[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 10:53

Berdien schreef:
Knappe dames :+:

Bij Fey hangt het veel hoger, net niet té hoog voor de vullers :)) Op deze hoogte is het inderdaad niet heel erg slow. Wel effectief tegen door de stal maaien, dat is al een voordeel!

Hi Berdien, dank je, wij genieten ook van deze eye candy's.

Hoger wilde ik niet omdat ik dan bang ben dat er stof in de luchtwegen komt. Ik kan er dan ook minder goed bij om te vullen. Ook wilde ik het eigenlijk nog lager om een meer natuurlijke hoofd- halshouding te creëren, maar lager vond ik ook weer link met voetjes erin. Dus vandaar dat het deze hoogte werd. Ik kan het nog altijd hoger of lager hangen, het zit geschroefd. Maar ik ben er reuzeblij mee! Na 1x gebruiken al gezien dat ze bijna niet vermorst. Nu moet ik nog meer mengen, want ze eet alleen de luzerne en die lag bovenop. Dus eerst de luzerne erin en meer mengen. En een touw erdoor vlechten om te sluiten. Maar erg blij ermee, dus nogmaals dank voor de tip van Flip.

-Namiro- schreef:
Welke maat is dit Monique? L of XL?
En heb je enig idee hoeveel er in kan?
Ik ben ook aan het overwegen om een net te gaan ophangen.. ik voer nu buiten in een slowfeeder (ibc-vat met rooster erover) maar met de wind en regen van de afgelopen dagen is dat niet heel fijn want dan regent het hooi (ondanks afdak) toch nat..
en dan eten de heren het natuurlijk niet meer :x

Hi Namiro, ik heb de L genomen. De XL leek me enorm groot en dat had idd té geweest. Hier kan met gemak een baaltje van 20 kilo in als het niet meer is. Dan moet je wel het baaltje heel laten en pas de touwtjes erafknippen als de baal in het net zit.

Voor buiten heb ik een hooiklok gekocht met slowfeednet. Een investering van 400 euro, maar het ontzettend waard. Kan ik echt aanraden. En slowfeed en droog. Zijkanten regenen wel nat, maar daar eten ze letter door heen.

Tinka

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 12:25

Ik had altijd hooinetten van de epplejeck, de extra grote met kleine mazen. Beviel ook goed. En bij Kramer hebben ze ook extra grote netten. Zijn netten met zo'n touwtje, daar legde ik dan een knooo in. En die hing ik dan aan een grote klip.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 13:24

Tinka schreef:
Ik had altijd hooinetten van de epplejeck, de extra grote met kleine mazen. Beviel ook goed. En bij Kramer hebben ze ook extra grote netten. Zijn netten met zo'n touwtje, daar legde ik dan een knooo in. En die hing ik dan aan een grote klip.

Dat merk heb ik ook al een aantal keer voorbij zien komen. De conventionele hooinetten, dus een zak van nettenspul die je bovenaan aansnoert met een touw en dan ophangt aan 1 touw met haak, die heb ik ook, maar die vind ik dus drama. Te klein, te snel leeg, paarden gaan ermee staan klooien, dan gaat het rondtollen, Callas weet dat zelfs op haar hoofd te krijgen en zo lastig te vullen. Deze is echt ideaal. Supergrote opening, zit vast aan de muur, ik ben helemaal blij.

Ook blij vanmorgen met de paarden. Ik heb eerst Prisca gereden op het rijveld. Ging erg goed. Eerst nog wat stug in haar mond, maar dat werd beter naarmate we meer stuurden. Alleen "omhoog" gedraafd, het is vals plat en ik heb een minuut of 20 getraind en maar 2 fleempjes gehad. En daarna naar het weiland, vals plat weer af, maar 1 fleem. Over het geheel is het toch beter aan het worden.

Wat ook beter aan het worden is, is toch Callas haar voet. Het kreupel lopen is nog steeds goed zichtbaar voor kenners, maar leken zouden het niet meer zien. Af en toe is het ineens een stuk erger weer, maar ook dat wordt toch overall steeds beter heb ik het gevoel.

En vandaag ook begonnen met mijn ruimte claimen. Geen enkel probleem. Door het hek, ze allemaal naar me toe gedraaid, stonden netjes op de rij, allemaal op commando en een beetje wijzen achterwaarts gezet, (Poupette kent dat helemaal niet, dus iets meer druk) ho, bleven netjes staan, halsters af en beloond met het koekje. Wauw. Wat een knappe paarden heb ik! En ze vonden het ook geen enkel probleem. Het was dus idd meer omdat ik het heb laten versloffen en het leuk vond, dat zij het ook leuk vonden, maar dit vinden ze ook oké.

Nu komt er een week regen zeggen ze... Dat wordt veel werk, dekens wisselen, veel binnen, meer mest binnen, meer uitmesten etc.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:50

Wel grappig dat je deze makkelijk vindt, ik vind dat rijgen elke keer drama. Mijn vp had het net gewoon gespannen en ging er niet in met haar hoofd, eventueel in het midden een clip erdoor..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:13

Je noemt privacy wel vaak . Om die reden is het wellicht niet slim .
Je noemt dat je je werktijden aan moet passen, die zie ik niet eigenlijk want moet jij erbij staan als zij er is ?
Nee toch?
Ja je hebt iets meer werk met een veulen.
Ook kan het enorm handig zijn om eens extra handjes te hebben .
Je spreekt van hectares tekort ?! Ik heb maar 2200 m2 het jaar door en winter wei van net geen 3000m2
Gaat prima met onze 4

Prisca moet je wel gaan remmen in haar claimen en snoepjes bedelen voor t uit de hand loopt.
Hier ook zo een groepje die komen vragen.
Maar als ik zeg klaar wegwezen zijn ze ook weg .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 14:46

Sintara schreef:
Wel grappig dat je deze makkelijk vindt, ik vind dat rijgen elke keer drama. Mijn vp had het net gewoon gespannen en ging er niet in met haar hoofd, eventueel in het midden een clip erdoor..

Het rijgen heb ik nog niet gedaan, zou ik vanmiddag gaan doen, maar een paar clips zoals je suggereert, lijkt me ook ideaal. Ga ik eerst proberen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 14:54

O edit, vanmiddag ga ik toch nog even 500 kilo hooi halen bij die boer die in dec zei, kom in januari maar terug. Dat heb ik vanmorgen gedaan en met een beetje slijmen wilde hij wel twee balen verkopen. Omdat ik zo mijn best had gedaan die 3000 kilo die ik eerst van hem wilde, bij vier andere boeren te zijn gaan halen. Dat kon hij wel waarderen. Hij moest precies weten bij welke boer ik wat had gehaald en hoeveel kilo, wat voor hooi, balen of vierkant of kleine balen, hard geperst of los en de prijzen overal van en hun namen. Ik weet die namen van die boeren niet, dus moest ik dan zeggen waar het was en dan wist hij precies wie het was. Ongelooflijk, tot 30km ver weg weten die boeren dus allemaal wie er hooi verkoopt. Afijn, het was weer een avontuur.

Ik had vanmorgen namelijk aan de hand van hun vraatzucht van de afgelopen 14 dagen, uitgerekend dat ik 400 kilo te kort ga komen als er begin juni gehooid wordt bij ons. Ik heb goede hoop dat we het dan van ons eigen land kunnen gaan trekken. We hadden vorig jaar van niet begraasd, niet bemest land, 21 ronde balen van 250 kilo. Ik heb er 22 minimaal nodig. Dus ik ga voor de zekerheid uit van 25 ronde balen van 250 kilo. Ik heb nu afgesproken dat hetgeen er minder van ons eigen land komt, ik meteen in juni bij hem ga kopen.

We slepen nu overigens het land iedere week. Ik rouleer ze op de 'parken' zoals dat hier in Frankrijk genoemd wordt en nadat ze er gestaan hebben, slepen we het land, zodat de mest toch ten goede komt aan het land, maar het geen hopen blijven waar geen gras groeit en ik niet de hopen uit het land hoeft te halen. Hopen we ook dat door er zoveel op te rijden, de bulten/gaten eruit gaan en het land platter wordt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 15:15

Zinzi_jewel schreef:
Je noemt dat je je werktijden aan moet passen, die zie ik niet eigenlijk want moet jij erbij staan als zij er is ?
Nee toch?
Je spreekt van hectares tekort ?! Ik heb maar 2200 m2 het jaar door en winter wei van net geen 3000m2
Gaat prima met onze 4

Prisca moet je wel gaan remmen in haar claimen en snoepjes bedelen voor t uit de hand loopt.

He Zinzi wat gek ik heb je post net niet gezien terwijl ik een post aan het tikken was.

Ik heb idd besloten het haar niet aan te bieden. Uit privacyoverwegingen. We hebben vanmorgen nog wel zitten filosoferen of we haar het 1hectareland zouden kunnen verhuren en dan daar een schuilstal op bouwen, maar het grijpt dan zo in op alles wat we nu net aan het structureren zijn, dat we dat niet gaan doen.
Maar om op je gedachten in te gaan: moet ik mijn werk onderbreken als Pip zou komen. Er zou ws niets móéten, maar ik weet dat er dan allerlei dingen zijn die mij gaan afleiden. Ik zit dan vast en zeker niet op mijn gemak. De extra handjes zouden wel makkelijk zijn, ja.

Ideaal voor jou dat jij met zo weinig grond je vier paardjes kunt onderhouden! Ik zou niet weten hoe ik dat moest doen! Ik weet dat je per paard het jaarrond een hectare nodig hebt. Dan heb je het wel over goed (Nederlands) grasland, dat goed beheerd wordt. Theoretisch zou ik dus van vier hectare moeten kunnen laten grazen en hooien. Maar als ik 4 hectare laat hooien, wat we ook gaan doen, dan kunnen ze vanaf half maart ongeveer daar niet meer lopen. Dus waar laat je ze dan? Dan ben je 4 hectare gedurende zeg een half jaar kwijt, want het moet groeien tot juni, dan groeit het niet tot aan circa september dat ze er weer op kunnen. Dus dan heb ik toch hectares nodig om ze een half jaar op te kunnen laten lopen. Ik dacht dat Erwin gezegd had, dat als alles helemaal tiptop in orde is, ook met weilandmengsel is ingezaaid, dat we dan 9 hectare hebben. Op dit moment en tot ergens in 2024 zijn dat maar 7 hectare omdat er nog niet ingezaaid kan worden pas in september dit jaar. Dus nu met 7 hectare is het gewoon krap. Het is in Frankrijk heel anders dan in NL. Bijv op hellingen heb je veel minder gras omdat ze daar veel meer paadjes trekken om te kunnen lopen. Ook op hellingen lopen ze überhaupt heel veel kapot nu met de blub. Dus per saldo heb je veel minder opbrengst per hectare dan in NL. En dus heb je veel meer hect nodig per paard dan in NL.

