Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:13

Ik vind het heel lastig. Want wat voor belang heeft Bij12 erbij als ze hier niet eerlijk over zouden zijn? Ik vind het bijzonder dat iedereen die niet pro wolf is gelijk roept dat het een hybride is als uit de test hond naar voren komt. Terwijl Bi12 dus aanheeft dat ze hier nog niet voorkomen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:18

tienus63 schreef:
Volgens Bij12 is het tinkerveulen in Loenen opgevreten door een hond.

Pinken worden meestal vanaf 14-16 maanden oud gedekt.
Dan zijn ze 2 jaar als ze aan de melk komen. Koe draagt 9 maanden.
Koeien in Nederland hebben jaarrond een cyclus. Moment van afkalven is niet aan een seizoen gebonden.

Deze door een hond??? Hoe kan dat.

Dat zou bizar zijn.
Denk eerder dat een hond dan daarna aan dat overgebleven stuk been heeft gekauwd en gelikt. Er waren toch ook sporen en drollen, checken ze daar ook het dna van.

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... val-wolven

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:19

BIJ12 heeft ook 3 schotse hooglanders laten verdwijnen in de lijst

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:24

SusanH schreef:
Ik vind het heel lastig. Want wat voor belang heeft Bij12 erbij als ze hier niet eerlijk over zouden zijn? Ik vind het bijzonder dat iedereen die niet pro wolf is gelijk roept dat het een hybride is als uit de test hond naar voren komt. Terwijl Bi12 dus aanheeft dat ze hier nog niet voorkomen.

Bij 12 medewerkers hebben er heel veel aan als ze veel moeten testen , dat is nl hun baan. Dus minder wolven betekent minder testen of vrijwel helemaal niet meer...... Wolvenconsulent Drenthe heeft ook een baantje aan het begeleiden van wolfwerende omheiningen terwijl zijn dieren niet in zo'n omheining staan. Maar goed hij wordt betaald om dat te doen. Of hij er zelf in geloofd zien we dan wel op deze wijze. De schaapsherderin in Drenthe die aanvallen had gehad bij haar schapen schreeuwde ook van de toren dat dat over was nadat zij honden ter bewaking had en een ww hekwerk. Nu fokt ze die honden en de schapen van haar man worden in dezelfde periode aangevallen door de wolf omdat ze niet achter een dergelijk hekwerk stonden. Zelf zet haar man ook geen honden in. Maar de honden kwamen via een crowdfund bij haar.Er is sprake van een pose voor de buitenwereld en een eigen kant aan het verhaal. Maar een schaapherder die voor Natuurmonumenten werkt moet niets zeggen, of moet pro wolf zijn. Met eigen schapen van haar man gaat het dan anders dat verschil zien we dan. Dus er is een verhaal en er is een werkelijkheid en its all about the money.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:27

Schapenwol schreef:
Skessa_ schreef:
Moordlustige hond dan, maar die krijgt vast wel een spuitje als ze weten welke hond het was.... :roll:

Nou ik denk dat je onderschat wat een hond kan doen... Ik heb helaas mogen zien hoe 2 ridgebacks een kat verscheurden. Die waren toevallig gewend aan groot vee maar ik zou direct geloven dat dat soort honden als ze niet gewend zijn aan vee, zo een ponyveulen, schaap of wat dan ook doodmaken.

Doodmaken ja maar een veulen compleet door midden scheuren nee!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:38

En zelfs op eten. Is toch alleen een poot gevonden. Geloof ik niks van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:41

Ik geloof dat ook niet.
Simpelweg omdat het met 20 jaar bokt ook regelmatig op de voorpagina had gestaan.

En als er dan eens een veulen vermist was lag het heel in een sloot.

Zulke berichten herkennen we toch niet.

Ook mijn buurman die al 30 jaar schapen heeft heeft nooit een dood schaap gehad.
Hij is nu gestopt...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:43

Hannanas schreef:
En zelfs op eten. Is toch alleen een poot gevonden. Geloof ik niks van.

Nou ik dus ook niet. Geloof best dat honden incidenteel schapen doden, en zelden een veulen verwonden, eventueel doden. Maar helemaal opeten ? Dat er nog maar 1 beentje over is ? Dat is niet het werk van een hond.
Zo goed als zeker is dit door 1 of meerdere wolven gedaan, mogelijk hybride.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:45

Precies wat jij zegt.

