Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:03

Sababber schreef:
Babootje schreef:
Als ie een klasse 3 heeft ( en daar is blijkbaar discussie over) dan is ie gewoon acceptabel en dus goedgekeurd voor de sport. Ook voor de verzekering.

Dat kan, maar dat zoek ik niet. Het is en blijft in mijn ogen een medisch gebrek, ondanks dat hij er geen last van hoeft te hebben. Het is een 3-4 waarvan mijn dierenarts zegt dat het een risico geeft. Ik ga dat risico niet nemen.

Het is een vormvariatie, geen medisch gebrek. Het is nog maar de vraag of het klinisch relevant is. Zie ook

https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... over-ecvm/

En https://youtu.be/LaHJ6V5pJoE?si=WiQiQ6ktiN_6LWqL

Maar ik snap het wel. Jij moet op jouw dierenarts vertrouwen. De vraag is of jouw dierenarts een paardenmens is van huis uit, met jarenlange ervaring, en op basis daarvan én op basis van het paard in het echt in beweging gezien te hebben, in staat is om een goed oordeel te geven over de huidige situatie én de onmogelijke toekomstige situatie.

En inderdaad, niet iedereen laat foto's maken van de rug en hals. Dus een keuring van alleen de benen komt hij fluitend door. En tja, je kan het toch pas over 10-15-20 jaar navertellen. De wijze van trainen en de manier waarop het paard gehouden werd bleek dan de belangrijkste factor.

Het is dus allemaal niet zo zwart-wit als dat je denkt.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:34

rijpaarden schreef:
Het is een vormvariatie, geen medisch gebrek. Het is nog maar de vraag of het klinisch relevant is. Zie ook

https://www.horses.nl/welzijn/veterinai ... over-ecvm/

En https://youtu.be/LaHJ6V5pJoE?si=WiQiQ6ktiN_6LWqL

Maar ik snap het wel. Jij moet op jouw dierenarts vertrouwen. De vraag is of jouw dierenarts een paardenmens is van huis uit, met jarenlange ervaring, en op basis daarvan én op basis van het paard in het echt in beweging gezien te hebben, in staat is om een goed oordeel te geven over de huidige situatie én de onmogelijke toekomstige situatie.

En inderdaad, niet iedereen laat foto's maken van de rug en hals. Dus een keuring van alleen de benen komt hij fluitend door. En tja, je kan het toch pas over 10-15-20 jaar navertellen. De wijze van trainen en de manier waarop het paard gehouden werd bleek dan de belangrijkste factor.

Het is dus allemaal niet zo zwart-wit als dat je denkt.

Gezien ik mijn pony net heb verloren aan de gevolgen van ECVM kan ik me ook niet vinden in het volledige artikel. Ik zie dit namelijk wel als een groot probleem in de fokkerij. Ik hoef ook niet overtuigd te worden dat het geen probleem gaat zijn zowel over ECVM niet als over de KS bij dit paard. Ik weet dat dit voor mij een probleem gaat geven, ik ga door dit twijfelen zodra het paard maar een pas kreupel loopt. Ik ga hier geen rust van krijgen, was het een KS 1 of 2 geweest en had de dierenarts het risico nihil gevonden, dan was ik verder gegaan. Maar dat is niet de situatie. Ik twijfel ook absoluut niet aan de kunde van deze gerespecteerde dierenarts.

Zo blijft het toch een verzameling van persoonlijke ervaringen waarbij het voor de een misschien compleet acceptabel is en waar de ander er voor geen goud aan zou beginnen.

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:44

Het artikel is geschreven vanuit 15 grote dierenartspraktijken. Als dit vanuit een grote groep experts wordt aangegeven en wij het vervolgens niet aannemen? Hoe komen wij als leken dan tot betrouwbare informatie waarvan we met zekerheid kunnen vaststellen of het waar of onwaar is?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:53

rijpaarden schreef:
Het artikel is geschreven vanuit 15 grote dierenartspraktijken. Als dit vanuit een grote groep experts wordt aangegeven en wij het vervolgens niet aannemen? Hoe komen wij als leken dan tot betrouwbare informatie waarvan we met zekerheid kunnen vaststellen of het waar of onwaar is?

