankt voor de lieve berichtjes via pb.

Ik zoek bij voorkeur een pony/paard tussen de 6 en 13 jaar oud. Grootte 145 tot 165.

Maar een jong ding of 1 met een probleem mag ook per uitzondering en dat is dan eerder voor tijdelijk. (wel in lagere prijsklasse)

Als de pony beleerd is dan moet deze wel braaf zijn en geen ernstige gebreken hebben. Daar is dan de prijs ook naar vind ik. Dus geen bokkestreken. Mij lukt het niet om heel heftig gedrag eruit te rijden helaas. Als een pony laag bokt of weg springt dan rijdt ik het er zo uit. Maar het heel heftige en explosieve krijg ik er helaas niet uit. Nu ik wat ouder ben en jong moeder ben ik helemaal een zacht gekookt ei geworden en daarom zoek ik al zo lang.

Paard krijgt wel een heel toffe plek en ik heb ook wel medische kennis en een goed inschattingsvermogen (en een goed werkend oog) ;)

Mijn excuses als het in een ander topic hoort, dan mag daar uiteraard voor getemd worden.
Is 10k niet wat veel voor een paardje dat echt weer opgepakt moet worden?
Qua rijden in de bak is ze op dit moment niet de makkelijkste, niet op een gemene manier hoor maar zoals aangegeven wil ze als het moeilijk word wel een bokje geven.
Heb foto’s van rug en benen in bezit van ruim een jaar geleden en daar was ze goedgekeurd, ga er dan ook vanuit dat er niet veel veranderd is in die tussentijd.
Afgelopen anderhalf jaar is er alleen recreatief op een laag pitje mee gereden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-22 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:04

Ik vind vosmerrie of vosruin wel een verschilletje daarin. :o

Maar afstamming hoeft ook niet altijd wat te zeggen natuurlijk.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:06

Alja schreef:
Ik heb ook een zeoliet gehad maar dat was me wel een kikker hoor...

als in een koele kikker?

Zeoliet was vader van moeder. Dat vind ik dan ook wel weer schelen. Mijne was een BurggraafxNimmerdor, maar in karakter echt 100% Burggraaf