Vermiste dieren. Of bijtwonden of over de zeik door opjagen en dan abortus gevallen.

Hier in de buurt dan verhalen van een hond(en) in een kudde schapen die er een paar gebeten en opgejaagd had, vaak was dat dan ook gezien en waren de honden bekend.

Die beten waren dan nooit van die grote lappen vlees van de keel of billen.. dat waren dan bijwonden. En dat dan jaarlijks eens een keer in de regio. Geen volledig voor 2/3 verdwenen opgegeten dieren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:52

Of zoals nu weer een koe dood in de sloot die van achter aangevreten is. Voorheen nooit vertoond. Dan kan er weer geen dna genomen worden door de modder. Wapse was de plaats.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:05

Die regio wel erg druk met wolven.

Met dat Tinkerveulen ook, er moet maar een hond 1x aan gelikt te hebben en ze vinden honden DNA. Ik geloof er echt niets van dat een hond een heel veulen minus 1 been opgegeten heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:22

DNA word afgenomen in gewone kleding.
Thuis de hond geknuffeld... ^)

Nooit hoorde je verhalen als dit..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:27

Maar waarom doodden honden dan voor pakweg 2018 geen paarden? Ik heb m'n hele leven al paarden zo'n vijftig jaar en ben nooit bang geweest dat ze door een hond gedood zouden worden...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 22:29

Precies.
En ook in al die jaren geen hond in de wei gehad.
Laat staan 1 die zulke wonden maakt.

Met buitenrit wel eens lastige honden maar daar was de baas bij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 23:13

Een hybride wolf komt qua dna als hond naar voren. Ongeacht het percentage hond/wolf.
Drie smaakjes, twee uitkomsten.
Wolf, hybride, hond - dna wolf, dna hond.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 23:23

tienus63 schreef:
Een hybride wolf komt qua dna als hond naar voren. Ongeacht het percentage hond/wolf.

Als dit echt zo is dan is het dat er dus nog heel veel op hond staat terwijl dat dus wolf zou zijn.

Raijmakersm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 00:39

Heb hoop ellende met honden meegemaakt, benen van n paard gesloopt bij buitenrit, 58 hechtingen. Vorig jaar nog twee schapen door honden doodgebeten hier om de hoek. Veulens doodgebeten niet maar ook niet door wolven.

De hele discussie gaat om stemming, mening en wat een ieder zoal gelooft. De feiten doen er ogenschijnlijk niet toe.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 00:44

DuoPenotti schreef:
DuoPenotti schreef:
https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/3 ... elijk-hond

en de meeste wolven zijn al hybride.
daar is het ook erg stil over bij de DNA testen.
Dat verklaard ook mede denk ik dat ze hun bench in de achtertuin zoeken......

Dit bewijst nog eens dat bij12 niet onafhankelijk is

Hoezo? Dit staat er op de site van BIj12:

Wolven bezitten een zeer klein percentage DNA (<5%) dat afkomstig is van honden. Dit is het gevolg van incidentele kruising tussen wolven en honden in de loop van duizenden jaren. Deze wolven worden niet als hybriden beschouwd.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 00:47

tienus63 schreef:

Hoe kom je daarbij? Uit de site van BIJ12 kan je opmaken dat ze het wel uit DNA kunnen halen. Ik ben geen expert maar met mijn basiskennis van genetica kan ik even niet bedenken waarom ze geen hybriden zouden kunnen determineren?

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 01:01

Popstra schreef:
Schapenwol schreef:

Nou ik denk dat je onderschat wat een hond kan doen... Ik heb helaas mogen zien hoe 2 ridgebacks een kat verscheurden. Die waren toevallig gewend aan groot vee maar ik zou direct geloven dat dat soort honden als ze niet gewend zijn aan vee, zo een ponyveulen, schaap of wat dan ook doodmaken.

Doodmaken ja maar een veulen compleet door midden scheuren nee!

Na wat ik gezien heb geloof ik dat zeker wel. Zelf ook meegemaakt op buitenrit dat een rottweiler van achteren mijn D pony aanviel. En niet in het been maar hoog in de bil. Sprong er zo tegenop. Erfhond die los was gebroken. Eigenaars nergens te bekennen. Paard op hol en hond afgeschud. Heb er nog een trauma van. Mijn kleinere hond is ook bijna verscheurd door een rotweiler, moesten we met grof geweld stoppen. Beest was helemaal door het dolle.

Ik zeg niet dat honden op dagelijkse basis paarden verscheuren, dat lijkt me ook niet logisch. Maar dat honden van dat kaliber incidenteel een kwetsbaar stuk vee pakken... sta ik echt niet van te kijken.

Hoe dan ook, ik zou niet weten wat voor belang BIJ12 erbij zou hebben om honden ipv wolven op de lijst te zetten. Dat ze verdienen aan het testen is onzin. Het is een overheidsinstantie, ze doen nog veel meer dan alleen die wolf, die verliezen hun baantje niet (zijn meestal mensen te kort).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 04:30

Ik weet toch ook dat de vroegere Tsjechische wolfhond 10% wolf genen had? Dat zullen hun hond noemen en officieel heet het ook vast hond en niet hybride. Echter er zijn ook honden met boven 80% wolf genen (voornamelijk in Amerika). Daar komt misschien dan wel wolf uit?
De term hybride kan een aanduiding zijn echter ze moeten in DNA kunnen zien hoeveel procent wolf of hond genen. Embark kan dat ook.

Dan is het wel de vraag....ze noemen het hond dus waarschijnlijk meer hond dan wolf genen. Was het wel een wilde hond look a like wolf? Dan moet deze officieel toch ook verwijderd dus geschoten worden? Dat lijkt mij zeer interessant in deze kwestie maar daar geven ze geen openheid over! Ik weet dat een stichting al lang probeert hier achter te komen. Tenminste dat wordt gezegd maar er wordt totaal geen openheid van zaken gegeven. Er wordt gezegd vanuit het kader van het lopende onderzoek. Dat kan ik wel begrijpen ergens maarrrr duurt lang als je er heel nieuwsgierig naar bent.
Mocht ik in wolf gebied wonen dan zou ik denk ik de stoute schoenen aan trekken en hopen dat iemand mij DNA zou kunnen aanleveren en zelf naar embark sturen. Officieel kun je er vast niets mee maar dan zou eigen nieuwsgierigheid wel tegemoet gekomen worden

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 07:29

Raijmakersm schreef:
Heb hoop ellende met honden meegemaakt, benen van n paard gesloopt bij buitenrit, 58 hechtingen. Vorig jaar nog twee schapen door honden doodgebeten hier om de hoek. Veulens doodgebeten niet maar ook niet door wolven.

De hele discussie gaat om stemming, mening en wat een ieder zoal gelooft. De feiten doen er ogenschijnlijk niet toe.

Nou er zijn nu al voldoende paarden, koeien , alpaca´s enz gedood door de wolven. Die paar wolven maken een boel narigheid tov die miljoenen honden. Hier in de buurt zijn alleen nog maar schapen doodgebeten door de wolf , in mijn lange leven nog nooit schapen, alpaca´s of wat dan ook door een hond doodgebeten hier. Mensen vallen nog steeds terug op een werkstuk van een paar studenten die geschat hebben hoeveel honden schapen aangevallen zouden hebben. Geschat op grond van een paar telefoontjes naar wat dierhouders. En dat is wat ecologen doen, klakkeloos wat overnemen uit anderen rapporten die ook geen deugdelijk onderzoek hebben gepleegd waardoor het een eigen leven gaat leiden en iedereen het gaat geloven. Er komt dan nog een flinke portie wishfull thinking bij en het rookgordijn is compleet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 07:37

Ik wou net zeggen, ik ben banger dat een wolf mijn shetlanders opeet in hun paddock dan tijdens het wandelen in het bos een aanval van een hond.

En geloof me, die heb ik ook al genoeg gehad.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 07:52

Een hond valt aan ja maar vreet een dier niet op. Komt bij in ons land geen vertyfte, hongerige zwerfhonden rond lopen.

Denk toch eens nuchter na zeg!!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 07:56

Nee, zoals dat paard in Duitsland met die krassen etc, dat geloof ik best wel. Maar dat veulentje wat helemaal schoon gegeten is, wat voor hond is dat geweest dan? Dat is voor een gemiddelde huis hond, 3 weken eten.

Hier overigens alleen maar last van kleine hondjes op buitenrit. Die onder je paard door gaan rennen en in de staart gaan hangen enzo. Gelukkig geen grote honden en echt verwondingen en erger.