Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:36

Change3x schreef:
Een gezondheidscertificaat stelt niet zoveel voor en is puur voor het de grens over gaan.

Ja had ik ook al gelezen, maar qua kostprijs ligt het blijkbaar vrij hoog voor wat het dus voorstelt.

Belker

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:49

Voor Export via transport voor import in Belgie moet je een NVWA certificaat hebben en kost rond de €400. Binnen de Benelux kun je vrij reizen met paarden en dan kun je via UBN Belgie paard inschrijven. Stal die paard wil afmelden heeft alle gegevens van transporteur nodig. Dus NVWA dossiernummer, transport ummer, transporteurnummer. Anders kan die stal het paard niet van de lijst afkrijgen of krijgt een boete.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:54

Ik zou mij ook niet zo’n zorgen maken om het gedrag van het veulen, vooral niet als hij alleen met z’n moeder heeft gestaan.

Wij hebben zelf sinds 2 weken een veulen, vers van de moeder maar had wel in een groep gestaan met andere merries en veulens. Kwam hier met m’n oude hengst en mini te staan, ging helemaal prima maar is snachts toch een keer doorgelaten door m’n hengst (draden waren door dus weet niet precies wat gebeurd is).
Hierna was een boze blik genoeg. Soms hebben ze het ook gewoon even nodig om op hun nummer gezet te worden. Hij is overigens ook een van het zwaarder type en lijkt wat minder onder de indruk/hardleers :')

Evilginger, wij hebben toen gewoon in BE opgeladen en in NL weer uitgeladen zonder certificaat, we wonen wel bij de grens.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:56

Paard staat net over de grens in NL, wij wonen zo’n 35km van de grens in België dus ik vrees dat zo’n certificaat sowieso nodig zal zijn. België lijkt hier mogelijk wat strenger in te zijn

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:58

Oké ja ik heb het alleen andersom gedaan dus geen idee hoe België hierin is :=
Is ook alweer een jaar geleden.

Jaren terug ook m’n andere paard net over de grens uit DE gehaald, was zelfs toen de grenzen dicht waren door Corona, dus extra controles op de grens, paard opgeladen en terug gereden :=

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:07

Ik heb ze ook gewoon opgeladen en in Nederland uitgeladen en mimport melding op UBN gedaan. Maar het is niet mogelijk om paard af te melden in NL zonder die gegevens. Als particulier kan het nog maar dan krijg je een aantekening. Als proffessionele stal dus kans op boete.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:31

Belker schreef:
Voor Export via transport voor import in Belgie moet je een NVWA certificaat hebben en kost rond de €400. Binnen de Benelux kun je vrij reizen met paarden en dan kun je via UBN Belgie paard inschrijven. Stal die paard wil afmelden heeft alle gegevens van transporteur nodig. Dus NVWA dossiernummer, transport ummer, transporteurnummer. Anders kan die stal het paard niet van de lijst afkrijgen of krijgt een boete.

Dit is met transport erbij
Het papiertje zelf kost niet zoveel.
Maar je kan gewoon even bellen bijv naar Gelissen.
Maar heel eerlijk maak je niet zo druk en rijd de Pony de grens over.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:37

Thanx allemaal.

Ik denk dat het ook allemaal wel goed komt met het veulen.
Ik ga van de week nog een keer langs, even zien en ervaren hoe hij er dan bij staat/loopt. Zal vast goed komen :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:22

Blijft sowieso moeilijk, als eigenaar weten we allemaal dat het paard de ene dag beter loopt dan de ander. Ik denk ook dat elk paard wel dagen heeft waarop hij ook klinisch niet door de keuring zou komen. Het vervelende is, als hij dat heeft op het moment dat je hem komt bezichtigen dat je niet weet of dit toevallig een slechte dag is..

Hoe kijken jullie aan tegen paarden die opnieuw te koop worden gezet? Nu zag ik er weer een voorbij komen met “wegens niet nakomen van afspraken”. We kennen mijn argwaan en de bijbehorende alarmbellen inmiddels. Zouden jullie nog gaan kijken bij zo’n paard?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:27

Ik zou persoonlijk niet snel geneigd zijn van nog te gaan kijken, maar je kan altijd eens vragen wat die afspraken net waren

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:31

Waarom zou je niet gaan kijken? Zoveel paarden die toch weer op de markt verschijnen door een normale reden. Je kunt ook te argwanend zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:36

Zoiets ligt lang niet altijd aan de verkoper hoor er zijn heel wat vreemde potentiële kopers.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 10:41

Ineke2 schreef:
Zoiets ligt lang niet altijd aan de verkoper hoor er zijn heel wat vreemde potentiële kopers.

Inderdaad.Dat ze bijv. "de financiering niet rond kunnen krijgen." Of toch voor een ander paard gekozen hebben. etc. etc.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:02

Ik ken geen gezond paard dat op dagen niet door klinische keuring zou komen hoor? Alleen bij zaken als hoefzweer of flinke wond ofzo niet, bij gewoon gezonde paarden hoort dat imo niet.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 11:37

Hij liep na een paar passen ook gewoon goed, hij stond er gewoon wat knullig bij na het opstaan, maar door direct even te lopen was het ook zo weer klaar.

Ik heb zelf ook wel eens dat wanneer ik met een been onder mijn kont zit, dat ik even 2 stappen het gevoel weer in het been moet zien te lopen.

Hij moet nog wat handiger worden op zijn stal, maar niet vergeten dat alles nieuw is voor hem.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:19

MyWishMax schreef:
Ik ken geen gezond paard dat op dagen niet door klinische keuring zou komen hoor? Alleen bij zaken als hoefzweer of flinke wond ofzo niet, bij gewoon gezonde paarden hoort dat imo niet.

Laat mij weten waar jij je paarden vandaan haalt. Want hier hebben alle paarden wel eens wat, inderdaad een zweer, wond, steen in de hoef, te gek gedaan in de wei/paddock. Zijn in mijn opinie geen ongezonde paarden ansich, maar ook die hebben wel eens wat. Ook die komen op zo’n moment niet door de keuring.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:27

Ik denk zelf ook altijd maar, zelf heb ik ook wel eens wat. Een keer mn voet verkeerd neergezet of een verkeerde beweging gemaakt. Betekend het ook niet gelijk dat ik afgeschreven ben maar wel dat ik soms een paar passen of een paar dagen wat beroerd(er) loop of voor wat voor andere reden dan ook soms gewoon even niet fit ben.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:38

Sababber schreef:
MyWishMax schreef:

Laat mij weten waar jij je paarden vandaan haalt. Want hier hebben alle paarden wel eens wat, inderdaad een zweer, wond, steen in de hoef, te gek gedaan in de wei/paddock. Zijn in mijn opinie geen ongezonde paarden ansich, maar ook die hebben wel eens wat. Ook die komen op zo’n moment niet door de keuring.

Met regelmaat wel wat hebben en meteen in pijn na even gek doen in de wei hoort IMO niet bij een gezond paard :o Flinke wond of een zweer kan, maar anders dan dat moet een paard gewoon zuiver lopen. Kleine pijntjes vangen ze als prooidieren namelijk prima op zonder afwijkend klinisch beeld te laten zien.

En als we al met mensen lopen te vergelijken - ik heb zo nu en dan na flink sporten ook wat, maar het is allemaal van buitenaf niet zichtbaar in normale beweging, pas de echte blessures wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:41

Sababber schreef:
MyWishMax schreef:

Dat is heel wat anders als een gezond paard wat dat dagen niet door de keuring zou komen. Bij die dingen heb je een duidelijke oorzaak. Die je dus ook ziet als je gaat bezichtigen.
Zonder aanleiding horen ze gewoon klinisch goed te zijn. Wat stijf is niet meteen klinisch niet door keuring komen.

Wat Fly_high ook zegt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 12:57

Soms komen ze ook niet door een klinische keuring door gevoelige zolen, heb er al meerdere gezien die daarna met een ijzertje er fluitend doorheen kwamen. Ik vind niet door een klinische keuring komen niet zo spannend, gewoon na twee weken nog een keer proberen.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:41

MyWishMax schreef:

Hier wel:

opmerking 1
Paard kuchte een keer toen hij braaf stond te wachten tijdens het checken van het paspoort. Mogelijk te verwachten probleem met luchtwegen.

Opmerking 2
Het oog zag er niet goed uit, had inderdaad een beschadiging opgelopen 3 weken er voor, die gecheckt was door mijn dierenarts, die aan gaf dat het goed zou genezen met de voorgeschreven zalf. Keurende dierenarts meldde in de opmerking dat het op een immuunprobleem kon duiden. 8)7

Opmerking 3
Mogelijk neurologisch probleem; Paard was zo fris, dat hij in onze 40x 80 bak, 4 keer verkeerd aansprong aan de longe. Infeite sleurde hij me gewoon de bak door.

Opmerking 4
Koehakkige stand, verhoogd risico op vroegtijdige slijtage van gewrichten.

Deze klant zag er van af. En ik dacht dat het dier niet te verkopen was.

Een week later door een andere geinteresseerde laten keuren, alles helemaal OK....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:22

Daar heb ik ook wel 8 voorbeelden van.

En ook zo'n 20 keer dat mensen van de verkoop afzagen omdat:

-Mijn instructeur toch een Fries beter vind passen
-De erfenis toch niet loskwam
- Ik heb het er toch eens met mijn man over gehad en die vind het toch geen goed idee

Ik haalde nooit meer een paard van internet af, tot hij geleverd was.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:16

Ik had het gewoon over mijn eigen paarden en van vriendinnen. De gezonde hadden nooit een dag dat ze klinisch niet goed zouden zijn zonder een aanleiding als flinke wond, hoefzweer oid. Op gewoon mindere dagen waren ze gewoon nog steeds regelmatig, een mindere dag kan elk paard hebben. Een mindere dag waarbij ze meteen niet goed lopen dan gaan bij mij de alarmbellen af. Sterker nog, ik heb paarden gehad die met blessures er nog door zouden komen. :+

Die voorbeelden van keuringen zijn dus niet de dingen waar ik het over had. Ik krijg eerder vraagtekens bij de da's dan. Ik wil niet voor niets bij mijn da keuren, want die vertrouw ik, is streng maar zulke aparte dingen nooit meegemaakt. Hoewel hoesten vaak ook onderschat wordt juist heb je daar toch ook controle gedeelte voor waar je extra streng op kan zijn als je al gehoest gehoord hebt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 20:37

Ik kan me best voorstellen dat een opnieuw te koop aangeboden paard argwaan kan opwekken maar je hebt ook rare kopers hoor. Laatst ook: veulen verkocht, koper dolenthousiast, betaalt het voorschot dubbel en wil de volgende ochtend de koop annuleren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 22:41

MyWishMax schreef:

Eens