Waaronder de 2 praktijken waar mijn pony in behandeling is geweest. Waarbij de eerste kliniek hem 25% kans gaf als rijpaard en de tweede hem bij controle maximaal 10% kans gaf. Hoe moet ik hier van aannemen dat ECVM geen probleem hoeft te zijn als je je eigen dier er aan kapot ziet gaan?

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 03:28

Ik vind het vooral bijzonder dat je nu dus lastig gevallen wordt omdat je van de koop afziet. Het is jammer voor verkoper maar kennelijk heeft deze het paard te duur te koop staan of zijn er al meer mensen op afgeknapt. Ook al bedenk je je nu ineens dat je geen bruine wil dan is dat toch gewoon jouw besluit?

De dierenarts hier gaf ook aan wel vaker onbeleerde dieren met ks te zien en daar was hij wel strenger op dan paarden van bijvoorbeeld 9 die al tijd in het werk staan. Ks is iets om over te twisten maar het is ook wel iets waar je je paard aan kan verliezen. En je mag zelf beslissen hoe je daar mee omgaat.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:03

* kruipt onder de meeleessteen vandaan*

Ik snap Sababber wel. Doordat zij uitgebreid wil keuren komt de aap uit de mouw. Het dier is al gekeurd en er is dus iets gevonden. Als dit nu gewoon direct gecommuniceerd was, had je een eerlijk verhaal en was het aan Sababber wat ze ermee wil. Volgens de koper is het geen groot ding dan vraag ik mij oprecht af waarom het niet vermeld staat. Of mondeling medegedeeld wordt.... Alleen om dit kleine ding zou ik al afhaken

Als Sababber alleen foto's van de benen had gemaakt was het niet genoemd en stel dat het dier wel last krijgt dan hebben zij een paard verkocht waarvan ze wisten dat ie wat had. Lijkt mij een verborgen gebrek, maar zie dat dan maar eens aan te tonen.

Heel veel succes met de verdere zoektocht Sababber.

* kruipt weer onder de meeleessteen *

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 09:45

MarjanB schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat je nu dus lastig gevallen wordt omdat je van de koop afziet. Het is jammer voor verkoper maar kennelijk heeft deze het paard te duur te koop staan of zijn er al meer mensen op afgeknapt. Ook al bedenk je je nu ineens dat je geen bruine wil dan is dat toch gewoon jouw besluit?

De dierenarts hier gaf ook aan wel vaker onbeleerde dieren met ks te zien en daar was hij wel strenger op dan paarden van bijvoorbeeld 9 die al tijd in het werk staan. Ks is iets om over te twisten maar het is ook wel iets waar je je paard aan kan verliezen. En je mag hzelf beslissen hoe je daar mee omgaat.

Ik krijg het verwijt dat ik niet netjes gehandeld heb, omdat ik dus afhaak omdat de dierenarts zegt dat het een risico is waarvan ik me af moet vragen of ik het durf te nemen. Daarvoor laat je keuren toch? Om een expert in te laten schatten of de risico’s die bij dit specifieke paard horen beperkt genoeg zijn voor je? In dit geval was dat helaas voor mij niet zo. Vervolgens wordt het paard wel duizenden euro’s in prijs verminderd.. dat vind ik dan bijzonder als het inderdaad geen probleem zou zijn…

egnie schreef:
* kruipt onder de meeleessteen vandaan*

Ik snap Sababber wel. Doordat zij uitgebreid wil keuren komt de aap uit de mouw. Het dier is al gekeurd en er is dus iets gevonden. Als dit nu gewoon direct gecommuniceerd was, had je een eerlijk verhaal en was het aan Sababber wat ze ermee wil. Volgens de koper is het geen groot ding dan vraag ik mij oprecht af waarom het niet vermeld staat. Of mondeling medegedeeld wordt.... Alleen om dit kleine ding zou ik al afhaken

Als Sababber alleen foto's van de benen had gemaakt was het niet genoemd en stel dat het dier wel last krijgt dan hebben zij een paard verkocht waarvan ze wisten dat ie wat had. Lijkt mij een verborgen gebrek, maar zie dat dan maar eens aan te tonen.

Heel veel succes met de verdere zoektocht Sababber.

* kruipt weer onder de meeleessteen *

Exact Egnie, alleen al dat dit pas verteld is toen ik de oude foto’s wilde zodat mijn arts daar vast naar kon kijken (wat ook allemaal heel moeilijk ging), kwam naar voren dat dit er zit. Als het geen probleem is dan vertel je dit toch gewoon? Het idee dat dit zo lang achter is gehouden, is ook zeker een dooddoener, want wat is er nog meer wat je niet weet? Het begint aan alle kanten te rammelen met zo’n verhaal, dat boek heb ik al gelezen met mijn pony. Ik ben het vertrouwen kwijt, dit wordt hem niet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:15

Wat een verkoper Sababber :=

Voor degenen die het zich afvragen, ik ben geen tweede keer gaan kijken, toch te veel twijfel over het eerlijke verhaal over het paard en twijfel over de verkopende partij, eigen paard die heel slecht staat momenteel en degene die ik wil verkopen doet opeens zijn stinkende best :+

Ik laat het even op mij afkomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:33

Je moet echt blij worden van je nieuwe paard en als er iets mee is waardoor je een onprettig gevoel krijgt dan kun je hem beter laten staan. Wat anderen ook zeggen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:03

_Tarzan schreef:
Wat een verkoper Sababber :=

Voor degenen die het zich afvragen, ik ben geen tweede keer gaan kijken, toch te veel twijfel over het eerlijke verhaal over het paard en twijfel over de verkopende partij, eigen paard die heel slecht staat momenteel en degene die ik wil verkopen doet opeens zijn stinkende best :+

Ik laat het even op mij afkomen.

Ik ben er ook echt een beetje van ontdaan, maar goed heb wel weer uitzicht op andere opties waarvan de kans groot dat dit heel mooi in elkaar steekt lichamelijk *\o/*

Ik begrijp je twijfel, hoe goed kent de verkoper dit paard dan ook eigenlijk he?
Aan de andere kant ben ik met proefrijden wel een voorstander van een beetje de grens opzoeken als het over de spanning bij het paard gaat. Ik vind het niet zo'n punt als het paard een keer schrikt, dan weet je maar gelijk hoe ze zich uiten. Ook dat kun je maar beter weten voor je er thuis op zit. :+

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 18:22

Sababber dat verhaal ruikt niet, dat stinkt. Ik zou ver weg blijven bij die verkoper. Want wat verzwijgd ie allemaal nog meer....

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:42

Gisteren voor een tweede keer bezichtigd.
Hij is sinds woensdag bij de merrie weg en op de opfok. Hij is wat brutaal, daarom is er nog geen match gevonden met een ander veulen. Veulens worden eerst in tweetallen gematched op stal en gaan daarna in een groep van 6 in een grote stal en dagelijks op de paddock.
Wel staat hij in direct contact met 2 andere veulens, de stallen zijn open aan de bovenkant.
Toen we kwamen lag hij in de stal, op het beton, want hij had al zijn bodembedekking opzij gegraven. Hij maakte 0 aanstalten om in de benen te komen, even met hem geknuffeld en toen alsnog laten staan. En toen stond hij niet met het gewicht op 4 benen, net alsof hij een slapend been had. (het achterbeen dat onder zijn lijf lag, ontlaste hij). Dus uit de stal gehaald en even een stukje mee gelopen en na een paar stappen was het eigenlijk wel weer goed.

Het is een brutaal aapje welke nog veel moet leren (paardengedrag, stond altijd alleen met zijn moeder) maar echt een koel en knuffelig dier.

Voor nu hebben we afgesproken dat ik van de week nog een keer kom, wanneer hij dan gewoon rad loopt, dat ik hem dan koop. Het voelt een beetje raar om een paard te kopen welke niet op 4 benen staat na het opstaan.
Terwijl ik rationeel ook wel kan plaatsen hoe het komt. Het is ook veel voor zo'n paardje, van de moeder af, geen melk meer, op een nieuwe locatie, nieuwe paarden leren kennen en tijdelijk op stal staan.
Even de tijd geven om te acclimatiseren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:58

Wat maakt dit veulen voor jou bijzonder Kloesje? Een veulen dat niet zo makkelijk sociaal gedrag laat zien naar leeftijdgenoten en ook afwijkend stalgedrag, die zou voor mij nl wel een aantal helle dikke plussen daartegenover moeten zetten om alsnog in aanmerking te komen. Het risico op blessures op termijn (klappen krijgen door niet geaccepteerd in kudde's, nu al eerste stappen niet rad lopen door rare stalmanieren) zou mij veel te groot zijn.