Over de snoepjes had ik vanmorgen al mijn blije ervaring geschreven, moet je maar even teruglezen. Niets aan de hand.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:17

Hi,
Wij hebben hier ook wel eens (paarden)kostgangers overwogen maar bij ons speelt het verlies van privacy nog steeds de doorslaggevende rol. Vorige week vroeg een dorpsgenoot nog of hun nieuwe paard misschien op termijn bij ons kan staan. Pff, ik neig nog steeds naar nee. Misschien op termijn wel. We willen er op termijn een paard bij voor onze jongste dochter en dan zou onze kudde uit 3 bestaan. Misschien dan toch 1 pensionpaard erbij zodat we op een kudde van 4 uitkomen....

Maar je vroeg om voordelen ;)
Mijn beste vriendin had zelf 5 fjorden en toen 1 van haar leskinderen een eigen fjord wilde heeft ze die als pensionpaard toegevoegd aan haar kudde. En mijn vriendin wordt er echt heel blij van. Ze rijden regelmatig samen in de bak of buiten, net als trainen aan de hand. Maar wat er vooral gebeurt is dat ze elkaar inspireren. En daar krijgt ze energie van, wordt ze blij van.
En dat meisje komt ook oppassen als mijn vriendin op vakantie gaat. Maar neemt ook bijv. een voerbeurt moeiteloos over als mijn vriendin een dag/dagdeel weg moet. Dat kan natuurlijk niet altijd, want dit meisje doet nog een (HBO)opleiding. Maar ik merk dat voor mijn vriendin de zorg voor de dieren (het altijd er moeten zijn) daardoor minder zwaar is. Zij is ook best een kluizenaar en leeft echt voor haar dieren, maar toch het maakt de praktische kant soms wat makkelijker.

Edit: Oh, ik lees net je laatste post. Beetje mosterd na de maaltijd dus, sorry

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 15:22

bribro schreef:
Hi,
Wij hebben hier ook wel eens (paarden)kostgangers overwogen maar bij ons speelt het verlies van privacy nog steeds de doorslaggevende rol. Vorige week vroeg een dorpsgenoot nog of hun nieuwe paard misschien op termijn bij ons kan staan. Pff, ik neig nog steeds naar nee. Misschien op termijn wel. We willen er op termijn een paard bij voor onze jongste dochter en dan zou onze kudde uit 3 bestaan. Misschien dan toch 1 pensionpaard erbij zodat we op een kudde van 4 uitkomen....

Maar je vroeg om voordelen ;)
Mijn beste vriendin had zelf 5 fjorden en toen 1 van haar leskinderen een eigen fjord wilde heeft ze die als pensionpaard toegevoegd aan haar kudde. En mijn vriendin wordt er echt heel blij van. Ze rijden regelmatig samen in de bak of buiten, net als trainen aan de hand. Maar wat er vooral gebeurt is dat ze elkaar inspireren. En daar krijgt ze energie van, wordt ze blij van.
En dat meisje komt ook oppassen als mijn vriendin op vakantie gaat. Maar neemt ook bijv. een voerbeurt moeiteloos over als mijn vriendin een dag/dagdeel weg moet. Dat kan natuurlijk niet altijd, want dit meisje doet nog een (HBO)opleiding. Maar ik merk dat voor mijn vriendin de zorg voor de dieren (het altijd er moeten zijn) daardoor minder zwaar is. Zij is ook best een kluizenaar en leeft echt voor haar dieren, maar toch het maakt de praktische kant soms wat makkelijker.

Hi bribo, ja dat klinkt heel leuk zoals je vriendin dat doet. Dat doet ze goed! Ik zou het ook leuk vinden een extra stimulans te hebben. Samen opwerken om stallen te doen etc zou ook heel fijn vinden. Maar toch die privacy. Het blijft wel in mijn hoofd zitten, hoor. Maar Erwin zei bijv ook, in de zomer doucht hij altijd buiten en dat een paar keer per dag. Dan moet hij rekening gaan houden met wanneer er iemand op het erf komt om zelf te kunnen douchen. En zo zijn er steeds dingen die oppoppen zo van o ja dit, of o ja dat. Ik moet het uit mijn hoofd zetten. Er zijn miljoenen paarden die het nog slechter hebben dan dat dit veulen gaat krijgen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:41

Monique1963 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Nee toch?
Gaat prima met onze 4

He Zinzi wat gek ik heb je post net niet gezien terwijl ik een post aan het tikken was.

Ik heb idd besloten het haar niet aan te bieden. Uit privacyoverwegingen. We hebben vanmorgen nog wel zitten filosoferen of we haar het 1hectareland zouden kunnen verhuren en dan daar een schuilstal op bouwen, maar het grijpt dan zo in op alles wat we nu net aan het structureren zijn, dat we dat niet gaan doen.
Maar om op je gedachten in te gaan: moet ik mijn werk onderbreken als Pip zou komen. Er zou ws niets móéten, maar ik weet dat er dan allerlei dingen zijn die mij gaan afleiden. Ik zit dan vast en zeker niet op mijn gemak. De extra handjes zouden wel makkelijk zijn, ja.

