[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 07:06

fokfanaat geen idee bij ons mag je kiezen of geld terug of een ander als er 1 voor proef weg gaat.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:42

Geen geld terug hoor!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:54

Volgens mij is het gewoon consumentenkooprecht en als "produkt" niet voldoet aan normale eisen dan krijgt de handelaar de kans om een gelijkwaardig produkt aan te bieden maar als consument dat niet zo vind dan krijg je gewoon je geld terug. (ook bij JvdH) Bij particuliere verkoop zit het iets anders.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:13

Ligt misschien eraan wat er in het contract staat hierover?

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:17

Normaal gesproken krijg je daar binnen 2 weken je geld terug en daarna binnen een bepaalde tijd omruilen

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:19

Er was pas geleden een topic en die mensen hebben netjes geld terug gekregen bij jvdh..
Paarden met zo'n vg altijd laten voorrijden..
Als het expliciet vermeld wordt, is het veelal een enorm understatement.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:40

ikke schreef:
[naam verwijderd] schreef:
Over namen van een paard: voor mij geldt "Nomen est Omen" zonder uitzondering. Ik geef mijn paarden daarom absoluut geen namen als 'Storm' of 'Fury'. Ik zag hier nog een filmpje voorbij komen van een paard voor de verkoop met de naam "Boemerang"... daar moest ik dus ook wel even om gniffelen :D

Waarom heet V dan in hemelsnaam zoals ie heet????

Omdat zijn fokker de zaken al een tijdje niet meer op een rijtje had/heeft en je krijgt maar 1 x écht de kans om ze noemen.
Is een wijze les voor mij geweest, dat wel :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:02

HalloDan schreef:

Contracten overrulen NOOIT de wet!!!!!!!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:51

ikke schreef:
HalloDan schreef:

Contracten overrulen NOOIT de wet!!!!!!!!

Precies. Alleen denken de meeste mensen dat een contract bindend is. Dat is het ook, als het niet in strijd met de wet en redelijkheid en billijkheid is.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:00

Consumentenrecht is inderdaad dwingend recht. En vaak voorkomende uitsluitingen in het contract die niet mogen staan opgenomen in de grijze of zwarte lijst.

Dat contracten nooit de wet overrulen kun je niet zo zwart wit zien trouwens ;)

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:10

Bij jvdh neem je ze eerst mee op proef, en bevalt het paard dan betaal je na 2 weken. Bevalt het paard niet dan breng je het paard weer terug.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:49

Een tijdje geleden ben ik via via een paardje gaan uitproberen.
De merrie in kwestie beviel me meteen en ook met het rijden klikte het goed. Ze bleek wel mijn type te zijn: heel gevoelig en in het bezit van goed beenwerk. Haar papieren vielen ook erg in de smaak.
Ze stond op dat moment al enige tijd stil, maar was voorheen tot L/M niveau gereden. Deze dressuurtopper valt bovendien ook nog eens binnen mijn budget... De enige twee dingen die ik wat minder interessant vond, is dat ze al 9jr is en nog nooit op wedstrijd is uitgebracht. Ze bleek wel wat schrikachtig, al is dit iets waar je aan kan werken door vertrouwen te kweken... En mijn droompaardje is zwart... Zij is voskleurig. Dit is uiteraard maar bijzaak. Maar toch... Wat zouden jullie doen/aanraden? Valt er met een paard van deze leeftijd nog wat te bereiken ( Z en hoger ) of is ze daar inmiddels al 'te oud' voor?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:50

Een paard van 9 kan, mits gezond, nog makkelijk naar het Z gereden worden :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:52

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:54

Pletje123 schreef:
Een paard van 9 kan, mits gezond, nog makkelijk naar het Z gereden worden :)

Inderdaad, een 9 jarige laten staan omdat je bang bent niet meer genoeg tijd te hebben om in het Z te komen, is niet terecht. Tot pak-em beet 16-17 jaar kun je nog prima de sport in met zo'n dier.
Of het paard uiteindelijk de Z zal halen hangt helemaal van de ruiter af :D Maar als het verder helemaal je paard is, gewoon kopen.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:57

helemaal mee eens dees! 9 jaar is nog jong genoeg :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 14:02

9 jaar is nog hartsikke jong, dier kan nog tot ruim 19 jaar mee. Perfecte leeftijd om het dier meer aan het werkt te kunnen zetten :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:05

Die van mij liep op z'n 21ste nog fluitend naar het Z (en liep ook geregeld met mooie punten vooraan) dus je hebt nog zeeen van tijd.
Gewoon goed naar je paard luisteren.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:06

Edit : Ze wordt er in april 10.

Dus jullie zouden haar om die redenen niet laten staan? :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:08

Nee :D
Tenzij je over een jaartje of wat weer wilt verkopen, dan is het wellicht een ander verhaal.
Maar als het paard helemaal voor jezelf is, snel inpikken :j

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:14

Dees schreef:
Nee :D
Tenzij je over een jaartje of wat weer wilt verkopen, dan is het wellicht een ander verhaal.
Maar als het paard helemaal voor jezelf is, snel inpikken :j

Ze zou helemaal voor mezelf zijn ;) .
Maar wou het toch even navragen omdat ik zelf nogal ambitieus ben aangelegd :o ..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:24

Een enorme plus is dat zo'n 9/10-jarig paard waarschijnlijk niet snel kapot te krijgen is, alle kinderziektes al heeft gehad en zich waarschijnlijk ook niet gek laat maken door een ambitieuze ruiter die ineens van alles wil.
Juist hele ambitieuze ruiters kunnen beter bij jonge paarden uit de buurt blijven :P

Olena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:29

Vandaag Doerak gaan proberen, viel reuzegoed mee, paard is heel goed opgevoed, loopt mooi aan de longe en als je rustig en consequent blijft is hij braaf onder het zadel, zeer mooie gangen en werkwillig, zaterdag gaan we hem ophalen voor een proefperiode, spannend !

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:29

Dees schreef:
Een enorme plus is dat zo'n 9/10-jarig paard waarschijnlijk niet snel kapot te krijgen is, alle kinderziektes al heeft gehad en zich waarschijnlijk ook niet gek laat maken door een ambitieuze ruiter die ineens van alles wil.
Juist hele ambitieuze ruiters kunnen beter bij jonge paarden uit de buurt blijven :P

Het is niet omdat ik 'ambitieus' ben dat ik een paard zou gaan forceren hoor Dees :).
Met een jong paard heb je misschien een langere weg af te leggen... Maar dat weet je dan ook op voorhand. Bovendien kunnen ze op 4 a 6 jarige leeftijd de wedstrijdsfeer gewoon al wat opsnuiven. Met deze merrie moet ik wat wedstrijd rijden betreft, ook volledig van nul beginnen. Misschien gedraagt ze zich wel als een jong paard in het begin... Dat weet ik uiteraard allemaal nog niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:40

Er zit nog een verschil tussen ambiteus willen zijn en kunnen zijn.

Maar in jouw geval BSSK paard is nog maar 9 zou haar niet laten staan en met een goede vosse merrie valt meer op dan zwart of bruin.

Prince was 11 toen ie met mij de ring in ging en heeft dat tot zijn 20e gedaan en sommige paarden blijven altijd heet en onverspelbaar op wedstrijden...dat heet karakter?
Altijd alles opnieuw laten wennen.

Mijn jonkie is thuis drama en op wedstrijden in de ring geeft ze nergens om. Leeftijd zegt niks over hoe een paard wedstrijden evenaart
Laatst bijgewerkt door tita op 26-12-12 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt