Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:20

Sanet schreef:
Nee, zoals dat paard in Duitsland met die krassen etc, dat geloof ik best wel. Maar dat veulentje wat helemaal schoon gegeten is, wat voor hond is dat geweest dan? Dat is voor een gemiddelde huis hond, 3 weken eten.

Hier overigens alleen maar last van kleine hondjes op buitenrit. Die onder je paard door gaan rennen en in de staart gaan hangen enzo. Gelukkig geen grote honden en echt verwondingen en erger.

een roedel, kan later terug komen en zich te goed doen!!! meestal blijft een kadaver achter tot er iemand komt om het op te halen voor onderzoek, dus kan een roedel zich makkelijk te goed doen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:21

Sanet schreef:
Nee, zoals dat paard in Duitsland met die krassen etc, dat geloof ik best wel. Maar dat veulentje wat helemaal schoon gegeten is, wat voor hond is dat geweest dan? Dat is voor een gemiddelde huis hond, 3 weken eten.

Hier overigens alleen maar last van kleine hondjes op buitenrit. Die onder je paard door gaan rennen en in de staart gaan hangen enzo. Gelukkig geen grote honden en echt verwondingen en erger.

een roedel!! meestal blijft een kadaver wel even liggen voordat het opgehaal wordt voor onderzoek, dus kan een roedel zich ondertussen te goed doen.

Sanet

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:23

Een roedel met wilde honden?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:48

Echt, honden zijn op dat moment vaak al zoek, ontsnapt. Ze worden gezien bij de geiten of schapen, blaffen hard, zijn niet schuw, lopen thuis vies rond.

Ik geloof er niks van.
Die jaarlijkse ene keer in de regio dat het hier gebeurd ligt het weiland bezaaid met wol en bloed en is de kudde flink over de zeik en zijn er velen gewonden.

Maar geen opgegeten dieren of onderdelen, geen vermiste veulens, niet in de stiekeme uurtjes muisstil dat niemand er iets van merkt etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:51

Precies.

Meestal gebeurt het ook overdag en dan word het ook gezien.
Hele kudde opgejaagd. Maar niet totaal opgevreten.

Nee zoveel hond ineens. Ongeloofwaardig.
Niet op deze manier.

Op paarden zeker ook niet want dat had bokt dan ook gehaald.

Dat heeft niets te maken met wat je graag wilt zien.
Ik zou willen dat het echt hond was. Want die mogen ingeslapen worden...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 08:58

In Opheusden gisteren aanval op schapen. Vermoedelijk wolf, bevestigd door de sporen. DNA is afgenomen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:15

Ik blijf erbij dat ze graag hond noteren. De gemiddelde Nederlander lijkt het nog aannemelijk te vinden ook en geloofd stellig in het gelijk van BIJ12. Geen enkel nieuwsbericht op kranten pagina's kun je fatsoenlijk op reageren of men haalt alles erbij om maar aan te geven dat wolven geen probleem zijn maar honden wel. Dat wij overdrijven want BIJ12 heeft bewezen......

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:24

Het probleem is dat een bewezen aanval van honden breeduit in het nieuws komt, en die van de wolven niet. En dat is olie op het vuur van de wolvenliefhebbers. Die reageren met zie je wel de meeste aanvallen komen door honden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:39

Het enige wat ik kan bedenken is waarom ze alleen weer geven wolf-hond-onbekend,
Is dat een hybride vogelvrij is. Die mogen nu geschoten worden.
En dat zou betekenen dat er veel dieren geschoten worden.
En daar zal ook een zuivere wolf tussen zitten.

In de jaren ‘60? is begonnen met het kruisen van herdershonden in oa Finland om de populatie wolven omhoog te krijgen.

Dus alleen al via die weg hybrides.
Qua uiterlijk is een hybride niet meer te onderscheiden van een wolf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:49

3 op de 5 is al half hond staat er in het artikel dat ik eerder plaatste

Citaat:
De wilde wolf is veel meer hond dan je denkt, uit nieuw onderzoek blijkt dat tenminste 60% van de Europese Grijze wolf kleine blokken DNA draagt afkomstig van honden. Het eeuwenlange paargedrag tussen wolven en (huis)honden heeft een genetisch merkteken op de wolf achtergelaten. 3 van de 5 wolven zijn genetisch dus niet meer helemaal “wolf”. Het fenomeen komt veelvuldig voor in europa en Azie, bij de Noordamerikaanse wolven is het hondse-DNA aandeel veel kleiner.

dus dat er uberhaupt nog zoveel wolf uit de uitslagen komt is al een wonder te heten.
Die testen kloppen dan toch ook maar half.
Dat moet toch anders kunnen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 10:48

mce schreef:
Sanet schreef:

een roedel!! meestal blijft een kadaver wel even liggen voordat het opgehaal wordt voor onderzoek, dus kan een roedel zich ondertussen te goed doen.

Er lopen geen roedels wilde honden in NL!!!!

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:17

DuoPenotti schreef:
3 op de 5 is al half hond staat er in het artikel dat ik eerder plaatste

Citaat:
De wilde wolf is veel meer hond dan je denkt, uit nieuw onderzoek blijkt dat tenminste 60% van de Europese Grijze wolf kleine blokken DNA draagt afkomstig van honden. Het eeuwenlange paargedrag tussen wolven en (huis)honden heeft een genetisch merkteken op de wolf achtergelaten. 3 van de 5 wolven zijn genetisch dus niet meer helemaal “wolf”. Het fenomeen komt veelvuldig voor in europa en Azie, bij de Noordamerikaanse wolven is het hondse-DNA aandeel veel kleiner.

dus dat er uberhaupt nog zoveel wolf uit de uitslagen komt is al een wonder te heten.
Die testen kloppen dan toch ook maar half.
Dat moet toch anders kunnen?

Jullie lezen echt niet. BIJ12 beweert niks anders dan dat artikel waar je naar linkte.

Jouw link:
"We found small blocks of dog ancestry in the genomes of 62% Eurasian wolves studied and melanistic individuals with no signs of recent admixed ancestry,"

BIJ12:

Wolven bezitten een zeer klein percentage DNA (<5%) dat afkomstig is van honden. Dit is het gevolg van incidentele kruising tussen wolven en honden in de loop van duizenden jaren. Deze wolven worden niet als hybriden beschouwd.
Hybridisatie als gevolg van recentere vermenging van wolven en honden komt voornamelijk voor in gebieden waar grote aantallen verwilderde honden voorkomen en waar wolven bijna verdwenen waren, zoals in Centraal-Italië. In de meeste EU-lidstaten worden wolven intensief genetisch gemonitord en wordt ook hybridisatie nauwlettend bestudeerd, zodat eventueel snel ingegrepen kan worden. Recente genetische studies tonen aan dat hybridisatie in de alpiene, Centraal-Europese en Scandinavische populaties zeer zeldzaam is (<1% van de onderzochte gevallen). In Nederland zijn er geen individuen met een hybride oorsprong vastgesteld.
Meer informatie is te lezen in:
Factfindingstudy (hoofdstuk 5.3)
Juridische analyse (hoofdstuk 3.6)

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:23

Zoals de meeste conplotdenkers hebben sommigen hier last van een supersimpel wereldbeeld. Weten jullie wel enigzins hoe dat toe gaat bij zo'n organisatie?

1. BIJ12 heeft totaal geen belang bij het vervalsen van onderzoeksgegevens, sterker nog, dan zijn ze de opdracht kwijt, krijgen een groot juridisch probleem en zijn ze totaal ongeloofwaardig voor toekomstige opdrachtgevers.

2. de wolven is maar een klein deel van wat zij doen. Alleen in de interne organisatie van BIJ12 gaat al 2 x zoveel geld om dan zij krijgen voor hun rol als wolvenloket.

3. BIJ12 wordt gecontroleerd door de accountant. Die kunnen steekproeven doen tot op casusniveau. Dan zou zulk bedrog eruit komen. BIJ12 heeft werkprocessen met functiescheiding (dat is althans wel de bedoeling).

4. hoe kan je de conclusie trekken dat testen maar half kloppen? áls er al hybriden zijn dan kan je dat gewoon uit het dna halen. Het is niet dat je dan of wolf of hond als uitslag krijgt...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:36

Popstra schreef:
mce schreef:

Er lopen geen roedels wilde honden in NL!!!!

Echt wel. Hier zit een groep van 4 en laatst is er op de Veluwe een groep van ik meen 9 stuks gefilmd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:39

honden?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 14:41

Dat waren wolven Pillow

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 15:59

sterregoud schreef:
Hannanas schreef:
En zelfs op eten. Is toch alleen een poot gevonden. Geloof ik niks van.

Nou ik dus ook niet. Geloof best dat honden incidenteel schapen doden, en zelden een veulen verwonden, eventueel doden. Maar helemaal opeten ? Dat er nog maar 1 beentje over is ? Dat is niet het werk van een hond.
Zo goed als zeker is dit door 1 of meerdere wolven gedaan, mogelijk hybride.

Er zijn best wat zwervende honden hoor, ook van formaat. Je wilt niet weten hoe veel honden vermist zijn. Mijn hond was vermist en ving konijnen.Maar ik geloof best dat een groot formaat hond een veulen te grazen neemt. Zal ook aan het formaat veulen liggen, maar ondenkbaar vind ik het niet.

De Duitse herder van kennisen van vroeger pakte ook schapen, doodde ze ook en is ook al eens van een volwassen koe afgehaald. Daar waren ook happen uit de bil. Het werd enkel onderling opgelost. Nu ligt het door aanvallen van de wolf allemaal onder een vergrootglas.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 29-04-23 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:05

Maar een grote formaat hond die een heel veulen opeet, inclusief botten geloof ik ammenooitniet

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:08

knollentuin schreef:
Maar een grote formaat hond die een heel veulen opeet, inclusief botten geloof ik ammenooitniet

Niet? Een zwerver van een dikke 50 kilo kan best wat op hoor en hoeveel vlees zit er nu aan een veulen. Vooral als ze niet weten wanneer de volgende maaltijd is, kan aardig wat in. En wie zegt niet dat de kraaien en ander wild niet wat hebben mee gepikt of weggesleept.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:10

Tja, dan geloof je het niet. Dat is dan ook precies wat het is: geloof. De feiten zeggen gewoon dat er honden dna op zat en geen wolven.

Er is geen enkel motief of bewijs dat er door een lab en BIJ12 en de accountant collectief onder een hoedje wordt gefraudeerd om af en toe een hond op de lijst te zetten.
Als ze dat zouden willen doen zouden ze ook meer voor de hand liggende slachtoffers nemen, denk je niet? Ala ze de boel zouden willen bedriegen dan zouden ze de hond bij een dood schaap zetten en niet bij een veulen dat allerlei discussie opwekt, of niet dan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:15

Nee juist niet.
Want ze moeten bewijzen dat de wolf bijna alleen maar schapen pakt.

Sinds het lijstje van Bij12 3 schotse hooglanders mist van de 4 en die ander wel met wolf op de lijst staat geloof ik geen zak meer van de onafhankelijkheid.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/426 ... -reizigers
Waarom mogen dassen wel verwijderd worden?
Of heeft daar de stadse groen linkser last van ipv alleen maar de BBB-er op het platteland?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:26

@Wintu, het was een tinker veulen die stond in een kudde met volwassen paarden en een tinker hengst in Loenen.

Bij12 komt niet onafhankelijk over. Ze wilden vaak niet komen, nee hoor wolven pakken geen koeien, nee hoor veulens pakken ze ook niet. Etc.
Er is wel degelijk een belang bij ze.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:31

Wintu schreef:
knollentuin schreef:

Niet? Een zwerver van een dikke 50 kilo kan best wat op hoor en hoeveel vlees zit er nu aan een veulen. Vooral als ze niet weten wanneer de volgende maaltijd is, kan aardig wat in. En wie zegt niet dat de kraaien en ander wild niet wat hebben mee gepikt of weggesleept.

We hebben het over een tinkerveulen hé? Die weegt alsnog 2 x meer als de grootste hond die je bedenken kan . Wel reëel blijven hoor

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:38

Ik geloof prima dat er DNA van een hond gevonden is, dus ik twijfel daar niet aan wat betreft het resultaat van Bij12. Dat bewijst alleen maar dat er minimaal een hond aan gezeten heeft, maar het sluit niet uit dat er niet een wolf is geweest die het veulen in stukken geknaagd geeft en dat er een hond is geweest die 1x gelikt heeft aan een overblijfsel.
En ik geloof niet dat er roedels met honden los lopen in Nederland. Een enkeling vast en die kunnen ongetwijfeld ook echt serieus schade doen. Maar een veulen zo opeten dat er nog maar 1 pootje over is. In 1 nacht…

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 16:59

dacht dat als je - in dit topic - over een roedel praat je het over een roedel wolven hebt, moet het even expliciet noemen

dat zal een roedel WOLVEN geweest zijn, een wolf gaat op verkenning en de rest volgt en smult van het gevonden maaltje. blijft een pootje om DNA te kunnen opsporen