Kijk als je een veulen op de veiling koopt, dan weet je dit soort dingen niet, dan roei je met de riemen die je hebt gekocht. Maar alles wat je van te voren wel weet zou ik goed meenemen in mijn overweging. Even de roze bril afzetten en heel objectief kijken of je dit veulen nou echt zo graag wilt hebben. Dit soort dingen zouden voor mij echt wel dikke minpunten zijn nl.

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:12

oji schreef:
Wat maakt dit veulen voor jou bijzonder Kloesje? Een veulen dat niet zo makkelijk sociaal gedrag laat zien naar leeftijdgenoten en ook afwijkend stalgedrag, die zou voor mij nl wel een aantal helle dikke plussen daartegenover moeten zetten om alsnog in aanmerking te komen. Het risico op blessures op termijn (klappen krijgen door niet geaccepteerd in kudde's, nu al eerste stappen niet rad lopen door rare stalmanieren) zou mij veel te groot zijn.

Kijk als je een veulen op de veiling koopt, dan weet je dit soort dingen niet, dan roei je met de riemen die je hebt gekocht. Maar alles wat je van te voren wel weet zou ik goed meenemen in mijn overweging. Even de roze bril afzetten en heel objectief kijken of je dit veulen nou echt zo graag wilt hebben. Dit soort dingen zouden voor mij echt wel dikke minpunten zijn nl.

Dat begrijp ik heel goed hoor :j

Het niet sociale gedrag is natuurlijk inherent aan dat hij altijd alleen heeft gestaan met enkel zijn moeder, hij is nooit echt op zijn plaats gezet.
En afwijkend stal gedrag, hij staat sinds een paar dagen op stal, staat alleen, er is veel veranderd in korte tijd. Ik vind het dan niet raar dat hij een uitlaatklep zoekt.

Maar misschien zie ik het inderdaad te rooskleurig, daarom heb ik ook niet direct beslist hem wel of niet te nemen.

En waarom ik hem wel zou willen: Hij spreekt mij gewoon aan, van dit ras zijn er niet zoveel paarden in Nederland. Zijn bloedvoering staat mij aan, heb zijn moeder en halfzus gezien en filmpjes van zijn halfbroer (deze is nu goedgekeurd dekhengst).

Dus deels denk ik dat zijn gedrag te verklaren is en hem niet helemaal aan te rekenen. Naar mensen is hij juist heel ok, vriendelijk veulen. Dus ik was in de veronderstelling dat hij ook gewoon tijd nodig heeft om te wennen in de nieuwe situatie. Het ene paard is gewoon sneller gewend dan het andere paard.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:18

Ik zou het persoonlijk niet zoeken in het veulen zelf, maar in de opfokstal. Een mens kan geen veulens matchen, dat doen ze uiteindelijk zelf door met elkaar in contact te zijn, samen te moeten spelen en eten etc. Dat dit veulen dus nog geen maatje heeft zou ik wijten aan de stal, hij heeft hoogstwaarschijnlijk van zijn moeder wel enige sociale skills meegekregen dus ik zou hem liever in een groep gooien… en zelfs dan kun je pas na een paar weken beoordelen of hij inderdaad geen klik met de andere zou hebben…

Dat is natuurlijk wel even los van het niet rad lopen na liggen… ;)

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:22

linda2008 schreef:
Ik zou het persoonlijk niet zoeken in het veulen zelf, maar in de opfokstal. Een mens kan geen veulens matchen, dat doen ze uiteindelijk zelf door met elkaar in contact te zijn, samen te moeten spelen en eten etc. Dat dit veulen dus nog geen maatje heeft zou ik wijten aan de stal, hij heeft hoogstwaarschijnlijk van zijn moeder wel enige sociale skills meegekregen dus ik zou hem liever in een groep gooien… en zelfs dan kun je pas na een paar weken beoordelen of hij inderdaad geen klik met de andere zou hebben…

Dat is natuurlijk wel even los van het niet rad lopen na liggen… ;)

Er komen komende week nog 2 veulens en dan gaan ze met zijn allen in de groep. Tot die tijd had hij bij een ander veulen kunnen staan, echter die twee klikten niet.
Dus de opfokstal gaat ze niet bij elkaar zetten als er kans is op schade. Hij gaat dan straks met de andere veulens in de grotere groep.
Mocht dit ook niet klikken, dan gaat hij in een groep met jaarlingen.
Het zijn voornamelijk pony's in de opfok en hij wordt grote e-pony van een zwaarder ras, de overige veulens zijn welsh en nrps pony's. Dus qua gewicht is het geen gelijke zeg maar.

Ik had juist wel vertrouwen in de opfok, de kennis van deze man en hoe hij met de paarden omgaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:25

Juist als ze met ze 2en een groep in gaan is het 9 van de 10 keer juist fijner voor de veulens zelf. Dan hebben ze al een maatje en geeft minder gedoe.
Niet elke merrie geeft echt sociale skills mee of goede dan. Sommige laten alles toe en dan leren de veulens dus dat ze alles kunnen maken. Vandaar dat maar 1 merrie met veulen niet ideaal is, liever meerdere bij elkaar voor zowel spelen als opvoeden.

Sowieso mensen kunnen geen matches maken en ondertussen doen we niks anders. Die 5 andere veulens kiest het veulen zelf ook niet. Ook bij volwassen paarden kiezen wij de kudde en vaak zat zijn dat niet degene die ze zelf zouden kiezen. :+ Dat ze elkaar opzoeken is uiteindelijk meer instinct dan dat ze zelf de beste matches maken.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:39

Mwm klopt dat niet elke merrie goede sociale skills meegeeft, daarom zei ik ook “hoogstwaarschijnlijk wel enige…” ;) mijn ervaring met 2 veulens matchen is dat dat soms inderdaad niet klikt, maar eenmaal in een groep kan het best zijn dat juist die twee toch samen optrekken, of niet natuurlijk maar daarom ben ik ook voorstander van alles gewoon bij elkaar (in opfokgroep bedoel ik dan) :)

Ik zou me in ieder geval niet druk maken over dat hij groter is/word dan de rest…
Hier lopen onze grote veulens samen met de miniveulens en dat gaat altijd goed, ze maken zelf geen onderscheid in grootte…
Een aantal jaar geleden had ik mijn jonge fjord (echt een enorme tank) samen met wat nrps pony’s in een kudde shetlanders staan. Ik had verwacht dat hij alleen maatjes had aan de nrps pony’s maar hij trok juist op met een aantal shetten…

Zoveel mensen, zoveel meningen natuurlijk. Maar ik bedoel alleen te zeggen dat je je absoluut (nog) geen zorgen hoeft te maken over (a)sociaal karakter. Persoonlijk denk ik dat dat wel goed komt als hij eenmaal in een groep komt :j

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:22

Niet rad lopen na liggen zou ik zoeken in de knie.. zou dat even na laten kijken en de hoeven goed laten doen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 13:49

Ik snap op zich wel dat als dat paard langere tijd op het kale beton ligt, dat ie daarna eventjes niet goed loopt.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 16:59

Mijn vader en ik zijn vandaag eindelijk terug naar een e-pony gaan zien! Papa was heel argwanend sinds het voorval met onze vorige aankoop, maar op aandringen van mij en onze instructeurs toch maar mee gaan zien. Super coole/koele pony die nog niet zo lang onder het zadel is maar het al zo goed doet! We gaan dus waarschijnlijk nog eens gaan zien en als het dan nog altijd goed zit, hebben we hopelijk wel geluk en loopt alles verder goed

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 19:54

Zijn er hier trouwens mensen die onlangs nog een paard hebben geïmporteerd vanuit NL naar BE? Ik snap echt helemaal niks van al dat gedoe

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:46

evilginger schreef:
Zijn er hier trouwens mensen die onlangs nog een paard hebben geïmporteerd vanuit NL naar BE? Ik snap echt helemaal niks van al dat gedoe

Ik een paar jaar geleden. De DA komt paard identificeren en je moet hem registreren bij HorseID. Verder is aangegeven bij het stamboek. Ik denk dat dat het was?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:55

Farjen schreef:
evilginger schreef:

Ik een paar jaar geleden. De DA komt paard identificeren en je moet hem registreren bij HorseID. Verder is aangegeven bij het stamboek. Ik denk dat dat het was?

Blijkbaar moet er nu ook een gezondheidscertificaat aanwezig zijn, deze zou maar 10 of 30 dagen geldig zijn (verschillende websites hebben hier een ander antwoord op). Kost nu ook ontzettend veel geld als ik het zo lees..

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 08:35

Een gezondheidscertificaat stelt niet zoveel voor en is puur voor het de grens over gaan.