Ideaal voor jou dat jij met zo weinig grond je vier paardjes kunt onderhouden! Ik zou niet weten hoe ik dat moest doen! Ik weet dat je per paard het jaarrond een hectare nodig hebt. Dan heb je het wel over goed (Nederlands) grasland, dat goed beheerd wordt. Theoretisch zou ik dus van vier hectare moeten kunnen laten grazen en hooien. Maar als ik 4 hectare laat hooien, wat we ook gaan doen, dan kunnen ze vanaf half maart ongeveer daar niet meer lopen. Dus waar laat je ze dan? Dan ben je 4 hectare gedurende zeg een half jaar kwijt, want het moet groeien tot juni, dan groeit het niet tot aan circa september dat ze er weer op kunnen. Dus dan heb ik toch hectares nodig om ze een half jaar op te kunnen laten lopen. Ik dacht dat Erwin gezegd had, dat als alles helemaal tiptop in orde is, ook met weilandmengsel is ingezaaid, dat we dan 9 hectare hebben. Op dit moment en tot ergens in 2024 zijn dat maar 7 hectare omdat er nog niet ingezaaid kan worden pas in september dit jaar. Dus nu met 7 hectare is het gewoon krap. Het is in Frankrijk heel anders dan in NL. Bijv op hellingen heb je veel minder gras omdat ze daar veel meer paadjes trekken om te kunnen lopen. Ook op hellingen lopen ze überhaupt heel veel kapot nu met de blub. Dus per saldo heb je veel minder opbrengst per hectare dan in NL. En dus heb je veel meer hect nodig per paard dan in NL.

Over de snoepjes had ik vanmorgen al mijn blije ervaring geschreven, moet je maar even teruglezen. Niets aan de hand.

Ik win zelf geen hooi natuurlijk , en heb een mini paddock paradise . Ze krijgen enkele uren per dag graas tijd dan gaat t grasland weer dicht . Verder eten ze voornamelijk hooi .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 15:45

Zinzi_jewel schreef:
Ik win zelf geen hooi natuurlijk , en heb een mini paddock paradise . Ze krijgen enkele uren per dag graas tijd dan gaat t grasland weer dicht . Verder eten ze voornamelijk hooi .

O vandaar, ja dat maakt wel veel uit natuurlijk. Nee, ik heb ze alleen op hooi in de nacht, en een paar uur vóór de nacht. Althans in het vette seizoen. In het droge seizoen, staan ze meer op hooi, maar nog steeds met begrazing erbij.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:09

Monique1963 schreef:
Zinzi_jewel schreef:

O vandaar, ja dat maakt wel veel uit natuurlijk. Nee, ik heb ze alleen op hooi in de nacht, en een paar uur vóór de nacht. Althans in het vette seizoen. In het droge seizoen, staan ze meer op hooi, maar nog steeds met begrazing erbij.

Ik heb hier in Nederland (Achterhoek dus hoge zandgrond) een kleine hectare beschikbaar voor twee paarden. In de zomer heb ik ze meestal alleen op gras, maar in de winter echt volledig op hooi. Ze lopen dan wel op de wei, maar dat is meer voor tussen de oortjes aangezien ze daar echt niets meer vanaf kunnen grazen. Aangezien dit niet genoeg land is om zelf te hooien, koop ik dus hooi in voor de winter, grofweg een maand of 5 staan ze hier volledig op hooi.
Dus ondanks "maar" twee paarden zou ik er nog graag een stuk land bij willen, ik kan me je overweging dus goed voorstellen :j

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:13

Hi Monique,
Ik vind de privacy zelf ook een ding hoor. Ik snap jullie helemaal. En inderdaad, zoveel dieren op de wereld die het slechter hebben. Maar ook dat dilemma herken ik. De eigenaar van de papa van onze jongste hond heeft niet alleen een dekreu maar ook teefjes en heeft nu een nestje. Is er één reutje geannuleerd, door persoonlijke omstandigheden, dus die is inmiddels 9 weken oud en heeft nog geen huisje. Ik wil helemaal geen derde hond, vind ons als gezin ook niet echt een goede hondenopvoeder en ben eerlijk gezegd al blij dat onze jongste hond nu volwassen is (al vond ik de puppytijd wel geweldig hoor) maar dan toch ga ik twijfelen, zo van zullen we dan toch nog een derde... _-:(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:47

Ik lees nog steeds mee natuurlijk, maar heb het vrij druk voor mijn idee in elk geval, dus reageren zat er even niet in.

Ik snap je volkomen met het feit dat je het veulen in de kost wilde nemen, maar ik snap nog beter dat je het niet doet. Wat je net al schrijft: Het kan veel erger, dus het komt wel goed met die kleine.

Voor het hooinet dat ik buiten in mijn hooibak gebruik gebruik ik karabijnhaken om de bovenkant dicht te maken. Ik heb de grote en dan 3-4 over de hele kant. Ik steek ze er ergens aan de bovenkant in en een paar mazen verder nog eens, dan heb je een stukje dicht. Dat dus zo'n 20-25 cm. verderop weer enzovoorts. Dan kunnen ze er met hun neus niet meer doorheen om simpel te eten :D .
https://www.agradi.nl/agradi-karabijnha ... hsQAvD_BwE , deze bedoel ik en die grootte heb ik dus ook.

En fijn dat het met het jou "overlopen" weer gedaan is, dat is gelukkig dus geen gewoonte geworden! Snelle leerlingen heb je :D !

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:58

Pups komen soms zomaar op je pad Bribo, maar ja, 3 honden is dan weer wat veel. Wat is het voor type?

Monique, ik had jouw verhaal gisteren gelezen maar nog niet gereageerd. Ik kreeg het plaatsvervangend benauwd van het idee om hier iemand op de plek te hebben. Wij zijn precies zoals jullie. Vroeger, toen ik de paarden nog niet aan huis had, heb ik weleens mijn weides gedeeld. Maar zo bij je huis..
Het hooinet. Kun je het niet takelen? Vullen op de grond is veel makkelijker, doen wij ook als we het in netten doen. Daarna optakelen en vastzetten.
Maar wij hebben genoeg meestal genoeg hooi dus voeren we vaak vanaf de grond.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:06

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:07

Monique1963 schreef:
Berdien schreef:
Knappe dames :+:

Bij Fey hangt het veel hoger, net niet té hoog voor de vullers :)) Op deze hoogte is het inderdaad niet heel erg slow. Wel effectief tegen door de stal maaien, dat is al een voordeel!

Hi Berdien, dank je, wij genieten ook van deze eye candy's.

Hoger wilde ik niet omdat ik dan bang ben dat er stof in de luchtwegen komt. Ik kan er dan ook minder goed bij om te vullen. Ook wilde ik het eigenlijk nog lager om een meer natuurlijke hoofd- halshouding te creëren, maar lager vond ik ook weer link met voetjes erin. Dus vandaar dat het deze hoogte werd. Ik kan het nog altijd hoger of lager hangen, het zit geschroefd. Maar ik ben er reuzeblij mee! Na 1x gebruiken al gezien dat ze bijna niet vermorst. Nu moet ik nog meer mengen, want ze eet alleen de luzerne en die lag bovenop. Dus eerst de luzerne erin en meer mengen. En een touw erdoor vlechten om te sluiten. Maar erg blij ermee, dus nogmaals dank voor de tip van Flip.

-Namiro- schreef:
Welke maat is dit Monique? L of XL?
En heb je enig idee hoeveel er in kan?
Ik ben ook aan het overwegen om een net te gaan ophangen.. ik voer nu buiten in een slowfeeder (ibc-vat met rooster erover) maar met de wind en regen van de afgelopen dagen is dat niet heel fijn want dan regent het hooi (ondanks afdak) toch nat..
en dan eten de heren het natuurlijk niet meer :x

Hi Namiro, ik heb de L genomen. De XL leek me enorm groot en dat had idd té geweest. Hier kan met gemak een baaltje van 20 kilo in als het niet meer is. Dan moet je wel het baaltje heel laten en pas de touwtjes erafknippen als de baal in het net zit.

Voor buiten heb ik een hooiklok gekocht met slowfeednet. Een investering van 400 euro, maar het ontzettend waard. Kan ik echt aanraden. En slowfeed en droog. Zijkanten regenen wel nat, maar daar eten ze letter door heen.

Nog niet bijgelezen maar kun je het net aan de bovenkant niet dichtmaken met van de clips/ haken die bergbeklimmers gebruiken? Die kun je zo weer open maken ipv elke keer vlechten...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:13

Hooisoorten mengen of hooi en stro mengen in een ruif of hooinet is mij niet goed bevallen. Lekkers werd er tussenuit gepeuterd, en anders lag versmeerd op de grond. Apart netje stro of juist lekker ging wel netjes op.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 17:41

Dank allemaal voor jullie tips!

Overigens Luzerne-thee wordt enorm gewaardeerd! Ik week het hooi voor Prisca dus en die bak met water waar het ingezeten heeft, gaat iedere nacht schoon op en iedereen valt aan op dat water! Callas en Prisca gaan er ook van flemen, maar ze willen het helemaal hebben. Ook mee spelen met hun lip en de nog wat drijvende takjes worden er ook uit gefilterd. Leuk spelletje!

Achterom schreef:
Ik heb hier in Nederland (Achterhoek dus hoge zandgrond) een kleine hectare beschikbaar voor twee paarden. In de zomer heb ik ze meestal alleen op gras, maar in de winter echt volledig op hooi. Ze lopen dan wel op de wei, maar dat is meer voor tussen de oortjes aangezien ze daar echt niets meer vanaf kunnen grazen. Aangezien dit niet genoeg land is om zelf te hooien, koop ik dus hooi in voor de winter, grofweg een maand of 5 staan ze hier volledig op hooi.
Dus ondanks "maar" twee paarden zou ik er nog graag een stuk land bij willen, ik kan me je overweging dus goed voorstellen :j

Hi Achterom, ik kan me idd goed van jou ook voorstellen dat het heerlijk is om er nog meer land bij te hebben, maar voor Nederlandse begrippen is een hectare echt al enorm veel! Prijs jezelf gelukkig dat je dat hebt, want dat wordt echt een zeldzaamheid en wordt steeds meer een fortuin waard in NL. Ik heb Callas en Poupette vorig seizoen ook volledig op hooi (erbij) gehad, ondanks dat ze nog wel wat konden knabbelen. Vind ik verder ook geen probleem, hoor, maar ik zou het heel fijn vinden als we onszelf echt konden bedruipen. Erwin is nu geblesseerd, peesschedeontsteking duim, dus het ontginnen van de laatste 2 hectare staat on hold, maar als dat klaar is, dan moeten we een heel eind op de rit zitten.

bribro schreef:
Hi Monique,
Ik vind de privacy zelf ook een ding hoor. Ik snap jullie helemaal. En inderdaad, zoveel dieren op de wereld die het slechter hebben. Maar ook dat dilemma herken ik. De eigenaar van de papa van onze jongste hond heeft niet alleen een dekreu maar ook teefjes en heeft nu een nestje. Is er één reutje geannuleerd, door persoonlijke omstandigheden, dus die is inmiddels 9 weken oud en heeft nog geen huisje. Ik wil helemaal geen derde hond, vind ons als gezin ook niet echt een goede hondenopvoeder en ben eerlijk gezegd al blij dat onze jongste hond nu volwassen is (al vond ik de puppytijd wel geweldig hoor) maar dan toch ga ik twijfelen, zo van zullen we dan toch nog een derde... _-:(

Ow Bribootje ik snap je helemaal. Ook omdat je het karakter dan al goed kent. Ik vind drie honden wel een dingetje. We hebben een paar keer in ons leven drie honden gehad (zelfs vier) tegelijk en ik vind het onhandig als ik meer dan twee honden heb. Ik kom gewoon letterlijk handen te kort. Als er weer een hond op de stoep komt liggen (nu bijna precies een jaar geleden van Yoda), dan zeg ik waarschijnlijk geen nee. Naar het asiel brengen kan ik niet natuurlijk. Maar een pup van een fokker nemen, dan denk ik, hij raakt hem vast nog wel kwijt. Maar ik denk dat jullie gezin heel goede hondenopvoeders zijn, zover ik je ken! Je bent te bescheiden. Tenzij je een steekhoudend argument zoekt om de pup niet te nemen, dan zeg ik bij dezen, tjeeeee wat zijn jullie slechte hondenopvoeders zeg, jullie mogen geen nieuwe pup ;-)

Jet schreef:
Ik lees nog steeds mee natuurlijk, maar heb het vrij druk voor mijn idee in elk geval, dus reageren zat er even niet in.

Ik snap je volkomen met het feit dat je het veulen in de kost wilde nemen, maar ik snap nog beter dat je het niet doet. Wat je net al schrijft: Het kan veel erger, dus het komt wel goed met die kleine.

Voor het hooinet dat ik buiten in mijn hooibak gebruik gebruik ik karabijnhaken om de bovenkant dicht te maken. Ik heb de grote en dan 3-4 over de hele kant. Ik steek ze er ergens aan de bovenkant in en een paar mazen verder nog eens, dan heb je een stukje dicht. Dat dus zo'n 20-25 cm. verderop weer enzovoorts. Dan kunnen ze er met hun neus niet meer doorheen om simpel te eten :D .
https://www.agradi.nl/agradi-karabijnha ... hsQAvD_BwE , deze bedoel ik en die grootte heb ik dus ook.

En fijn dat het met het jou "overlopen" weer gedaan is, dat is gelukkig dus geen gewoonte geworden! Snelle leerlingen heb je :D !

Hi Jet, om op je laatste opmerking terug te komen, nee, geen snelle leerlingen. Ze waren al netjes opgevoed en weten het prima en ik deed het altijd zo, maar de laatste weken is er een foute gewoonte in geslopen, dus nu weer even teruggrijpen op het oude ritme. En grappig genoeg wordt dat dan gelijk geaccepteerd, dát had ik niet verwacht. Ik had drammerigheid verwacht, maar kennelijk is het gewoon zo.
En als jij vrij druk was, hoop ik dat je veel paardentaxiritten had!
Die karabijnhaken zien er goed uit. Ik moet ergens nog een zakje met haken hebben van kapotte halsters daar ga ik eerst eens in snuffelen.
En ja, ik moet het veulen loslaten. Het feit dat ik niet alle dieren op de wereld een goed bestaan kan geven, is iets wat ik mijn leven zal meedragen. In het eerste huis in Frankrijk, daar liepen zoveel zwerfhonden in de zomer van dieren die uit de auto gezet werden, dat Erwin spontaan heeft aangeboden om alle boodschappen gedurende 8 weken in de zomer te doen. Want iedere keer als ik boodschappen ging doen kwam ik met een hond thuis. Vandaar dat we er ooit 4 tegelijk hadden. De 5e die ik toen vond heb ik echt naar het asiel moeten brengen. Zo ook met zwerfkatten, ik heb er ook 5 tegelijk gehad. Was een stuk kleiner huis met 9 huisdieren en twee mensen, oef... Ik heb ook wel jachthonden van de straat gehaald en dan naar een jager gebracht die ik kende en hij wist ze dan wel weer uit te delen of door te geven. Dat was nog dat ze geen tracker etc omhadden.
Dus ja, dit veulen gaat verder een luizenleven krijgen, want ik denk niet dat ze er zelf ooit op gaat rijden. Het wordt verwacht dat het veulen 150 wordt als hij dat al haalt, want ik vind zijn ouders klein, maar Pippa zou op Nederlandse maneges niet mogen rijden als je snapt wat ik bedoel. Dus ze is veel te zwaar voor een slanke appaloosa. Dus ik denk dat ze maar heel weinig gaat rijden en dat haar zoontje die dan 7 zal zijn er meer op zal rondhobbelen. Afijn, loslaten Mo.

balance schreef:
Pups komen soms zomaar op je pad Bribo, maar ja, 3 honden is dan weer wat veel. Wat is het voor type?

Monique, ik had jouw verhaal gisteren gelezen maar nog niet gereageerd. Ik kreeg het plaatsvervangend benauwd van het idee om hier iemand op de plek te hebben. Wij zijn precies zoals jullie. Vroeger, toen ik de paarden nog niet aan huis had, heb ik weleens mijn weides gedeeld. Maar zo bij je huis..
Het hooinet. Kun je het niet takelen? Vullen op de grond is veel makkelijker, doen wij ook als we het in netten doen. Daarna optakelen en vastzetten.
Maar wij hebben genoeg meestal genoeg hooi dus voeren we vaak vanaf de grond.

Hi Balance, het komt ook voort uit mijn gedachte dat ik het zo asociaal vind om 12 hectares te hebben en er maar zo weinig mee te doen. Dat vond ik met 2 paardjes al erg en dat is nu iets minder, maar toch. Ik kan echter qua rug niet meer paarden van mezelf erbij hebben, dus van een ander zou dan moeten, maar ik bedenk me nog steeds dingen die onhandig zouden worden. En ja, wat is privacy eigenlijk een groot goed!
Het net kun je niet takelen. Ben het met je eens dat op de grond vullen makkelijker zou zijn. Ik ga het vandaag vanuit de kruiwagen vullen, dat zal al een stuk makkelijker zijn. Ik heb het net net een dag, dus het is even zoeken. Op de grond hooi voeren kan ik wel met Callas, Poupette en Quarbonne. Die eten netjes schoon, alhoewel Q in hooi gaat plassen als het hem uitkomt. Maar Prisca is een sloddervos die alles verspreidt en erop gaat staan, ook in gaat plassen. Dus van de grond is voor haar een uitkomst. Callas is het netst van allemaal. Die heeft zo'n keurige box altijd!

Sadie schreef:
Voor het sluiten van mijn hooinet gebruik ik deze
[ Afbeelding ],
vind ik makkelijker werken dan een karabijn.
Oa te koop bij agradi
https://www.agradi.nl/waldhausen-karabi ... dubbel.htm

Hi Sadie, volgens mij heb ik je nog niet veel gezien in het topic. Gezellig en dank voor je tip! Wat geweldig grappig een tweelinghaak! Hoe komen ze erop. Ik ga straks eens kijken of ik genoeg oud spul heb om wat te proberen, zo niet dan zijn jullie linken handig! En Agradi levert enorm snel. Ik had het net binnen twee dagen.

Muga schreef:
Nog niet bijgelezen maar kun je het net aan de bovenkant niet dichtmaken met van de clips/ haken die bergbeklimmers gebruiken? Die kun je zo weer open maken ipv elke keer vlechten...

Hi Muga, ja die tips zijn me idd aan de hand gedaan. Dat ga ik straks eens proberen.

tamary schreef:
Hooisoorten mengen of hooi en stro mengen in een ruif of hooinet is mij niet goed bevallen. Lekkers werd er tussenuit gepeuterd, en anders lag versmeerd op de grond. Apart netje stro of juist lekker ging wel netjes op.

Interessant Tamary, ik ga het vanavond voor het eerst mengen in dat net, gisteren lag het in laagjes, en ik ben benieuwd wat voor resultaat dat gaat opleveren.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:55

Hi Balance, even kort een reactie op jouw vraag (hoop dat je dat niet erg vindt Mo). Het is een Rhodesian Ridgeback, daar hebben we er al twee van. Dus vol genoeg in huis. En met het weer wat we nu hebben, zijn ze ook echt de hele dag in huis... Heerlijke honden, we genieten er echt van. Maar drie, nee niet verstandig voor ons ;)
Maar mocht iemand nog een goed adres weten... (dan graag pb)

En Mo, dank je wel voor je compliment :) Punt is dat mijn man een totaal andere opvoeder is dan ik. Hij kan, als het erop aankomt, alles op kracht doen en overwicht en dus vind hij opvoeden niet zo belangrijk. Het boeit hem ook niet zo. Ik kan ze, als het er op aan komt, niet houden. Onze reu is 50 kilo en beresterk. En dus moet ik het van de opvoeding hebben. Maar ja, als ik dan probeer consequent te zijn en manlief zegt toe maar tegen de hond... Daar heeft een Ridgeback genoeg aan. Gelukkig hebben we nu zoveel omheind land dat ik ze daar uit kan laten.

Nog even over het hooinet. En vriendien van mij gebruikt ook karabijnhaken om het net op te hangen. Daardoor kan ze het net inderdaad op de grond vullen. Bevalt haar heel goed.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:42

Ik heb in een ver verleden ook 2 keer een pension klant gehad, was alleen maar narigheid. Dus zou het niet gauw meer doen.
Die hooinetten van de epplejeck en kramer zijn echt niet klein hoir, kan wel een baal hooi in. Ik vind het nadeel van die rechthoekige dat vlechten aan de bovenkant. Met haken staken de monsters van boven toch hun neus erin. En dan konden ze dus grote plukken eruit trekken.
Maar goed nu heb ik geen netten meer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 19:26

bribro schreef:
Hi Balance, even kort een reactie op jouw vraag (hoop dat je dat niet erg vindt Mo). Het is een Rhodesian Ridgeback, daar hebben we er al twee van. Dus vol genoeg in huis. En met het weer wat we nu hebben, zijn ze ook echt de hele dag in huis... Heerlijke honden, we genieten er echt van. Maar drie, nee niet verstandig voor ons ;)
Maar mocht iemand nog een goed adres weten... (dan graag pb)

En Mo, dank je wel voor je compliment :) Punt is dat mijn man een totaal andere opvoeder is dan ik. Hij kan, als het erop aankomt, alles op kracht doen en overwicht en dus vind hij opvoeden niet zo belangrijk. Het boeit hem ook niet zo. Ik kan ze, als het er op aan komt, niet houden. Onze reu is 50 kilo en beresterk. En dus moet ik het van de opvoeding hebben. Maar ja, als ik dan probeer consequent te zijn en manlief zegt toe maar tegen de hond... Daar heeft een Ridgeback genoeg aan. Gelukkig hebben we nu zoveel omheind land dat ik ze daar uit kan laten.

Nog even over het hooinet. En vriendien van mij gebruikt ook karabijnhaken om het net op te hangen. Daardoor kan ze het net inderdaad op de grond vullen. Bevalt haar heel goed.

Hi Bribo, nee niet erg natuurlijk. Het is hier gewoon gezellig in dit topic. Ik neem er een wijntje en pinda's bij! RR heb ik gelijk een oude vriendin/instructrice van mij weer terug in gedachten. Heel triest verhaal. Ze was labiel, misschien zouden we nu border zeggen en ze dacht dat haar vriend vreemdging. Ze heeft hem doodgeschoten en vervolgens zichzelf ook. Zij had dus een RR. Mooie hond ook. Merkwaardige ogen. Maar idd dat zijn honden met behoorlijk sterk karakter, ik snap dat je opvoeden dan nodig hebt. Ik bedoel mijn hondjes zijn nog niet eens de helft van jouw honden qua kilo's en als die niet willen, dan heb ik zelfs daar al een dobber aan!

Tinka schreef:
Ik heb in een ver verleden ook 2 keer een pension klant gehad, was alleen maar narigheid. Dus zou het niet gauw meer doen.
Die hooinetten van de epplejeck en kramer zijn echt niet klein hoir, kan wel een baal hooi in. Ik vind het nadeel van die rechthoekige dat vlechten aan de bovenkant. Met haken staken de monsters van boven toch hun neus erin. En dan konden ze dus grote plukken eruit trekken.
Maar goed nu heb ik geen netten meer.

Hi Tinka, ik heb ook hier op bokt nog van die topics even doorgelezen van staleigenaren die raad vragen wat ze met een pensionklant moeten doen die niet bevalt. Tjee, je kunt er een sappig boek over schrijven. Wat een ellende kun je idd op je hals halen. Dus nee, besluit is genomen, ik doe het niet. Ik heb vooral het gevoel dat ik het zelf nog niet 100% voor mekaar heb hier en ik krijg pas rust, ritme en regelmaat als het goed voor elkaar is. Die drie d's zijn net aan het beginnen te komen, dus nog maar even niets doen dat dat verstoort.

Over het net. Ik heb de megageweldigste oplossing ever. Ik ging op zoek naar het zakje met haken die ik van kapotte halsters heb overgehouden. Maar wat kwam ik tegen? Het 'handvat' van mijn nieuwe zadel. Aan dit zadel zat een 'leren' staafje van zo'n cm of 70 denk ik, wat dan een clip aan iedere kant heeft. Dat clip je aan je zadel en kinderen kunnen dan zich daaraan vasthouden (al dan niet tegelijk met de teugels) zodat ze zich niet in balans houden aan de teugels en daarmee in de mond rukken.
Dat heb ik van mijn zadel gehaald, want het zat alleen maar in de weg. En dat is een stijf staafje, :o en dat steek/vlecht je er zo doorheen. Twee clippen vast en klaar was Mo. (Niet in relatie tot dat stijve staafje ~~}> ) Super simpel.

En Prisca? Die baalde! Ze stond me écht aan te kijken, zo van, dude, dat was vanmorgen nog niet zo, wat moet ik nou? Maar ze ging toch eten en ik kon zien dat op een plek waar ik luzerne gemengd had, dat ze daar begon. Heel benieuwd hoeveel ze gaat verspillen. Ik heb haar voor vannacht een keer op zaagsel gezet ipv op stro om te kijken hoeveel hooi er door haar box gemikt gaat worden. Ook onder het hooinet superschoon gemaakt om te checken. Vooralsnog erg blij!
Moet wel dikke, lange tuinhandschoenen kopen, want ik zit helemaal onder de hooikraskriebels.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:51

Klinkt goed in elk geval ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:11

https://www.paardeerlijk.nl/a-66094799/ ... escription

Ik ben zelf fan van deze oersterke netten van paardeerlijk. Met flap zijn deze.. misschien beetje mosterd na de maaltijd..
En privacy is mega belangrijk. Aangezien die wel regelmatig terugkomt in je nadelenlijstje waardoor dat lijstje langer is dan de voordelen, lijkt het me wel duidelijk ;).